سگ خانگی

علائم بارداری در سگ ها را بشناسیم!

سگ‌ها را باید یکی از اولین موجوداتی دانست که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری شدند. در گذشته دور، از این موجودات باوفا و قدرتمند، جهت نگهبانی و حراست استفاده می‌شد. امروزه، علاوه بر وظیفه اولیه، از سگ‌ها به عنوان حیوان خانگی و یا به عبارت دقیق‌تر، یک دوست صمیمی نیز یاد می‌شود.

نگهداری از سگ‌ها چالش‌های خود را به همراه دارد که باید پیش از قبول سرپرستی، با نکات نگهداری از سگ آشنایی کامل داشته باشیم. یکی از شیرین‌ترین چالش‌هایی که در دوران زندگی سگ ممکن است با آن برخورد داشته باشید، باردار شدن این موجودات جذاب است. آشنایی با علائم بارداری در سگ ها می‌تواند سبب شود تا در اوایل دوران بارداری از این موضوع آگاه شده و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی لازم را اتخاذ کنید.

با فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا همراه باشید!

نشانه‌های سگ باردار چیست؟

اگر شما نیز از آن دسته افراد مخالف عقیم سازی حیوانات خانگی هستید، این نوید را به شما می‌دهیم که در دوران زندگی با سگ خانگی خود، ممکن است شاهد نشانه های سگ باردار در او باشید. بارداری در سگ‌ها سبب ایجاد شرایط خاص و بعضا پیچیده‌ای می‌شود که عدم آشنایی با علائم بارداری در سگ ها و یا مراقبت‌های لازم از آن‌ها در این دوره، می‌تواند سلامت حیوان خانگی شما را به خطر بیندازد. به همین سبب، نیاز است تا حداقل‌ اطلاعاتی پیرامون بارداری سگ خود داشته باشید. در ادامه، مهم‌ترین علائم بارداری در سگ ها را برای شما شرح داده‌ایم:

1. تغییر در میزان اشتهای سگ

اگرچه تغییر در اشتها و میزان خورد و خوراک سگ می‌تواند خبر از بیماری باشد، ولی یکی از اولین نشانه های سگ باردار، کم شدن اشتها در هفته‌های اول بارداری است. در صورت کاهش اشتها به علت بارداری، سگ را به غذا خوردن اجبار نکنید.

توصیه می‌کنیم در این دوران حتما غذاهای مورد علاقه‌اش، خصوصا آن‌هایی که مقوی‌تر هستند را تهیه کنید. اگرچه اجبار سگ به غذا خوردن در هفته‌های اول بارداری اصلا توصیه نمی‌شود، با این‌حال، در صورت تداوم این شرایط تا 3 روز، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید تا سلامت سگ به خطر نیافتد.

نشانه های سگ باردار
نشانه های سگ باردار

ممکن است سگ باردار در هفته‌های بعدی بارداری با افزایش اشتهای بی‌سابقه نیز مواجه شود. در این شرایط بهتر است خوراک مقوی و نهایتا در دو وعده اصلی در اختیارش قرار دهید. جهت انتخاب غذا حتما با پزشک خود مشورت کنید. نباید اجازه داد که سگ بیش از حد چاق شود. رعایت رژیم اصولی غذایی در سگ‌های باردار، می‌تواند سلامت سگ و توله‌هایش را تضمین کند.

2. احساس خستگی و بی‌حالی سگ

سگ‌ها معمولا موجوداتی پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند. هر گونه کاهش ناگهانی در میزان فعالیت آن‌ها، می‌تواند از نشانه های سگ باردار باشد. عمدتا علت این کاهش تحرکات، تغییرات هورمونی است که در بدن سگ ایجاد می‌شود. اگر احساس کردید که سگ انرژی همیشگی‌اش را ندارد، او را زیر نظر بگیرید. در صورتیکه علاوه بر بی‌حالی، دیگر علائم بارداری را نیز داشته باشد، احتمال بارداری حیوان خانگی‌تان بسیار زیاد است.

3. تغییرات فرم و رنگ پستان سگ

از بارزترین علائم بارداری در سگ ها تغییر در سایز و رنگ پستان سگ است. این تغییرات خبر از آمادگی بدن سگ جهت شیردهی به توله‌هاست. معمولا تغییرات در پستان سگ در هفته‌های پایانی بارداری مشهودتر است. در این دوران، نوک پستان‌ها اندکی رشد می‌کنند. همچنین، ممکن است در روزهای پایانی بارداری سگ، مقداری ترشح نیز داشته باشند.

از دیگر نشانه های سگ باردار تغییر رنگ نوک پستان به صورتی تیره و سرخی است. علت این تغییر رنگ، افزایش جریان گردش خون در نوک پستان‌هاست.

4. حالت تهوع در سگ باردار

یکی دیگر از نشانه‌ های سگ باردار، تهوع است. این حالت که بین انسان و حیوان مشترک است، سبب می‌شود تا سگ در ابتدای دوران بارداری غذایی که خورده است را بالا بیاورد و یا به دلیل احساس تهوع، از خوردن غذا امتناع کند. چه سگ باردار باشد چه نباشد، با مشاهده علائم تهوع حتما با دامپزشک متخصص و مورد اعتماد خود مشورت کنید.

5. افزایش سایز شکم و اضافه وزن در سگ باردار

یکی از مشهودترین علائم بارداری در سگ ها، افزایش سایز شکم و اضافه شدن وزن آن‌هاست. معمولا هفته پنجم به بعد، سایز شکم سگ‌ها به طور محسوس افزایش پیدا می‌کند. افزایش وزن نیز تا حد معمول کاملا طبیعی است و نشان‌دهنده تشکیل و رشد جنین در شکم سگ است.

با این‌حال، میزان افزایش وزن سگ به جثه، نژاد و تعداد توله‌هایی که باردار است، بستگی دارد. توصیه می‌کنیم به محض مشاهده نشانه‌های سگ باردار در حیوان خانگی دلبندتان، مرتب به دامپزشک مراجعه کنید تا افزایش وزن حیوان کاملا کنترل شود.

مراقبت از سگ باردار
مراقبت از سگ باردار

6. تغییر رفتار سگ‌های باردار

از دیگر علائم بارداری در سگ ها، تغییر در خلق‌وخو و رفتار آن‌هاست. این تغییرات گاهی سبب می‌شود تا سگ بسیار مهربان شده و مدام به صاحب خود نزدیک شود و طلب محبت کند. در چنین شرایطی، حتما زمان بیشتری برای سگ خود اختصاص دهید و سعی کنید به او توجه بیشتری داشته باشید. همچنین، در برخی از نژادها، ممکن است سگ پرخاشگر و بی‌قرار شود. در این شرایط، بهتر است دیگر سگ‌ها و یا حیوانات خانگی را از او دور نگه دارید. به خاطر داشته باشید دوران بارداری، شرایط سختی برای سگ است و این تغییر خلق‌وخو موقتی بوده و به مرور رفع خواهد شد. در این دوران در کنار حیوان خانگی دلبندتان باشید.

مراقبت‌های لازم در دوران بارداری سگ که بر عهده صاحب اوست!

در صورتیکه یک یا چند مورد از علائم بارداری در سگ ها را در پت خود مشاهده کردید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید. دقت کنید که ممکن است در برخی موارد، با حاملگی کاذب در سگها مواجه باشید. در طول دوران بارداری حتما ارتباط مداوم و مستمر خود را با دامپزشک حفظ کنید تا مطمئن باشید همه چیز تحت کنترل شماست.

در دوران بارداری و شیردهی حتما رژیم غذایی توصیه شده دامپزشک را رعایت کنید. این کار سبب می‌شود تا سلامت حیوان‌خانگی دلبند شما تضمین شود. ممکن است پزشک تمرینات ورزشی سبکی را توصیه کند. سعی کنید در این مدت با صرف کردن زمان بیشتر، این تمرینات را به آرامی با سگ خود انجام دهید تا زایمان و بارداری راحت‌تری داشته باشد.

فضای استراحت و خواب سگ باید تمیز و راحت باشد. اگر برای حمل او از جعبه استفاده می‌کنید، باید به گونه‌ای باشد که افزایش سایز شکم را نیز مدنظر قرار داده باشید.

توجه کنیدکه دوره آبستنی در سگ‌ها، بسیار کوتاه است. به همین دلیل، به محض مشاهده علائم بارداری در سگ ها، باید مراقبت‌های تخصصی را شروع کرد.

طول دوره بارداری سگ چقدر است؟

به طور معمول، سگ‌های ماده از 6 تا 18ماهگی به بلوغ می‌رسند و می‌توانند باردار شوند. اگرچه بهتر است که بارداری سگ‌ها به دوران بعد از 18 ماهگی موکول شود؛ چرا که تکامل در قسمت‌های مختلف بدن سگ بوجود آمده و بارداری ایمن‌تر و راحت‌تری خواهد داشت.

طول دوره بارداری سگ چقدر است؟
طول دوره بارداری سگ چقدر است؟

معمولا طول دوران بارداری سگ‌ها 60 تا 65 روز است. برخی از متخصصین بهترین زمان زایمان سگ را 63 روزگی می‌دانند. متخصصین دامپزشکی در هفته‌های سوم تا چهارم، در بازه‌ بین 20 تا 30 روزگی، می‌توانند باردار بودن سگ را تشخیص دهند.

خوب است بدانید تشخیص بارداری در سگ‌ها، خصوصا در روزها و هفته‌های اول بارداری بسیار دشوار است. به همین دلیل توصیه شده است که صاحبان سگ‌های عقیم نشده، حتما با نشانه های سگ باردار آشنا باشند تا در گام‌های اولیه، بتوانند بارداری سگ خود را تشخیص دهند.

رژیم غذایی سگ در دوران بارداری چگونه باید باشد؟

تامین مواد غذایی و املاح مورد نیاز بدن سگ مادر بسیار ضروری بوده و ضامن سلامتی مادر و توله‌هاست. برخلاف باور عموم که رژیم‌های پرگوشت را برای سگ باردار مفید می‌دانند، بدن سگ باردار به تمامی املاح و مواد غذایی نیاز دارد. بهتر است در اواخر دوران بارداری از دادن مکمل‌های کلسیمی جلوگیری کنید؛ چرا که سبب اختلال در عملکرد غده پاراتیروئید می‌شود. در صورت اسهال سگ، حتما شیر را از برنامه غذایی‌اش حذف کنید.

توصیه می‌شود در دوران بارداری سگ‌ها، خصوصا در هفته‌های پایانی، دو وعده غذایی به سگ‌ها داده شود. البته الزامی در این رابطه وجود ندارد. در صورتیکه همچنان یک وعده به سگ خود می‌دهید. حتما حجم آن را با نظر دامپزشک بیشتر کنید تا انرژی لازم مورد نیاز مادر و توله‌ها تامین شود.

چیدن برنامه غذایی بارداری سگ را به دامپزشک خود بسپارید. خوب است بدانید مواد زیر از مهم‌ترین موادی هستند که باید در رژیم غذایی سگ باردار وجود داشته باشند:

  • آب مرغ و گوشت
  • قطعات گوشت و مرغ پخته شده بدون استخوان
  • برنج پخته‌شده
  • تخم‌مرغ پخته‌شده
  • حبوبات پخته‌شده
  • ماهی پخته شده بدون استخوان
  • خرمای بدون هسته

کلام آخر

دوران بارداری برای سگ‌ها، دوران حساس و ویژه‌ای است. در این دوران به نسبت کوتاه، سعی کنید زمان بیشتری را به حیوان خانگی دلبند خود اختصاص دهید. مطمئن باشید خیلی زود شرایط به قبل از دوران بارداری برمی‌گردد و علاوه بر سگ زیبای خود، چند توله دوست داشتنی نیز خواهید داشت.

سوالات متداول

1. مقدار هر وعده غذای سگ باردار چقدر باید بیشتر باشد؟

تعیین رژیم غذایی سگ باردار یک امر کاملا تخصصی و دشوار است. معمولا در هفته‌های پایانی بارداری، باید مقدار غذای سگ را به بیشترین میزان مجاز رساند. بسته به نوع نژاد و سن سگ، حد مجاز متفاوت خواهد بود. برای تعیین مقدار هر وعده غذای سگ در دوران بارداری‌اش، حتما به دامپزشک متخصص مراجعه کنید.

2. آیا دادن گوشت به سگ سبب تقویت مادر و توله‌ها می‌شود؟

وعده‌های غذای سگ در دوران بارداری، نباید بیش از حد پروتئین داشته باشد. همچنین، در رژیم غذایی میزان مشخصی کربوهیدرات نیز باید به سگ داده شود. در صورتیکه رژیم غذایی به درستی رعایت نشود، احتمال افت قند خون و مرگ توله‌ها وجود دارد.

3. علائم بارداری در سگ ها چیست؟

سگ‌های باردار علائمی همچون بزرگ‌شدن سینه‌ها، بی‌اشتهایی، تغییر خلق‌وخو و حالت تهوع دارند. معمولا از هفته پنجم به بعد نیز شکم سگ بزرگ شده و بارداری کاملا مشهود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا