سگ خانگی

انتخاب بهترین نوع قلاده برای سگ

انتخاب قلاده مناسب برای سگ یکی از اولین کارهایی است که باید هنگام آوردن سگ جدید به خانه انجام دهید. قطعاً می‌دانید که انواع مختلفی از قلاده‌ها وجود دارند، بنابراین، بهترین انتخاب آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، ساده نیست! پس اگر فکر کنید خرید قلاده تنها یک امر ساده است، باید بگوییم تصور درستی از این کار ندارید!

این مطلب از وبلاگ پتیا که درباره موضوع بهترین قلاده سگ صحبت می‌کند، تمام کاربردهای قلاده این حیوان را توضیح می‌دهد و به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را از نظر راحتی، کاربرد و امنیت برای سگ خود داشته باشید، ضمن اینکه چند نکته در مورد اهمیت قلاده سگ و چگونگی پیدا کردن آن به شما می‌آموزد.

از چه جنبه‌هایی بهترین نوع قلاده برای سگ را بررسی کنیم؟

انتخاب قلاده مناسب برای سگ به واسطه اینکه کاربردی است و راحتی و امنیت این حیوان خانگی را تا درصد بالایی تضمین می‌کند، در نگهداری او از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما این اهمیت به چند جنبه یا بعد تقسیم می‌شود که در این بخش به بررسی مختصری از هر کدام می‌پردازیم:

  • یکی از اهداف اصلی خرید قلاده برای سگ توجه به امور تربیتی و اجتماعی این حیوان است. در واقع، قلاده‌ها بخش مهمی از مراقبت سگ را تشکیل می‌دهند و به طور گسترده بر آموزش سگ‌ها یا توله سگ‌ها مؤثرند. البته بد نیست که برای آموزش، از پاداش به جای قلاده استفاده کنید و سپس، به قلاده برسید.
  • شناسایی می‌تواند هدف مهم دیگری باشد که اهمیت قلاده سگ را دو چندان می‌کند. سگ‌هایی که در قلاده خود دارای میکروچیپ (ریزتراشه) هستند، در صورت گم شدن، بهترین شانس را برای پیدا شدن و برگشتن به آغوش خانواده انسانی خود دارند.
  • قلاده‌ها راهی آسان برای دیگران هستند تا نام سگ شما و اطلاعات تماس‌تان را متوجه شوند. در واقع، بستن قلاده با برچسب شناسایی به این معنی است که سگ شما سریع‌تر از زمانی که برای اسکن میکروچیپ به کلینیک دامپزشکی برده شود، به شما بازگردانده می‌شود.
  • از آنجایی که سگ شما در تمام طول روز قلاده خود را می‌پوشد، در انتخاب قلاده مناسب برای سگ باید راحتی و امنیت را در نظر داشت. پس یک قلاده خوب برای سگ، ایمن، دارای اندازه مناسب و راحت است. مهم‌تر از همه اینکه باید با سبک زندگی او مطابقت داشته باشد. در واقع، بهترین نوع قلاده، یک قلاده استاندارد است که به راحتی با یک سگک و همینطور یک حلقه فلزی قابل تنظیم برای برچسب شناسایی و واکسیناسیون همراه شده است. در این میان، قلاده‌های تک لایه ترجیح داده می‌شوند؛ زیرا شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند قلاده‌های دو لایه می‌توانند باعث افزایش فشار روی گردن حیوان شوند.
  • رنگ‌ها و طرح‌های زیادی از قلاده وجود دارد که در هنگام انتخاب قلاده مناسب برای سگ باید دقت به خرج دهید. برای مثال برخی از آن‌ها دارای پارچه شب نما هستند، از این‌رو انعکاس آن باعث می‌شود حیوان خانگی شما به راحتی در تاریکی قابل مشاهده باشد.

مشکلات قلاده سگ و راه‌حل‌های ‌آن

حتی بهترین قلاده‌های سگ هم ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشند. پس از آنجایی که قلاده‌، ابزاری حیاتی برای آموزش و ایمن نگه داشتن این حیوان خانگی است، خالی از لطف نیست که انواع مشکلات و راه‌حل‌های مقابله با آن‌ها را بشناسید.

خطر خفه شدن سگ

هر زمان که قلاده را دور گردن سگ قرار دهید، خطر خفه شدن وجود دارد. برای مثال هنگامی که قلاب قلاده به گردن سگ وصل می‌شود، حیوان معمولاً وحشت کرده و شروع به تقلا می‌کند. بنابراین، قلاده ممکن است در اطراف گردن او پیچیده شود که این امر منجر به سرفه و خفه شدن حیوان خانگی‌تان گردد.

از سوی دیگر، از آنجایی که با رشد توله‌، اندازه گردن او به سرعت افزایش می‌یابد، بنابراین صحیح است که تناسب قلاده حیوان‌تان را هر هفته بررسی کنید؛ زیرا زمانی که به بزرگسالی می‌رسد، به اندازه بزرگ‌تری از قلاده نیاز پیدا خواهد کرد.

بنابراین، حتی در صورت مناسب بودن قلاده‌ خریداری شده، باز هم می‌تواند خطرناک باشد، از این‌رو، برای محافظت از سگ خود در برابر خطر خفه شدن، سعی کنید هنگام بستن قلاده، حیوان را تنها یا بدون نظارت نگذارید، زیرا قلاده‌های دندانه‌دار یا فلزی ممکن است در صورت سفت شدن به گردن سگ فشار آورند و باعث ناراحتی، درد و آسیب احتمالی به اعصاب، نای و سایر بافت‌های او شوند. برای اینکه از بروز این خطر جلوگیری کنید، قانون طلایی بستن قلاده سگ را به خاطر بسپارید. دو انگشت خود را (90 درجه نسبت به پوست سگ، نه صاف روی پوست) بین قلاده و گردن سگ خود قرار دهید.

خطر آسیب به اندام‌ها یا دهان سگ

اگر قلاده سگ شما خیلی شل باشد، حیوان خانگی‌تان ممکن است در حین خاراندن بدن، پایش در حلقه آن گیر کند. در چنین شرایطی حیوان معمولاً دچار وحشت می‌شود که می‌تواند باعث شکستن اندام یا دررفتگی مفصل او شود. برخی از سگ‌ها حتی می‌توانند دندان‌ها یا زبان‌شان را در قلاده‌ای که خیلی گشاد است، گرفتار کنند که این امر به راحتی می‌تواند باعث صدمات دهانی یا شکستگی دندان‌ها شود؛ زیرا سگ تلاش می‌کند تا دهان خود را آزاد نماید.

برای اینکه از بروز این اتفاق جلوگیری کنید، هرگز قلاده را به صورت شل به گردن سگ خود نبندید یا قلاده‌ بی‌کیفیتی تهیه نکنید که پس از مدتی شل شود. در عوض، از درست قرار گرفتن قلاده مطمئن شوید، البته این عبارت بدان معنا نیست که قلاده خیلی سفت بسته شود. در انجام این امر باید حالت ایده‌آل آن را حفظ کنید.

خطر بروز مشکلات پوستی برای سگ

اگر قلاده سگ خیلی محکم بسته شود، می‌تواند پوست حیوان را تحریک کند که این امر به خودی‌خود منجر به ریزش مو، بثورات و ساییدگی پوست می‌شود. حتی یک قلاده بسیار تنگ و سفت پتانسیل بریدن پوست گردن سگ را دارد. مشکلات پوستی اغلب زمانی رخ می‌دهد که قلاده روی گردن توله سگ بسته می‌شود و با رشد سگ، آن قلاده بیش از حد سفت می‌گردد.

پس اگر صاحب یک توله سگ هستید، باید مرتباً تناسب قلاده را نسبت به گردن او بررسی کنید. قرار دادن قلاده روی گردن سگ به صورت دائمی معمولاً باعث شکستن مو و لکه‌های طاسی در حیوان می‌شود. از سوی دیگر ممکن است در جایی که قلاده و پوست با هم تماس دارند، متوجه بوی بدی شوید. این بو به دلیل تجمع رطوبت بین مواد قلاده و پوست حیوان خانگی است که می‌تواند محیطی ایده‌آل برای رشد عفونت‌های قارچی باشد.

اگر سگ شما مشکلات پوستی مانند جوش یا ریزش مو آن هم در نتیجه استفاده از قلاده دارد، اجازه دهید شب‌ها بدون قلاده بخوابد. خوابیدن بدون قلاده به حیوان خانگی شما فرصت می‌دهد تا پوست او از هوا تغذیه کند که این امر باعث کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی پوست می‌شود. در صورت بروز چنین شرایطی قلاده ضد کک و کنه برای سگ‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خطر بروز آلرژی و تحریک در سگ

انواع مختلفی از قلاده‌های سگ وجود دارند که از طیف گسترده‌ای از مواد ساخته شده‌اند. برخی از سگ‌ها مانند انسان‌ها اغلب ممکن است از آلرژی یا سایر حساسیت‌های ناشی از مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت قلاده رنج ببرند.

  • در نگاه اول قلاده‌های چرمی سگ ممکن است برای حیوان خانگی شما ایده‌آل به نظر برسند؛ چرا که چرم، بادوام است، اما برخی از مواد شیمیایی آن می‌توانند پوست حیوان را چروک و تحریک کنند.
  • همه سگ‌ها از نظر ذهنی برای قلاده مناسب نیستند. از این‌رو، آن‌ها قلاده را می‌خراشند و با این کار اعتراض می‌کنند تا زمانی که پوست خود را پاره ‌کنند یا باعث ایجاد جوش شوند.
  • بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، سگ‌های خود را با قلاده حمام می‌کنند؛ زیرا کنترل و نگه داشتن حیوان راحت‌تر است. در چنین شرایطی قلاده می‌تواند به راحتی خیس و به صابون آغشته شود. اگر بعد از حمام کردن سگ، قلاده عوض یا از گردن او باز نشود، پوست گردن حیوان ممکن است دچار بثورات، عفونت قارچی یا سایر مشکلات پوستی گردد. پس باید قلاده سگ را برداشته و تمام صابون را از گردن و قلاده او بشویید. قبل از تعویض قلاده اجازه دهید در هوا خشک شود. هرگز قلاده خیس را روی گردن سگ خود نگذارید.

خطر بروز آسیب گردن سگ

بهترین قلاده سگ
بهترین قلاده سگ

استفاده نادرست از قلاده، ممکن است به گردن سگ آسیب برساند. کشیدن بیش از حد قلاده، پیچاندن نادرست آن و یا تکان دادن گردن اغلب می‌تواند باعث آسیب شود؛ چرا که گردن ناحیه حساسی است و استرس مکرر ممکن است به بافت گردن، اعصاب، غدد بزاقی یا غده تیروئید آسیب برساند. اگر سگ شما مشکلات گردن دارد، ممکن است بخواهید از یک مهارکننده دیگری به عنوان جایگزین ایمن‌تر برای او استفاده کنید؛ زیرا فشار بسیار کم‌تری بر این ناحیه حساس وارد می‌کند.

کلام آخر

قلاده‌ها، یک اکسسوری ضروری برای سگ شما هستند و جدا از نقشی که در شناسایی و آموزش دارند، ممکن است به جهت ترند بودن نیز مورد استفاده قرار گیرند! حال که این روزها به لطف تحقیقات در این زمینه، درباره قلاده اطلاعات بیشتری دارید، بهتر است به مواردی که قلاده را ایمن می‌کنند، انواع قلاده‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید و مؤثرترین روش‌های آموزش برای امور تربیتی و اجتماعی این حیوانات خانگی توجه بیشتری داشته باشید.

سؤالات متداول

  1. چه نوع قلاده ای برای سگ ها بهتر است؟

از محبوب‌ترین قلاده‌های آموزشی، قلاده‌هایی هستند که راحتی و امنیت سگ‌ها برای استفاده را تضمین می‌کنند. این سبک قلاده طوری طراحی شده است که وقتی سگ شما آن را می‌کشد، کمی سفت یا محکم می‌شود اما زمانی که در حالت مناسب راه می‌رود به راحتی شل می‌گردد.

  1. چگونه قلاده مناسب را انتخاب کنید؟

قلاده و افساری را انتخاب کنید که اندازه مناسب حیوان خانگی شما باشد. سگ‌های کوچک‌تر به قلاده‌های نازک‌تر با قلاب‌های کوچک‌تر نیاز دارند، در حالی که سگ‌های بزرگ‌تر به قلاده‌های ضخیم‌تر و قوی‌تر نیازمند هستند. برای اندازه‌گیری اینکه آیا قلاده به درستی متناسب با حیوان خانگی شماست، باید بتوانید دو انگشت خود را بین قلاده و گردن حیوان خانگی قرار دهید.

  1. برای سگ‌های قوی‌ و بزرگ قلاده ضخیم بهتر است یا نازک؟

به طور کلی، قلاده‌های ضخیم‌تر برای سگ‌های قوی و بزرگ‌ ایده‌آل هستند و حمایت بیشتری را دربر دارند. از سوی دیگر، قلاده‌های پهن‌تر راحتی بیشتری دارند؛ زیرا فشار روی گردن را کاهش می‌دهند. با این حال، به خاطر داشته باشید که قلاده‌های پهن‌تر وزن بیشتری خواهند داشت، پس برای نژادهای کوچک سگ‌ها انتخابی مناسبی نیستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا