کرونا

علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست و راه های پیشگیری آن چه می‌باشد؟

ویروس کرونا، مهمان ناخوانده این روزهای زندگی ما است. متاسفانه، ویروس کرونا جدید یا کووید-19 در اواخر سال 2019 میلادی در شهر ووهان چین، با گرفتن جان عده زیادی از مردم، خودنمایی کرد. با گذشت چند هفته از تشخیص اولین مورد ابتلا به کووید-19، با سرعتی باورنکردنی، سراسر دنیا درگیر ویروس کرونا جدید شد. ویروسی که از خانواده کرونا ویروس‌ها است و بیماری ویروس کرونا را در بدن انسان ایجاد می‌کند. منشا ویروس هنوز مشخص نیست و تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس، اطلاع از علائم ابتلا به ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های قرنطینه و ضدعفونی است. در ادامه به بررسی بیشتر بیماری کرونا ویروس و علائم آن، می‌پردازیم.

بیماری کرونا ویروس جدید یا کووید-19 چیست؟

اواخر سال 2019 بود که در ووهان چین، زمزمه شیوع ویروسی مرگ‌بار شنیده شد. متاسفانه، با عدم تشخیص به‌موقع و اعلام محدودیت‌های رفت و آمد در ووهان، این ویروس به سرعت بسیاری از مردم ووهان و سایر شهرهای چین را درگیر کرد.

ویروس کرونا جدید یا کووید-19، از خانواده ویروس کرونا است. کرونا ویروس‌ها را با بیماری‌های سارس و مرس می‌شناسیم. ویروس‌های این خانواده، علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا در فرد ایجاد می‌کنند. با شیوع ویروس کرونا، در بسیاری کشورها، علائم ابتلا به کرونا ویروس را، به اشتباه آنفولانزا تشخیص می‌دادند و همین موضوع، زنجیره انتقال از ناقلین بیماری ویروس کرونا، این ویروس را در کل دنیا گسترش داد.

این روزها اکثر کشورها در حالتی نیمه تعطیل و در قرنطینه به‌سر می‌برند. خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا به این ویروس، بهترین راهی است که برای در امان ماندن، در اختیار داریم.

چرا کل دنیا زمین‌‌گیر بیماری کرونا ویروس شد؟

سال‌ها پیش، کرونا ویروس سارس و مرس، تعدادی از مردم جهان را دچار بیماری و مرگ کرد. سرعت انتشار این ویروس‌ها از خانواده کرونا ویروس، چندان سریع نبود. در واقع، این ویروس‌ها در مدت زمانی نسبتا معقولی، کنترل شدند. اما ویروس کرونا جدید یا کووید-19 با سرعت وحشتناکی شیوع پیدا کرده‌است. سرعت انتشار این ویروس، بسیار زیاد است و در مدتی کوتاه، تمام دنیا را درگیر بیماری کرونا ویروس کرد. اما مشکل چیست؟ آیا عدم آگاهی از علائم ابتلا به ویروس کرونا چنین فاجعه‌ای در دنیا پدید آورده‌است؟

چرا باید از علائم ابتلا به ویروس کرونا آگاه باشید؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بیماری کرونا ویروس را در دنیا شایع کرد، عدم آگاهی از علائم ابتلا به ویروس کرونا است. در واقع، عدم اطلاع از علائم ابتلا به ویروس کرونا، موجب می‌شود، افرادی که مبتلا و ناقل ویروس کرونا هستند، بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های لازم، در کنار افراد سالم حضور پیدا می‌کنند.

با توجه به سرعت انتشار ویروس کرونا و مدت زمان زنده ماندن ویروس در سطوح مختلف، افراد مبتلا به ویروس کرونا با عدم رعایت قرنطینه، دیگر افراد سالم را دچار بیماری می‌کنند. این افزایش مبتلایان به کرونا، به‌صورت تصاعدی ادامه پیدا می‌کند و کل دنیا، درگیر این ویروس می‌شوند. اما در صورتی‌که سطح آگاهی از علائم ابتلا به این ویروس بالا باشد، مراقبت‌های فردی، جهت سلامتی سایرین بیشتر خواهد بود. زمانی که زنجیره انتقال قطع گردد، بیماری ویروس کرونا، به مرور از بین خواهد رفت.

علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

سازمان بهداشت جهانی، به صورت ویژه‌ای، اطلاعات کشف‌شده از ویروس کرونا را، در سایت WHO منتشر می‌کند. طبق اطلاعات این سازمان، علائم ابتلا به ویروس کرونا، معمولا با سرفه‌های خشک آغاز می‌شود. سرفه‌های خلط‌دار، نشانه‌ای از ابتلا به این ویروس نیست.

تب، یکی از علائم ابتلا به ویروس کرونا است. درجه حرارت عادی بدن، بین 36.5 الی 37.5 است. زمانی که این دما به بالای 38 درجه برسد، لازم است به‌صورت جدی، پیگیر علت این موضوع باشید. احساس تنگی نفس، از علائم ابتلا به ویروس کرونا و درگیر نمودن ریه است. اختلالات گوارشی مانند اسهال نیز، یکی دیگر از علائم بیماری کرونا ویروس است.

احساس خستگی، بدن درد و گلودرد ناشی از سرفه‌های خشک، از جمله رایج‌ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا است. اما چطور می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد؟

اگر علائم ابتلا به ویروس کرونا دارید این موارد را رعایت کنید!

طبق اعلام سازمان بهداشتی جهانی (WHO) در صورتی‌که علائم ابتلا به ویروس کرونا دارید، حتما حال عمومی‌تان را یادداشت کنید. درجه تب، میزان ادرار و نوع مدفوع را در تمامی ساعات شبانه روز رصد کنید. سعی کنید با مصرف مایعات گرم و مرکبات، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

از بغل کردن اعضای خانواده و حیوانات خانگی پرهیز کنید. قرنطینه خانگی را آغاز کنید و تمامی لوازم شخصی‌تان را جدا کنید. اگر علائم ابتلا به ویروس کرونا شدیدتر شد و احساس تنگی نفس داشتید، فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

حتما از ماسک استفاده کنید و برای پیشگیری از انتقال ویروس به اطرافیان، کلیه ارتباطات کاری و خانوادگی را، تا زمان بهبودی کامل و منفی شدن تست کرونا، محدود کنید. سعی کنید از دستشویی مجزا استفاده کنید و مکررا، شیرآلات، دستگیره‌ها و محل زندگی را ضدعفونی کنید. یادتان باشد که قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، با همین مراقبت‌ها حاصل می‌شود.

همچنین، بهتر از برای رهایی از استرس ابتلا، راه های مقابله با ویروس کرونا را مطالعه نمایید.

آیا درمان و واکسنی برای کرونا ویروس جدید کشف شده است؟

آیا واکسن کرونا ویروس ساخته شده؟
آیا واکسن کرونا ویروس ساخته شده؟

این روزها کشورهای مختلفی در تلاش برای کشف واکسن کرونا ویروس جدید هستند. بسیاری از این کشورها، نمونه‌های ضعیف‌شده از ویروس را ساخته و بر روی حیوانات و انسان‌های داوطلب آزمایش کرده‌اند. هنوز هیچ مدرکی در خصوص موفقیت‌آمیز بودن هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده، ارائه نشده است. در صورت موفقیت واکسن، مراحل تست گسترده و بررسی‌های جدی عوارض آن، حدود یک سال زمان نیاز دارد. پس لازم است تا زمان کشف واکسن کرونا ویروس جدید، با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های خود مراقبتی، از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنید.

آیا سگ ها کرونا ویروس جدید می‌گیرند؟

متاسفانه این روزها، با شیوع ویروس کرونا، عده زیادی حیوانات خانگی را به پانسیون‌ها منتقل کرده‌اند و یا در بدترین حالت ممکن، آن‌ها را از منزل بیرون کرده‌اند. نگرانی این افراد، از ابتلا به کرونا منطقی نیست. طبق آمار اعلام‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، تاکنون موردی از سگ‌های مبتلا به بیماری کرونا ویروس جدید، اعلام نشده‌است. تنها یک مورد ابتلا به ویروس در سگ‌ها مشاهده شده که هیچ علائمی در سگ وجود نداشت. در واقع، سگ از صاحب خود که علائم ابتلا به ویروس کرونا داشت، ناقل این بیماری شده‌ بود؛ اما علائم تنفسی و گوارشی در سگ وجود نداشت.

به همان میزان که تلفن همراه و کیف دوشی شما می‌تواند ناقل ویروس کرونا باشد، در سگ‌ها نیز، همین‌طور است. طبق گزارشات CDC، لازم است مانند سایر اعضا خانواده، با سگ‌های خانگی برخورد کنید؛ زیرا هنوز هیچ مدرکی در خصوص ابتلای این حیوانات به کرونا ویروس جدید وجود ندارد.

نوعی از کرونا مخصوص حیوانات است که در موارد نادری به انسان منتقل می‌شود. اما داستان در کویید-19 کاملا متفاوت است. CDC اعلام کرد، ما هر روز در حال کشف اطلاعات تازه‌ای از کرونا ویروس جدید هستیم، اما تاکنون تنها گزارشات از آزمایش کرونا مثبت سگ، مربوط به سگی ‌است که صاحب او به کرونا مبتلا بوده‌است. در واقع، انسان این ویروس را به سگ منتقل نموده‌است. پس حتما با استفاده از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی نسبت به تهیه لوازم ضدعفونی کننده مخصوص حیوانات اقدام کنید.

آیا گربه‌ خانگی به کرونا ویروس جدید مبتلا می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، طبق اطلاعاتی که CDC در وب سایت خود منتشر نموده‌است، گربه‌ها در مقابل ابتلا به ویروس کرونا، کمی مستعدتر عمل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گربه سانان، در چند نقطه از جهان، پس از بروز علائم ابتلا به ویروس کرونا جدید در صاحبان‌شان، دچار بروز علائم تنفسی شده‌اند. در واقع، پس از انتقال ویروس از انسان به گربه، گربه‌ها شروع به بروز علائم کرده‌اند. پس از مدتی، در باغ وحش نیویورک، آزمایش یکی از ببرها مثبت اعلام شد. علائم تنفسی نیز، در ببر بروز کرد. اما به گفته دامپزشکان و مسئولین این باغ وحش، حال ببرها رو به بهبود است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که عامل بروز علائم ابتلا به این ویروس در گربه سانان، انسان است. پس حتما با تقویت سیستم ایمنی پت، احتمال بروز این بیماری در گربه یا سگ خانگیتان را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که لازم است از گربه‌های خانگی، مانند سایر اعضا خانواده محافظت کنید. بیرون انداختن حیوانات خانگی کار بسیار اشتباهی است، زیرا این حیوانات با زندگی خارج از منزل آشنایی ندارند و قطعا دچار مرگ خواهند شد. سعی کنید، در دوران قرنطیه کرونا، با رعایت بهداشت در منزل، از ابتلای گربه‌ها پیشگیری کنید و از کنارهم بودن لذت ببرید. همان‌طور که در سایت پتیا خوانده‌اید، تاثیر داشتن حیوان خانگی بر سلامت روان انسان‌ها، موضوعی اثبات شده‌است.

بیماری کرونا ویروس، این روزها کل دنیا را به حالت تعلیق درآورده‌است. انسان در مقابل این ویروس میکرونی، هیچ سلاحی ندارد. تنها راهی که انسان برای مقابله با ویروس کرونا در اختیار دارد، پیشگیری و محافظت از ابتلا به ویروس است. آگاهی از نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا نیز، در قطع زنجیره انتقال کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان درگیر ویروس کرونا جدید هستید، حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید و مکررا لوازم و سطوح منزل را ضدعفونی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص ویروس کرونا، می‌توانید مقالات سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی را مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا