گربه آپارتمانی

گربه ها چند سال عمر می کنند؟

طول عمر گربه ها

عمر حیوانات

حیوانات زیادی بر روی کره زمین زندگی می کنند که دارای طول عمرهای مختلفی هستند. بعضی ها دارای عمر کوتاه هستند و بعضی دیگر هم هستند که از انسان هم بیشتر عمر می کنند. در این مطلب درباره اینکه گربه ها چند سال عمر میکنند و طول عمر گربه ها می خواهیم صحبت کنیم.

درباره طول عمر گربه ها کامل تر بخوانید.

طول عمر گربه ها

گربه ها حیوانات دوست داشتنی هستند که خیلی از انسان ها به نگهداری آن ها علاقه دارند. ممکن است درباره طول عمر گربه ها هیچ اطلاعی نداشته باشید. در کل عمر مفید در گربه ها کم است. گربه ها در محیط های آرامی اگر زندگی می کنند، عمر بیشتری خواهند داشت. گربه ها با توجه به اهلی و خانگی بودن یا وحشی بودنشان دارای یک عددی از طول عمر هستند. مثلا گربه های خانگی به طور میانگین تا 15 سال و در شرایط خوب تا 20 سال و گربه های بی پناه شهری چیزی در حدود 2 سال دارای طول عمر هستند.

آیا می توان طول عمر گربه ها را افزایش داد؟

همان گونه که به آن اشاره شد، گربه های خانگی طول عمری در حدود 10 الی 15 سال را دارند و گربه های بی پناه شهری حدود 2 سال دارای طول عمر هستند. رابطه ای دو برابر برقرار است. یعنی محیط زندگی و آرامش داشتن باعث افزایش طول عمر گربه ها می شود. پس تعداد سالهایی که یک گربه خانگی می تواند عمر کند، کاملا به خودتان بستگی دارد. اینکه آنها را چگونه و در چه شرایطی نگهداری کنید با میزان طول عمر رابطه دارد.

به طور کلی با توجه به محل زندگی گربه ها می توان طول عمر آن ها را اینگونه تقسیم بندی کرد.

  • گربه های بی پناه شهری که به طور میانگین دو سال عمر می‌کنند.
  • گربه هایی که هم به بیرون می روند و هم در خانه هستند، چهار تا ده سال طول عمر دارند.
  • گربه هایی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند ده الی پانزده سال عمر می‌کنند.

آیا نژاد گربه در طول عمر گربه ها تاثیر دارد؟

چیزی که از زمان های قدیم وجود دارد این است که طول عمر گربه ها با اصالت گربه رابطه دارد. یعنی اینکه گربه های اصیل دارای طول عمر بیشتری هستند. در این باره باید گفت که تحقیق علمی در این باره صورت نگرفته و اثبات نشده است. اما می توان در همینجا به این نکته اشاره داشت که اگر گربه ای به صورت ارثی دارای یک بیماری باشد، به طور حتم عمرش کاهش می یابد. اگر تصمیم به نگهداری گربه در منزل را دارید، حتما با پرورش دهندگان حیوانات خانگی صحبت کنید و از کارشناسان مشورت بگیرید تا در صورت ابتلای گربه به یک بیماری ارثی باخبر باشید.

طی فرضیه وابستگی نژاد گربه با میزان طول عمر گربه ها این مورد وجود دارد که گربه‌ های سیامی (Siamese)، منکس (Manx) و نژادهای دورگه دارای طول عمر طولانی‌ تری هستند اما برعکس گربه‌ های برمه‌ ای، با همه رسیدگی ها، راز عمر طولانی را بلد نیستند.

راه های افزایش طول عمر گربه چیست؟

می توانیم با ایجاد عواملی در افزایش عمر گربه ها دخیل شویم. از این راه ها می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

ایجاد آرامش و رفاه برای گربه

حتما این گونه نیست که با خوراکی های گران قیمت برای گربه خانگی تان ایجاد آرامش کنید. بیشتر منظور این است که مثلا اگر گربه شما به یک بیماری مبتلا شد، سریعا او را به نزد یک پزشک مخصوص جهت ویزیت و معاینه ببرید. بیماری می تواند عمر گربه ها را کاهش دهد. پس برای اینکه گربه خانگی شما به بیماری دچار نشود و این احتمال را کاهش دهید بهتر است که آن را در زمان های معینی نزد پزشک ببرید تا از نظر سلامت چک شوند.

آرامش و رفاه برای گربه
آرامش و رفاه برای گربه

برای گربه ها با اسباب بازی ایجاد فعالیت کنید.

با تهیه ابزار و اسباب بازی برای گربه ها ایجاد فعالیت نمایید تا از چاقی در آن ها جلوگیری شود. برای داشتن سلامت بیشتر گربه خانگی تان حتما برایشان ایجاد فعالیت نمایید.

گربه تان را در خیابان تنها رها نکنید.

گربه هایی که در خیابان تنها هستند می توانند در معرض خطر و آسیب قرار بگیرند. پس اصلا آن ها را در خیابان رها نکنید تا هیچ آسیبی به آن ها نرسد.

برای گربه تان یک رژیم در نظر بگیرید.

داشتن یک رژیم مناسب برای گربه ها می تواند باعث افزایش طول عمر گربه ها بشود. در این صورت به بیماری های دردناک هم دچار نمی شوند. می توانید یک برنامه تغذیه ای مناسب از متخصص و یک پزشک دریافت کنید.

تصویری از غذا خوردن گربه خانگی
رژیم غذایی برای گربه ها

عشق ورزیدن به گربه ها

گربه هایی که تحت مراقبت توسط صاحبین خود هستند، کمتر دچار آسیب و بیماری می شوند. عدم توجه به گربه ها باعث ایجاد ناراحتی و عصبانیت در گربه ها می شود. این مورد می تواند عمر گربه ها را کاهش دهد. پس به گربه هایتان عشق بورزید و به آن توجه خاص داشته باشید.

تصویری از عشق ورزیدن به گربه ها
عشق ورزیدن به گربه ها

جنسیت گربه

این مورد وجود دارد که گربه های نر نسبت به گربه های ماده دارای طول عمر بیشتری هستند. گربه های ماده ای که دارای زایمان های متعددی هستند هم طول عمرشان کمتر است.

رکورد مسن ترین گربه

کتاب رکوردهای جهانی گینس مقام بیشترین طول عمر را به گربه ای داده است که عمری نزدیک به 38 سال و سه روز را داشته است. کریم پاف یک گربه مو کوتاه اهلی بوده است که با غذاهای عجیبی از اسفناج و تخم مرغ و خامه تغذیه می شده است. راز طول عمر او خیلی دقیق مشخص نیست اما رابطه عاشقانه صاحبش با او، ژن خوب از نشانه های طول عمر طولانی در او بوده است.

سخن آخر

ما نمی توانیم عمر یک گربه را کامل در اختیار بگیریم اما با رعایت موارد گفته شده در این مطلب می توان عمر این حیوان دوست داشتنی را افزایش دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا