جوندگان خانگی

هر آنچه درباره عقیم کردن خرگوش باید بدانید!

قبل از اقدام به خریداری خرگوش خانگی به عنوان یک پت دوستداشتنی، بهتر است در خصوص نحوه نگهداری خرگوش خانگی، بیماری های شایع در خرگوش ها و اخته کردن خرگوش و …، اطلاعات لازم را بدست آورید تا بتوانید به بهترین شکل، از این حیوان پشمالو نگهداری کنید.

با فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا همراه باشید تا در این مطلب هر آنچه درباره عقیم کردن خرگوش (نر و ماده) نیاز است، بدانید، بدست آورید.

زمان مناسب برای عقیم کردن خرگوش

زمان مناسب برای عقیم کردن خرگوش بسته به جنسیت، سن و مسائل بهداشتی هر خرگوش متفاوت است. به طور کلی، برای خرگوش های نر، عقیم کردن در سنین 3 تا 5 ماهگی و برای خرگوش های ماده، سن 4 تا 6 ماهگی مناسب است. برای خرگوش های ماده، می‌توان آن‌ها را پس از رسیدن به سن بلوغ و قبل از اولین دوره قرنطینه جنسی اخته کرد. در مورد خرگوش‌هایی که برای پرورش و تولید مثل نگهداری می‌شوند، بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید تا زمان مناسب برای عقیم کردن آن‌ها را تعیین نمایند.

آیا عقیم کردن خرگوش می‌تواند به سلامتی آن آسیب بزند؟

عقیم کردن خرگوش، تحت یک عمل جراحی انجام می‌شود و همانند هر جراحی دیگری، ممکن است با خطرات و عوارضی همراه باشد. با این حال، اخته کردن خرگوش یکی از عمل‌های جراحی رایج در حیوانات خانگی است و به طور کلی، از خطرات بالایی برخوردار نیست.

بعضی از عوارض ممکن برای خرگوش عقیم شده عبارتند از:

  1. خونریزی: خونریزی بعد از عمل جراحی ممکن است برای خرگوش اتفاق بیفتد، اما این عارضه به طور کلی خطرات بزرگی ندارد.
  2. التهاب: در برخی موارد، جراحی ممکن است باعث التهاب در ناحیه جراحی شده در خرگوش شود.
  3. عفونت: عفونت در محل جراحی ممکن است برای خرگوش اتفاق بیفتد.
  4. افزایش وزن: برخی از خرگوش‌ها پس از عمل جراحی، به دلیل تغییر در تولید هورمون‌ها، ممکن است وزن بیشتری پیدا کنند.

در هر صورت، برای کاهش خطر عوارض پس از عمل جراحی، بهتر است این عملیات توسط یک دامپزشک مجرب و با استفاده از تجهیزات پزشکی مناسب انجام شود. همچنین، برای اطمینان از سلامتی خرگوش، بهتر است قبل از هر عمل جراحی، با یک دامپزشک مشورت کرده و نکات بهداشتی مرتبط با عمل جراحی را رعایت کنید.

عقیم کردن خرگوش چه مزایایی دارد؟

عقیم کردن خرگوش، به عنوان یک عمل پزشکی پیشگیرانه برای جلوگیری از تولید مثل در خرگوش‌ها، مزایای متعددی دارد. در زیر به برخی از این مزایا با توضیح کوتاه اشاره می‌شود:

  1. کاهش رفتارهای تهاجمی خرگوش: خرگوش‌های نر به دلیل هورمون‌های جنسی بیشتر، رفتارهای غیر قابل تحملی مانند خشم، تهاجمی شدن و فریاد زدن از خود نشان می‌دهند. چنین رفتارهایی به صورت غریزی و برای محافظت در برابر دشمنان و شکارچیان در خرگوش‌های نر اتفاق می‌افتد. با اخته کردن خرگوش نر، تولید هورمون‌های جنسی و در نتیجه، این رفتارها کاهش می‌یابد.
  2. جلوگیری از تولید نژادهای بیشتر: با عقیم سازی، خرگوش‌ها نابارور شده و دیگر قادر به تولید مثل نیستند و از این رو، تعداد نژاد خرگوش‌ها کنترل می‌شود.
  3. بهبود سلامت: در خرگوش‌های ماده، عقیم سازی می‌تواند به بهبود سلامت و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به جنسیت کمک کند.
  4. کاهش ریسک سرطان: با کاهش هورمون‌های جنسی در خرگوش‌های نر، ریسک ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان بیضه کاهش می‌یابد. همچنین، با عقیم کردن خرگوش های ماده، خطر ابتلا به انواع سرطان‌‌ها مانند سرطان رحم و تخمدان که یکی از شایع‌ترین انواع آن در خرگوش‌های ماده، آدنوکارسینومای رحم است، کاهش می‌یابد.
  5. کاهش ریسک بارداری ناخواسته: با عقیم سازی، خرگوش‌های ماده نمی‌توانند باردار شوند و بنابراین، ریسک بارداری ناخواسته کاهش می‌یابد.

به طور کلی، عقیم سازی خرگوش‌ها به عنوان یک روش پیشگیرانه برای کنترل جمعیت و بهبود سلامت خرگوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری برای عقیم کردن خرگوش خود، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

اخته کردن خرگوش نر و ماده
اخته کردن خرگوش نر و ماده

روش عقیم سازی خرگوش نر

برای عقیم سازی خرگوش نر، دامپزشک با برش دادن کیسه‌های بیضه، بیضه‌‌های خرگوش نر را تخلیه می‌کند. ممکن است تورم ناشی از این عمل، تا چند روز باقی بماند که کاملا طبیعی است و پس از آن، اندازه بیضه‌ی خرگوش نر کاهش می‌یابد. این احتمال وجود دارد که حین جراحی، مقداری اسپرم در دستگاه ادراری خرگوش نر باقی بماند. بنابراین، توصیه می‌شود که حداقل تا 3 هفته خرگوش نر خود را از نزدیک شدن به خرگوش ماده، دور نگه دارید.

روش عقیم سازی خرگوش ماده

برای عقیم سازی خرگوش ماده، در یک عمل جراحی پیچیده، رحم و تخمدان خرگوش توسط دامپزشک، تخلیه شده و رگ‌های ‏خونی که به دستگاه تولید مثل می‌رسند، بسته می‌شوند. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شده و دوران نقاهت آن، معمولا 2 هفته است. پس از این عمل جراحی، خرگوش ماده، نابارور می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر سن خرگوش ماده، از 9 ماه بیشتر شود، این عمل می‌تواند برای او خطرناک و چالش‌برانگیز باشد.

مراقبت های لازم پس از عقیم کردن خرگوش خانگی

پس از عمل جراحی عقیم کردن خرگوش، به خرگوش داروی مسکن تزریق می‌شود و نیاز دارد تا در محیطی آرام و ساکت، نگهداری شود. حدودا 12 تا 24 ساعت زمان برد تا خرگوش به حالت عادی خود بازگردد و بتواند غذا و آب بخورد. چند روز اول پس از جراحی، محل بخیه و حالات خرگو خود را بررسی کنید و هر گونه تغییر حالت زخم‌ها، بی‌اشتهایی و اشکال در دفع ادرار یا مدفوع را به دامپزشک خرگوش خود اطلاع دهید. اگر از بخیه غیر جذبی برای بستن زخم جراحی استفاده شده باشد، باید دقت داشته باشید گاهی اوقات، خرگوش، بخیه خود را می‌جود و ممکن است زخم او باز شود که در چنین مواردی، باید فورا اقدامات لازم توسط دامپزشک صورت گیرد. معمولا بخیه های غیر جذبی، 7 تا 10 روز بعد از عمل، توسط دامپزشک، کشیده می‌شوند.

عقیم کردن خرگوش چه عواقب جانبی برای خرگوش ممکن است داشته باشد؟

تاکنون هیچ اثر جانبی و عواقب خطرناکی در خصوص عقیم سازی خرگوش، گزارش نشده است. خرگوش‌هایی که اخته می‌شوند، زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا