بیماری های حیوانات خانگیورزش و سلامت پت

علائم افسردگی در گربه ها و راه‌های درمان آن

افسردگی در گربه ها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. هرچند به صورت قطعی، دلایل و علائم افسردگی در گربه ها را نمی‌توان مشخص کرد؛ اما به دلیل شدت گرفتن سریع افسردگی در گربه ها، پی بردن به افسردگی و دلیل گوشه گیری گربه اهمیت زیادی دارد.

شناسایی زودهنگام بروز افسردگی در گربه ها باعث می‌شود که با اقدام سریع‌تر به درمان، سلامت گربه سریعتر بازگردد.

 تغییر خلقیات گربه از نتایج افسردگی آن‌هاست. افسردگی در گربه ها به نوعی هم بیماری روانی و هم بیماری جسمانی محسوب می‌گردد.

در گربه‌ های افسرده شاهد اختلال در خلق و خوی پیشین آن‌ها هستیم. این بیماری می‌تواند ناشی از استرس در گربه باشد که در صورت عدم رسیدگی، به مرور، پیشرفت کرده و باعث ایجاد مشکل در زندگی روزمره گربه می‌شود.

فروشگاه حیوانات خانگی پتیا این مقاله را برای آشنایی شما با افسردگی در گربه ها تهیه کرده است.

دلایل افسردگی در گربه ها چیست؟

افسردگی و اختلال عاطفی آن با توجه به نژاد گربه، حساسیت و محیط اطراف او می‌تواند تاثیر متفاوتی در گربه‌ها بگذارد.

افسردگی در گربه ها ممکن است به دلایل زیر بروز کند:

  • تنهایی گربه:

اگر گربه شما تنهاست و هم‌بازی ندارد و شما نیز وقت کافی برای بازی کردن و نوازشش نمی‌گذارید، باید احتمال افسرده شدن او را بدهید.

گربه‌ ها حیواناتی بازیگوش و شاد هستند و نیاز به بازی دارند و در صورت تنها ماندن ممکن است دچار افسردگی شوند. همچنین، اگر به تازگی یکی از گربه‌هایتان را از دست داده‌اید، به دلیل خلاء عاطفی پیش آمده برای گربه دیگر، بروز افسردگی در او محتمل خواهد بود.

  • وجود آشفتگی در زندگی گربه:

گربه ‌ها با حفظ عادت‌های زندگی خود شاد هستند و از محیطی که در آن زندگی می‌کنند، لذت می‌برند. تغییرات ناگهانی در عادات روزانه گربه در تغییر رفتار او تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که علائم افسردگی پس از اسباب‌کشی و یا تغییر محل زندگی در گربه ها مشاهده می‌گردد.

  • بستری بودن گربه:

بروز افسردگی در گربه هایی که پس از عمل جراحی یا ابتلا به بیماری، چند روزی در بیمارستان بستری می‌شوند، بسیار شایع است. اگر رسیدگی مناسبی در دوره نقاهت گربه از او نشود، ممکن است به افسردگی دچار گردد.

  • آمدن رقیب جدید در قلمرو گربه:

این رقیب جدید می‌تواند گربه یا سگ دیگری باشد که به تازگی به خانه آورده‌اید. همچنین، تولد نوزاد شما و حضور فردی جدید برای گربه، آزاردهنده است.

هنگامی که توجه به گربه کمتر از قبل شود، گربه احساس می‌کند که مانند سابق او را دوست ندارید. این احساس، علت گوشه گیری گربه شما پس از ورود عضو جدید خانواده می‌باشد که در ادامه ممکن است به افسردگی او بیانجامد.

  • استرس در گربه ها:

یکی از دلایل مهم بروز افسردگی، استرس در گربه هاست. همانطور که گفتیم، گربه، از حفظ عادت‌های خود خوشحال است.

اگر گربه شما در طول روز داد و فریاد، سر و صدا و رفت و آمد زیادی را شاهد بوده است، احتمالا تغییرات در رفتار او را خواهید دید.

هرگز با سرزنش کردن و داد زدن بر سر گربه خود به او استرس وارد نکنید. نتیجه استرس زیاد، افسردگی در گربه هاست که ممکن است در هر سنی برای آن‌ها بروز کند.

  • افسردگی در گربه های ماده پس از زایمان:

گربه‌ های ماده نیز مانند انسان‌ها بعد از زایمان ممکن است دچار افسردگی شوند. اگر متوجه نشانه‌های افسردگی در گربه مادر شده‌اید، برای بررسی بهتر شرایط عاطفی و جسمانی گربه، او را به دامپزشکی ببرید.

علائم افسردگی در گربه ها را بشناسیم!

افسردگی در گربه ها معمولا با علائم گوناگونی همراه است. برخی از این علائم می‌توانند از نشانه‌های سایر بیماری‌ های گربه باشند.

بهتر است در صورت مشاهده علائم افسردگی زیر، برای پیدا کردن علت گوشه گیری گربه خود، ابتدا او را نزد دامپزشک ببرید.

  • بروز خشونت بیشتر در رفتار گربه نسبت به سابق
  • مخفی شدن طولانی مدت گربه در نقاط مختلف خانه مانند زیر مبلمان و تخت
  • کم شدن اشتهای گربه
  • پرسه زدن و میو میو کردن بی وقفه گربه در محیط خانه
  • تمیز نکردن خود و بی‌توجهی به نظافت گربه
  • بی‌حال به نظر رسیدن گربه
  • عدم توجه گربه به ادرار و مدفوع کردن در ظرف خاک
  • عدم تمایل گربه به بازی کردن
  • عدم تمایل گربه به نوازش شدن از طرف صاحبش
  • افزایش میزان خواب در گربه ها نسبت به قبل

پیشگیری از بروز افسردگی در گربه ها

امروزه علاقمندان به گربه‌ ها اهمیت بیشتری برای حیوان خود قائلند و بر خلاف گذشته که هدف از داشتن گربه راحت شدن از دست موش‌ها بود، اکنون دیگر گربه‌ها عضوی از خانواده صاحبشان هستند.

به همین دلیل، صاحبان گربه بیشتر به سلامت آن‌ها توجه می‌کنند و سعی دارند تا آن‌ها را از خطر و بیماری دور نگه دارند.

گربه های خانگی که آزادانه از خانه خارج می‌شوند و در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند، در معرض خطراتی مانند تصادف، سگ‌ها و سایر گربه‌ها و همچنین، ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.

صاحبان گربه سعی می‌کنند برای جلوگیری از آسیب دیدن گربه خود از خروج آن‌ها از خانه جلوگیری کنند و آن‌ها را تنها در خانه نگه دارند.

گربه به طور غریزی نیاز به بازی و فعالیت زیادی در حین بیداری دارد. تنها ماندن در خانه بدون هم‌بازی و سرگرمی خاصی که حس کنجاوی را برانگیزد، مهمترین علت گوشه گیری گربه است. به همین علت، احتمال ابتلا به افسردگی در گربه های خانگی تنها بسیار زیاد است.

متخصصان روانشناسی حیوانات برای جلوگیری از بروز افسردگی در گربه ها توصیه می‌کنند که گربه‌ها را به تحرک و بازی ترغیب کنید و شرایط را برای تحریک حس کنجکاوی آن‌ها در خانه مهیا سازید.

فعالیت ذهنی و جسمانی گربه‌ ها برای سلامتی و افزایش مقاومت بدنشان در مقابل بیماری‌ها ضروری است.

برای مناسب سازی محیط خانه برای گربه‌ها و فعالیت آن‌ها خصوصا در زمان تنهایی می‌توانید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • گربه‌ ها به دیدن محل زندگی خود از ارتفاع علاقه زیادی دارند. اگر چارچوب‌ها و وسایلی که گربه بتواند به راحتی از آن‌ها بالا برود، در خانه قرار داده شود، برای او بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود.
  • گربه‌ها از دیرباز عاشق زیر نظر گرفتن و شکار پرندگان بوده‌اند، این علاقه گربه‌ها همچنان در آن‌ها زنده مانده است. اگر پنجره‌ای مشرف به حیاط یا بالکن دارید، پشت آن و در جایی که در دید گربه باشد، برای پرندگان دانه بگذارید تا پرندگان در آنجا جمع شوند و گربه شما بدون آسیب زدن به آن‌ها بتواند زیر نظرشان بگیرد و حس شکار در او تازه بماند. این حس مانند یک داروی ضد افسردگی برای گربه موثر است.
  • داشتن یک آکواریوم خانگی تاثیر زیادی در پیشگیری از افسردگی در گربه ها دارد. گربه با تماشای ماهیان آکواریم سرگرم شده و لذت می‌برد.
  • اگر علت گوشه گیری گربه تحرک کم و یکنواختی روزهایش است، شما می‌توانید با طراحی بازی‌هایی برای غذا خوردن گربه، او را مجبور به فعالیت و فکر کردن کنید. گربه‌ها در طبیعت برای پیدا کردن غذا وقت زیادی صرف می‌کنند، در صورتی که در خانه، فقط کافی است منتظر ظرف غذای خود شوند. شما با روش‌های خلاقانه می‌توانید گربه را برای رسیدن به غذا برای مدتی سرگرم کنید. برخی از این بازی‌ها در زیر آورده شده است:
  1. با قرار دادن غذا در جعبه‌های مقوایی نازک می‌توان گربه را مجبور به فعالیت برای پاره کردن مقوا و رسیدن به غذا کرد.
  2. مقداری غذای خشک درون لوله مقوایی دستمال توالت بریزید و دو طرف لوله را مسدود کنید. سپس، سوراخ‌هایی روی لوله درست کنید که با غلتاندن لوله، غذا کم کم بیرون بریزد. گربه از غلتاندن لوله برای رسیدن به غذا بسیار لذت خواهد برد.
  3. غذای گربه را در محلی بگذارید که گربه به سختی به آن دست پیدا کند. گربه برای رسیدن به غذا مجبور خواهد بود روش‌های مختلفی را امتحان کند و برای مدتی سرگرم شود.
  • داشتن گیاهان غیرسمی در خانه برای گربه سرگرم کننده می‌باشد؛ اما ابتدا باید بدانید گیاهان سمی برای حیوانات خانگی کدامند و توجه کنید که مبادا از آن‌ها استفاده کنید.
  • دادن غذاهای آماده‌ای که از استخوان و پوست حیوانات به صورت جویدنی تهیه شده نیز بسیار مورد علاقه گربه می‌باشد و مدتی گربه را به خود مشغول می‌کند.
  • برای گربه خود اسباب بازی‌هایی تهیه کنید که او را تشویق به فعالیت بدنی و ذهنی کند. یکی از این اسباب بازی‌ها، قلاب ماهیگیری مخصوصی است که در انتهای آن یک پر یا عروسک آویزان شده و شما با تکان دادن آن در هوا می‌توانید گربه را تحریک به فعالیت و پریدن کنید.

اسباب بازی‌های متنوع مخصوص گربه‌ها را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا تهیه کنید.

 

درمان افسردگی در گربه ها چیست؟

گربه‌ ها نیز مانند ما انسان‌ها، به تنهایی افسردگی خود را درمان نمی‌کنند. نقش ما به عنوان صاحب یک گربه برای فهمیدن علت گوشه گیری گربه و درمانی افسردگی آن‌ها بسیار مهم است.

این ما هستیم که با کمک تشخیص دامپزشک نسبت به درمان طبیعی یا تجویز داروی ضد افسردگی برای گربه می‌توانیم سلامتی را به او، بازگردانیم.

اگر فکر می‌کنید گربه شما دچار افسردگی شده، می‌توانید روش‌های زیر برای رفع افسردگی در گربه ها را امتحان کنید:

  • توجه بیشتری به گربه خود داشته و با او حرف بزنید. گربه‌ ها با شنیدن صدای صاحب خود احساس آرامش می‌کنند. مخصوصا اگر حیوان دیگری به خانه آورده‌اید، از توجه به گربه خود غافل نشوید.
  • اگر مجبور هستید که محل زندگی خود را تغییر دهید و اسباب کشی کنید، در خانه جدیدتان حتما فضا را برای گربه مناسب کنید تا گربه احساس راحتی کند.
  • سعی کنید بیشتر با گربه بازی کنید و حتما اسباب بازی‌های مناسبی در دسترس آن‌ها قرار دهید. گربه وقتی تنهاست می‌تواند با این اسباب بازی‌ها سرگرم شود.
  • از مشورت با دامپزشک یا رفتارشناس گربه استفاده کنید تا با فهمیدن علت گوشه گیری گربه روش‌های درمانی مناسب برای او را به شما ارائه کنند.
  • اگر با استفاده از روش‌های بالا باز هم افسردگی در گربه ها درمان نشود، حتما به یک روانشناس حیوانات مراجعه کنید. روانشناس با بررسی شرایط گربه ممکن است داروی ضد افسردگی برای گربه تجویز کند. این داروها اعتیادآور هستند و هرگز نباید خودسرانه برای گربه استفاده شود.

در پایان تاکید می‌کنیم که اگر متوجه علائم افسردگی در گربه های خود شده‌اید، سریع‌تر به دنبال راهی برای درمان گربه باشید. مراجعه به دامپزشک و پیدا کردن علت گوشه گیری گربه، اولویت اول در درمان گربه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا