سگ خانگی

مقاومت سگ در سرما

مقاومت سگ در سرما را می‌توان با رعایت نکات خاصی افزایش داد؛

و به سبب اینکه سگ ها در فصول سرد به مراقبت بیشتری نیاز دارند، با رعایت این نکات میتوان از سرمازدگی و افت حرارت بدن سگ در این فصول جلوگیری کرد.

با پتیا همراه باشید تا در این مقاله با نکات مهم و موثر در افزایش مقاومت سگ در سرما و روش های مراقبت از سگ در هوای سرد آشنا شوید و بهترین دوست خود را از بیمار شدن در فصول سرد ایمن نگهدارید.

دمای مناسب برای سگ ها در هوای سرد

مهم ترین نکته‌ ای که باید به آن دقت داشته باشیم، توجه به دمای بیرون است؛

اگر هوای بیرون از خانه، هنگامی که یک ژاکت پوشیده اید، برای شما سرد باشد، پس سگ هایی که مو و پشم دارند نیز در این هوا احساس سرما خواهند کرد و مقاومت سگ در سرما کاهش می‌یابد.

به علت اینکه همه‌ سگ‌ ها مشابه هم خلق نشده‌ اند، ممکن است در برابر سرما رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند پس روش مراقبت از سگ در هوای سرد برای هر کدام آنها می‌تواند منحصربفرد باشد.

زمانی که دما به زیر صفر درجه می‌رسد، صاحبان توله سگ‌های جثه کوچک، سگ های مسن و یا بیمار و سگ های دارای پوشش نازک باید بیشتر به سلامت سگ خود نظارت کنند اما در صورتی که دما به زیر منفی شش درجه سانتیگراد برسد، به طور کلی مقاومت سگ در سرما کاهش یافته و تمام صاحبان سگ ها باید آگاه باشند.

البته گفتنی است مقاومت سگ در سرما در سگ های مختلف، متفاوت بوده و به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه بدان می‌پردازیم.

اعضایی که آسیب پذیرتر هستند

گوش ها، بینی، دم و پنجه های سگ در دمای کم آسیب پذیرتر هستند و بیشتر دچار سرمازدگی خواهند شد.

بر همین اساس باید بیشتر مراقب بالشتک های ظریف پاهای سگتان باشید زیرا به سرما خیلی حساس بوده و ممکن است نمک و سایر موادی که برای جلوگیری از یخ زدگی در زمستان روی زمین، جاده ها و راه ها پاشیده می‌شوند، به پنجه ها و پاهای او آسیب وارد کند.

از سوی دیگر به سبب اینکه ممکن است برف جمع شده در لابه لای انگشتان سگ، به پاهای او آسیب برساند، پاهای او را پاک و کف پای وی را از نظر وجود خراش، ترک و بریدگی کنترل کنید.

عواملی که باعث تفاوت در تحمل سرما در بین سگ ها می‌شود

  • نوع پوشش بدن سگ
  • رنگ پوشش بدن سگ
  • نژاد سگ
  • جثه سگ
  • وزن سگ
  • سن سگ
  • شرایط بدنی سگ نسبت به سرما و میزان چربی زیر پوستی او
  • درجه کیفیت سلامت سگ
  • میزان فعالیت سگ

نکته خواندنی در مورد مقاومت سگ در سرما

درست است سگ ها در تحمل سرما، باهم متفاوت هستند اما به طور کلی آنها قادرند دماهای سرد را تا زمانی که پایین‌ تر از هفت درجه سانتیگراد نباشد، تحمل کنند به طوری که برایشان مشکلی ایجاد نشود.

عوامل مهم در باب مراقبت از سگ در هوای سرد

پوشش و لباس سگ

برخی از صاحبان سگ‌ ها بر این باورند که چون حیوانات خانگی دارای خز هستند، دیگر نیازی به مراقبت و فضای گرم نداشته و می‌توانند سرما را تحمل کنند؛

باید بگوییم این تفکر کاملاً اشتباه است!

در مورد بعضی از نژادهای سگ به سبب اینکه از خز ضخیم پوشیده شده اند یا زاده مناطق سردسیر هستند، میتوان از آنها در دماهای بسیار سرد نگهداری کرد و اطمینان داشت که بدن آنان کمتر دچار سرمازدگی می‌شود اما این جمله بدین معنا نیست که چون سگ ها دارای مو هستند، پوشش آنها برای زمستان مناسب است و دیگر به گرما نیازی ندارند؛

همه سگ ها خصوصاً سگ‌ هایی که اندازه کوچک‌ و موهای کوتاه دارند و دارای پوشش‌ نازک هستند، به هوای سرد حساس بوده و مقاومت سگ در سرما کاهش می‌یابد و به امکاناتی جهت گرم نگه داشتن خود احتیاج دارند؛

یکی از این امکانات می‌تواند شامل انواع کفش، کت و ژاکت، در هنگام پیاده‌ روی در فصول سرد مانند زمستان و یا زمانی که بیرون از خانه به سر می‌برند، باشد.

استفاده از کفش، کت و یا ژاکت های ضد آب برای روزهای برفی و روزهایی که احتمال خیس شدن حیوان وجود دارد مناسب تر است و تهیه نوع مناسب این پوشش ها از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، روش دیگری در زمینه مراقبت از سگ در هوای سرد است و به آنان این امکان را می‌دهد که مدت بیشتری بتوانند در هوای سرد و روزهای برفی باشند و بازی کنند.

ارتباط میزان فعالیت سگ با تحمل سرما

سگ ها به علت برودت و سرمای هوا در فصل زمستان و گرم نگه داشتن خود، فعالیت بیشتری را انجام می‌دهند و هوای سرد برای آنها به معنی تلاش بیشتر برای گرم ماندن است که این امر موجب سوخت و ساز بیشتر و افزایش گرما در بدن آنها می‌شود و مقاومت سگ در سرما را در دماهای به نسبت پایین نیز افزایش می‌دهد.

این نکته در نگهداری سگ در باغ و حیاط در فصول سرد نیز کاربردی است.

بدین صورت مقاومت سگ در سرما افزایش می‌یابد و این مورد می‌تواند روشی مناسب برای مراقبت از سگ در هوای سرد باشد.

استفاده از تغذیه مناسب برای زمستان سگ

همانطور که گفته شد سگ ها برای گرم نگه داشتن خود در فصول سرد، به افزایش فعالیت روی می‌آورند و این افزایش فعالیت به افزایش مصرف کالری می‌انجامد؛

برای اینکه کالری مصرفی سگ جبران شود و مقاومت سگ در سرما افزایش یابد، باید غذای او را بیست تا پنجاه درصد افزایش دهید.

البته این نکته برای سگ هایی که دوست دارند بیشتر در خانه باشند و فعالیت کمتری دارند، صدق نمی‌کند حتی ممکن است لازم باشد مقدار غذا را نیز کاهش دهید؛

پس به یاد داشته باشید میزان کالری داده شده به سگ را با میزان فعالیت او تنظیم کنید.

در افزایش میزان غذای سگ در فصول سرد مانند زمستان افزایش میزان پروتئین و چربی مصرفی او در در رژیم غذایی حیوان مورد اهمیت است زیرا سبب بالا رفتن درجه حرارت بدن سگ می شود.

افزایش میزان چربی در رژیم غذایی سگ بدین معنا نیست که به غذای او روغن اضافه کنید بلکه مفهوم این جمله بالابردن مصرف موادی چون کربوهیدرات ها، نشاسته و چربی همراه با گوشت است که در بدن حیوان تبدیل به چربی مورد نیاز می‌گردد.

جنس مناسب ظرف آب و غذای سگ

به سبب اینکه بخش مهمی از زندگی سگ را غذا خوردن تشکیل می‌دهد، انتخاب ظرف آب و غذای مناسب برای او به خصوص در فصول سرد، حائز اهمیت فراروانی است.

در زمستان ظرف پلاستیکی را برای حیوانتان در نظر بگیرید زیرا ظروف فلزی در فصل سرما گاهی باعث چسبیدن لب و زبان سگ به ظروف فلزی می‌گردد.

نکته مهم در مورد تغذیه سگ

درست است رژیم غذایی سگ در فصل زمستان نیاز به تغییر دارد اما جهت هرگونه تغییر عادات غذایی سگ حتما با دامپزشک مشورت نمایید زیرا رژیم غذایی تنظیم شده توسط دامپزشک برای سگ، همه‌ ویتامین ها، مواد معدنی و کالری‌های مورد نیاز او را داراست.

لازم به ذکر است تغدیه حیوانات خانگی خود را می‌توانید از انواع پت شاپ اینترنتی تهیه و خریداری کنید.

وسایل گرمایشی برای سگ ها

اگر در خانه شومینه دارید، به جهت بالا بردن مقاومت سگ در سرما و پیشگیری از سوختن موها یا ایجاد سوختگی های دردناک، مراقب سگ خانگی خود باشید زیرا سگ ها دوست دارند اطراف آتش پرسه بزند و گاهی برای لذت بیشتر به آن نزدیک شوند. 

از سوی دیگر سگ ها معمولاً دنبال نقاط گرم خانه می‌گردند تا در آنجا یک استراحت کوتاه یا یک چرت سریع داشته باشند؛

به سبب اینکه حیوانات نمی‌دانند باید تا چه میزان گرما دریافت کنند، دسترسی حیوان خانگی‌ خود را به این نقاط محدود کنید.

لانه یا سرپناه مناسب برای سگ

اگر مجبور هستید در هوای سرد سگ را بیرون از خانه نگه دارید، به جهت مراقبت از سگ در هوای سرد، یک پناهگاه امن و گرم برای او تهیه کنید؛

در این شرایط فراهم کردن لانه یا سرپناه مناسب برای سگ بسیار ضروری است تا زمانی که حیوان احساس سرمای شدید کرد به داخل لانه پناه بگیرد و خود را گرم کند یا به منظور انجام فعالیت، بیرون بیاید.

بخاری لانه سگ

سگ ها قادرند خود را به خوبی گرم کنند اما مقاومت سگ در سرما کاهش می‌یابد، به خصوص زمانی که سگتان در فضای باز قرار داشته باشند.

بخاری لانه سگ یا لوازم گرمکن او وسیله ای است که برای گرم نگه داشتن و حفظ دمای بدن حیوان در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛

و زمانی برای خانه سگ بخاری نیاز است که در زمستان آتقدر درجه حرارت هوا پایین بیاید که کت خزدار و پتو برای گرم نگه بدن سگ کافی نیست.

این بخاری ها با داشتن کنترل دما برای خانه سگ مناسب هستند و دقیقاً همان چیزی است که شما و سگتان به دنبال آن بوده اید؛

ضمناً بسیاری از آنها در صورت استاندارد بودن، با صرفه جویی در مصرف انرژی، یک خانه عایق بندی شده را تا حد نرمال و مناسب گرم می‌کنند.

سپرهای حرارتی بخاری های لانه سگ، او را در برابر سوختگی حیوان خانگی محافظت می‌کنند.

علائم بیان کننده احساس سرما در سگ

  • کاهش دمای هوا
  • لرزیدن حیوان
  • سرد شدن گوش‌ های سگ
  • کاهش و آهسته شدن حرکات سگ
  • به خود پیچیدن و بغل کردن دم
  • لنگ زدن هنگام راه رفتن
  • ناله کردن
  • خواب آلودگی
  • بی حالی شدید
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا