تغذیه سالم حیوانات خانگیحیوان خانگی و آپارتمانی

درباره غذاهای درمانی حیوانات بیشتر بدانیم!

تغذیه، بخش مهمی از حفظ سلامتی حیوان خانگی شما است. به منظور رفع نیازهای خاص حیوانات خانگی و درمان و جلوگیری از بیماری‌ ها باید از غذاهای درمانی حیوانات استفاده کرد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل به بهبود عملکردهای حیاتی در بدن و افزایش طول عمر کمک می‌کند. خوراک های درمانی برای حیوانات براساس وزن حیوان، نوع حیوان، مواد معدنی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و سایر مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا تأثیر آنها بر روند بیماری یا جلوگیری از آن مشخص شود. در صورتی که تمایل به اطلاع از دلایل استفاده از غذاهای درمانی حیوانات دارید، در ادامه این مقاله با پتیا همراه باشید.

چرا باید از خوراک های درمانی برای حیوانات استفاده کرد؟

بسیاری از افرادی که از حیوان نگهداری می‌کنند، اطلاعی از تقویت سیستم ایمنی پت یا اصول نگهداری از حیوان خانگی، غذاهای درمانی حیوانات و فواید آن ندارند. از این رو، در ادامه قصد داریم که بیشتر در مورد دلایل استفاده از خوراک های درمانی برای حیوانات صحبت کنیم:

·        کاهش وزن؛ دلیل مهم در استفاده از غذای درمانی پت

بسیاری از حیوانات خانگی دارای وزن ​​بیشتری نسبت به حالت معمول هستند. اضافه وزن، می‌تواند مشکلات و بیماری‌ های زیادی را برای حیوانات به همراه داشته باشد؛ از این رو، برای رفع این مشکل می‌توان با افزایش سطح فعالیت بدنی و غذاهای درمانی مناسب، وزن آنها را تا حدودی کاهش داد.

·        بیماری پت

یکی دیگر از دلایل استفاده از غذاهای درمانی حیوانات، پیشگیری یا درمان بیماری است. به منظور پیشگیری یا درمان نسبی بسیاری از بیماری‌ های حیوانات خانگی، با مشورت و معاینه دامپزشک می‌توانید رژیم غذایی و درمانی حیوان خود را آغاز کنید.

·        حفظ سلامت دندان های حیوان خانگی

یکی دیگر از علل توصیه استفاده از غذاهای درمانی برای حیوانات، سلامتی دندان‌ های آنها است. با تغذیه سالم تا حدودی قادر خواهید بود عمر دندان‌ های حیوانات خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است از دست دادن دندان در حیوانات باعث کاهش اشتها و بیماری‌ های لثه و دیگر بیماری‌ ها خواهد شد؛ بنابراین، در سنین پایین به فکر کاهش مشکلات حیوانات خانگی خود باشید.

انواع بیماری‌ های شایع و غذاهای درمانی حیوانات

تغذیه سالم، امری حیاتی برای سلامتی، جلوگیری و درمان برخی از بیماری‌ های حیوانات است. هدف از درمان با مواد غذایی تعیین الگوهای مشخص در هر حیوان خانگی و پیشنهاد مواد غذایی مورد نیاز بر اساس نیازهای هر حیوان است. غذاهای درمانی حیوانات تنها مبحثی برای استفاده از غذای سالم نیست، بلکه انواع غذاهای خاصی را که برای مشکلات بدن مفید هستند نیز ارائه می‌دهد.

 در ادامه، به برخی از مهم‌ترین بیماری‌های شایع حیوانات که از طریق تغذیه درمان می‌شوند، اشاره شده است:

  • آلرژی یا حساسیت: همان‌طور که گفته شد، حساسیت یکی دیگر از انواع بیماری‌ هایی است که امکان جلوگیری از آن با استفاده از غذاهای درمانی حیوانات امکان‌پذیر است. حیواناتی که دچار آلرژی می‌شوند، معمولاً دچار خارش بیش از حد، عفونت‌ های مکرر پوستی و علائم بیماری دستگاه گوارش همچون استفراغ، اسهال و کاهش وزن خواهند شد. لازم به ذکر است غذای درمانی احتمال تحریک سیستم ایمنی بدن حیوانات را تا حد زیادی کمتر خواهد کرد.
  • بیماری کلیوی: ابتلا به بیماری کلیوی برگشت‌ناپذیر بوده و در نهایت منجر به مرگ خواهد شد. از این رو، به منظور جلوگیری از این نوع بیماری باید به فکر اصلاح رژیم غذایی یا استفاده از غذاهای درمانی مناسب بود. اگرچه رژیم درمانی موجب بهبود کامل بیماری کلیوی نمی‌شود، اما در کند شدن روند بیماری تاثیر زیادی خواهد داشت.
  • مشکلات مربوط به دستگاه گوارش: به منظور رفع مشکلات گوارشی هم می‌توانید تا حدودی از غذاهای درمانی حیوانات استفاده کنید. غذاهایی که حاوی فیبر بیشتری هستند، در درمان این دسته از بیماری‌ها تأثیرگذار خواهند بود. علاوه بر این، شما می‌توانید با کاهش حجم غذا در یک وعده و افزایش تعداد وعده‌های غذایی نیز از نفخ و استفراغ تا حدودی جلوگیری نمایید.
  • سنگ مثانه: با تهیه غذاهای درمانی مناسب برای حیوانات خانگی خود تا حدودی قادر به جلوگیری از برخی سنگ‌های مثانه خواهید بود. خوراک های درمانی برای حیوانات موجب تغییر اسیدیته ادرار خواهد شد و مانع از به وجود آمدن کریستال‌ها می‌شود.
  • بیماری های قلبی: خوراک های درمانی برای حیوانات در کاهش روند بیماری‌های قلبی و بهبود کیفیت زندگی تا حدودی تأثیرگذار است. این خوراک‌ها، حاوی اسیدهای چرب برای کمک به تعدیل واکنش‌های التهابی هستند.
  • کنترل وزن
  • مشکلات دستگاه ادراری
  • بیماری کبد
  • مراقبت از دندان
  • بیماری غدد درون ریز مانند دیابت
  • سلامت پوست

لازم به ذکر است، انواع خوراک‌های درمانی مورد نظر برای حیوانات براساس تمایلات ژنتیکی، سن، گونه، محیط، شخصیت، سطح استرس و الگوهای بیماری آنها در نظر گرفته می‌شوند. این عادات غذایی همچنین موجب افزایش یا کاهش سطح ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می‌شوند؛ بنابراین، تجویز خودسر مواد غذایی نامناسب امکان افزایش مشکلاتی مانند کمبود مواد مغذی را افزایش می‌دهد. از این رو، در استفاده خودسر انواع مواد غذایی و رژیم حیوانات به شدت خودداری کنید و حتماً قبل از هر گونه تصمیم در مورد خوراک های درمانی برای حیوانات از دامپزشک کمک بگیرید.

 

غذاهای درمانی حیوانات کدامند؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد که تنها غذاهای روتین و تکراری و حاوی پروتئین را برای حیوانات خانگی خود تهیه می‌کنند، باید گفت که بدن حیوانات همانند انسان‌ها، نیاز به انواع مواد معدنی، ویتامین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب ضروری، پروتئین و دیگر مواد غذایی دارد. از این رو، به منظور سلامتی بیشتر حیوانات خود و جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌های گوناگون، بهتر است کلیه مواد غذایی مورد نیاز برای بدن آنها را تهیه نمایید. لازم به ذکر است در تهیه غذای درمانی جهت پیشگیری و درمان بیماری حیوان خود باید به نوع حیوان و سن آن نیز توجه داشته باشید.

قبل از تهیه خوراک ‌های درمانی برای حیوانات حتماً با دامپزشک مشورت کنید و حیوان خانگی خود را برای معاینه کامل پیش او ببرید. معاینه کامل حیوان خانگی در اطلاع از بیماری‌های احتمالی و انتخاب رژیم متناسب با این بیماری‌ ها، به شما کمک خواهد کرد.

لازم به ذکر است تغییر رژیم غذایی حیوانات خود را به سرعت آغاز نکنید و سعی کنید، کم کم او را به این روند عادت دهید و رفتارهای او را زیر نظر داشته باشید. در رژیم غذایی حیوانات خانگی‌تان تا حد امکان از مواد طبیعی و سالم استفاده کنید.

در صورتی که خودتان قادر به تهیه غذاهای درمانی حیوانات نیستید، از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی به این منظور کمک بگیرید. فراموش نکنید قبل از خرید هر غذا حتماً از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی‌های لازم را بگیرید. فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی دارای انواع کنسروها، غذاهای خشک با قابلیت هضم بالا و انرژی لازم است.

توجه داشته باشید که قیمت بالای غذا دلیل بهتر بودن آن نیست، علاوه بر این در انتخاب مواد غذایی خام نیز دقت لازم را داشته باشید. بهتر است غذاهایی که برای حیوانات خود تهیه می‌کنید، پخته شده باشند تا از ابتلا به باکتری و انگل و دیگر بیماری‌ ها جلوگیری نمایید.

در آخر باید بگوییم که نگهداری از حیوانات خانگی تنها به تهیه غذا و بازی کردن با او خلاصه نمی‌شود، شما باید حیوان خانگی خود را به صورت مرتب به پزشک ببرید و از وضعیت سلامت جسمی و روحی وی مطلع شوید. علاوه بر آن، واکسیناسیون حیوانات، وقت گذراندن با او و توجه به مواد غذایی مورد نیاز او نیز از جمله موارد مهم دیگر در مراقبت از حیوانات به شمار می‌روند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا