ورزش و سلامت پت

همه چیز درباره‌ فعالیت بدنی روزانه سگ

حیوانات نیز همانند انسان، برای داشتن بدن سالم، به فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند و همان گونه که انسان، توام با انجام ورزش، بهتر غذا می‌خورد و بدن سالم‌تری دارد، حیوانات نیز این چنین هستند.

فعالیت بدنی روزانه سگ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سگ‌ ها، از توله تا سگ‌ های بالغ، برای سلامت بدنی و سلامت ذهنی، به فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند.

فعالیت بدنی روزانه سگ به صورت گردش و قدم زدن، جز نیازهای روزانه سگ محسوب می‌شود و بسیار مفید است، زیرا باعث می‌شود سگ بتواند انرژی جسمی و روانی خود را آزاد کند.

ماندن در خانه، باعث افسردگی و گوشه‌گیری سگ می‌شود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا به مطالب و نکاتی درباره‌ی فعالیت بدنی روزانه سگ پرداخته می‌شود.

میزان فعالیت بدنی روزانه سگ ها به چه عواملی بستگی دارد؟

فعالیت بدنی روزانه سگ، جز نیازهای غریزی است. او نیاز دارد که هر روز زمانی به پیاده روی با او اختصاص داده شود.

ساعت‌ها ماندن در خانه، کمبود فعالیت بدنی روزانه و عدم پیاده روی با سگ، باعث بروز مشکلات رفتاری در سگ شده و همچنین، سبب ایجاد اختلال در رشد ذهنی و جسمی سگ می‌شود.

میزان فعالیت بدنی روزانه یک سگ به چند عامل از جمله نژاد سگ، سن سگ و شرایط جسمانی‌اش بستگی دارد.

در ادامه، به بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت:

  • نژاد سگ ها

میزان فعالیت بدنی روزانه یک سگ و گردش و قدم زدن با سگ، با توجه به نژاد او می‌تواند بین نیم ساعت تا دو ساعت در روز، متغیر باشد.

رعایت این نکته در سلامت جسمانی سگ، بسیار حائز اهمیت است.

بعضی از نژاد سگ‌ ها، نیاز به فعالیت بدنی زیادی ندارند و روزانه نیم ساعت پیاده‌روی برای آن‌ها کافی است؛ مثل سگ پیکینیز(Pekingese)، بیچون فرایز(Bichon Frise) و پاپیلون (Papillon).

Papillon
Papillon
Bichon Frise
Bichon Frise
Pekingese
Pekingese

در حالی که برخی از نژاد سگ ‌ها مثل هاسکی، برژه بلژیکی و ژرمن شپرد، بسیار فعال‌تر هستند و به زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند.

  • سن سگ ها

این نکته واضح است که سگ‌ های جوان‌تر، به دلیل شرایط جسمانی مناسب‌تر، انرژی بیشتری نسبت به سگ ‌های میانسال (پنج تا هشت ساله) و سگ‌ های بزرگ‌تر (نه سال یا بالاتر) دارند و دوست دارند زمان بیشتری به فعالیت و بازی بپردازند.

در حالی که سگ‌ های میانسال، شاید از نظر روانی علاقه دارند که فعالیت داشته باشند، اما بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید، آرتروز و دیابت، توان جسمانی آن‌ها را کاهش می‌دهد و مانع فعالیت زیادشان می‌شود.

  • شرایط جسمانی

بیشتر سگ ‌ها، در صورتی که شرایط جسمانی و بدنی آن‌ها خوب بوده و مشکلی نداشته باشند، می‌توانند در روز بین بیست تا سی دقیقه پیاده‌روی کنند.

برخی از سگ‌ ها ممکن است از نیروی بدنی بهتری برخوردار باشند و بتوانند روزانه، دو ساعت فعالیت داشته باشند یا ساعت‌های متمادی را به پیاده‌روی و گردش بپردازند.

در فعالیت بدنی روزانه سگ و گردش و قدم زدن با سگ، باید توجه داشت که شرایط جسمانی سگ، تا چه میزان اجازه فعالیت را به او می‌دهد.

به عنوان مثال اگر بعد از بیست دقیقه پیاده روی با سگ، سرعتش کم شد، احتمالا سگ خسته شده است. در این حالت سگ می‌تواند به جای آنکه به جلو قدم بردارد، به اطرافش نگاه ‌کند یا به بو کشیدن اطراف بپردازد.

گردش و قدم زدن سگ چه فوایدی دارد؟

  • گردش و قدم زن سگ، باعث می‌شود که سگ از نظر جسمانی تندرست باشد. فعالیت بدنی روزانه سگ، متابولیسم را بالا می‌برد و همچنین، باعث کم شدن اشتها و ایجاد ماهیچه‌های قوی‌تر در سگ می‌شود.
  • علاوه بر این، ورزش و پیاده روی با سگ به صورت منظم، وزن سگ را کنترل می‌کند و مانع چاقی و تنبلی در سگ شده که این روزها از مشکلات شایع می‌باشد. سگ‌ هایی که اضافه وزن دارند، درگیر مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی، و درد مفاصل می‌شوند.
  • از کسالت و افسردگی سگ جلوگیری می‌کند.
  • پیاده روی با سگ و گردش روزانه باعث می‌شود سگ بتواند انرژی خود را تخلیه کند و این کار سبب خوشحالی سگ است. برای جلوگیری از رفتارهای غیرقابل کنترل، باید انرژی سگ فرونشانده شود. اغلب رفتارهای منفی سگ، مانند پارس بیش از حد، حفر گودال و جویدن تخریبی به دلیل خستگی انجام می‌شود و در صورت ماندن در خانه و بی تحرکی، این گونه رفتارها را از خود نشان می‌دهد.
  • در رشد ذهن سگ موثر است؛ زیرا سگ‌ ها به دلیل هوشمندی و دارا بودن حواس قوی، نباید تمام طول روز گوشه‌ای بشینند و فعالیتی نداشته باشند.
  • گردش و قدم زدن سگ، باعث اجتماعی شدن سگ می‌شود. سگ‌هایی که از خانه خارج می‌شوند، فرصت دارند که با محیط اطراف خود و سگ های دیگر ارتباط برقرار کنند.
  • پیاده روی با سگ و قدم زدن روزانه، باعث می‌شود سگ فرصت زیادی برای آموزش چیزهای جدید را پیدا کند. به عنوان مثال یاد بگیرد که قبل از عبور از جاده، بنشیند یا این که هنگامی که شما روی نیمکت در حال خواندن روزنامه هستید، بی سر و صدا دراز بکشد.
  • ورزش روزانه و تمرینات منظم می‌تواند سبب حفظ قدرت عضلات و افزایش طول عمر سگ شود.

گردش و قدم زدن سگ در چه شرایط آب و هوایی مناسب است؟

توصیه می‌شود که هنگام فعالیت بدنی روزانه سگ، حتما شرایط آب و هوا را در نظر داشته باشید. همچنین، قبل از انجام هر گونه فعالیت سگ، به نژاد و پوشش بدنی او توجه کنید.

به عنوان مثال برخی نژاد سگ مانند هاسکی، برای فعالیت و ورزش در هوای سرد مناسب هستند و در مقابل نژاد رودسیان (Rhodesian Ridgeback)، در هوای گرم می‌تواند فعالیت داشته باشد. البته شایان ذکر است که احتمال خطر در هر شرایط آب و هوایی وجود دارد.

برخی از خطرات، ممکن است در هوای سرد اتفاق بیا‌فتند؛ مانند:

  • افت شدید دمای بدن سگ در هوای سرد
  • ایجاد مسمومیت با مواد ضد یخ
  • سرمازدگی
  • آسیب دیدگی پنجه‌ی پا به علت نمک‌پاشی روی برف

برخی از خطرات، ممکن است در هوای گرم اتفاق بیا‌فتند؛ مانند:

  • سکته‌ی قلبی به دلیل فشار گرمای هوا
  • خشکی بدن به علت از دست دادن زیاد آب بدن
  • آسیب به پنجه‌ی پا به دلیل حرارت بالای زمین
  • ایجاد مزاحمت برای سگ، به دلیل این‌که، مردم و سگ ‌ها در این فصل، بیشتر بیرون از خانه می‌آیند.

با توجه به خطراتی که در هر شرایط آب و هوایی ممکن است حیوان را تهدید کند، باید حتما قبل از فعالیت، شرایط را درنظر بگیرید.

برای مثال، در صورتی که در هوای گرم، سگ را برای فعالیت بدنی روزانه بیرون می‌آورید، به صورت متعدد و هر بار به میزان کم، به او آب بدهید.

اطمینان حاصل کنید که آسفالت بیش از حد داغ نباشد؛ زیرا داغ بودن زیاد برای سگ مناسب نیست و ممکن است به پنجه‌های حیوان آسیب بزند و برای حیوان آزاردهنده باشد.

همچنین، می‌توانید از روش‌های موثر برای خنک کردن سگ در تابستان استفاده کنید تا از گرمازدگی سگ جلوگیری شود.

در گردش و پیاده روی با سگ چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

  • باید سمتی را انتخاب کنید که سگ شما راحت‌تر باشد؛

هنگام پیاده روی با سگ، بهتر است در سمتی قرار بگیرید که حیوان با شما ارتباط بهتری برقرار می‌کند. تعویض پی در پی سمت چپ و راست هنگام پیاده روی با سگ، باعث آشفتگی او می‌شود.

همچنین، بهتر است گردش و قدم زدن سگ را در زمان‌های مقرر، انجام دهید و یک بازه زمانی خاص را برای فعالیت بدنی روزانه سگ در نظر بگیرید.

  • فاصله قلاده تا بدن خود را کاهش دهید؛

یکی از مهم‌ترین نکات در پیاده‌روی سگ، میزان فرمانبرداری او است. به گونه‌ای که این را متوجه شود که شما رئیس هستید و سگ راه رفتنش را به شما دیکته نکند.

افسار قلاده را دور دست خود بپیچید و طول آن را کاهش دهید تا فاصله بین خود و حیوان کم شده و روی حیوان تسلط کافی داشته باشید و از بروز خطرات احتمالی مانند برخورد سگ با ماشین جلوگیری کنید.

  • با سگ خود صحبت کنید؛

زمانی که سگ شما رفتار درستی نشان می‌دهد، می‌توان با افزایش زمان پیاده‌روی، سگ را مورد تشویق قرار دهید. همچنین، اگر در زمان گردش و قدم زدن سگ، کار اشتباهی مانند ایجاد صداهای ترسناک انجام دهد، می‌توان با صدای تند با او صحبت کنید تا ناراحتی شما را درک کند.

فعالیت بدنی روزانه سگ چه تاثیری در سیستم ایمنی او دارد؟

سگ‌ ها به سیستم ایمنی سالم نیاز دارند تا بتوانند در مقابل بیماری ‌ها، باکتری‌ ها و ویروس‌ ها از بدن محافظت کنند و سموم بدن را از بین ببرند.

موارد زیادی در ضعف و تقویت سیستم ایمنی سگ نقش دارد؛ استرس شدید، به دلیل رفتارهای نامناسب با سگ و اختلالات خودایمنی، از دلایل ضعف سیستم ایمنی به شمار می‌رود.

علاوه بر این، کمبود فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب از دلایل شایع در ضعف سیستم ایمنی می‌باشد. رژیم غذایی مناسب برای سگ ها، اولین و مهم‌ترین قدم برای تقویت سیستم ایمنی است.

تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی نامناسب در سگ، می‌تواند سیستم ایمنی نسل بعد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

غذاهای آماده در بازار، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز سگ را تامین می‌کند. برای خرید لوازم مورد نیاز سگ می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مراجعه کنید و تمام لوازم و غذای مناسب سگ را تهیه کنید.

از موارد دیگری که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد، می‌توان به فعالیت بدنی روزانه سگ اشاره کرد. کمبود فعالیت بدنی می‌تواند سبب ایجاد اختلال در سیستم ایمنی شود؛ زیرا فعالیت بدنی باعث تحریک غدد لنفاوی می‌شود و غدد لنفاوی در سلامت و ایمنی سگ نقش مهمی دارند.

گردش و قدم زدن سگ به صورت روزانه و منظم، بسیار ضروری است و نقش مهمی را در سلامت سگ دارد.

سیستم ایمنی سگ، خط دفاعی او در برابر بیماری‌هاست و ضعف و اختلال در سیستم ایمنی سگ، ممکن است باعث شود، در مقابل بیماری‌هایی مانند اگزما، آلرژی، عفونت‌های گوش، اختلالات دستگاه تناسلی و ورم مفاصل آسیب‌پذیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا