تغذیه سالم حیوانات خانگی

رژیم گیاهی مناسب برای گربه ها

باور عموم این است که خوراندن میوه و سبزیجات به حیوانات خانگی خصوصا گربه ها، می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی آن‌ها داشته باشد. این قضیه چندان درست نیست! هر چند لازم است در تعیین غذاهای رژیم گیاهی مناسب برای گربه ها بسیار دقت کرد؛ چرا که عدم آشنایی با میوه‌ های ممنوعه برای گربه و جا دادن این میوه و سبزیجات در برنامه غذایی‌اش، ممکن است موجب شود که سلامت جسمی گربه آسیب ببیند. در این مقاله سعی کرده‌ایم که شما را با میوه ها و سبزیجات مناسب گربه ها آشنا کرده و بایدها و نبایدهای لازم در این باره را برای شما بیان کنیم.

گربه های حساس، جذاب و دوست داشتنی!

هیچ‌کس منکر نقش حیوانات در زندگی انسان‌ ها نیست، در میان انواع حیوانات خانگی، مدت‌هاست که گربه ها جای خود را در زندگی انسان‌ پیدا کرده‌اند! می‌توان گفت محبوبیت گربه‌ ها روزبه‌روز در حال افزایش است و پله به پله در حال رسیدن به جایگاه محبوب‌ترین حیوان خانگی هستند.

دلایل متعددی وجود دارد که حس داشتن گربه را در شما برانگیزد و شما را به سمت مراکز نگهداری گربه ها  و یا پت شاپ‌ها بکشاند! کسی چه می‌داند، شاید هم تا بحال چشمان دلربای این کوچولوهای دوست داشتنی شما را فریب داده و همین الان که در حال خواندن این متن هستید، گربه‌تان روی پای شما لم داده است!

نکات بسیار زیادی در نگهداری از گربه ها وجود دارد. محل خواب این کوچولوهای حساس باید شرایط خاصی داشته باشد وگرنه سلامت خودشان و آسایش شما را به خاک و خون خواهند کشید! اگر با بازی‌های مخصوصشان آشنا نباشید، دیگر نباید به دنبال دلایل بی حالی گربه باشید؛ چرا که بازی و شیطنت در ذات گربه‌ است و محدود کردنش به آپارتمان‌های کوچک یعنی مرگ خاموش!

واکسن ها و داروهای دوره‌ای مخصوص گربه ها که سلامتی‌اش را ضمانت می‌کند، باید زیر نظر دامپزشک خبره و در بهترین مراکز صورت گیرد.

علاوه بر این موارد، موضوعات زیاد دیگر هستند که شما به عنوان مالک گربه باید رعایت کنید تا سلامت دلبندتان را تضمین و کیفیت زندگی مناسبی را برایش فراهم کنید. به نظر شما، در بین تمامی موارد و نکات نگهداری از گربه ها، موضوعی مهم‌تر از تغذیه و خوراک وجود دارد؟

آنچه که باید درباره میوه ها و سبزیجات مناسب گربه بدانید:

همانطور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تضمین کننده سلامت گربه، تغذیه است. برای تغذیه گربه غذاها و خوراک‌های مخصوص بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید از فروشگاه‌های حضوری و یا اینترنتی همچون فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا نسبت به تهیه آن اقدام کنید. در این بین، استفاده از میوه ها و سبزیجات مناسب گربه ها می‌تواند در حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی گربه دلبندتان بسیار موثر باشد.

چیدن برنامه غذایی گربه‌ها حساسیت‌هایی نیز دارد؛ چرا که برخی از میوه های ممنوعه برای گربه‌ها وجود دارد که خوردنشان توسط گربه ممکن است آسیب به همراه داشته باشد.

چه میوه‌ها و سبزیجاتی برای گربه ها مجاز است؟

چه میوه‌ها و سبزیجاتی برای گربه ها مجاز است؟

لیست بلندبالایی از میوه ها و سبزیجات مناسب گربه ها وجود دارد که شما می‌توانید بسته به سلیقه خود و صد البته میل گربه دلبندتان از میان‌ آن‌ها مواردی را انتخاب و در رژیم غذایی بگنجانید. خوب است بدانید سیستم گوارش گربه ها برای هضم میوه و سبزیجات ساخته نشده است، از این رو، بهتر است حتما سبزیجات را به صورت پخته به گربه بدهید.

  • فلفل دلمه یکی از بهترین‌ها در دسته‌ی میوه ها و سبزیجات مناسب گربه هاست. سرشار از بتاکاروتن، فیبر و انواع زیادی از ویتامین‌ها. مصرف این ماده غذایی می‌تواند سیستم ایمنی گربه را تقویت کند.
  • کلم بروکلی نیز یکی دیگر از بهترین سبزیجات مناسب گربه‌هاست. این ماده خوراکی حاوی فیبر است که در میزان کم می‌تواند برای گربه دلبند شما مفید باشد.
  • نمی‌توان گفت زیتون برای گربه مضر است. سعی کنید اگر قصد دارید به گربه زیتون دهید، حتما بدون هسته بوده و به هیچ وجه شور نباشد.
  • در بین میوه ها و سبزیجات مناسب گربه ها، هویج، محبوبیت بیشتری دارد. هویج سرشار از فیبر و ویتامین است که شما می‌توانید به صورت پخته شده و به میزان مناسب در اختیار گربه قرار دهید. خوب است بدانید با توجه به کالری بسیار کم هویج، این ماده غذایی برای کاهش وزن گربه نیز بسیار مفید است.
  • خیار، کالری بسیار کمی دارد و می‌تواند در وعده غذایی گربه قرار گیرد. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد خیار می‌تواند موجب بروز مشکل در عملکرد معده گربه شود. همچنین، خوب است بدانید برخی از گربه ها از خیار می‌ترسند، باور ندارید، کافیست در فضای مجازی جست‌وجو کنید؟!
  • مارچوبه می‌تواند یکی از بهترین‌ها در بین میوه ها و سبزیجات مناسب گربه ها باشد. این ماده غذایی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین، فیبر و پتاسیم است. مصرف این ماده غذایی می‌تواند در سلامت هرچه بیشتر گربه شما تاثیر داشته باشد.
  • کرفس نیز یکی از سبزیجات بسیار مفید برای گربه هاست. مصرف این ماده غذایی می‌تواند به نظافت دهان و دندان گربه شما کمک شایانی داشته باشد. همچنین، کرفس کالری بسیار پایینی داشته و باعث افزایش وزن گربه نمی‌شود.
  • نخود فرنگی را باید یکی از بهترین سبزیجات مناسب برای گربه ها دانست. این ماده غذایی سرشار از آهن است که می‌تواند در حفظ سلامت گربه شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. نکته حائز اهمیت در مصرف نخود فرنگی برای گربه، انتخاب نخود فرنگی تازه است؛ چرا که نخود فرنگی‌هایی که به صورت کنسرو در بازار عرضه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی سدیم و مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند آسیب جدی به سلامت گربه بزنند.

سبزیجات و میوه های ممنوعه برای گربه

موارد متعددی را می‌توان در لیست سبزیجات و میوه های ممنوعه برای گربه ها قرار داد. در این بین، موارد ذیل از مهم‌ترین ها هستند:

  • سیر، پیاز و پیازچه را همیشه در سرلیست سبزیجات و میوه های ممنوعه برای گربه قرار دهید. مصرف پیازها می‌تواند موجب بروز کم‌خونی در گربه شود. همچنین، مصرف مداوم این ماده خوراکی سبب آسیب به دستگاه گوارشی حیوان می‌شود.
  • کشمش و انگور نیز یکی دیگر از خطرناک‌ترین‌های لیست میوه های ممنوعه برای گربه است! مصرف کشمش و انگور می‌تواند باعث بروز اختلال در عملکرد کلیه‌های گربه شود.
  • شاید بتوان کافئین را نیز با ارفاق در لیست سبزیجات میوه های ممنوعه برای گربه ها قرار داد؛ چرا که کافئین موجود در شکلات، قهوه و یا چای می‌تواند باعث بی‌قراری، اختلال در تنفس، لرزش عضلات، و همچنین، در موارد شدید، موجب غش شود. این ماده خوراکی بسیار برای گربه ها خطرناک است.
نکات مهم که در رژیم غذایی گربه باید رعایت کنید:

همواره به خاطر داشته باشید، پیش از آن‌که میوه و یا سبزیجات خاصی را به گربه بدهید، بررسی کنید که آیا در لیست میوه های ممنوعه برای گربه ها قرار دارد یا نه؟ برای این‌کار، میزان بسیار کمی از میوه و یا سبزیجات مدنظر را به گربه داده و پس از مدتی وضعیتش را بررسی کنید. اگر علائم خاصی در گربه بروز نکرد، نشان‌دهنده عدم حساسیت گربه شما به آن ماده غذایی است.

همچنین، سعی کنید تمامی میوه‌ها و سبزیجاتی که برای مصرف گربه تهیه می‌کنید، تازه باشند. در شستن این مواد نیز بسیار دقت کنید تا باقی‌مانده سموم کشاورزی وارد بدن گربه نشده و آسیب ایجاد نکنند.

کلام آخر

گربه‌ها موجودات بسیار دوست داشتنی هستند که سال‌هاست به عنوان عضوی از خانواده در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده سلامت گربه، تغذیه و رژیم غذایی است که برای او فراهم می‌کنید. گنجاندن میوه ها و سبزیجات مناسب گربه در این رژیم غذایی می‌تواند به سلامت و زندگی بهتر گربه کمک شایانی بکند.

در این بین، چیدن برنامه غذایی برای این عضو کوچک خانواده از حساسیت‌هایی نیز برخوردار است. عدم آگاهی نسبت به میوه های ممنوعه برای گربه و خوراندن این میوه و سبزیجات به او، می‌تواند سبب تهدید سلامتی‌اش شود.

همواره به خاطر داشته باشید، این ما هستیم که انتخاب کرده‌ایم که گربه را در منزلمان راه دهیم. به همین سبب، وظیفه حفظ سلامتی و تامین تغذیه مناسب برای گربه به عهده ماست.

سوالات متداول میوه ها و سبزیجات مناسب گربه

آیا کالباس و سوسیس برای گربه مضر است؟

واقعیت این است که کالباس و سوسیس برای انسان هم مضر است، چه برسد به سیستم گوارش ظریف گربه! مطالبی که تابحال شنیده‌اید را فراموش کنید! سوسیس و کالباس‌های صنعتی حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم است و سدیم به مقدار زیاد، می‌تواند برای گربه ها خطرناک باشد. اگرچه این موضوع برای سوسیس و کالباس‌های مرغوب است و در نمونه‌های نامرغوب، توصیه می‌کنیم خودتان هم مصرف نکنید!

آیا همه گربه‌ ها میوه و سبزی می‌خورند؟

برای این موضوع نمی‌توان نسخه یکسان پیچید. برخی از گربه‌ ها بسیار خوش اشتها هستند و به راحتی تمامی غذاهایی که در اختیارش بگذارید را می‌خورند! برخی دیگر نه، خون به جگر می‌کنند شما را! این هنر شما است که به طرق مختلف میوه ها و سبزیجات مناسب گربه را به خوردش دهید! فراموش نکنید برخی از مواد موجود در این میوه و سبزیجات برای سلامتی گربه بسیار ضروری است.

گربه من هیچ علاقه‌ای به خوردن میوه و سبزیجات ندارد!

چاره‌ای نیست، باید اندکی سیاست به خرج دهید! ابتدا سعی کنید که میوه و سبزیجات را به عنوان وعده اصلی به او بدهید. بررسی کنید که گربه شما میوه و سبزیجات را به کدام صورت پخته، نیم پخته و یا خام می‌پسندد. اگر باز هم نتوانستید کوچولوی پشمالو را راضی کنید، می‌توانید وعده گوشتش را با سبزیجات و یا میوه‌ها مخلوط کنید. اگر میوه را نخورد می‌توانید پوره‌اش کنید. اگر هیچ یک از این روش‌ها کارساز نبود، در آخرین مرحله، میوه‌ها و سبزیجات را درون توری ریخته و در ظرف محتوی گوشت در حال پخت قرار دهید تا عصاره مواد مغذی موجود در سبزیجات و میوه را به خود بگیرد. گربه گوشت‌خوار است، از این نقطه ضعفش باید استفاده کرد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا