گربه آپارتمانی

نگهداری گربه در خانه

گربه خانگی

نگهداری از حیوان خانگی

یکی از نگرانی‌های افراد درباره داشتن حیوان خانگی این است که چگونگی نگهداری درباره آنها را نمی‌دانند. یکی از این حیوانات گربه است که خیلی‌ها به نگهداری از آن علاقه‌مند هستند. نگهداری از این حیوان شیوه و راه خودش را دارد. اگر می‌خواهید درباره این حیوان دوست‌داشتنی بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید. در این مقاله درباره نگهداری گربه در خانه می‌خوانیم.

نگهداری گربه در خانه

اولین قدم درباره تضمین سلامتی گربه‌ این است که درباره این حیوان بیشتر بدانید تا بتوانید بهتر از او مراقبت کنید. پس می‌توانید به بهترین شکل از گربه ملوس و دوست‌داشتنی خود به خوبی نگهداری کنید.

نگهداری گربۀ نر یا ماده

نگهداری گربۀ نر و ماده تفاوت آنچنانی با هم ندارند. فقط این است که گربه نر در هنگام بلوغ بدون دلیل حمله می‌کند و گربه ماده در زمان فَحْلی سر‌وصدای زیادی را ایجاد می‌کنند. اینگونه مشکلات با عقیم کردن گربه‌ها حل می‌شود.

تصویری از نگهداری گربۀ نر یا ماده
نگهداری گربۀ نر یا ماده

مشکلات نگهداری گربه در آپارتمان

نگهداری از حیوانات مثل گربه، سگ، پرندگان برای همسایگان ممکن است که ایجاد ناراحتی کند. ممکن است که سلامت و نظافت ساکنین و محیط زندگیشان را هم به خطر اندازد. از این رو با مشکلاتی همراه می‌شویم.

می‌دانیم که در قوانین آپارتمان‌نشینی ایران در مورد نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت‌گیری‌های زیادی می‌شود، از طرفی دیگر با توجه به شرایط فرهنگی ما در جامعه ایرانی نگهداری گربه و دیگر حیوانات خانگی سختیهایی را همراهش دارد. پس اگر اقدام به نگهداری گربه یا حیوانات خانگی دیگری مانند سگ، پرندگان و غیره را دارید، بهتر است مسائل بهداشتی و مقررات را به بهترین شکل رعایت کرده و انجام بدهید.

شرایط رفاهی نگهداری از گربه در خانه چگونه است؟

گربه‌ها حیوانات محبوبی هستند. برای نگهداری از آنها نیاز به فضای زیادی نیست. گربه‌ها حدود 16 ساعت در روز را می‌خوابند. پس این مورد برای افراد شاغل بسیار مناسب است. زیرا می‌توان برای زمان زیادی از خانه خارج شد.

گربه‌ها حیوانات آرامی هستند و سروصدای زیادی ندارند. می‌توان به راحتی آنها را در آپارتمان نگهداری کرد. این حیوان هیچ آسیبی به کسی وارد نمی‌کند، پس برای کسانیکه در آپارتمان زندگی می‌کنند و ترس آسیب از حیوان دارند مناسب می‌باشد. معمولا کمتر اتفاق افتاده است که ساکنین آپارتمانی از نگهداری گربه شکایتی داشته باشند.

ویژگی‌های مثبت نگهداری گربه در خانه

از ویژگی‌های مثبت نگهداری گربه در خانه می‌توان به این مورد اشاره داشت که آنها با آموزش متوجه استفاده از خاک مخصوص برای دستشویی می‌شوند، پس آلودگی را به محیط خانه منتقل نمی‌کنند.

مورد دیگر هم این است که اغلب گربه‌ها نیاز به جفت ندارند پس می‌توان فقط از یک گربه نگهداری کرد.

 سلامت پوست و مو در نگهداری گربه در خانه

گربه‌ها خیلی تمیز و وسواسی هستند. با لیسیدن بدن خودشان را تمیز می‌کنند و با بزاق دهانشان می‌توانند میکروب‌ها را از بین ببرند. این مورد را در نگهداری گربه باید بدانید که آنها سالی یک تا دو بار باید حمام بشوند. اما در طول روز خودشان را چند بار تمیز می‌کنند.

سلامت پوست و موی گربه در خانه.
سلامت پوست و مو در نگهداری گربه در خانه.

یک مورد درباره سلامت پوست و موی گربه بگوییم که گوش گربه‌ها خیلی حساس است و هنگام شستن گربه دقت کنید که آب وارد گوششان نشود.

بعضی گربه‌ها نیاز دارند که روزی دو مرتبه موهایشان شانه شود. در این مورد به گربه‌های پرشین می‌توان اشاره داشت. گربه‌هایی که موی بلند دارند مثل نژاد پرشین نیاز دارند که روزی دو بار موهایشان شانه شود تا گره نخورد. گره در موهای گربه باعث ایجاد عفونت‌های قارچی می‌شود. نژادهای دیگری از گربه همچون اسکاتیش‌فولد دو روز یکبار بهتر است که موهایش شانه بشود. 

کوتاه کردن ناخن‌های گربه نیز در نگهداری گربه در خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. ناخن کشیدن گربه‌های بزرگ دردناک است. پس بهتر این است که ناخن گربه خانگی‌تان را کوتاه کنید، تا نتواند بر روی اشیاء هم پنجه کشد. بنابراین خوب است که هر هفته ناخنش را کوتاه کنید. با اینکار آسیب کمتری به خودتان و اشیاء وارد می‌شود.

غذای گربه خانگی

غذای گربه نقش مهمی در تضمین سلامتی‌اش دارد. خیلی مهم است که بهترین غذای گربه را به گربه خانگی خود بدهید. عادات غذا خوردن گربه‌ها با سگ‌ها و دیگر حیوانات متفاوت است. خیلی زود بد غذا می‌شوند. این مورد در گربه‌های پرشین بیشتر دیده می‌شود. برای اینکه گربه معمولا بد غذا می‌شود، افراد ترجیح می‌دهند که از غذای خشک برای تغذیه آن استفاده کنند. غذای خشک هم خوش ‌خوراک است و هم اغلب در دسترس است.

یکی دیگر از مزیت‌های غذای خشک برای گربه این است که مواد تشکیل دهنده غذای خشک از نظر ارزش غذایی برحسب نیازهای گربه شما متعادل و هماهنگ شده است.

این مورد هم خیلی مهم است که بدانید برای نگهداری گربه عقیم شده و نگهداری گربه باردار هم نیاز به رژیم غذایی خاصی هست و خیلی از برندهای معروف غذای خشک، غذای مخصوص این گربه‌ها  را دارند.

تصویری از غذای گربه خانگی
غذای گربه خانگی
رژیم مخصوص برای نگهداری گربه در خانه

درست کردن غذای خانگی برای گربه شاید هزینه کمتری نسبت به تهیه غذای خشک را داشته باشد ولی این مشکل را دارد که برحسب نیاز و حساسیت های گربه بالانس شده نمی‌باشد و ممکن است گربه شما را دچار کمبودهای تغذیه ای کند. بهتر است در رژیم غذایی گربه خود موارد زیر را رعایت کنید.

  • از برندهای خوب و معتبر غذای خشک را تهیه کنید.
  • غذای خشک را با مقداری آب مخلوط کنید.
  • هر دو الی سه روز یکبار غذای کنسروی به او بدهید.
  • آب تازه در اختیار گربه‌تان بگذارید.
  • حتما ظرف آب گربه‌تان تمیز و مناسب باشد.
نگهداری از گربه خانگی برای کمک به رشد و تربیت کودکان

ارتباط با حیوان خانگی و نگهداری از آنان در رشد شناختی کودکان مفید و موثر واقع می شود. مخصوصا برای کودکانی که تک فرزند هستند در بالا بردن اعتماد به نفس در آنان بسیار مطلوب و تاثیرگذار است. کودکان در ارتباط با حیوانات خانگی به صورت یک والد عمل کرده و از این راه صبر و بردباری را آموخته و در خود تقویت می‌کنند. به علاوه می‌توانند با محیط پیرامون خود ارتباط مؤثری را برقرار کنند.

از مزایای نگهداری گربه در خانه این است که مهربانی و محبت را به کودکان آموزش می‌دهد و از کودکانتان انسان بهتری خواهد ساخت. در ضمن باعث می‌شود که کودک شما مسئولیت‌پذیر هم بشود. گربه خانگی مرتب واکسیناسیون می‌شود و تغذیه‌اش هم کاملا تحت کنترل است، پس هیچگونه مشکلی از نظر بیماری و خطر سلامتی برای شما و فرزندتان به وجود نخواهد آورد. جهت کسب اطلاعات در خصوص قیمت واکسن بچه گربه مقاله مربوطه را مطالعه بفرمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا