کرونا

آخرین اخبار در مورد کرونا، انسان و حیوانات

کرونا ویروس در حال حاضر به موضوع اصلی در جهان تبدیل شده که به ایجاد شکلی جدید در روابط و دغدغه‌های موجود در سطح جهانی منجر گردیده است. امروزه تمام محافل بزرگ علمی در مورد ویروس کرونا فعالیت می‌کنند و اخبار کرونا در ایران و جهان موضوع صحبت‌های دوستانه است. کرونا ویروس در تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها تأثیرات تکان‌دهنده‌ای گذاشته است. اگر شما حیوان خانگی دارید احتمال زیاد با دنبال کردن اخبار کرونا در ایران و جهان و آشنایی با ویروس کرونا و انواع آن، متوجه شده باشید که خطر ابتلای حیوانات خانگی کاملأ منتفی نیست و از این بابت به درستی نگرانی‌هایی دارید.

ما در ادامه به بررسی این ویروس و امکان درگیری حیوانات با آن پرداخته‌ایم.

کرونا ویروس چیست؟

ویروس کرونا برای اولین بار در شهر ووهان واقع در کشور چین در دسامبر سال 2019 کشف شد. کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شوند.

تاکنون ویروس‌های مختلفی از این دست شناخته شده است که باعث ایجاد عفونت‌های تنفسی در انسان‌ها می‌شوند. این ویروس‌ها علائمی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد (SARS) را از خود بروز می‌دهند.

آخرین نوع کشف شده این ویروس، کرونا ویروس (COVID-19) است که باعث ابتلا به بیماری عفونی می‌شود.

کرونا ویروس مانند همه ویروس‌ها، برای تکثیر و زنده ماندن نیاز دارد به سلول‌های زنده وارد شود. برای این اتصال پوسته بیرونی ویروس به نوعی از گیرنده پروتئین مانند قفل و کلید می‌چسبد.

این نوع خاص از پروتئین در ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و روده مشاهده می‌شوند. پس از آلوده شدن به ویروس ممکن است تا 14 روز طول بکشد تا فرد علائم ظاهری بیماری را بروز دهد که این دوره با نام دوره نهفتگی شناخته می‌شود. داشتن سیستم ایمنی قوی در این دوران می‌تواند از احتمال بروز علائم بکاهد.

علائم کووید 19 را بشناسیم!

طبق اخبار کرونا در ایران و جهان، کرونا ویروس تقریبا 2.5 میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان بیش از 180 هزار نفر را گرفته است.

این در حالی است که بعضی از افراد آلوده حتی کوچکترین علامتی از ابتلا به کرونا ویروس را بروز نمی‌دهند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که 80 درصد یا بیشتر از این افراد آلوده “حامل خاموش” هستند که یا به طور کلی علائمی از خود بروز نمی‌هند یا علائم بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند.

به نظر می‌رسد کودکان و درصد زیادی از افراد جوان و سالم بدون علامت هستند. افراد مبتلا به کرونا ویروس طیف گسترده‌ای از علائم برای ابتلا به کرونا ویروس گزارش داده شده‌اند. این علائم -از علائم خفیف گرفته تا بیماری شدید- شامل موارد زیر می‌شود.

  • تب
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • لرز
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • گلو درد
  • از بین رفتن حس چشایی و بویایی

زمانی که این علائم ظاهر شدند، بایستی فرد بیمار در خانه بماند و با مشورت پزشک درمان خود را در پیش بگیرد؛ اما اگر هر یک از این علائم هشداردهنده اضطراری برای کرونا ویروس مشاهده شد، فرد سریعاً باید به مرکز درمانی مراجعه نماید.

  • تنفس بسیار مشکل
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • تغییر رنگ لب یا صورت مایل به آبی
  • سرفه‌های بی وقفه و خشک و …

لازم به ذکر است احتمال بروز نشانه‌های جدی در افراد مسن، یا افرادی که دارای مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی یا دیابت هستند، بیشتر است.

چگونگی گسترش کرونا ویروس

کرونا ویروس از افراد مبتلا به افراد سالم از طریق قطرات کوچک خارج شده از بینی، دهان و نفس منتقل می‌شود.

این قطرات ممکن است بر روی دست فرد و یا سطوح اطراف وجود داشته باشد و فرد سالم با لمس آن سطوح و سپس لمس چشم، دهان یا بینی خود، کرونا ویروس را وارد بدن خود کند.

معمولأ از زمان آلوده شدن فرد به ویروس کرونا تا بروز علائم 7 روز، پیدایش علامت تنگی نفس 8 روز و در موارد بروز علائم شدید و سندرم حاد دیستری تنفسی که درصد کمی از افراد را درگیر می‌کند، ۹ روز زمان می‌برد. بین 10 تا 11 روز از ابتدای آلودگی تا رسیدن به مرحله بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در موارد نادر طول می‌کشد.

آیا امکان دارد که حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا گردند؟

حیوانات خانگی به عنوان عضوی از خانواده مورد محبت و علاقه هستند و سلامتشان برای افراد مهم است.در پی شیوع کرونا ویروس و گسترش اخبار کرونا در ایران و جهان یکی از نگرانی‌هایی ک

ه به وجود آمده است، احتمال انتقال این ویروس به حیوانات خانگی می‌باشد. یکی از مشکلاتی که افراد دارای حیوان خانگی با آن مواجه هستند، تهیه امکانات مربوط به این حیوانات، بدون اینکه خودشان و یا حیوانشان در معرض خطر ابتلا قرار بگیرند، است.

بهترین راهکار برای حل این مشکل خرید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی است. برای رفع این نگرانی و برآوردن نیاز می‌توان از طریق اپلیکیشن و سایت پتیا برای دستیابی آسان و آنلاین به فروشگاه‌های حیوانات خانگی استفاده نمود.

انسان‌ها و حیوانات در بسیاری از بیماری‌ها مشترک هستند. همانطور که تحقیقات اخیر مانند آزمایش‌های صورت گرفته بر روی ببرهای بیمار در باغ وحش برونکس نیویورک (Bronx Zoo) ثابت کرد، ویروس کرونا یکی از این بیماری‌هاست؛

اما برای بسیاری که این سؤال را می‌پرسند، سؤال دقیق‌تر این است که آیا امکان دارد گربه‌ها و سگ‌ها هم به کرونا ویروس مبتلا شوند؟

کرونا ویروس‌ها انواع متعددی دارند که معمولا روی گونه خاصی تاثیر می‌گذارند. به طور مثال یکی از انواع کرونا ویروس ها، فلین کرونا ویروس است که بر روی گربه سانان تاثیر میگذارد و بر روی انسان‌ها کاملا بی‌اثر است.

کووید ‌19 نیز یکی از انواع کروناهاست که بیشترین تاثیر را روی انسان میگذارد. بنابراین بسیار مهم است که تفاوت آنها را بدانیم.

آیا امکان دارد از طریق حیوان خانگی‌ام کرونا بگیرم؟

تحقیقات اکنون به نقطه‌ای نرسیده که بتوان به قطعیت گفت امکان ابتلای فرد از حیوان خانگی خود وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع بسیار بعید است.

در حال حاضر هیچ موردی راجع به ابتلای انسان به ویروس کرونا از طریق حیوانات گزارش نشده است.

طبق گفته دقیق سازمان بهداشت جهانی “براساس شواهد موجود، انتقال انسان به انسان همچنان عامل اصلی” بیماری همه گیر کرونا ویروس است، اما “برای اثبات اینكه حیوانات و حیوانات خانگی می‌توانند بیماری را گسترش دهند، به شواهد بیشتری نیاز است.”

همچنین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (The Centers for Disease Control and Prevention)  می‌گوید که هیچ مدرکی وجود ندارد که حیوانات خانگی عامل انتقال ویروس کرونا به انسان‌ها باشند.

براساس این تحقیقات، در حالی که حیوان خانگی می‌تواند آلوده شود، بسیار بعید است که بتوانند آن را به انسان منتقل کند.

مراقبت از خود، خانواده‌تان و حیوان خانگی محبوبتان از خطر ویروس کرونا

تا زمانی که دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر این ویروس بر حیوانات به دست نیاورده‌اند، بایستی برای محافظت از آن‌ها در برابر ابتلای احتمالی به کرونا ویروس، مانند سایر اعضای خانواده، در مورد حیوانات خانگی رفتار کرد.

صاحبان این حیوانات نباید اجازه بدهند که آن‌ها در تعامل با مردم یا حیوانات دیگر در خارج از خانه باشند. بنابراین، در صورت امکان بایستی این حیوانات در داخل خانه نگه‌داری شوند تا از تعاملشان با سایرین جلوگیری گردد. از ابتدای گسترش این ویروس برای پیشگیری از ابتلا و درگیری با آن نکاتی مطرح گردید، که در صورت رعایت این نکات احتمال ابتلا بسیار محدود می‌شود.

در صورت امکان، افرادی که مبتلا کرونا هستند، باید از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خودداری کنند و فرد دیگری مراقبت از حیوانات را بر عهده بگیرد.

اگر فرد مبتلا مجبور است شخصأ از حیوان خانگی خود مراقبت کند، باید اقدامات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و در صورت امکان، از ماسک برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده نماید.

هنگام دست زدن و مراقبت از حیوانات، اقدامات بهداشتی اساسی باید همیشه رعایت شود. این موارد شامل شستن دست قبل و بعد از دست زدن به حیوانات، مواد غذایی و یا وسایل آن‌ها، و همچنین دوری از بوسیدن و یا اشتراک غذا با آن‌ها است.

حیوانات متعلق به افراد آلوده به ویروس کرونا، باید تا حد امکان در داخل خانه نگهداری شوند و از تماس آن‌ها با حیوانات خانگی دیگران تا حد ممکن اجتناب شود.

با توجه به مطالعات انجام‌شده احتمال انتقال ویروس کرونا از فرد مبتلا به این ویروس به حیوانات وجود دارد، اما با رعایت موارد بهداشتی توسط افراد مبتلایی که در ارتباط با این حیوانات هستند، احتمال ابتلای حیوان بسیار کاهش می‌یابد.

اگر در خانه فردی با علائم کرونا وجود ندارد، اصلا جای نگرانی برای سلامتی حیوان خانگی وجود ندارد. به طور کل، احتمال انتقال این ویروس از انسان به حیوان نسبت به احتمال انتقال از انسان به انسان بسیار کمتر است.

بهترین راه برای محافظت از خودتان، خانواده‌تان و حیوانات خانگی دوست‌داشتنی خود رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا