سگ خانگیبیماری های حیوانات خانگیرفتار حیوانات خانگی

چرا سگ ها می لرزند؟

زمانی که سرپرستی یکی از فرشته‌های پشمالو را قبول می‌کنید، سلامت نگهداشتن آن‌ها و لذت بردن از زندگی به همراه سگ‌های سلامت و شاد، تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم در زندگی شما می‌شود.

قطعا فراهم کردن زندگی شیرین برای سگ‌ها، انرژی شما را نیز، در زندگی افزایش می‌دهد. در این میان، فهمیدن علت مشکلاتی که سگ‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، کمک می‌کند تا خیلی زود هر بحرانی را مدیریت کنید.

لرزیدن سگ‌ها گاهی اتفاق می‌افتد و ندانستن دلایل لرزش بدن سگ، نگرانی‌های زیادی برای صاحب او ایجاد می‌کند.

در این مطلب، قصد داریم به علت لرزیدن بدن سگ ها بپردازیم و دلایل لرزش بدن سگ را بررسی کنیم؛ تا به‌راحتی در صورت روبه‌رو شدن با این مشکل، راه‌حل و درمان را بدانید.

پس تا پایان همراه ما باشید!

بررسی علت لرزیدن بدن سگ ها

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بدون حضور در محل سرد، سگ‌تان شروع به لرزیدن کند. بی‌شک تجربه چنین چیزی چندان مطلوب نیست و شما نیز در چنین شرایطی دچار نگرانی می‌شوید.

لرزیدن سگ به همان میزان که می‌تواند بدون دلیل خاصی صورت پذیرد، احتمال دارد که ناشی از مشکلاتی در بدن باشد و مانند یک هشدار مهم در سگ بروز کند.

دانستن علت لرزیدن بدن سگ ها به شما کمک می‌کند تا خیلی فوری برای برطرف کردن مشکل پیش آمده اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که علت لرزیدن بدن سگ ها، ممکن است چندان اهمیتی نداشته باشد، اما در بعضی مواقع همین لرزش، نشان از مشکلات جدی در سلامت سگ است.

بدیهی است که شما به‌عنوان صاحب مسئولیت‌پذیر، باید دلایل لرزش بدن سگ را بدانید. در ادامه به رایج‌ترین دلایل لرزش بدن سگ اشاره می‌کنیم:

1- لرزیدن سگ به‌دلیل مسمومیت

همان‌طور که گفتیم، علت لرزیدن بدن سگ ها گاهی ناشی از مشکلات جدی و خطرناک است. در صورتی‌که بعد از خوردن غذا یا خوراکی جدیدی، شاهد لرزیدن بدن سگ بودید؛ حتما بدون اتلاف وقت به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

یادتان باشد که چنین شرایطی معمولا با خوردن خوراکی‌های مسموم ایجاد می‌شود و برای درمان و پیشگیری از وقوع مشکلات جدی و حتی مرگ، باید علت لرزیدن بدن سگ ها فورا تشخیص داده شود و اقدامات درمانی پیگیری گردد.

2- لرزیدن سگ به‌دلیل هوای سرد

یکی از رایج‌ترین علل لرزیدن سگ ها، حضور در هوای سرد است. سرما اثرات نامطلوبی بر کیفیت زندگی سگ‌هایی که چربی کم‌تری در لایه پوست‌شان دارند، می‌گذارد.

نژادهایی مثل تازی‌ها و دوبرمن، در مقابل سرما بسیار حساسند و در صورتی‌که در معرض هوای سرد قرار بگیرند، دچار لرزش می‌شوند. حال تصور کنید که با چنین شرایطی، هوا مرطوب یا بارانی نیز باشد!

بدیهی است که علت لرزیدن بدن سگ ها در مجاورت چنین آب و هوایی طبیعی است. برای بهبود چنین شرایطی، باید حتما سگ را در لانه‌ای گرم قرار دهید و یا با استفاده از پتو، گرمای مطلوبی برای سگ ایجاد کنید.

با استفاده از لباس‌های موجود در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌توانید مراقب این سرمازدگی‌ها باشید.

3- لرزیدن سگ به دلیل سندرم لرزش عمومی

اگر شما نیز تجربه نگهداری از سگ‌های نژاد شی هوا هوا و پینچر را داشته باشید، قطعا وقت و بی‌وقت لرزش بدن آن‌ها را احساس کرده‌اید.

علت لرزیدن بدن سگ ها همیشه قابل کشف نیست. برای بعضی سگ‌ها، لرزیدن بسیار طبیعی است. در واقع، بعضی نژادهای سگ، بدون هیچ علتی می‌لرزند!

دامپزشکان تحقیقات زیادی در راستای کشف علت لرزیدن بدن سگ ها کرده‌اند، اما هیچ دلیل خاص و مشخصی را پیدا نکرده‌اند. به همین دلیل، می‌توان گفت که سندرم لرزش عمومی در بعضی سگ‌ها رایج است.

4- لرزیدن سگ به دلیل ضعف ماهیچه بدن

اگر شما نیز تجربه یک ورزش یا فعالیت بدنی سنگین با سگ‌تان را داشته باشید، احتمالا لرزیدن اندام به‌دلیل ضعف عضلانی را تجربه کرده‌اید.

علت لرزیدن بدن سگ ها، پس از تجربه فعالیت بدنی سنگین و تمرینات سخت، چیزی جز ضعف ماهیچه بدن در آن‌ها نیست.

دلایل لرزش بدن سگ در چنین شرایطی، ضعیف شدن ماهیچه‌ها و احساس ضعف در آن است.

بدیهی است که در چنین شرایطی هیچ‌ جای نگرانی وجود ندارد و با یک استراحت کوتاه، این مشکل حل خواهد شد.

5- لرزیدن سگ به دلیل ترس، هیجان یا اضطراب

انسان‌ها نیز در بعضی مواقع و بعضی شرایط که دچار استرس و نگرانی می‌شوند، لرزش بدن را تجربه می‌کنند. در سگ‌ها نیز شرایط مشابهی وجود دارد.

علت لرزیدن بدن سگ ها در شرایط روحی نامتعارف، احتمالا استرس و هیجان زیاد است. دلایل لرزش بدن سگ در شرایطی که سگ‌ها در محیط جدیدی حضور دارند، بسیار روشن است.

آن‌ها در مواقعی که هیجان زیادی را تجربه می‌کنند و یا دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند، هم زمان لرزش بدن را نیز تجربه می‌کنند.

علت لرزیدن بدن سگ ها در چنین شرایطی روشن است، برای برطرف کردن آن کافی است شرایط بحرانی را بهبود ببخشید و ذهن سگ را به آرامش روانی مطلوبی برسانید.

6- لرزیدن سگ به دلیل مشکلات پزشکی

علت لرزیدن بدن سگ ها ممکن است مربوط به اختلات پزشکی باشد. گاهی سگ‌ها نیز به‌دلایل پزشکی دچار این شرایط می‌شوند.

لرزیدن بدن سگ‌ها گاهی به‌دلیل اتفاقات کم خطر یا پرخطری بروز می‌کند که باید در خصوص کشف علت اصلی آن آگاه باشید.

اگر این لرزش به همراه تغییر حالات خلقی، تغییر شکل مدفوع و ادرار باشد، باید نسبت به مراجعه به دامپزشکی اقدام کنید.

اگر اطلاعات دقیقی از بیماری‌های رایج در سگ‌ها ندارید، مقالات سایت پتیا را بادقت بخوانید.

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف و افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها، حتما از مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب سگ‌تان استفاده کنید.

برای تهیه این مکمل‌ها از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی کمک بگیرید.

7- لرزیدن سگ به دلیل درد

همان‌طور که گفتیم، برای پیشگیری از لرزش بدن در سگ‌ ها، باید علت ایجاد آن را بدانید. گاهی در بعضی سگ‌ها دردهایی نهفته وجود دارد که معمولا ناشی از ضربه به استخوان‌ها، فشار به مفاصل، مشکلات ارتوپدی و حتی مشکلات جدی‌تر مثل تومور است.

در مواقعی که این دردها بروز می‌کند، سگ چندان علائم ظاهری نشان نمی‌دهد و فقط لرزش بدن از او دیده می‌شود. برای مثال، سنگ مثانه در سگ ها و آرتروز در حیوانات خانگی چنین شرایطی ایجاد می‌کند.

پس در صورتی‌که چنین علائمی از سگ‌تان مشاهده کردید، حتما برای پیگیری‌های جدی‌تر اقدام کنید.

8- لرزیدن سگ به دلیل کهنسالی

بسیاری از سگ‌ها، خصوصا سگ‌های بزرگ، با ورود به دوران میانسانی ضعف زیادی در اندام‌های حرکتی احساس می‌کنند. لرزش پاها و مشکلات این‌چنینی از رویدادهایی است که باعث لرزش پاها در سگ می‌شود.

برای پیشگیری از چنین شرایطی، باید نسبت به کنترل وزن سگ دقت نموده و تغذیه سگ را به بهترین شکل تنظیم کنید.

برای عدم وقوع چنین عارضه‌ای، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و سگ‌تان را تحت نظر او قرار دهید.

9- لرزیدن سگ به‌دلیل جلب توجه صاحبش

سگ‌ها دوستان باوفای ما هستند و همیشه نیازمند توجه و رسیدگی ما به‌عنوان صاحب‌شان هستند. گاهی اوقات، به‌دلیل تغییر در شرایط نگهداری از سگ،  زندگی روتین او دچار تغییرات می‌شود.

زمانی که سگ احساس ناخوش‌آیندی نسبت به این موضوع داشته باشد، با لرزیدن جلب توجه می‌کند.

او هر زمان که چنین احساسی داشته باشد، با لرزیدن شما را متوجه خود می‌کند. پس برای پیشگیری از چنین شرایطی، حتما لرزیدن‌های این‌چنینی را بعد از بررسی دقیق و اطمینان از جدی نبودش، نادیده بگیرید و زندگی روتین سگ را به حالت طبیعی برگردانید.

محبت و بازی را برای سگ‌تان در برنامه روزانه قرار دهید تا چنین احساساتی به‌مرور از بین رود.

در چه شرایطی لرزش بدن سگ خطرناک است؟

قطعا دانستن علت لرزیدن بدن سگ ها، اهمیت زیادی در حفظ سلامت آن‌ها دارد. شما به‌عنوان صاحب مسئول در مقابل سلامت سگ، باید بدانید که  چه لرزش‌هایی در بدن سگ هشداردهنده و خطرناک است؟

دانستن علائم هشدار دهنده‌ای که به شما نشان می‌دهد دلایل لرزش بدن سگ خطرناک است و باید به دامپزشک مراجعه کنید، بدین شرح است:

  • در صورتی‌که لرزش سگ با علائم دیگری مثل اسهال، بی‌حالی، لنگیدن، عدم تعادل و استفراغ همراه باشد.
  • اگر علت لرزیدن بدن سگ ها مشخص نیست و لرزش بدن در شرایط آرامشی مثل زمان خواب یا بازی بروز کند.
  • اگر لرزش بدن پس از بلعیدن خوراکی خاصی اتفاق افتاده باشد.
  • اگر زبان بدن سگ نشان از اضطراب داشته باشد؛ گوش‌های عقب داده شده، نفس نفس زدن با دهان خیس به همراه لیس زدن دهان و بینی نشان دهنده استرس در سگ‌ها است.
  • سرماخوردگی نیز یک علت اساسی و رایج لرزیدن بدن سگ ها است که با معاینه دامپزشک مشخص می‌شود.

چگونه از لرزیدن بدن سگ ها پیشگیری کنیم؟

اگر علت لرزیدن بدن سگ ها را بدانید، قطعا پیشگیری از بروز آن برای‌تان آسان‌تر می‌شود؛ اما در صورتی‌که بخواهید لرزیدن بدن سگ را کنترل کنید، باید او را در آرام‌ترین حالت ممکن قرار دهید.

سعی کنید هر گونه استرس، اضطراب و نگرانی را از سگ‌ عزیزتان دور کنید. علت لرزیدن بدن سگ ها شامل فعالیت بدنی خیلی سنگین نیز می‌شود، پس بدیهی است که برای پیشگیری از لرزش بدن در سگ‌ها، باید فعالیت‌های بدنی را مطابق با توانایی سگ ‌ها انجام دهید.

یکی از علل رایج در ایجاد لرزش بدن سگ ‌ها، رطوبت و سرما است. برای پیشگیری از این حالت، شما می‌توانید از حوله گرم و لباس یا پتو برای سگ استفاده کنید تا از چنین مشکلاتی به دور باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا