بیماری های حیوانات خانگیتغذیه سالم حیوانات خانگیگربه آپارتمانی

آکنه در گربه ها، از علائم تا روش های درمانی

آکنه در گربه ها یک بیماری پوستی با شیوع تقریباً بالایی است. اگر صاحب یک گربه خانگی هستید، احتمال بدهید که در طول زندگی خود با این بیماری مواجه باشد؛ پس بهتر است خودتان را برای شناخت علائم، روش‌های پیشگیری و از همه مهمتر ایده‌های درمانی آن آماده سازید.

اگر هم از گربه‌ای نگهداری می‌کنید که هم اکنون از بیماری خاصی در موهایش رنج می‌برد، چندان نگران نباشید!

بهتر است دست به کار شوید و با افزایش آگاهی خود به سادگی آن را درمان کنید؛ البته حساسیت خود را همراه با دستکاری کردن هر چه بیشتر محل آکنه همراه نکنید.

درمان آکنه در گربه ها با دستکاری کردن مداوم آنها انجام  نمی‌شود. بلکه باید با رعایت برخی نکات بهداشتی و اصول کلیدی در درمان این بیماری به گربه خانگی خود کمک برسانید.

به این ترتیب، شما نیاز به آگاهی از این بیماری دارید. نیازی که قرار است در پتیا با درک مشکلات پوستی در گربه ها به آن بپردازیم.

آکنه در گربه ها به چه بیماری گفته می‌شود؟

صاحب یک گربه خانگی که باشید، یقینا می‌دانید که مشکلات پوستی در گربه ها تمامی ندارد. آنها اندامی پر از مو دارند و در عین حال، با یک پوست کاملا حساس زندگی می‌کنند. آکنه در گربه ها در لیست شایع‌ترین بیماری‌های پوستی جای دارد.

هنوز هیچ دلیل علمی مشخصی برای ظهور این بیماری پوستی در گربه ها مطرح نشده است. آکنه، جوش‌های چرکین و دردناکی است که به یکباره بر سطح پوست گربه‌ها ظاهر می‌شود.

جوش‌هایی که باعث آزار حیوان خواهد شد و احتمالاً وی را کاملاً کلافه خواهد کرد. شاید این کلافگی گربه خانگی، شما را نیز حساس کند تا مدام این غده‌های چرکین را تحریک کنید؛ آنگاه است که بدون هیچ قدم موثر درمانی، در حال بدتر کردن اثرات بیماری هستید.

اما آکنه در گربه ها چگونه ایجاد می‌شوند؟ و چطور تبدیل به یکی از مشکلات پوستی در گربه ها خواهد شد؟

این موضوع را باید در ساختار موهای رشد کرده در سطح پوست گربه‌ ها جستجو کنیم. پوست بدن تمام پستانداران پوشیده از مو است و این موها در کنار غدد چربی در سطح پوست رشد می‌کنند.

هر گاه مسیر تخلیه غدد چربی در فولیکول‌های پوست مسدود می‌شود، غده‌های بزرگ و متورمی از چربی‌های انباشت‌شده پدید می‌آیند. این عارضه را با عنوان بیماری آکنه می‌شناسند.

هر چه حیوانی از مقدار موی بیشتر و با توان رشد بالاتری بهره‌مند باشد، بیشتر خطر مواجه شدن با آکنه را تجربه خواهد کرد.

مانند انواع نژادها در گربه که همگی از اندامی سراسر پر از مو با قابلیت رشد زیاد برخوردارند. البته نمی‌توان یک انسداد ساده غده‌های چربی در فولیکول‌های مو را دلیل جدی برای بروز آکنه در گربه ها دانست.

این امر می‌تواند مقدمات زنجیره‌ای از اتفاقات مانند تولید اضافی کراتین‌های مو یا تجمع باکتری‌ها در محل جوش شود؛ اتفاقاتی که در نهایت تبدیل به یک دمل بزرگ و چرکین و دردناک خواهد شد.

حال که دورنمایی از بیماری آکنه در گربه ها را مطرح کردیم، باید توانایی شناسایی آنها را نیز داشته باشیم.

این غده در لابلای موهای پرپشت گربه‌ ها پنهان است و اندک مهارت‌های شما در مقام صاحب گربه خانگی برای شناسایی آنها لازم است.

چگونه متوجه علائم بیماری آکنه در گربه ها باشیم؟

برای پی بردن به علائم بیماری آکنه در گربه ها باید گوش به زنگ باشید. به هر حال، همه کسانی که از این حیوانات نگهداری می‌کنند، کاملاً نسبت به مشکلات پوستی در گربه ها که عموما به شکل بیماری موی در گربه ظاهر می‌شود، توجه کافی دارند. از این رو، قبل از آنکه یک بیماری پوستی آنچنان رشد پیدا کند که تبدیل به یک مشکل بزرگ و تاثیرگذار در زندگی حیوان شود، آن را شناسایی کرده و درمان می‌کنند.

آکنه در گربه ها آغازی تقریباً ساده و عاری از درد دارد. لذا ممکن است برای مدتی حیوان مبتلا شده به بیماری آکنه در گربه ها، احساسی از درد و یا بی‌قراری نداشته باشد.

دقت کنید که مسیر درست درمانی از همین مراحل و با پیشگیری کردن از توسعه بیماری آغاز می‌شود.

هر گونه نقاط کوچک سیاه که در کنار فولیکول‌های موی ملتهب شده بر سطح پوست گربه ظاهر می‌شوند، می‌توانند علائم بروز آکنه در گربه ها باشند.

البته توجه به سلامت گربه تنها برای بیماری‌های پوستی نمی‌باشد؛ پیشنهاد می‌شود مقاله بیماری های گربه را برای درک بهتری از مشکلات این حیوان خانگی مطالعه کنید.

شایع‌ترین محل تجمع این فولیکول‌های ملتهب‌شده در بیماری آکنه در گربه ها، محل زیر چانه یا روی لب‌های بالا و پایین حیوان است.

این جوش‌های سیاه شده خبر از مقدمات برای شروع بیماری آکنه در گربه ها دارد.

شناسایی به موقع، روش درمان را بهتر و سریعتر خواهد کرد؛ اما ماجرا وقتی نگران کننده است که متوجه این دانه‌های سیاه نباشید و یا اینکه نسبت به ظهور آنها بر سطح پوست گربه بی‌تفاوت بمانید.

به این ترتیب، با گذشت زمان این جوش‌های سرسیاه آلوده خواهند شد و به شکل برجستگی‌هایی ملتهب و متورم شده ظاهر می‌شوند؛ جوش‌هایی که حالا تبدیل به آکنه شده‌اند و به شدت دردناک هستند.

روش های پیشگیری از آکنه در گربه ها

هر چند دلیل قطعی برای علل بروز آکنه در گربه ها گفته نشده است و هنوز نمی‌توان این بیماری را در یک جریان پزشکی خاص مطرح کرد؛ اما می‌توان برخی از علت‌ها را در سبک زندگی حیوان جستجو کرد.

گربه‌ ها نیز مانند انسان‌ها، موجودات زنده‌ای هستند که در اثر مواجه بودن با یک سبک زندگی غلط، ممکن است با انواع بیماری‌ها مواجه شوند.

برای پیشگیری از آکنه در گربه ها باید سبک زندگی گربه خانگی خود را از برخی عوامل تحریک کننده این بیماری دور نگه دارید. نکاتی مانند:

  • بهره‌مندی از یک زندگی عاری از استرس برای گربه ها:

استرس را به عنوان اصلی‌ترین علل در وقوع آکنه در گربه ها می‌‌‌شناسند. اصولا، گربه‌ها حیوانات استرس‌زایی نیستند؛ آنها علاقه به آرامشند. لذا حضور در یک محیط توأم با تنش‌های احساسی بالا، مشکلات و بیماری‌های متعددی را برای آنها فراهم می‌کند.

  • استفاده از خوراکی های آلرژی‌زا:

یکی از مشکلات بزرگ برای گربه ‌هایی که با انسان‌ها زندگی می‌کنند، آمیخته شدن بیش از اندازه عادت‌های غذایی و رفتارهای آنها در جریان عادی یک زندگی انسانی است.

آلرژی به یک ماده غذایی خاص و یا تماس با ترکیبات شیمیایی، دلیل کافی برای ظهور انواع مشکلات پوستی در گربه ها مانند آکنه می‌باشد.

یکی از مشکلات جدی استفاده از ظروف پلاستیکی برای غذا خوردن و یا آب آشامیدن گربه می‌باشد. گربه‌ ها نسبت به ظروف پلاستیکی بسیار حساس هستند تا جائیکه برای برخی از آنها، زمینه‌ای مشکلات جدی پوستی خواهد شد.

تهیه ظرف غذای مناسب، امری کلیدی در درمان آکنه در گربه است. برای این منظور می‌توانید به محصولات حرفه‌ای در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی نگاهی بیاندازید.

  • ضعف سیستم ایمنی، راه بروز هر نوع بیماری است:

یک گربه با سیستم ایمنی ضعیف شده دردسرهای بسیاری ایجاد می‌کند. گربه ‌ها خلق و خوی زندگی خودشان را دارند. آنها در محیط عاری از آلودگی و گاهاً بسیار تمیز انسانی به شدت دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شوند.

بهتر است بگذاریم تا گربه خانگی ما اندکی با خلق و خوی گربه‌ای خودش از دنیای بسیار پاکیزه ما فاصله بگیرد تا همچنان از سیستم ایمنی قدرتمند در عمق بدن خودش بهره‌مند بماند.

  • عدم تعادل هورمونی تاثیرگذار است:

این یک واقعیت اثبات شده است. بسیاری از گربه‌ها در سنین ۲ الی ۴ سال به آکنه مبتلا می‌شوند. برخی، تغییرات هورمونی در بدن گربه‌ها را دلیل این بیماری در چنین سن و سالی می‌دانند. به هر حال، گربه، در گذار از سنین تولگی تا بزرگسالی دچار تحولات بدنی است و گاهاً اثرات منفی این تحولات به شکل یک بیماری پوستی و اندکی نگران‌کننده ظاهر می‌شود.

  • محیط زندگی کثیف همیشه بیماری‌زا است:

هر چند قید کردیم که بهتر است برای تقویت سیستم ایمنی گربه خانگی، اندکی از زندگی استریل شده ما فاصله بگیرد؛ اما دیگر نباید آن را در یک زندگی بسیار کثیف و آلوده رها کنیم.

محیط زندگی آلوده مانند عدم رسیدگی به بهداشت گربه تاثیر مستقیم در وقوع انواع مشکلات پوستی در گربه ها دارد.

 چگونه آکنه در گربه ها را درمان کنیم؟

برای درمان آکنه در گربه ها نباید دستپاچه باشید و با دستکاری کردن مداوم آن، مشکلات گربه را تداوم بخشید.

آکنه در صورت تماس پیدا کردن با چیزی دردناک می‌شود؛ پس اگر می‌خواهید از تحریک شدن گربه جلوگیری کنید، بهتر است اصلا به این دمل‌های چرکین دست نزنید.

این دمل‌ها تا وقتی درد نداشته باشند، چندان حساسیتی در گربه ایجاد نمی‌کنند؛ اما حالا چطور این غده‌های برآمده و چرکین را درمان کنیم؟

درمان آکنه در گربه ها تنها با رعایت بهداشت بیشتر در طول زندگی گربه‌ها انجام پذیر است. کافی است گربه خانگی خود را از کنار آلودگی‌ها دور کنید، از غذاهای مخصوص گربه‌ها به وی بخورانید و او را از تماس با مواد آلژی‌زا مانند ظروف پلاستیکی دور نگه دارید.

بدین ترتیب، اثرات این بیماری خیلی زود از بین خواهند رفت.

از آنجا که یکی از علت‌ های اصلی در بروز بیماری آکنه در گربه ها، حساسیت بالای آنها به ظروف پلاستیکی است، پس، بهتر است برای گربه بیمار، از ظروف استیل به جای نمونه‌های پلاستیکی استفاده کنید.

در ضمن، عمده نواحی درگیر آکنه، مربوط به زیر چانه یا لب‌های گربه ‌ها می‌باشد؛ یعنی همان نواحی که کاملاً در مواجه با ظروف غذای حیوان هستند؛ پس لازم است تا ظرف غذای حیوان را هر روز با آب گرم شستشو دهید.

شستشوی روزانه محل وقوع آکنه نیز در درمان این بیماری تاثیرات مثبتی دارد. استفاده از صابون، شامپوهای مخصوص ضد باکتری و یا کلرهگزیدین بهترین ایده ها برای شستشوی محل آکنه می‌باشند.

در این بین، شاید بتوانیم بر باز شدن مسیر انسداد غدد چربی کمک کنیم. مثلاً استفاده از کمپرس آب گرم باعث لطیف شدن پوست و تسریع بخشیدن بر باز شدن غدد چربی در فولیکول‌های مو خواهد شد.

چرب کردن سطح پوست با اسیدهای چرب مانند امگا ۳ نیز تاثیرات مثبتی دارند. شامپوهای تخصصی برای شسشتوی گربه را می‌توانید از طریق یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه کنید.

بهتر است با هر سطح از آگاهی که هستید، در مواجه شدن با این بیماری از نظرات تخصصی یک دامپزشک حرفه‌ای نیز بهره‌مند شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا