حیوان خانگی و آپارتمانی

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی را یاد بگیریم!

امروزه بیشتر افراد از حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و انواع پرندگان به عنوان همدم و دوست خود، در خانه نگهداری می‌کنند.

به همین دلیل، روابط عاطفی بین انسان و حیوان به وجود‌ می‌آید، حیوانات خانگی به عنوان عضوی از خانواده حقوق و اختیاراتی دارند و افراد خانواده در مقابل حیوانات دارای مسئولیت‌هایی هستند.

وجود حیوانات خانگی اثراتی در زندگی فرد ایجاد می‌کند که از جمله این اثرات می‌توان به ایجاد رضایت باطنی در فرد، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش در فرد، کاهش استرس روزمره و افزایش ارتباط اجتماعی اشاره داشت.

هنگاهی که مسئولیت نگهداری از حیوانات خانگی را می‌پذیرید، باید به مواردی که در فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی به آن اشاره شده، توجه کنید.

در مطلب زیر از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا سعی کردیم به نکاتی که در فرهنگ داشتن پت باید رعایت شود، اشاره کنیم تا مطالعه آن به شما کمک کند.

در فرهنگ داشتن پت، چه غذایی برای حیوانات خانگی مناسب است؟

هر یک از حیوانات با توجه به جثه، سن و نیاز بدنی به غذای خاصی نیاز دارد و در فرهنگ داشتن پت، هنگام تهیه غذا، باید به رژیم غذایی مورد نیاز حیوان و موادی که حتما باید در رژیم غذایی حیوان خانگی وجود داشته باشد، توجه کنید.

همچنین، باید این نکته را در نظر داشته باشید که طبق فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی، غذایی که برای حیوان در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر این که نیاز بدنش را برطرف می‌کند، برایش مضر نباشد.

بعضی معتقدند غذایی که در منزل برای حیوان خانگی تهیه می‌شود، از نظر محتویات، دارای مواد مغذی‌تر نسبت به غذای تجاری است و از نظر هزینه نیز، می‌تواند ارزان‌تر باشد؛

اما، باید این نکته را در نظر داشت که تهیه غذای خانگی برای حیوان نیاز به صرف وقت، دقت و هزینه زیادی دارد و همچنین، غذاهای خانگی همه مواد مورد نیاز برای حیوان را دارا نیستند.

برای تهیه غذای مناسب و با‌کیفیت برای حیوان خانگی می‌توان به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی مراجعه فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده‌ی غذای حیوانات خانگی چه موادی هستند؟

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی ایجاب می‌کند که جهت به عهده گرفتن سرپرستی یک یا چند حیوانات به موارد زیر دقت کنید:

  • غلات کامل: شامل آمینواسیدهای ضروری و فیبر که منبع عظیم انرژی بوده و برای رشد ضروری است.
  • گوشت وپودر استخوان: شامل آمینواسید، فسفر و کلسیم که باعث محکم شدن دندان‌ها و استخوان می‌شود.
  • گلوتن ذرت: شامل آمینواسید و آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست و مو می‌شود و به ترمیم بافت کمک می‌کند.
  • چربی حیوانی: منبع اسید لینولئیک و چربی که برای سلامت پوست و مو مفید است.
  • گندم کامل: شامل کربوهیدرات است و منبع انرژی و فیبر محسوب می‌شود.
  • مخمر برنج: شامل کربوهیدرات و فیبر بوده و علاوه بر منبع انرژی به هضم غذا کمک می‌کند.
  • گوشت و مرغ: شامل اسیدآمینه ضروری، گلوکوزآمین و آنتی اکسیدان است. برای ساخت بافت عضلانی، استخوان و مفاصل ضروری است.

نکات مهم درباره غذای حیوانات خانگی که باید رعایت شوند:

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی می‎گوید:

  • به برچسب روی غذای پت دقت فرمایید؛ زیرا این محصولات براساس سن، وزن و نژادهای مختلف تهیه شده است.
  • از دادن غذا بیش از حد نیاز به حیوان جلوگیری کنید؛ زیرا باعث چاقی و عوارض آن می‌شود.
  • از روزهای ابتدایی حیوان را به خوردن غذای مخصوص خودش عادت دهید.
  • حتی‌الامکان از دادن گوشت به حیوان خودداری کنید؛ زیرا میزان زیاد گوشت برای سلامتی حیوان مضر است.

سرپرستان حیوانات خانگی، چه مسئولیت‌هایی در مقابل حیوانات دارند؟

  • احساس مسئولیت‌پذیری و تعهد نسبت به حیوان خانگی

هنگامی که تصمیم دارید حیوانی را برای نگهداری نزد خود بیاورید، باید درباره‌ی مسئولیت‌هایی که در فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی برای سرپرست در نظر گرفته شده، اطلاعات کامل داشته باشید و به صورت ناگهانی، بدون فکر و تحقیق اقدام به آوردن حیوان نزد خود، نکنید.

زمانی که مسئولیت حیوانی را به عهده می‌گیرید، باید مانند عضوی از خانواده، وظایف خود را مطابق با فرهنگ داشتن پت، به نحو احسن انجام دهید و با سهل انگاری و عدم احساس مسئولیت، زندگی حیوان را به خطر نیندازید.

به عنوان مثال، اگر حیوان شما بیمار شود، وظیفه‌ی شما این است که برای کمک به حیوان، تمام تلاش خود را انجام دهید یا در صورتی که رفتاری نامناسب را از حیوان خود مشاهده کردید، نمی‌توانید حیوان را رها کنید؛ بلکه باید با روش‌های مختلف و تشویق حیوان، رفتارهای مناسب را به او آموزش دهید.

  • به سلامت حیوان اهمیت دهید!

باید این نکته را در نظر داشته باشید که حیوانی که از لحاظ شرایط جسمانی و روانی از سلامت کامل برخوردار باشد، حیوانی شاد است.

رعایت کامل مسائل بهداشتی مربوط به نگه داشتن پت، واکسیناسیون و مراجعه منظم به دامپزشک سبب تقویت شرایط جسمانی و روانی حیوان می‌شود.

  • زمان و بودجه لازم برای نگهداری حیوان را در نظر بگیرید!

نکته‌ی دیگری که قبل از نگهداری از حیوان خانگی باید در نظر بگیرید، این است که باید برای حیوان به مقدار کافی وقت گذاشته شود.

اگر حیوان شما، حیوانی پرتحرک است و نیاز به فعالیت و بازی دارد، باید حتما زمان کافی را به حیوان اختصاص دهید.

همچنین، باید این مورد را در نظر داشته باشید که نگهداری حیوان مستلزم صرف هزینه است و اگر قادر نیستید که برای حیوان خود زمان گذاشته و یا توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به حیوان خانگی از جمله هزینه‌ی غذا، هزینه‌های مراقبت‌های دامپزشکی و سایر نیازهای روزانه را ندارید، از آوردن حیوان خودداری کنید!!!

  • از قوانین مربوط به اماکن عمومی اطاعت کنید!

یکی از قوانین مربوط به فرهنگ داشتن پت، ضرورت بستن قلاده در اماکن عمومی، به همراه داشتن کارت مالکیت و کنترل سر‌وصدا است.

باید به حیوان خود آموزش‌های لازم داده شود، تا در اماکن عمومی از پارس کردن و ایجاد سر‌و‌صدا خودداری کند؛ زیرا ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.

از دیگر اصول مهم در فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی اینست که در پارک‌ها و اماکن عمومی در صورتی که حیوان مدفوع کرد، سرپرست حیوان وظیفه‌ی جمع کردن آن را برعهده دارد.

برای این کار همیشه باید دستکش و کیسه‌های مناسب برای جمع‌آوری فضولات را به همراه داشته باشد. همچنین، باید در اماکن عمومی مانع پرخاشگری و حمله‌ی حیوان خود به انسان‌ها و حیوانات دیگر شوید.

مطلب مرتبط: آنچه حیوان خانگی از شما می‌خواهد.

فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی، درباره رعایت نکات بهداشتی پت چه می‌گوید؟

  • یکی از نکات مهم در فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی این است که به حیوان آموزش داده شود که در محل مخصوص ادرار و مدفوع کند. باید برای آموزش این مورد، زمان کافی اختصاص داده شود. به عنوان مثال باید حرکات حیوان خود را در نظر بگیرید و زمانی که احساس کردید می‌خواهد دستشویی کند، او را به محل مخصوصی که برای دستشویی حیوان در نظر گرفته شده، انتقال دهید. در ارتباط با سگ این آموزش به زمان بیشتری نیاز دارد؛ زیرا سگ، سخت به محلی مخصوص برای ادرار و مدفوع عادت می‌کند.
  • ظرف مخصوص به عنوان محل ادرار و مدفوع حیوان را حتما روزانه تمیز کنید تا امکان ایجاد انگل و عفونت ایجاد به وجود نیاید.
  • ظرف را دور از آشپزخانه بگذارید تا از شیوع آلودگی در محیط جلوگیری شود.
  • برای تمیز کردن ظرف مخصوص ادرار و مدفوع حیوان، حتما از دستکش استفاده کنید و بعد از انجام کار، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • در فرهنگ داشتن پت، زمان‌بندی خاصی را به نظافت حیوان اختصاص دهید؛ زیرا اگر نظافت حیوان به درستی انجام نشود، می‌تواند ناقل بیماری‌های زیادی باشد.
  • هر چهار ماه یکبار حتما حیوان خانگی خود را برای ویزیت نزد دامپزشک ببرید.
  • حتما واکسیناسیون حیوان را در زمان خود انجام دهید و به هیچ عنوان از آن غافل نشوید.
  • حتما بعد از اینکه از بیرون وارد خانه می‌شود، حیوان را بررسی کنید تا چیز کثیف یا حشره‌ای به حیوان نچسبیده باشد.
  • برای سلامت دندان حیوان خانگی و مراقبت از دهان حیوان از مسواک مخصوص یا اسپری ضدعفونی کننده دهان پت استفاده کنید.
  • موهای حیوان را روزانه و به طور مرتب برس بکشید تا موهای حیوان در خانه نریزد.

سرپرست پت برای نگهداری از حیوان خانگی، چه نکاتی را باید رعایت کند؟

  • شرایط حیوان را در نظر بگیرید؛

هر حیوانی در فرهنگ داشتن پت، شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد که قبل از انتخاب حیوان، به عنوان حیوان خانگی باید آن ویژگی‌ها را بشناسید.

به عنوان مثال باید بدانید سگی که انتخاب می‌کنید، سگی مستقل است یا به توجه نیاز دارد؛ یا این که حیوان نیاز دارد که هر روز به بیرون از منزل برده شود یا گشتن در منزل برای او کافی است.

  • به اندازه‌ی حیوان توجه کنید؛

قبل از انتخاب حیوان خانگی باید به اندازه‌ و تناسب او با فضای منزل توجه شود. اگر فضای منزل کوچک است، انتخاب یک حیوان کوچک مناسب‌تر است. همچنین، اگر سن حیوان کم است، باید به اندازه‌ی حیوان در بزرگسالی توجه شود.

  • برای آپارتمان حیوان بی سر‌و‌صدا را انتخاب کنید؛

با توجه به این نکته که در خانه‌های آپارتمانی، واحدها به هم چسبیده است و صدا راحت بین آن‌ها رد‌و‌بدل می‌شود، در فرهنگ داشتن پت توصیه شده که جهت حفظ آسایش همسایگان بهتر است حیوان ساکتی انتخاب کنید؛ زیرا سر‌و‌صدای زیاد حیوان خانگی، ممکن است مزاحمت ایجاد کرده و موجب شکایت همسایگان شود.

  • با مدیر ساختمان مشورت کنید؛

قبل از آن که حیوان را به خانه‌ی خود ببرید، حتما با مدیر ساختمان درباره‌ی قوانین مربوط به آپارتمان در خصوص حیوانات خانگی صحبت کنید. همچنین؛ باید از شرایط و محدودیت‌هایی که برای حیوانات خانگی در نظر گرفته‌شده اطلاع پیدا کنید.

  • امنیت خانه را در نظر بگیرید؛

وقتی حیوانی را به خانه می‌آورید، حیوان خانگی عضوی از خانواده محسوب می‌شود. به همین دلیل، باید شرایط خانه را برای سلامتی حیوان آماده کنید.

به عنوان مثال، گیاهان را دور از دسترس حیوان قرار دهید؛ زیرا خوردن گیاهان ممکن است خطرناک باشد؛ همچنین، درب کمدهایی که در آن مواد شوینده قرار دارد را قفل بزنید.

  • برنامه‌ روزانه برای حیوان در نظر بگیرید؛

برای مراقبت از حیوان خانگی، باید یک برنامه روزانه در نظر گرفته و کارهای روزانه مانند ساعت پیاده‌روی، ساعت بازی، ساعت خواب و ساعت غذا خوردن را مشخص کنید.

  • به حیوان توجه کنید؛

در فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی برای القا احساس خود به حیوان خانگی، حیوان را نوازش کنید تا این حس به حیوان منتقل شود که برای شما اهمیت دارد. اگر حیوان شما به بازی علاقه دارد، وسایل بازی حیوان را تهیه کرده و با او بازی کنید.

  • عقیم کردن حیوان؛

اگر از حیوان شما به صورت انفرادی نگهداری می‌شود و امکان جفت‌گیری برایش میسر نیست، بهتر است با مراجعه به دامپزشکی حیوان را عقیم کنید.

اگر این کار در زمان مناسب انجام شود، فواید زیادی را برای حیوان در پی دارد. از جمله این فوائد می‌توان به جلوگیری از بی‌قراری‌ حیوان در فصول تولید مثل و پیشگیری از ایجاد عفونت‌های دستگاه تولیدمثل اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا