گربه آپارتمانیبیماری های حیوانات خانگی

نشانه های درد در گربه ها

نشانه های درد در گربه ها و توجه به آن به این دلیل اهمیت دارد که بیشتر گربه ها در پنهان کردن مشکلات و درد خود متخصص هستند.

این رفتار گربه ها در مخفی کردن دردشان، یک رفتار غریزه‌ای برای بقاست. گربه های وحشی درد خود را پنهان می‌کنند تا در برابر سایر جانوران مخصوصا سایر شکارچیان در موضع ضعف قرار نگیرند.

گرچه گربه های خانگی نگران طمعه شدن نیستند، اما ممکن است حیوانات خانگی دیگر را به عنوان یک رقیب برای منابعی مانند آب و غذا و حتی توجه ببینند.

همچنین، یک گربه تنها در خانه، با پنهان کردن بیماری خود سعی می‌کند شایسته بودنش را به عنوان یک حیوان خانگی تثبیت کند.

با توجه به رفتارشناسی گربه و این غریزه آن‌ها، کار صاحب او، در تشخیص بیماری گربه و درمان درد گربه خود، سخت است.

خوشبختانه نشانه‌های زیادی وجود دارد که با دانستن آنها می‌توانید نشانه های درد در گربه ها را تشخیص بدهید و در صورت نیاز، به کمک یک دامپزشک به درمان درد گربه خودتان بپردازید.

در ادامه، با مطالعه این مقاله و سایر مقالاتی که در سایت فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا برای شما فراهم کرده‌ایم، می‌توانید با رفتارشناسی گربه ها بیشتر آشنا شده و در نگهداری و مراقبت از آن‌ها حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

چگونه متوجه بیماری گربه شویم؟

زمانی که شما متوجه یک حالت غیرطبیعی و غیرمعمول در گربه خود می‌شوید، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌کنید از بیماری گربه‌تان گذشته باشد.

اگر مدت زیادی است که از یک گربه نگهداری می‌کنید، احتمالا زودتر متوجه تغییر رفتار گربه خواهید شد.

اما در هر حال، باید به تغییرات ظریف رفتاری و زبان بدن گربه ها توجه کنید و اطلاعات خود را در مورد نشانه های درد در گربه ها، رفتارشناسی گربه و انواع بیماری‌های آن‌ها بالا ببرید.

به رفتار گربه خود توجه کنید، زبان بدن آن را بشناسید، آیا متوجه موردی غیرعادی می‌شوید؟ رفتار گربه ها بدون دلیل تغییر نمی‌کند.

اگر نشانه های درد در گربه ها را چه در رفتار و چه در جسم آن‌ها تشخیص دادید، سریعا با دامپزشک خود مشورت کنید.

نشانه های درد در گربه ها کدام است؟

شما برای تشخیص زودتر بیماری گربه خود باید نشانه های درد در گربه ها را بشناسید. در اینجا به برخی از رایج‌ترین علائم بیماری های گربه‌ می‌پردازیم:

  • پنهان شدن: گربه ها در هنگام درد تمایل دارند در مکان‌های مختلف پنهان شوند. اگر گربه خود را اخیرا در جاهای خلوت خانه، زیر مبلمان، زیر تخت و یا گوشه‌ای از حیاط زیاد می‌بینید، می‌تواند از نشانه های درد در گربه ها و بیماری او باشد. البته این رفتار می‌تواند نشانه‌ای از بارداری گربه نیز محسوب گردد، اما اگر گربه شما گربه‌ای نر یا عقیم شده است، به احتمال زیاد دچار بیماری و درد است.
  • از دست دادن اشتها: گربه‌ای که به خوبی قبل غدا و آب نمی‌خورد یا هنگام غذا خوردن، غذا را از دهان می‌اندازد، از مشکلی در لثه یا دندان رنج می‌برد. اگر این مشکل گربه حاد باشد، حتی ممکن است به دلیل دردی که دارد از غذا خوردن امتناع کند. در صورتی که متوجه شدید بیش از 48 ساعت از غذا نخوردن او می‌گذرد، سریعا برای درمان درد گربه به دامپزشک مراجعه کنید.
  • بوی بد دهان: معمولا بوی بد دهان بدلیل مشکلات دندان یا وجود عفونت دهان در گربه هاست. اگر دهان گربه شما خونریزی دارد یا به عفونت دهان مبتلا شده باشد، رفع فوری این مشکل بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با تعلل در درمان درد گربه، امکان سرایت باکتری به تمام بدن گربه و حتی بروز مشکلات قلبی و سایر اندام‌های داخلی ممکن است.
  • اختلال در تنفس: تنفس سطحی، نفس‌نفس زدن و صدای خس‌خس در هنگام نفس کشیدن، از نشانه های درد در گربه هاست.
  • بی‌خوابی: گربه‌ای که به دلیلی درد دارد، ممکن است بسیار آشفته و تحریک‌پذیر باشد؛ در رفتارشناسی گربه، شب بیداری گربه، راه رفتن دائم و ناآرامی از علائم بیماری است.
  • خشن شدن گربه: اگر گربه شما برخلاف معمول گاز می‌گیرد یا چنگ می‌زند و یا تمایلی به در آغوش گرفته شدن ندارد، احتمالا در نقطه‌ای از بدنش درد دارد. در این حالت، با لمس نقطه‌ای که دچار درد است، حتی توسط صاحب گربه، احتمال واکنش خشن گربه، زیاد است.
  • بی‌تحرکی: رفتار گربه‌ای که دیگر کمتر حرکت می‌کند و یا فقط در صورت نیاز کمی جابجا می‌شود، عادی نیست. بالا و پایین رفتن آهسته‌تر از پله‌ها، جهش‌ها و پریدن‌های کوتاه‌تر نسبت به قبل و رفتارهایی که تحرک کمتر گربه را نشان می‌دهد، ممکن است به دلیل وجود آرتروز در بدن او باشد. با افزودن برخی مکمل‌ها و روغن ماهی می‌توانید به کاهش التهاب و درد بر اثر آرتروز به گربه کمک کنید. اگر گربه‌تان ناگهان از جنب و جوش افتاده و بدون فعالیت شده است حتما برای درمان درد گربه خود او را به دامپزشکی ببرید.

 برای تهیه بهترین غذاها و مکمل‌های غذایی و تقویتی استاندارد می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی پتیا مراجعه کنید.

  • خرخر کردن گربه: گرچه غرغر کردن گربه برخی اوقات از خوشحالی گربه است، اما این رفتار می‌تواند از نشانه های درد در گربه ها باشد. در رفتارشناسی گربه، خرخر کردن روشی برای برقراری ارتباط با دیگران به حساب می‌آید که هم در حالت خوشحالی و هم در هنگام درد ممکن است بروز داده شود.
  • تغییرات در انجام عمل دفع و ادرار: تغییر در انجام عمل دفع در گربه و یا عدم تمایل او برای این کار یکی از نشانه های درد در گربه هاست. گربه هایی که از مشکل کمردرد رنج می‌برند ممکن است برای رفتن به دستشویی مقاومت کنند و در نتیجه دچار یبوست شوند. همچنین، در رفتارشناسی گربه ها، دستشویی کردن خارج از جعبه مخصوص این کار، به درد مفاصل یا استخوان گربه تعبیر می‌گردد.
  • تغییر در میزان ادرار: این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در دستگاه ادرار یا کلیه گربه باشد. اگر متوجه تغییراتی در تعداد دفع ادرار، میزان ادرار، وجود خون در ادرار و سایر نشانه‌های غیرعادی ادرار در گربه شده‌اید، سریعا برای درمان درد گربه از دامپزشک خود کمک بخواهید.
  • وجود ترشح از چشم و بینی گربه: عفونت‌های تنفسی می‌تواند دلیل ترشحات چشم و بینی گربه ها باشد. همچنین، این عفونت‌ها می‌توانند بر غذا خوردن و اشتهای طبیعی گربه شما تاثیر منفی بگذارد. با دیدن این نوع نشانه های درد در گربه ها سریعا نسبت به درمان اقدام کنید؛ زیرا این عفونت می‌تواند مسری باشد و به دیگر گربه هایتان منتقل شود.
  • وجود ترشح در گوش: عفونت ‌های گوش و یا وجود انگل ‌ها باعث بروز ترشحاتی از گوش گربه ها شوند. تاخیر در رسیدگی به این نوع عفونت‌ها یا رفع انگل‌ هایی مانند کنه گوش در گربه ها، باعث وخیم‌تر شدن مشکلات آن‌ها می‌‌شود. توجه داشته باشید که این نوع مشکل برای گربه بسیار ناراحت کننده است و باید سریعا به فکر درمان درد گربه باشید.
  • ریزش مو و تحریک پوست: می‌تواند از علائم آلرژی، بیماری پوستی و یا انگل‌های خارجی باشد. با ظاهر شدن این نشانه‌ها وقت را تلف نکنید و سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
  • نظافت بیش از حد: در رفتارشناسی گربه گرچه نظافت از رفتارهای غریزی و عادی آن‌هاست، اما نظافت بیش از حد می‌تواند به دلیل وجود بیماری‌های پوستی یا از نشانه های درد در گربه ها باشد. اگر متوجه این رفتار گربه مانند لیسیدن زیاد یک نقطه بدن توسط گربه شده‌اید، حتما او را به یک دامپزشک نشان دهید. همچنین، در رفتارشناسی گربه، غفلت از نظافت نیز می‌تواند از نشانه های درد در گربه ها باشد.
  • از دست دادن علاقه به دیگران: گرچه گربه ها مانند سگ‌ ها اجتماعی نیستند، اما به نوازش شدن و بازی با دیگر گربه ها علاقه دارند. در رفتارشناسی گربه ها، بازی کردن روشی غریزی برای آموختن مهارت‌ها و بالا رفتن آمادگی گربه ها در برابر دیگران است. اگر گربه شما چندان به بازی کردن و نوازش علاقه نشان نمی‌دهد، احتمالا درگیر بیماری شده است.

نشانه های درد در گربه ها و شرایط اضطراری در سلامت آن‌ها

اگر متوجه علائم زیر در گربه‌تان شوید، احتمالا گربه‌تان در شرایط اضطراری سلامت می‌باشد. در این صورت، به هیچ‌وجه نباید تعلل کنید و نسبت به آنها بی‌تفاوت باشید.

شما باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک بروید و برای درمان درد گربه خود دست به کار شوید.

  • وجود زخم (از جمله زخم‌هایی که فکر می‌کنید بر اثر سقوط از ارتفاع یا تصادف با چیزی است)
  • مشکلات تنفسی
  • لثه‌های کبودشده یا بسیار کم‌رنگ
  • غش کردن
  • تشنج
  • عدم بروز واکنش و عکس‌العمل‌های متناسب با شرایط
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • استفراغ
  • نداشتن توانایی در راه رفتن
  • خونریزی در قسمتی از بدن
  • قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • احساس درد شدید (با نشان دادن علائمی مانند ناله، جیغ کشیدن و عکس‌العمل در هنگام لمس)
  • بالا بودن درجه حرارت بدن گربه

نحوه مراقبت از گربه و پیشگیری از بیمار شدن آن‌ها

برخی از صاحبان گربه در مراقبت‌های به موقع پزشکی برای گربه خود کوتاهی می‌کنند، به طوری که حتی چند سالی صبر می‌کنند تا گربه را برای معاینه به دامپزشکی ببرند. حتی بعضی از گربه ها فقط در صورتیکه به بیماری و مشکلی دچار شوند، نزد دامپزشک برده می‌شوند.

بررسی شرایط گربه توسط دامپزشک و معاینه منظم آنها باعث می‌شود در صورت بروز اولین نشانه های درد در گربه ها، مشکل توسط دامپزشک تشخیص داده شده و قبل از ایجاد مسئله‌ای حاد، درمان درد گربه صورت بپذیرد.

واکسیناسیون گربه‌ها از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از بیمار شدن آنها به برخی از بیماری‌هاست. می‌توایند با مراجعه به وبلاگ پتیا و مطالعه مقاله اهمیت واکسیناسیون گربه‌ها، اطلاعاتی کاربردی در این زمینه کسب کنید.

همچنین، توجه به رژیم غذایی سالم برای گربه اهمیت بسیار بالایی در سلامت او دارد. یک رژیم غذایی سالم، مقوی و حاوی ویتامین‌های مورد نیاز بدن گربه کمک می‌کند که آنها از مشکلات بهداشتی و سلامتی در امان باشند.

حتما به توصیه‌های دامپزشک برای جلوگیری از ابتلای گربه خود به مشکلات انگلی از جمله کک‌ها، انگل‌های پوستی و روده‌ای توجه و از مکمل‌های تجویزشده استفاده کنید.

در ضمن، هیچ وقت از داروهای مسکن بدون تجویز دامپزشک استفاده نکنید.

تا حد امکان، سعی کنید بستری مناسب برای استراحت گربه فراهم کنید. آب را در جایی قرار دهید که گربه به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

همچنین، برنامه‌ای منظم برای غذای او در نظر بگیرید. با مطالعه رفتارشناسی گربه ها، اطلاعات خود را درباره گربه ها بالا ببرید تا بهتر بتوانید از آنها نگهداری کنید.

از مهمترین شرایط تاثیرگذار در سلامتی و روحیه گربه ها فضای خانه است. خانه‌ای شاد و آرام نقش زیادی در جلوگیری از ایجاد استرس و ناآرامی و در نتیجه، بیماری‌های مرتبط با آن‌ها دارد.

اگر به سلامت حیوان خانگی خود اهمیت می‌دهید، باید بتوانید نیازهای حیوان و نشانه‌های انواع بیماری آن را تشخیص دهید و مسئولیت رسیدگی به حیوان را کاملا بر عهده بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا