بیماری های حیوانات خانگیرفتار حیوانات خانگی

روش ها و داروهای ضد افسردگی برای گربه

اگر این مقاله را می‌خوانید، حتما عاشق حیوانات خانگی هستید یا سرپرستی یک گربه ملوس را برعهده دارید. مسئولیت پذیری شما در مقابل حیوان خانگی عزیزتان، قابل ستایش است. انرژی مثبتی که از حضور گربه ها به دست می‌آورید، بسیار جذاب است. شیطنت و جنب و جوش گربه ها در کنار دلبری‌ها و درخواست نوازش، از جذابیت‌های زندگی در کنار این موجودات زیبا است. گاهی به دلایل مختلف، گربه ها علائمی از افسردگی را تجربه می‌کنند. روش های ضد افسردگی گربه می‌تواند توسط دامپزشک متخصص در این حوزه توصیه شود. تشخیص به موقع افسردگی و کشف بهترین روش های ضد افسردگی گربه می‌تواند نتیجه عالی در بهبود گربه عزیزتان داشته باشد.

پس اگر نگران افسردگی گربه دلبندتان هستید و می‌خواهید روش های ضد افسردگی گربه را بدانید، تا پایان همراه ما باشید!

چرا گربه ها افسردگی می‌گیرند؟

اولین موضوعی که به عنوان فرد مسئولیت پذیر در زمینه نگهداری از حیوان خانگی باید بدانید، کشف علل افسردگی در گربه ها است. شما باید بدانید که چرا گربه ملوس‌تان، علائمی از افسردگی را بروز می‌دهد! درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا پیش از وقوع افسردگی یا حاد شدن آن، نسبت به درمان اقدام کنید.

1- استرس در گربه ها؛ عامل افسردگی

استرس در گربه ها
استرس در گربه ها

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، در حیوانات نیز استرس یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش کیفیت زندگی است. زمانی که گربه به دلیل سبک زندگی، موقعیت‌ها و امکانات، دچار استرس شده باشد، به مرور علائمی از افسردگی مشاهده می‌شود.

از بین بردن روتین روزانه گربه ها، موجب تحمیل استرس به آن‌ها می‌شود. گربه ها باید بدانند که در ساعات مشخصی از روز، غذای آماده‌ای خواهند داشت و هر زمان علاقه‌‌مند باشند، شما آماده نوازش آن‌ها هستید.

وجود سر و صدا در محیط می‌تواند عامل دیگری برای ایجاد استرس در گربه ها باشد. روش های ضد افسردگی گربه در چنین شرایطی، ایجاد نظم در سبک زندگی و کاهش عواملی است که موجب استرس گربه می‌شود.

2- حضور حیوان خانگی جدید

جالب است بدانید که حیوانات به خوبی توانایی درک میزان توجه و رسیدگی صاحبان‌شان را دارند. معمولا زمانی که یک حیوان خانگی دیگر وجود داشته باشد که تازگی‌ها، پا به قلمرو گربه‌تان گذاشته، تغییر رفتار در گربه و افسردگی، امری نسبتا طبیعی محسوب می‌شود.

وجود حیوان خانگی دیگر که چندان تعامل مطلوبی با گربه ندارد نیز، عامل رایجی در ایجاد استرس و افسردگی است. پس سعی کنید برای نگهداری از حیوانات دیگر، حتما مقدمات مناسبی فراهم کنید و اولویت را براساس راحتی گربه‌ای که از ابتدا در منزل‌تان بوده است، قرار دهید.

3- بیماری گربه و پروسه درمان

ما انسان‌ها در زمان بیماری، بی‌حوصله می‌شویم و چندان انگیزه‌ای برای انجام کارهای روزانه نداریم. جالب است بدانید که گربه ها نیز چنین حسی را تجربه می‌کنند. زمانی که گربه دچار بیماری و آسیب می‌شود، طی کردن پروسه درمان می‌تواند منجر به افسردگی او شود. بستری شدن گربه در بیمارستان و مشاهده افرادی غیر از خانواده، مهم‌ترین عامل ایجاد افسردگی و استرس است.

4- تغییر محل زندگی

برخلاف ما انسان‌ها که تغییر محل زندگی برای‌مان جذاب و دارای جنبه‌های متنوع است، گربه ها در زمان تغییر محل زندگی دچار استرس و افسردگی می‌شوند.

قطعا به عنوان روش های ضد افسردگی گربه، نمی‌توانید تغییر محل زندگی را لغو کنید. در این شرایط بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص و مطرح کردن مشکل است. معمولا استفاده از دارو و خوراکی‌های مفید به عنوان بهترین روش های ضد افسردگی گربه توصیه می‌شود.

5- تنهایی گربه در محل زندگی‌اش

شاید رفتار گربه این احساس را ایجاد کند که حیوانی مستقل و بی‌نیاز به محبت است. اکثر افراد تصور می‌کنند که گربه ها موجوداتی مستقل هستند و احتیاجی به وقت گذرانی روزانه برای آن‌ها وجود ندارد. اما بهتر است بدانید که گربه ها اگر ساعاتی را تنها بگذرانند، دچار استرس و افسردگی می‌شوند. این اختلال معمولا در گربه هایی دیده می‌شود که سرپرستان شاغل دارند. برخی گربه ها که در مغازه‌ها زندگی می‌کنند نیز، حس مشابهی در زمان عدم حضور صاحب‌شان تجربه می‌کنند.

علائم افسردگی در گربه ها

8 نشانه که گربه شما افسرده شده + روش های درمان

 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه کنید، درک علائم افسردگی در گربه ها است. شما باید بدانید که با مشاهده چه علائمی احتیاج به دامپزشک خواهید داشت. گربه های افسرده معمولا بی حوصله هستند. نداشتن اشتهای مناسب و واکنش‌های عصبی می‌تواند یکی از علائم افسردگی باشد.

گاهی پرخاشگری در گربه ها نشان‌دهنده وجود اضطراب و افسردگی است. عدم پذیرش گربه برای بازی و نوازش نیز، یکی از علائمی است که نشان می‌دهد گربه چندان تمایلی به وقت گذرانی با شما ندارد. خواب بیش از اندازه و قایم شدن از دید شما نیز، یکی از علائمی است که در کنار علائم ذکر شده، می‌تواند احتمال افسردگی در گربه را قوی‌تر کند.

روش های ضد افسردگی گربه چیست؟

تا اینجا متوجه ضرورت درک علل ایجاد افسردگی در گربه ها شدید. با این تفاسیر می‌توانید به خوبی احساسات گربه پشمالوی زیبای خودتان را درک کنید. درک تیپ های شخصیتی در گربه ها و علت بی حالی گربه ها به شما کمک می‌کند تا زنگ خطرها را بشناسید. درک زمان مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از روش‌ های ضد افسردگی گربه، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید بدانید.

1- از سنبل الطیب کمک بگیرید!

اگر اهل دمنوش و گیاهان دارویی باشید، قطعا در خصوص سنبل الطیب شنیده‌اید. گیاهی عالی در طب سنتی ایرانیان که به عنوان آرامبخش، خواب آور، هضم کننده غذا، ضد تشنج و ضد افسردگی از آن استفاده می‌شود.

ریشه این گیاه معجزه‌‌آسا، دارای مقادیر زیادی اکتینیدین (Actinidine) شیمیایی است. به این ترتیب، اثربخشی مقدار مشخصی از آن، می‌تواند به عنوان یکی از روش های ضد افسردگی گربه مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما بهتر است بدانید که استفاده از سنبل الطیب برای گربه، باید حتما طبق نظر دامپزشک باشد و مطابق با وزن و پارامترهای اینچنینی تعیین شود.

گیاه مورد علاقه گربه
گیاه مورد علاقه گربه

2- از فلیوی استفاده کنید!

فلیوی Feliway یکی از داروهایی است که می‌توانید به طور غیرمستقیم برای گربه‌تان استفاده کنید. این دارو بعد از قرار گرفتن درون یک دستگاه مخصوص، فرم مصنوعی فرومون را، در هوا پخش می‌کند. فرومون ماده آرامبخش طبیعی است که گربه ها برای علامت گذاری لوازم تحت مالکیت خودشان و محیط زندگی‌شان از آن استفاده می‌کنند.

استشمام این بو از لوازم و محیط، اطمینان خاطر مطلوبی در گربه ایجاد می‌کند و نگرانی حضور در محیطی غیر از محیط زندگی خودشان را کاهش می‌دهد. این روش نیز، به عنوان یکی از روش‌های مطلوب درمان افسردگی گربه استفاده می‌شود.

3- علف گربه یا نعنا گربه‌ای

یکی از گیاهان آرامبخش و مطلوب که برای درمان افسردگی گربه از آن استفاده می‌شود، علف گربه است. این گیاه که خیلی راحت در گلدان خانه‌ها کشت می‌شود، از طریق خوراندن گیاه علف گربه یا استشمام بوی آن، می‌توانید به بهترین شکل استرس و افسردگی را از گربه عزیزتان دور کنید.

البته این روش در بعضی از گربه ها چندان جوابگو نیست. در چنین شرایطی، استفاده از داروهای کمک‌درمانی تجویزشده توسط دامپزشک را تهیه کنید و با استفاده مکرر از آن، نتیجه را ببینید.

4- بازی کنید!

همان‌طور که می‌دانید، گربه ها عاشق بازی هستند؛ پس طبیعی است که اگر ساعات زیادی تنها باشند و زمان کافی برای آن‌ها اختصاص ندهید، دچار افسردگی خواهند شد.

یکی از راه‌های کاهش افسردگی گربه، استفاده از اسباب بازی‌های سرگرم کننده است. فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا به شما این امکان را می‌دهد که اسباب بازی‌های موردنیاز برای گربه را تهیه کنید. اسباب بازی‌های فکری و سرگرم کننده، چالش جذابی ایجاد می‌کند تا حیوان خانگی عزیزتان در ساعات مختلف از آن استفاده کند. یادتان باشد گربه ها علاوه‌بر نوازش، به بازی احتیاج دارند.

خلاصه مطلب

افسردگی در حیوانات به اندازه انسان‌ها اهمیت دارد. نیاز حیوانات، تنها محدود به تامین غذا و جای خواب نمی‌شود. شما به عنوان فرد سرپرست حیوان خانگی مثل گربه، باید مسئولیت کیفیت زندگی او را برعهده بگیرید. در این راستا تحقیق کنید و آگاهی خوبی داشته باشید. درک عملکرد گربه ها به شما کمک می‌کند که علائم افسردگی را بشناسید.

سوالات متداول بازی با گربه ها

آیا نگهداری گربه در آپارتمان موجب افسردگی گربه می‌شود؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نگهداری گربه در آپارتمان ریسک بروز افسردگی در گربه را افزایش می‌دهد. این تصور به دلیل تفکر انسانی در این خصوص است؛ اما بهتر است بدانید که گربه ها فضایی امن، دارای امکانات بازی و سرگرمی با غذای سر وقت را دوست دارند. به همین دلیل، نمی‌توان گفت که نگهداری گربه در آپارتمان غیرممکن یا آسیب زا است.

آیا افراد شاغل توانایی نگهداری از گربه در سطح خوب را ندارند؟

همان‌طور که می‌دانید، افسردگی در گربه ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها تنهایی است. اگر ساعات زیادی از شبانه روز، در خانه سپری نمی‌کنید و تنها زندگی می‌کنید، قطعا داشتن هر گونه حیوان خانگی توصیه نمی‌شود؛ چرا که عدم حضور افراد دیگر در خانه برای رسیدگی به حیوان خانگی و همچنین، عدم وجود سرگرمی موجب افسردگی و اضطراب در گربه می‌شود. نگهداری از گربه برای افراد شاغل زمانی توصیه می‌شود که هم زمان از دو گربه هم بازی و سازگار با یکدیگر، سرپرستی شود.

آیا گربه ها امکان خوردن هر نوع گیاهی دارند؟

گربه ها، گیاهان مخصوص به خودشان را دارند. هرچند میزان مصرف این نوع گیاهان نیز، بسیار محدود و مشخص است.؛ اما اکیدا توصیه می‌شود که هیچ گیاهی سرخود و بدون مشورت دامپزشک، توسط گربه مصرف نشود. یادتان باشد که دوز مصرفی گیاهان و نوع مصرف آن‌ها متفاوت است. برخی از گیاهان سمی بوده و عوارض ناخوشایند و جبران ناپذیری خواهند داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا