کرونا

مصرف ویتامین D و مقاومت بدن در مقابل کرونا ویروس

کمبود ویتامین D مشکلات زیادی در بدن ایجاد می‌کند. از جمله وظایف مهم ویتامین D در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا باید به این مطلب اشاره کنیم که تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین دی، خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؛ زیرا در صورتی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد، با قدرت بیشتری با بیماری‌ها و ویروس‌ها مقابله می‌کند.

با توجه به گسترش فراوان ویروس کرونا در کشور، با مصرف ویتامین D و رعایت اصول بهداشتی، می‌توان ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

در مطلب زیر از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا نکاتی را در ارتباط با مصرف ویتامینD ، نقش آن در تقویت سیستم ایمنی و ارتباط آن با کرونا ویروس عنوان خواهیم کرد.

ویتامین D چیست و چه وظایفی در بدن دارد؟

ویتامین D، از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است. مصرف ویتامینD ، برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها بسیار موثر است و کمبود آن سبب ایجاد اختلال در عملکرد بدن می‌شود.

ویتامین D به طور طبیعی در تعدادی از غذاها وجود دارد. این ویتامین وظایفی را در بدن به عهده دارد؛ از جمله این وظایف، جذب بهتر کلسیم در معده، تنظیم رشد سلول‌های بدن، کاهش التهاب و تقویت سیستم عصبی بدن است.

از وظایف دیگر این ویتامین، می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین دی اشاره کرد؛ زیرا مصرف ویتامین D سبب می‌شود، بدن در مقابل برخی از بیماری‌ها استقامت بهتری داشته باشد.

مصرف ویتامین D به میزان کافی، با افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها و کاهش دفع آن‌ها از کلیه، به رشد و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و از این طریق، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر انسان‌ها، وجود ویتامین D در بدن حیوانات نیز ضرورت دارد. به عنوان مثال، در سگ‌ ها وجود ویتامین D سبب می‌شود، جذب کلسیم از رژیم غذایی افزایش یابد و کاهش میزان آن، سبب ابتلا به بیماری‌هایی از جمله ریکتز (راشیتیسم) و استئوپروز (پوکی استخوان) می‌شود.

با استفاده از رژیم غذایی مناسب برای سگ ها می‌توان خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش داد. برای خرید موادغذایی مورد نیاز و مکمل‌های تغذیه حیوانات، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، محصولات باکیفیت و متنوع تهیه فرمایید.

منابع ویتامین D چیست؟

ویتامین D به دو شکل در دسترس است. دسته‌ی اول ویتامین D2 یا ارگو کلسیفرول و دسته‌ی دوم ویتامین D3 یا کلسیفرول می‌باشد.

ویتامین D2 به طور طبیعی در گیاهان و قارچ‌ها موجود است و عمر کمی دارد. ویتامین D3  محصولی حیوانی است.

این ویتامین در مقایسه با ویتامین D2 عمر بالاتری دارد و مدت طولانی‌تری در بدن می‌ماند. تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از چند طریق می‌تواند صورت گیرد.

نور خورشید

نور خورشید یکی از منابع اصلی دریافت ویتامین D می‌باشد. اکثر افراد، بیشتر میزان ویتامین D مورد نظر خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌کنند.

هنگامی که اشعه‌ی ماورابنفش خورشید به پوست می‌تابد و پوست بدون محافظ این اشعه را جذب می‎‌کند، ویتامین D به عنوان هورمون سنتز می‌شود.

عوامل زیادی در جذب ویتامین D از طریق نور خورشید موثر است که از جمله این عوامل، می‌توان به شرایط آب‌ و هوایی، فصل، نوع پوست و موقعیت جفرافیایی اشاره کرد.

تجمع اشعه‌ی فرابنفش، آسیب‌هایی را به پوست وارد می‌کند و به همین دلیل، نمی‌توان برای دریافت ویتامین D زمان زیادی را در معرض نور خورشید قرار گرفت.

رژیم غذایی

تعدادی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند و با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی می‌توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد.

به برخی از مواد غذایی ویتامین D اضافه می‌شود به عنوان مثال می‌توان به ماست، کره و محصولات جایگزین شیر مانند نوشیدنی سویا یا بادام، اشاره کرد.

برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین  Dعبارتند از:

  • ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، کیلکا و کنسرو ماهی تن
  • شیر و غلات غنی شده با ویتامینD
  • انواع مواد غذایی پروتئینی مانند مغزها، تخمه و فرآورده‌های سویا
  • زرده‌ی تخم‌مرغ
  • گوشت و مرغ بدون چربی و میگو

 

مکمل‌های غذایی

از آن‌جا که مصرف ویتامین D امری مهم محسوب می‌شود و ممکن است برخی افراد به اندازه‌ی کافی در معرض نور خورشید نباشند و یا دریافت ویتامین D از طریق مواد غذایی برای آن‌ها میسر نگردد، استفاده از مکمل‌های غذایی ضرورت پیدا می‌کند.

همچنین، نوزادان نیز به علت اینکه تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، ویتامین D به میزان کافی به آن‌ها نمی‌رسد، استفاده از مکمل‌های D برایشان ضروری است.

باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از این مکمل، برای هر فرد باید تحت نظر پزشک و طبق دستور صورت گیرد؛ زیرا افزایش مصرف ویتامین D می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

ویتامین D چه تاثیری در مقابله با ویروس کرونا دارد؟

ویروس کرونا نوعی بیماری عفونی است که علائم و نشانه‌هایی مشابه آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. به همین دلیل به راحتی تشخیص داده نمی‌شود و تشخیص این امر، برای پزشکان نیز دشوار بوده و با انجام آزمایش‌های مربوطه می‌توان به طور صددرصد از ابتلا شخص به بیماری مطمئن شد.

به همین دلیل ممکن است برخی از افراد علائم کرونا ویروس را با علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی اشتباه بگیرند.

  برخی از علائم کرونا که مشابه با علائم آنفولانزا و سرماخوردگی است عبارتند از:

  • تب
  • بدن درد و احساس خستگی
  • سرفه‌های خشک
  • گلو درد
  • تب یا لرز
  • آبریزش یا گرفتگی بینی

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، باید اطلاعات خود را در ارتباط با مواردی که خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، بالا ببریم و با رعایت این مسائل، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهیم.

براساس تحقیقات انجام شده، با تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف ویتامین دی، مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها از جمله کرونا ویروس افزایش می‌یابد.

مصرف ویتامین D، التهابات را کنترل کرده و سبب ایجاد پروتئینی می‌شود که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد.

علاوه بر مصرف ویتامین D، عوامل دیگری مانند کاهش اضطراب و استرس، رعایت رژیم غذایی مناسب و بهبود عادت‌های خواب سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

چه عواملی خطر کمبود ویتامین D در بدن را افزایش می‌دهد؟

  • داشتن پوست تیره:

هر چه میزان تیرگی پوست افراد بیشتر باشد، توانایی پوست آن‌ها در جذب ویتامین D از طریق نور خورشید کمتر می‌شود.

به همین دلیل افراد تیره‌پوست در مقایسه با افرادی که پوست روشن دارند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامینD  قرار می‌گیرند.

  • افرادی که به بیماری‌های کبدی یا گوارشی مبتلا هستند:

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و هر چقدر توانایی معده در جذب چربی غذایی بیشتر باشد، جذب ویتامین D بیشتر می‌شود.

افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، توانایی جذب چربی در بدن آن‌ها پایین‎‌تر است و این امر سبب می‌شود‌، جذب ویتامینD  در بدن آن‌ها دچار اختلال شود.

  • افرادی که اضافه وزن دارند و یا افرادی که عمل بای پس معده انجام داده‌اند:

افراد چاق برای این‌که میزان ویتامین D بدنشان با افراد معمولی برابر شود، باید بیش از حد معمول این ویتامین را دریافت کنند.

هر چه میزان چربی در زیر پوست افراد بیشتر باشد، جذب ویتامین کمتر می‌شود؛ زیرا چربی مانع از آزاد شدن ویتامین می‌گردد.

همچنین، افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده‌اند، به علت اینکه بخشی از روده‌ی کوچک که محل جذب ویتامین است، جراحی شده، اگر به میزان کافی ویتامین D  دریافت نکنند، به مرور زمان دچار کمبود این ویتامین می‌شوند.

  • افرادی که کمتر در معرض نور خورشید هستند:

برخی از افراد به دلیل شغل خود، کمتر در معرض نور خورشید هستند و یا زنان به دلیل پوشش خود، نمی‌تواند میزان کافی ویتامین D را از طریق آفتاب دریافت کنند.

این افراد بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند و باید از طریق غذا و مکمل‌ها، ویتامین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

  • افراد مسن:

با افزایش سن پوست نمی‌تواند به میزان موثر ویتامینD جذب کند. به همین دلیل خطر کمبود ویتامین D در بزرگسالان بیشتر است.

  • نوزادان شیرخوار:

نوزاد فقط از طریق شیر مادر تغذیه می‌شود و میزان ویتامینD بدن نوزاد به وضعیت ویتامین D در شیر مادر بستگی دارد.

با اینکه خورشید یک منبع مهم برای کسب ویتامین D محسوب می‌شود؛ اما، باید از قرار دادن کودکان در معرض نور خورشید خودداری شود.

به همین دلیل اگر میزان این ویتامین در شیر مادر کافی نباشد، خطر کمبود ویتامین D نوزاد را تهدید می‌کند.

میزان نیاز روزانه ویتامین D چه مقدار است؟

بدن انسان به مقدار مشخصی از هر ویتامین نیاز دارد؛ زیرا هر کدام از ویتامین‌ها وظایفی را در بدن به عهده دارند و کمبود آن‌ها عوارضی را در بدن ایجاد می‌کند.

ویتامین D، یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است که هر فرد روزانه از طریق منابع اصلی ویتامین D می‌تواند آن را برای بدنش تامین نماید.

بدن یک فرد بزرگسال، روزانه به حدود 10 میلی‌گرم یا 2،000 واحد ویتامین D نیاز دارد که این میزان با توجه به سن افراد، وزن افراد و وضعیت بدن آن‌ها متغیر است.

همان‌طور که کمبود ویتامینD  عوارضی را برای فرد ایجاد می‌کند، مصرف ویتامین D بیش از حد مجاز نیز می‌تواند خطرناک باشد. افزایش مصرف ویتامین D سبب افزایش سطح کلسیم و در نتیجه، آسیب به رگ‌های خونی، کلیه‌ها و قلب می‎‌شود.

همچنین، باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به شرایط کنونی مصرف روزانه ویتامینD  به میزان مشخص، با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به کرونا ویروس را کاهش می‌دهد.

کمبود ویتامینD  خطر ابتلا به چه بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد؟

کمبود ویتامین D علاوه بر افزایش خطر ابتلا به کرونا ویروس، به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی، با خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز مرتبط است. برخی از بیماری‌هایی که با کاهش میزان مصرف ویتامین D در ارتباط است، عبارتند از:

بیماری‌های قلبی

کمبود ویتامین D سبب ایجاد عدم تعادل در میزان کلسیم بدن می‌شود. در صورتی که مصرف ویتامین D به میزان کافی نباشد، میزان کلسیم بیش از حد کافی شده و مقدار اضافی آن در شریان‌ها رسوب می‌کند. رسوب کلسیم در شریان‌ها، خطر ابتلا به حملات و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

بیماری ام‌اس

مصرف ویتامین D سبب تقویت سیستم عصبی بدن می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که روزانه، ویتامینD را به مقدار کافی دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام‌اس قرار می‌گیرند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که افزایش سطح ویتامینD  بدن، با کاهش خطر ابتلا به ام‌اس ارتباط دارد، اما این بدین معنا نیست که مکمل‌های ویتامین‌D  می‌تواند بیماری ام‌اس را درمان کند.

بیماری راشیتیسم و پوکی استخوان

مصرف ویتامین D  با جذب کلسیم به رشد و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. به همین باید با مصرف ویتامین D ، از کودکی تا پیری، به داشتن استخوان‌های قوی و پیشگیری از شکنندگی استخوان‌ها کمک کرد.

مصرف ویتامین D از بروز بیماری راشیتیستم و نرمی استخوان جلوگیری کرده و مانع از ابتلا به بیماری پوکی استخوان در افراد مسن می‌شود.

ابتلا به دیابت

تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که کمبود ویتامینD  در افراد، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، مصرف روزانه ویتامینD  به میزان مشخص از کودکی، می‌تواند افراد را از ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی مصون دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 6 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا