رفتار حیوانات خانگیحمایت از حیواناتحیوان خانگی و آپارتمانی

آنچه حیوان خانگی از شما می‌خواهد!

نگهداری از حیوان خانگی به معنی توجه به نیازها و رعایت اصول نگهداری از حیوان خانگی است؛ اما نکته اینجاست که نحوه نگهداری از حیوانات خانگی بر اساس عواملی چون سایز، جثه، شرایط روانی، شرایط محیطی و نوع غذای آنها متغیر می‌باشد.

امروزه وابستگی به حیوانات خانگی بیشتر شده و علاقه مردم نسبت به مراقبت از حیوان خانگی افزایش یافته است که در این گروه سگ ها، گربه ها و پرندگان بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

توجه به حیوانات خانگی را فراموش نکنید!

درست است علاقه مردم نسبت به حیوانات باعث شده آنها به نگهداری از حیوان خانگی راغب‌تر باشند؛ اما این نکته را باید بدانند که حیوانات خانگی عروسک بازی آنها نیستند و حقوقی دارند، پس باید به آنها احترام گذاشته شود؛

حیوانات نیز همانند انسان‌ ها به توجه و محبت نیاز دارند؛ پس احترام به حقوق حیوانات به گردن شماست؛

در صورت رعایت نشدن این حقوق، حیوان خانگیتان خود را جزو اعضای خانواده شما نمی‌داند و ممکن است به افسردگی دچار شود.

سعی کنید برای حیوان خانگیتان وقت بگذارید، با او بازی کنید و این احساس را به او القا کنید که برای شما اهمیت دارد و قابل احترام است؛ زیرا تمام موجودات با حقوق تعریف شده ای پا به این دنیا گذاشته اند.

احساسات حیوان خانگیتان را درک و او را نوازش کنید؛ اما این امر نه آنقدر زیاد باشد که او لوس شود نه آنقدر کم که فکر کند شما نسبت به او بی‌اهمیت هستید.

میزان تحرک حیوانات خانگی

در میان دسته گربه ها و سگ ها که بیشترین جمعیت حیوانات خانگی را تشکیل می‌دهند، سگ ها به توجه بیشتری نیاز دارند پس نمی‌توان آنها را مانند گربه ها برای مدت طولانی در خانه تنها گذاشت.

از سگ ها و گربه ها که بگذریم به دیگر حیوانات خانگی میرسیم که باید نکاتی را در رابطه با تحرک آنها رعایت کنیم؛

در نگهداری از حیوان خانگی چون پرنده به این نکته توجه داشته باشید که پرنده‌ ها نباید دائم در قفس باشند، برعکس باید هرچند وقت یک بار آنها را در فضای خانه آزاد کنید تا بتوانند پرواز کنند؛ اما خب آبزیانی چون ماهی ها دائماً در آب هستند و در آکواریوم خود فعالیت می‌کنند.

بنابراین، در انتخاب حیوان خانگی مورد نظرتان به این نکته دقت کنید که او تا چه حد به تحرک نیاز دارد.

پیاده روی با سگ خانگی

در نحوه نگهداری از حیوان خانگی چون سگ باید زمانتان را مدیریت کنید و با وقت گذاشتن برای او، موجب القای احساس احترام به حقوقش شوید.

منطقی است که سگ شما به عنوان یک حیوان خانگی از شما توقع داشته باشد تا زمانی را به پیاده روی با او اختصاص دهید؛ زیرا آنها  از هر نژادی که باشند به پیاده روی روزانه به صورت قدم زدن و یا دویدن احتیاج دارند.

همانطور که ماهی ها شنا می‌کنند و پرندگان پرواز می‌کنند، سگ ها نیز راه می‌روند؛ پس پیاده روی یکی از مهمترین کارها در نگهداری از حیوان خانگی چون سگ است؛ زیرا به طور غریزی موجوداتی هستند که برای راه رفتن ساخته شده‌اند.

روش صحیح پیاده روی با سگ

پیاده روی در کنار سگ دارای روش صحیحی است و دانستن این روش نه تنها کار مشکلی نیست بلکه یادگیری آن در زمینه نگهداری از حیوان خانگی ضرورت دارد.

سگ ها چند بار در روز به پیاده روی احیاج دارند

این امر در همه سگ ها یکسان نیست، برخی از سگ ها تنها یک بار به پیاده روی در روز احتیاج دارند؛ اما بعضی دیگر ممکن است نیازمند چهار بار پیاده روی در روز باشند.

بهترین روش برای شمایی که صاحب او هستید، این است که پیاده روی با سگتان به دو زمان پانزده دقیقه ای تقسیم کنید.

البته اگر در این مورد از یک دامپزشک کمک و مشورت بگیرید بهتر است.

استفاده از تجهیزات در پیاده روی سگ

خرید قلاده که از تجهیزات مرتبط با حیوانات خانگی می‌باشد، علاوه بر اینکه کمک خوبی در پیاده روی سگ و عاملی موثر در جهت مراقبت از حیوان خانگی است، می‌تواند نشانه خوبی برای فهمیدن زمان پیاده روی توسط سگ باشد؛

و شما به عنوان صاحبش می‌توانید با همین روش ساده، آماده شدن برای پیاده روی را به او آموزش دهید.

لازم به ذکر است، انواع قلاده های سگتان را می‌توانید از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی معتبری مانند پتیا تهیه کنید.

انتخاب سمت درست برای پیاده روی با سگ

سمتی را برای پیاده روی با سگتان انتخاب کنید که او راحت تر است؛

حیوان خانگی خود را در سمتی قرار دهید که بتواند با شما ارتباط راحت تر و بهتری را برقرار کند تا از فعالیت خود لذت بیشتری ببرد.

صحبت کردن با سگ در زمان پیاده روی با او

به سبب اینکه تن صدای شما برای سگتان کاملا قابل تشخیص است؛ پس صحبت کردن با او در زمان پیاده روی را فراموش نکنید.

در زمان انجام کارهای اشتباه با صدای ناراحت و تند و در زمان انجام کارهای درست با لحن تشویق با او صحبت کنید تا او در این حین آموزش دیده و تفاوت صدایتان را درک کند.

در کل صحبت کردن با حیوان خانگیتان یک امر دو طرفه است؛

بدین صورت که هم برای شما حس لذت بخشی است که احترام به حقوق حیوانات را تجربه می‌کنید، هم حیوان خانگیتان از این اتفاق خوشحال می‌شود.

صحبت کردن با حیوانات خانگی و اینکه به دوست پشمالویتان بگویید چقدر دوستش دارید، وابستگی به حیوانات خانگی را به دنبال دارد؛

پس دیوانگی نیست بلکه نشان‌دهنده این است که ذهن شما چقدر قدرتمند است و این ذهن توانمند، احترام به حقوق حیوانات را می‌داند.

فواید پیاده روی برای سگ چیست؟

  • افزایش کیفیت سلامت جسمانی سگ
  • افزایش سلامت روان سگ
  • افزایش طول عمر
  • اجتماعی شدن
  • تخلیه انرژی ذخیره شده
  • کاهش رفتارهای منفی حیوان
  • آموزش برای انجام رفتارهای درست
  • صمیمی شدن روابط بین سگ و صاحبش و بیشتر شدن وابستگی به حیوانات خانگی چون سگ ها
  • لذت برد سگ از پیاده روی

عوامل موثر در نیاز پیاده روی سگ کدامند؟

  • اندازه جثه سگ در امر پیاده روی موثر است؛ بدین صورت که سگ های دارای جثه کوچک کمتر از سگهای جثه بزرگ به پیاده روی احتیاج دارند.
  • میزان انرژی سگ ها نیز عامل دیگری در پیاده روی آنهاست؛ زیرا سگهای پر انرژی به پیاده روی های بیشتری نیاز دارند.
  • نژاد سگ نیز در این امر تاثیرگذار است؛ زیرا برخی از نژادهای سگ ها نسبت به سایرین به پیاده روی بیشتری نیاز دارند که البته عکس این نیز صادق است.

نظافت حیوانات خانگی را جدی بگیرید!

توقع دیگری که این موجودات دوست داشتنی از صاحبان خود دارند، این است که به جهت مراقبت از حیوان خانگی، به بهداشت آنها توجه شود.

رعایت بهداشت یکی از مهم ترین اصل در نگهداری از حیوان خانگی و در کل، احترام به حقوق حیوانات است که باعث می‌شود او را بیشتر در آغوش بگیرید و وابستگی به حیوانات خانگیتان افزایش یابد.

نظافت حیوانات خانگی شامل محل زندگی، محیط خواب، پوست، مو و دندان های او می‌شود.

حمام رفتن حیوانات خانگی

حمام رفتن حیوان خانگی نه تنها یکی از اصول نگهداری از حیوان خانگی است، بلکه عامل دیگری می‌باشد که موجب احترام به حقوق حیوانات می‌شود، ضمن اینکه بیماری ها را از آنان دور نگه می‌دارد.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که حمام بردن زیاد از حد حیوانات خانگی چون سگ ها و گربه ها باعث خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن، التهاب و قرمزی پوست و خشکی و شکننده شدن موها می‌گردد.

فرقی نمی‌کند سگ دارید یا گربه یا پرنده، هر حیوان خانگی به پیروی از یک برنامه منظم برای نظافت محل خواب و استراحت خود نیاز دارد.

آلوده بودن قفس پرندگان، محل استراحت حیوانانی چون سگ و گربه یا هر حیوان خانگی برای او، بدین معناست که اصول نگهداری از حیوان خانگی را نمی‌دانید و از احترام به حقوق حیوانات فرار می‌کنید که این امر بیماری این موجودات را به دنبال خواهد داشت.

نکته ای باید در مورد نظافت پرندگان بدانید!

اگر پرنده ای را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده‌اید، فراموش نکنید پرندگان سیستم ایمنی بسیار حساسی دارند و عدم مراقبت از حیوان خانگیتان می‌تواند به راحتی باعث گسترش بیماری‌ها شود؛

اما رعایت بهداشت محل نگهداری او باعث تضمین سلامتی حیوان شده و احترام به حقوق حیوانات را به دنبال دارد.

مواد شوینده مناسب

عطرهای گیاهی برای تمیز و تازه ماندن هوای خانه بسیار مناسب هستند اما باید به این نکته که آنها برای استفاده در اطراف حیوانات خانگی مناسب هستند یا خیر، دقت کنید؛

زیرا ممکن است برخی از حیوانات خانگی مانند گربه ها و پرندگان به آنها حساسیت نشان دهند؛

همانطور که ممکن است شما با استشمام بوی مواد شوینده سمی، مسموم یا بیمار شوید، حیوانات نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

در این صورت بهتر است از روش های جایگزین استفاده کنید و محصولات تمیزکننده را خودشان بسازند که هم از آسیب به محیط‌ زیست هم حیوانات خانگیتان جلوگیری شود.

تهیه غذای حیوانات خانگی

بدن هر موجودی برای زنده و سالم ماندن به غذای سالم و مناسب نیاز دارد؛ پس تهیه غذای حیوانات خانگی و توجه به کیفیت رژیم غذایی آنان به معنی احترام به حقوق حیوانات و اهمیت دادن به آنهاست.

لازم به ذکر است برای تهیه غذای حیوانات خانگی می‌توانید از انواع پت شاپ اینترنتی و غیر آنلاین بهره بگیرید.

غذا در زندگی گربه و سگ نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ اما نکته اینجاست که سگ ها نسبت به سایر حیوانات خانگی، در غذا خوردن لجباز تر و لوس تر هستند.

در این میان به سبب اینکه ماهی‌ ها موجودات حساسی هستند، لازم است مراقبت از حیوان خانگی چون ماهی، با دقت بیشتری انجام شود.

از سوی به علت اینکه پرندگان دارای سیستم ایمنی بسیار حساسی هستند، به توجه و ویتامین های خاصی نیاز دارند تا از ابتلا به بیماری دور نگه داشته شوند.

در نگهداری از حیوان خانگی و تهیه غذای او سعی کنید هر دو غذا یعنی هم غذای تجاری هم خانگی را در اختیار او قرار دهید؛

ممکن است پیش خود فکر کنید که غذاهای تجاری تمام نیازهایش را تامین می‌کند و دیگر نیاز به تهیه غذای خانگی نیست؛ اما این امر موجب سلامت و بهبود تغذیه حیوان خانگیتان خواهد شد.

هزینه های مرتبط با حیوانات خانگی

خدمات پزشکی، تهیه غذا، ملزومات بهداشتی و وسایل نگهداری از حیوان خانگی مانند جای خواب و اسباب بازی، تماماً هزینه بر بوده و نبود آنها در نحوه نگهداری از حیوان خانگی، مشکل ساز ایجاد می‌کند.

پس، اگر از پس هزینه های نگهداری او بر نمیایید، خواهش می کنیم فکر خرید یا سرپرستی حیوان خانگی را از ذهن خود خارج کنید؛

زیرا با این کار اولاً به خود لطمه می‌زنید ثانیاً احترام به حقوق حیوانات را زیر پا می‌گذارید.

وابستگی به حیوانات خانگی

همه ما می‌دانیم که تمام حیوانات طول عمری دارند و و ممکن است روزی در کنار ما نباشند بنابراین بهتر است که زیاد به آنها وابسته نشویم؛

به خصوص اگر کودکی داریم، باید میزان وابستگی کودک نسبت به حیوان خانگی راکنترل کنیم و در حد منطقی نگه داریم تا دچار ضربه روحی و عاطفی نشود.

زمانی که حیوان خانگی را به زندگیتان راه می‌دهید، علاوه بر دیگرعوامل مربوط به مراقبت از حیوان خانگی، بر این موضوع نیز واقف باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا