کرونا

ویروس کرونا و انواع آن

ویروس کرونا نوعی ویروس شایع است که بر دستگاه تنفس پستانداران مثال انسان، تأثیر می‌گذارد و دارای یک خانواده بزرگ و پرجمعیتی می‌باشد که  گستره آن از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عوامل بیماری‌ های خطرناکی چون سارس را در برمی‌گیرد.

قدمت کشف کرونا ویروس‌ ها به سال ۱۹۶۵ بازمی‌گردد و بررسی آنها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشته است.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3

اگر می‌خواهید در زمینه ویروس کرونا و انتقال بیماری از حیوان به انسان که در این مقاله هدف بیماری کروناست، اطلاعات کسب کنید با پتیا تا انتهای مقاله همراه باشید.

جالب است بدانید بیشتر ویروس های کرونا خطرناک نیستند اما برخی از انواع آنها، باید به شدت جدی گرفته شوند.

انواع ویروس کرونا

تا به امروز شش نوع از ویروس کرونا شناسایی گشته است اما نوع جدیدی که به تازگی کشف کرده اند، در میان این شش نوع، شکلی متفاوت داشته و خطرناک تر است.

  • 229E
  • NL63
  • OC43
  • HKU1
  • SARS-CoV
  • MERS-CoV
  • 2019- NCoV (ویروس کرونای جدید)

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3

https://www.beytoote.com/health/malady-remedy/everything-corona2-disease.html

محل انتشار ویروس کرونا

در تاریخ دسامبر 2019 ، سازمان بهداشت جهانی موفق به شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا شده و اعلام کرده که محل انتشار این ویروس در شهر ووهان کشور چین که حدوداً نه میلیون نفر جمعیت دارد، بوده است.

این خبر در اوایل ژانویه 2020 به گوش همگان رسید و مردم را در هاله ای از ترس و دلهره فرو برد.

علت اولیه این ویروس انتقال بیماری از حیوان به انسان بوده است اما با انتقال از انسان به انسان، در ابتدا در 37 کشور گسترش یافت سپس کل جهان را خود ساخت.

در سال های گذشته این ویروس در میان انسان ها و حیوانات شایع گشت و در ابتدا از خفاش ها، سپس به انسان رسید؛

امروزه نیز سازمان بهداشت جهانی عامل انتقال این ویروس را خفاش می‌داند که در اثر تغذیه از گوشت این حیوان توسط چینی ها به آنها منتقل شده است.

خبر بسیار ناراحت کننده این است که هنوز شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست و در میان بیش از هزاران  نفری که مبتلا گشته اند، بسیاری جان خود را از دست داده اند؛

به سبب اینکه طول مدت درمان عفونت حاصل از ویروس کرونا به زمان زیادی نیاز دارد، احتمال اینکه تعداد بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند، بسیار زیاد است.

درست در زمانی میلیون ها نفر از چین در آستانه سال بودند و قصد سفر را داشتند، فرودگاه و ایستگاه های قطار این شهر به روی آنها بسته شد و اعلام گردید که هیچ کس حق خروج از شهر را نخواهد داشت.

تا قبل از شناخت این نوع جدید از ویروس کرونا، تعداد بسیاری از نمونه بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه های چین مورد بررسی قرار گرفته اند تا بتوانند آن را شناسایی کنند که خوشبختانه همانطور که در فوق گفته شد، در این زمینه موفق بوده اند و هفتمین نوع این ویروس را نیز شناسایی کرده اند.

https://www.asriran.com/fa/news/710753/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86

علائم بیماری کرونا

  • سرماخوردگی
  • تب
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • عفونت گلوی فوقانی به همراه گلو درد
  • پنومونی
  • مشکلات حاد تنفسی مانند سندرم حاد تنفسی شدید
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال
  • ایجاد اختلالات انعقادی خون
  • نارسایی کلیه

طول مدت بیماری کرونا

ویروس کرونا دارای مدت دوره نه هفتگی است به طوری که دوره آن می‌تواند از یک تا چهارده روز به طول بیانجامد و در طی این دوره عفونی گردد.

http://namnak.com/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7.p21435

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3

روش انتقال ویروس کرونا

همانطور که در مورد بیماری کرونا گفته شد، انتقال بیماری از حیوان به انسان و از طریق تغذیه گوشت خفاش بوده است اما ویروس کرونا به دو شکل لمس دست و یا صورت فرد آلوده و لمس وسایل آلوده ای که فرد آلوده آنها لمس کرده که از بارزترین روش انتقال آن است، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌گردد.

https://www.beytoote.com/health/malady-remedy/everything-corona2-disease.html

روش پیشگیری از ویروس کرونا

  • شستن دست ها با صابون و آب گرم یا با یک ضدعفونی کننده به مدت بیست ثانیه
  • عدم لمس چشم، بینی و دهان با دستان آلوده
  • خودداری از تماس نزدیک با افراد آلوده 
  • پوشاندن دهان خود با یک دستمال به هنگام سرفه یا عطسه و انداختن آن دستمال داخل سطل زباله درب دار
  • ضدعفونی اشیا و یا سطوحی که لمس می‌شود
  • استفاده از ماسک

روش درمان ویروس کرونا

درست است هنوز موفق به یافتن روش درمان خاص برای نوع جدید ویروس کرونا یافت نشده اند اما درمان آن مشابه درمان سرماخوردگی است و کارهایی که باید برای رفع آن انجام دهید به شرح ذیل است:

  • نوشین مایعات بسیار
  • استراحت فراوان
  • بخور به جهت رفع گلودرد
  • مراجعه به پزشک و رعایت نسخه و استفاده داروهای سرماخوردگی

https://www.beytoote.com/health/prevention/corona-virus02-prevention.html

فلین کرونا ویروس مخصوص گربه ها 

فلین کرونا ویروس (Feline coronavirus) یا ویروس عفونی پرتونیت ( Feline infectious peritonitis ) یکی از انواع خطرناک و کشنده در میان بیماری های گربه ها می‌باشد و امکان دارد در زندگی گربه اتفاق بیفتد اما برای انسان ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و در این زمینه انتقال بیماری از حیوان به انسان صورت نمی‌گیرد.

این بیماری در اکثر مواقع علائم بالینی ندارد اما در صورتی که علائم بالینی وجود داشته باشد، این علائم در اندام های مختلف در شکم حیوان نمایان می‌شوند به همین علت تحت نام کرونا ویروس روده ای شناسایی می‌شود.

گقتنی است ویروس این بیماری در گربه های سالم باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال می‌شود.

نود درصد از گربه هایی که به این بیماری مبتلا هستند، قادرند با مقابله سیستم ایمنی خود با این ویروس، زنده بمانند و درمان شوند اما در برخی موارد نادر که این ویروس به طرز خطرناکی جهش یافته و برای سیستم ایمنی گربه سانان ناشناخته می‌شود، می‌تواند موجب مرگ آنها گردد که البته با نام FIP شهرت دارد.

دونوع رایج پرتونیت عفونی گربه سانان

  • مدل مرطوب پرتونیت عفونی

در این نوع از پرتونیت عفونی گربه ها، رگ های خونی غشاء یا دیواره خود را از دست می‌دهند به همین علت مایعات داخل آنها به خارج نشت پیدا می‌کند؛

این اتفاق با ایجاد یک بافت مرطوب در بخش داخلی شکم همراه است و علائم بالینی چون متورم شدن شکم را نمایان می‌سازد.

به سبب اینکه در این بیماری رگ های خونی غشای خود را از دست می‌دهند، مایع درون آنها با درصد بالایی از پروتئین به رنگ زرد از آنها خارج می‌شود که این امر موجب کم خونی و زردی حیوان می‌گردد.

لازم است بدانید این نوع از پرتونیت عفونی گربه سانان از نوع دوم آن سرعت پیشرفت بیشتری دارد.

  • مدل خشک پرتونیت عفونی

این نوع از پرتونیت عفونی گربه ها نسبت نوع قبلی از شیوع کمتری برخوردار است و به این دلیل به نام پرتونیت عفونی خشک معروف است که هیچ مایعی درون شکم گربه دیده نمی‌شود؛

این نوع از بیماری پرتونیت عفونی گربه سانان با التهاب بافتی همراه است و علاوه بر اندام های ناحیه شکم مانند روده، کلیه و کبد بر پوست، مغز و چشم تاثیرگذار است.

این نوع از پرتونیت عفونی گربه ها با علائمی چون ناهماهنگی بدن، ضعف شدید، تب مداوم و پایدار، التهاب و خونریزی چشم، آسیب کبدی و کلیوی، ادرار بی از حد و استفراغ همراه است.

علائم کلی بیماری کرونای مخصوص گربه

این بیماری با علائمی چون ضعف، بی قراری، عدم اشتها و به طبع آن کاهش وزن، تب و خشکی پوست همراه است.

روش انتقال بیماری کرونای مخصوص گربه

معمولاً در اماکنی مانند پانسیون ها که از تعداد زیادی گربه نگهداری می‌شود، شیوع آن بیشتر است؛

بیشترین منبعی که این بیماری دیگر گربه ای سالم را آلوده می‌سازد، مدفوع گربه بیمار است.

https://en.wikipedia.org/wiki/Feline_coronavirus

https://www.vet.cornell.edu/animal-health-diagnostic-center/veterinary-support/disease-information/feline-coronavirus

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D8%B3_%D9%88%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86

اگر به نگهداری از گربه علاقمند هستید، نکات بهداشتی آن را فراموش نکنید و برای پیشگیری از هر گونه بیماری در ابتدا از دامپزشک کمک بگیرید؛ سپس ملزومات بهداشتی حیوان خانگیتان را از انواع فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی و یا انواع  پت شاپ اینترنتی و غیراینترنتی تهیه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا