حمایت از حیواناتحیوانات خیابانی

عقیم سازی حیوانات خیابانی چگونه انجام می‌شود؟

عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی اقدامی است که با هدف حذف توان باروری در حیوان صورت می‌‌گیرد.

در این اقدام، سعی بر آن است تا با کمترین آسیب جسمی و البته روحی برای حیوان، قدرت باروری از اندام‌های جنسی آنها را بگیریم. در مواجهه با چنین اقدامی نگرش‌های کاملاً متضادی وجود دارد.

برخی با پیش کشیدن حقوق حیوان و اینکه با این اقدام تغییرات نامطلوبی بر حالات شخصیتی وی خواهد داشت، عقیم سازی حیوانات خیابانی را نکوهش می‌کنند. برای عده‌ای دیگر، این اقدام از جنبه نگرش‌های دینی و اعتقادی ناپسند است.

با هر نگرشی که هستید همراه با پتیا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باشید تا مفصل از این ماجرا صحبت کنیم.

در نگاه کلی، وقتی می‌خواهیم از ذات طبیعی تمام موجودات هستی به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان نظرات نکوهنده‌ی هر دو دسته را پذیرفت؛ اما اگر پای برخی شرایط و البته ضوابط حاکم در اجتماعات انسانی در میان باشد، اجازه اقدام به عقیم کردن سگ و گربه خیابانی توجیه‌پذیر می‌شود؛ چرا که انسان‌ها با در اختیار داشتن قوه عقل و اراده می‌توانند در انجام چنین عملی اختیار داشته باشند؛ اما اختیار در داشتن و یا رد کردن تمایلات، موضوعی غیرارادی در حیوانات است!

عقیم سازی حیوان از منظر علم

برای عقیم سازی، ایده‌های پزشکی متنوعی وجود دارد؛ اما بهترین ایده برای عقیم سازی حیوانات خیابانی آن است که قدرت باروری در جنس ماده را حذف کنیم. برای این منظور تمام دستگاه تناسلی از رحم تا تخمدان‌ها در سگ و یا گربه ماده برداشته می‌شود.

این اقدام جدا از آنکه می‌تواند در کنترل جمعیت حیوانات خیابانی و خانگی تاثیرگذار باشد، باعث بهبود کیفیت زندگی حیوان در اجتماعات انسانی نیز خواهد شد.

بهتر است بدانید که برای عقیم کردن سگ و گربه خیابانی و یا خانگی سعی در انجام جریانی غیرطبیعی و یا غیرقانونی ندارید.

عقیم کردن سگ و گربه خیابانی و حتی خانگی از شناخته‌شده‌ترین عمل‌های حیوانات است که در تمام اجتماعات انسانی کاملاً قانونی و البته شناخته‌شده، در جریان می‌باشد.

مراحل انجام عقیم سازی حیوانات خیابانی

در جریان عقیم سازی حیوانات خیابانی، با یک عمل جراحی کامل، مواجه هستیم. اقدامی که همراه با بیهوش کردن حیوان آغاز شده و تا به هوش آمدن آن ادامه پیدا می‌کند.

در فاصله میان بیهوشی تا به هوش آمدن حیوان لازم است تا مراحل و نکات پزشکی متعددی انجام شود. در ابتدای امر، بسته به نوع حیوان تا اندازه جثه آن، نوع و مقدار داروی بیهوشی مناسب، انتخاب می‌شود.

سپس، لازم است تا از پوشش‌های استرلیزه برای دور نگهداشتن میکروب‌ها و باکتری‌ها از محل جراحی استفاده شود.

بیهوشی در حیوان مراحل ویژه‌ای دارد. این اقدام همراه با یک لوله تنفسی در مجرای تنفس حیوان انجام خواهد شد. از طرفی، برای آنکه بدن حیوان در حین بیهوشی دمای طبیعی را از دست ندهد، از تجهیزات گرم نگهدارنده مخصوصی استفاده می‌کنند. در این بین، همراه با تزریق مایعاتی خاص در بدن حیوان، سعی در نگهداشتن فشار خون در اندازه‌ای مشخص دارند.

پزشک حرفه‌ای، در تمام مدت زمان عمل جراحی عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی متوجه حضور پررنگ انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها بر سطح پوست حیوان می‌باشد.

لذا در تمام طول عمل جراحی، سعی می‌کند در محیطی استریل‌شده با استفاده از پوشش‌هایی استرلیزه در کنار کرم‌هایی مخصوص عمل را پیش ببرد.

سختی عمل عقیم سازی حیوانات در پیدا کردن رحم و واژن حیوان در میان اندام‌های داخلی آن است؛ چرا که هر گونه شناسایی تا برداشت اشتباه، مستعد آسیب به اندام‌های داخلی حیوان می‌باشد.

در این بین اگر نگران حمل و نقل حیوان خود هستید می‌توانید از شرایط متنوع در ویزیت حیوانات خانگی در محل استفاده کنید.

کنترل جمعیت حیوانات با کنترل رفتارشان

یکی از ایده‌های متداول برای عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی آن است که این اقدام با حفظ غرایز جنسی حیوان صورت گیرد.

برای این کار، کافی است در جنس ماده، رحم را حذف کنیم و یا آنکه لوله‌های فالوپ را در جنس نر مسدود سازیم.

به این ترتیب، با حفظ قوای جنسی حیوان، مانع از باروری وی خواهیم شد. البته از عمده دلایل برای عقیم کردن سگ و گربه خیابانی یا خانگی آن است که به نوعی، حیوان را از رفتارهای پرخطر جنسی دور کرده باشیم تا بخواهیم کنترلی بر افزایش جمعیت آن داشته باشیم.

لذا عقیم سازی سگ و گربه خیابانی با حذف کامل قوای جنسی، ایده دیگری است که در سطحی متداول انجام می‌شود.

این روش که در سطح ایران نیز شاهد آن هستیم، با حذف رحم و تخمدان در حیوان ماده و یا حذف بیضه‌ها در جنس نر صورت می‌گیرد. در نهایت، بهترین ایده برای عقیم کردن سگ و گربه خیابانی آن است که هر دو بیضه در جنس نر و هر دو تخمدان و رحم در جنس ماده حذف شود.

بهتر است این اقدام در سنین جوانی حیوان قبل از غلیان احساسات جنسی صورت گرفته باشد.

روش‌های عقیم سازی حیوانات کدامند؟

برای عقیم سازی حیوانات سه روش درمانی متداول مطرح می‌باشد. این روش‌ها، از ایده‌های جراحی تا استفاده از درمان‌های دارویی را شامل می‌شوند.

  • روش لاپاراسکوپی: روش لاپاراسکوپی یک عمل جراحی کامل است که در آن همراه با شکاف‌هایی 0.5 الی ۱ سانتیمتری در بدن حیوان سعی در خارج‌سازی تخمدان‌های حیوان خواهند داشت. در این روش، درد اندکی متوجه حیوان خواهد شد و دوره بهبود کوتاهی نیز دارد؛ اما از آنجا که ماهیت انجام یک عمل جراحی کامل را یدک می‌کشد، قیمت بالایی نیز دارد.
  • روش وازکتومی: در این روش، هدف آن است که با بستن لوله های فالوپ، مسیر جریان باروری حیوان را متوقف سازند. مزیت بزرگ این روش آن است که تغییری در قوای جنسی و البته هورمون‌های حیوان ایجاد نخواهد شد؛ لذا حیوان می‌تواند شخصیت جنسی خود را حفظ کند.
  • روش استفاده از واکسن Spay Vac: اگر بخواهیم بدون دستکاری در توانمندی‌های جنسی تا باروری حیوان اقدام به عقیم کردن سگ و گربه خیابانی و خانگی داشته باشیم، می‌توانیم با تزریق واکسن Spay Vac این کار را انجام دهیم. در این ایده، می‌توان با تزریق واکسن Spay Vac برای مدت محدودی توان باروری حیوان را از بین برد. غالباً اثربخشی این روش بین ۲۲ ماه الی ۷ سال می‌باشد.

در تمام این روش‌ها، سعی در عقیم سازی حیوان خیابانی و خانگی با حفظ سلامت حیوان است. لذا هر روش عقیم سازی را نمی‌توان به عنوان یک ایده کارآمد پذیرفت.

مثلاً استفاده از قرص‌های ضد باروری که متاسفانه در سطح رایجی جریان دارند، مستعد بروز سرطان در حیوان خواهد شد.

اقدامی که در نهایت سلامت حیوان را تهدید خواهد کرد. جهت تهیه تجهیزات مناسب برای عقیم سازی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مراجعه کنید. 

برای عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی چه سنی مناسب است؟

برای عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی بهتر است قبل از دوره بلوغ و ظهور علایق جنسی اقدام کرده باشید.

گربه‌ها در سن ۶ ماهگی تمایلات جنسی خود را پیدا می‌کنند. لذا لازم است تا قبل از ظهور چنین تمایلاتی عقیم سازی آنها را انجام دهید.

این زمان برای گربه‌های ماده در قبل از 6 ماهگی و برای گربه‌های نر درست پس از ظهور بلوغ جنسی آنها می‌باشد.

اما عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی در سگ‌ها اندکی متفاوت است. بهتر است جنس نر در سگ‌ها را درست قبل از بلوغ جنسی عقیم کنید و زمان مناسب برای جنس ماده نیز پس از مشاهده اولین دوره پریودی وی می‌باشد.

عقیم سازی حیوانات چه فوایدی دارند؟

تقریبا تمام مزیت‌ها در عقیم سازی حیوانات خیابانی تا خانگی متوجه بهبود زندگی حیوان در جوامع انسانی می‌باشد.

از آنجا که یک حیوان خیابانی و یا خانگی قرار است در فضاهای انسانی زندگی کند، لازم است تا شرایط چنین همزیستی را فراهم کرده باشیم. لذا عمده فواید عقیم سازی حیوانات خیابانی را می‌توان در موارد ذیل در نظر گرفت.

  • کنترل جمعیت در حیوانات خیابانی
  • بهبود در سطح حمایت از حیوانات خیابانی از جانب نهادهای حمایت از حیوانات
  • شرایط نگهداری آسانتر و البته کم هزینه تر حیوان خانگی
  • کاهش بیماری‌های ناشی از ارگان‌های جنسی مانند سرطان پستان و رحم، عفونت پستان در جنس ماده و یا التهاب پروستات تا حذف تومور بیضه‌ها و سرطان دستگاه تناسلی در جنس نر.
  • زندگی آرامتر و مطیع‌تر حیوان خصوصا با تنش‌های کمتر در گربه‌ ها که همراه با کاهش پرسه زنی‌های گربه‌ های نر با هدف جفت یابی است.
  • افزایش طول عمر در حیوان عقیم شده

همان‌طور که می‌بینید، عمده اهداف از عقیم سازی حیوانات خیابانی، شرایطی است که در امتداد آن زندگی حیوان در کنار انسان‌ها را راحت‌تر و آرام‌تر خواهد کرد؛ اما نمی‌توان دستکاری در غرایز جنسی حیوان را عاری از مشکلات ندانست.

معایب عقیم سازی حیوانات خیابانی و خانگی

حذف یک جریان طبیعی از بدن حیوان خانگی مانند سگ و گربه قطعاً عاری از عیب نخواهد شد. عمده معایب در عقیم سازی حیوانات به قرار زیر هستند.

  • عفونت‌ها و خونریزی‌های پس از عمل جراحی
  • عوارض ناشی از مصرف مواد بیهوش‌کننده
  • تغییرات هورمونی که می‌تواند مشکلاتی مانند چاقی را به دنبال داشته باشد.
  • مشکلات در چرخه خواب و بیداری حیوان
  • افت قدرت یادگیری حیوان
  • افزایش خشونت و در مواردی افزایش ترس در سگ‌ ها

منطقی است که نخواهیم تا با دستکاری در بدن حیوانات آنها را از لذت جنسی تا قدرت باروری محروم سازیم. اما این دسته از حیوانات مانند سگ و گربه دوره‌های زاد و ولد وسیعی دارند. اگر نخواهیم تا فکری برای کنترل جمعیت آنها داشته باشیم، در اندک زمانی مستعد رشد جمعیت هستند.

این موضوع برای حضور حیوانات خیابانی در سطح شهر قطعا نگران‌کننده می‌شود. عقیم سازی سگ و گربه خیابانی یک راه حل است. راه حلی که در نگاه اول اندکی بی‌رحمانه به نظر می‌رسد.

به هر صورت، هیچ کس حاضر نیست تا یک حیوان خیابانی را نزد خود نگهدارد. از طرفی، آنها توان زیستن در خارج از فضاهای شهری را ندارند. در چنین حالتی آیا عقیم سازی حیوانات خیابانی با هدف کنترل جمعیت، منطقی‌تر و البته انسانی‌تر از کشتن آنها نخواهد بود؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا