پرندگان خانگی و زینتینژاد پرندگان

راهنمای جامع آموزش تربیت عروس هلندی

قصد داریم در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا، آموزش تربیت عروس هلندی و سخنگو کردن این پرنده را با تمامی ترفند‌ها و نکات لازم به شما آموزش دهیم تا به همراه صبر و پشتکار بتوانید در آموزش تربیت عروس هلندی خود موفق باشید. با رعایت کردن و انجام دادن مراحل زیر قادر خواهید بود به عروس هلندی خود آموزش دهید که چگونه چند کلمه پرتکرار روزانه را برای شما بازگو کند. در ادامه، ابتدا با این پرنده آشنا می‌شویم و بعد نحوه آموزش تربیت عروس هلندی را فرامی‌گيريم.

آشنایی با عروس هلندی

زادگاه عروس هلندی برخلاف نامش کشور استرالیاست و نام اصلی این پرنده طوطی کاکل دار می‌باشد؛ بهتر است بدانید این نوع طوطی در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. این تنوع بخاطر جهش ژنتیکی شکل گرفته است و جالب‌تر اینکه اجداد این طوطی همگی تنها یک رنگ دا‌شته‌اند؛ به همین دليل، نگهداری و تربیتشان به یک روش می‌باشد، پس با دیدن و شنیدن این همه نام و رنگ گیج نشو‌ید.

عروس هلندی یا طوطی کاکل دار
عروس هلندی یا طوطی کاکل دار

از شروط نخستین و اساسی برای آموزش تربیت عروس هلندی که در ادامه باید به آن توجه داشته باشیم، شناخت سن و جنسیت پرنده است:

– عامل موثر جنسیت در آموزش تربيت عروس هلندی

ابتدا باید بدانید که تنها عروس هلندی نر قادر به سخن گفتن است و ماده این پرنده، قادر به سخن گفتن نیست؛ حتی اگر ساعت‌ها تحت آموزش قرار بگیرد، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. تنها حنجره‌‌ی گونه نر این پرنده قادر است که اصوات و نت‌های گوناگون را از خودش ایجاد کند. اگر به آواز خواندن نر و ماده این پرنده توجه کنید، متوجه می‌شوید که آواز و صدای نر این پرنده بسیار دلنشین‌تر است؛ چرا که از روی غریزه در فصل جفت‌گیری از این طریق، توجه ماده رو به خود جلب می‌کند.

– تاثیر سن بر سخنگو کردن عروس هلندی

 بعد از اینکه متوجه شدیم که تنها گونه نر این پرنده قادر به سخن گفتن می‌باشد، به دومین عامل کلیدی برای آموزش تربیت عروس هلندی می‌رسیم، آن هم سن پرنده است که اگر سن بلوغ را گذرانده و مسن شده باشد، یادگیری پایینی نسبت به جوجه عروس هلندی دارد و باید این را در نظر داشت که جوجه‌ها هرچه بیشتر در نزد والدین خود باشند، خوی وحشی خود را بیشتر فرا می‌گیرند؛ پس بخاطر داشته باشیم جوجه نر عروس هلندی که به بلوغ نرسیده، برای آموزش مناسب است. جوجه نر می‌تواند از دو ماهگی مستقل شود و می‌توان از سه یا چهار ماهگی آموزش تربیت عروس هلندی را شروع کرد و تا دوازده یا هجده ماهگی که به بلوغ می‌رسد، آموزش را ادامه داد.

همچنین، 2 تا 7 ماهگي بهترين زمان برای آموزش می‌باشد. استعداد و یادگیری سخنگو کردن عروس هلندی در بین نژادهای مختلف یکی است. يادگيری بهتر، به شخصیت و هوش جوجه نر بستگی دارد. لازم بذکر است که این تصور کاملا اشتباه می‌باشد که یادگیری نژاد لوتینو از وایت فیس و دیگر نژادها بهتر است.

روش های سخنگو کردن عروس هلندی

روش‌های بسیاری برای سخنگو‌ کردن طوطی کاکل دار وجود دارد که در ادامه، به کاربردی‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • ایجاد حس اعتماد در پرنده
  • شرطی سازی برای آموزش تربیت عروس هلندی
  • تک بودن جوجه‌نر عروس هلندی و نداشتن جفت
  • مهربان بودن با عروس هلندی
  • فراهم کردن محیط ساکت و آرام برای آموزش تربیت عروس هلندی
  • بکار بردن کلمات ساده و مورد علاقه‌ عروس هلندی
  • صرف زمان کافی برای آموزش تربیت عروس هلندی

ایجاد حس اعتماد در پرنده

اولین قدم در تربیت سخنگو کردن عروس هلندی، ایجاد حس اعتماد پرنده به شما و عادت کردن به محیط زندگی خود می‌باشد. اگر به تازگی این پرنده را خریداری کرده‌ايد، عجله نکنید تا پرنده به محیط آشنا شود و استرس نداشته باشد.

ممکن است به مدت یک ماه یا حتی بیشتر طول بکشد تا آماده فراگیری شود، اما به طور معمول، عروس هلندی به سرعت با صاحب خود خو می‌گيرد. در زمان استراحت پرنده سروصدا نکنید تا اعتماد جلب شده از بین نرود. شب‌ها به هنگام خواب، پارچه‌ای تمیز را روی قفس بیندا‌زيد تا بداند زمان خواب فرا رسیده و قبل خواب حتما با او حرف بزنید و نوازشش کنید.

شرطی سازی پرنده در آموزش تربيت عروس هلندی

برای انجام این روش، پرنده باید گرسنه باشد و شما کلمه‌ای را بیان کنید؛ اگر علاقه نشان داد و تلاش کرد که اصوات و یا حرفی از آن کلمه را بیان کند، جایزه‌ای را به او بدهید؛ منظور از جایزه، خوراکی مورد علاقه پرنده است و در پایان آموزش هم به تکرار، با دادن جایزه تشویقش کنید؛ چرا که در آموزش سخنگو کردن عروس هلندی بسیار موثر است؛ اینگونه عروس هلندی شما شرطی شده و برای گرفتن جایزه تلاش بیشتری خواهد کرد.

تک بودن جوجه نر عروس هلندی و نداشتن جفت

پرنده شما باید تنها باشد تا فقط به شما توجه کند. اگر شما دارای یک جفت پرنده هستید، تلاش بیهوده نکنید؛ چرا که جنس نر تنها به جفت خود توجه می‌کند.

جوجه نر عروس هلندی
جوجه نر عروس هلندی

مهربان بودن با عروس هلندی

این پرنده بسیار احساسی بوده و عاشق توجه و محبت است و هر چه بیشتر نوازشش کنید و مهربان باشید، زودتر شروع به سخن‌ گفتن مي‌کند. پرنده خود را به مدت طولانی تنها نگذار‌يد؛ زیرا که نبايد به مدت طولانی ساکت باشد و در ساعات خارج از آموزش هم او را سرگرم کنید؛ در غیر این صورت، دچار افسردگی می‌شود و دیگر تمایلی به سخن گفتن ندارد. برای سرگرمی می‌توانيد از اسباب بازی و یا پخش رادیو و نمایش تلویزیون استفاده کنید؛ چرا که شاید کلماتی را از همین طریق آموزش ببیند. از حرکت سريع دست به سمت آنها اجتناب کنید؛ زيرا بسيار از این حرکت می‌ترسند.

فراهم کردن محیط ساکت و آرام برای آموزش عروس هلندی

هنگامی که شروع به آموزش می‌کنيد، محیط باید آرام بوده و هیچگونه اسباب بازی اطرافش نباشد تا تمام توجه عروس هلندی به شما معطوف گردد و حتی بهتر است که نور محیط کمتر شود. در هنگام غذا خوردن آموزش را به زمان دیگری موکول کنید.

بکار بردن کلمات ساده و مورد علاقه عروس هلندی

برای اثر‌بخشی بیشتر آموزش، ابتدا با کلمات ساده شروع کنید، اگر با جمله و کلمات پیچیده شروع کنید، پرنده شما گیج می‌شود. در زمان آموزش هر چه با احساس و مهربان باشید، پرنده تمایل بیشتری برای آموزش نشان می‌دهد.

بهتر است برای آموزش، از کلماتی استفاده کنید که عروس هلندی علاقه دارد؛ اگر کلمه، مورد علاقه پرنده باشد، تاج او بالا می‌رود و يا اینکه مردمک چشمانش کشیده‌تر می‌شود.

بهتر است که کلمات را در زمان مناسب خود بکار ببرید؛ برای مثال صبح‌ها ، “صبح بخیر” و شب‌ها “شب بخير” را بگویید.

هنگامی که کلمه‌‌ای را کاملا ياد‌ گرفت، کلمه بعدی را آموزش دهید و هر از گاهی، کلمه قبلی را تکرار کنید تا فراموش نکند. بهتر است براي سخنگو کردن عروس هلندی از شخصی با صدای لطیف و آرام استفاده کنيد؛ چرا که راحت‌تر از صدای زمخت و خشن تقلید می‌کنند و اگر با یک خانم آموزش ببینند، کلمات را با وضوح بیشتر تقلید می‌‌کنند.

فراهم کردن محیط ساکت و آرام برای آموزش عروس هلندی
فراهم کردن محیط ساکت و آرام برای آموزش عروس هلندی

صرف زمان کافی برای آموزش تربیت عروس هلندی

در زمان آموزش، قفس پرنده را به دیوار بچسبانید وآن را با پارچه‌ای بپوشانید و رو‌به‌روی او بایستید تا تمام توجهش به شما جلب شود؛ صبور باشید و کلمه مد نظر را بسیار تکرار کنید.

سه بار در روز و هر بار پانزده دقیقه تلاش کنید و زمانی که دیدید پرنده، حوصله‌ای برای آموزش ندارد، آموزش را پایان دهید؛ زيرا زمانی که حوصله‌اش سر برود، دیگر تلاش نمی‌کند.

روزانه، زمان و ساعت ثابت و مقرری را باید برای آموزش پرنده خود در نظر بگیر‌يد، برای مثال، ظهر، زمان مناسبی برای آموزش نیست؛ به این علت که زمان استراحت پرنده بوده و روی یک پا به حالت خستگی، سر خود را به عقب گرفته و می‌خوابد.

سوالات پرتکرار در مورد آموزش عروس هلندی

1. از کجا به نر بودن یا ماده بودن عروس هلندی پی ببریم؟

توجه کردن به آواز خواندن پرنده، ساده‌ترین روش برای متوجه شدن نر یا ماده بودن عروس هلندی است. پرنده‌های نر بيشتر و زيبا‌تر آواز می‌خوانند و پر جنب و جوش‌تر هستند.

2. چگونه پرنده خود را به سخن گفتن تشویق کنیم؟

برای تلاش بیشتر پرنده به سخن گفتن، باید بعد از ادای کمترین صدا شبیه به کلمه مورد نظر، به عنوان جایزه، خوراکی محبوبش را در اختیارش بگذارید.

3. طول عمر عروس هلندی چند سال است؟

عروس هلندی بطور ميانگين پانزده تا بيست و پنج سال عمر مي‌کند؛ اما در صورتي که غذاي سالم و محيط آرام برایشان فراهم باشد، مي‎‌توانند عمری نزديک به سی سال داشته باشند. دقت کنيد که عروس هلندی، پرنده‌ای حساس است و اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، دچار افسردگی شده و در نهایت می‌میرد.

4. عروس هلندی در شبانه روز به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

 عروس هلندی در شبانه‌روز باید ده ساعت استراحت کند، بطور معمول باید از ساعت ده شب تا هشت صبح بخوابد. محل خواب پرنده باید حداقل روشنایی را داشته باشد؛ بهتر است روی قفس، پارچه‌ای انداخته شود تا عروس هلندی متوجه شود که زمان خوابش فرارسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا