آکواریومماهی زینتی و آکواریومی

انواع ماهی آکواریومی گوشتخوار

بعضی از علاقمندان به نگهداری ماهی‌های زینتی و مشاهده زندگی درون آب، تمایل دارند تا از ماهی‌های گوشتخوار نگهداری کنند. قبل از هر اقدامی برای برآوردن این خواسته، نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های این نوع ماهی‌ جنگجو و قلمرو طلب هستند.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا به بررسی خصوصیات این گونه از ماهی‌ها می‌پردازیم. ماهی‌ های گوشتخوار آب شیرین در مقایسه با ماهی گیاه خوار زینتی متنوع‌تر بوده و طول عمر بیشتری دارند. ماهی آکواریومی گوشتخوار، ممکن است از ماهی‌های دیگر برای تغذیه استفاده کند؛ از همین رو، قبل از خریداری این ماهی‌ مهاجم، بهتر است در مورد ارتباط آن با دیگر ماهی‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید و با تمام نکات پرورش و نگهداری آنها آشنا شوید.

تغذیه ماهی آکواریومی گوشتخوار، به موارد زیادی بستگی دارد؛ اما اگر ماهی گوشتخوار شما، علاقه به شکار و روحیه تهاجمی داشته باشد؛ دادن غذای زنده کمک بسیار موثری در پرورش بهتر این ماهی خواهد کرد. از غذا‌های مورد علاقه ماهی گوشتخوار می‌توان میگو، گوشت نپخته، گوشت ماهی، کرم‌ها و … را نام برد.

ماهی آکواریومی گوشتخوار آب شیرین، تقریبا از ماهی گیاهخوار بزرگتر و رنگارنگ‌تر است به همین دلیل، کسانی که آکواریوم بزرگ دارند و انتخابشان ماهی آب شور نیست، نگهداری از آنها جذابیت بیشتری دارد. ماهی گوشتخوار در طول زندگی خود همچنان رشد می‌کند.

معرفی چند گونه از ماهی های گوشت خوار

ماهی آکواریومی گوشتخوار، گونه‌های مختلفی دارند که بعضی از آنها به علت سهولت در نگهداری، برای افراد مبتدی و برخی برای افراد حرفه ای مناسب هستند؛ زیرا که نگهداری از آنها کمی مشکل‌ است. گونه‌ای از ماهی آکواریومی گوشتخوار، بهتر است در آکواریوم تنها باشد؛ زیرا که بسیار تهاجمی و درنده هستند. برخلاف گونه‌ای که باید در آکواریوم تنها باشد، ماهی‌های گوشتخواری وجود دارند که به صورت گروهی با تعداد 10 عدد به بالا زندگی می‌کنند و در صورتی که تنها زندگی کنند، افسرده می‌شوند. در ادامه، به معرفی برخی از انواع ماهی های زینتی گوشت خوار می‌پردازیم:

  • ماهی سیچلاید

ماهی سیچلاید گوشتخوار
ماهی سیچلاید گوشتخوار

این ماهی گوشخوار انواع گوناگونی دارند و به دلیل ظاهرشان، در ایران، به ماهی زندانی معروف شده‌اند. سیچلاند به صورت گروهی زندگی می‌کنند که تعدادشان 8 تا 12 عدد می‌باشد. حرکت گروهی این ماهی آکواریومی گوشتخوار باعث جذابیت بیشتر این ماهی در آکواریوم می‌شود. سیچلاید تبحر زیادی در ترساندن دیگر ماهی‌ها دارند، به گونه‌ای که در دسته ماهی‌های پرخاشگر قرار گرفته می‌شوند.

  • ماهی جک دمپسی

جک دمپسی از گروه ماهی‎های سیچلاید آمریکا و آمریکای مرکزی است. این ماهی آکواریومی گوشتخوار به آکواریومی احتیاج دارد که بتواند پنهان شود. از غذا‌های مورد علاقه جک دمپسی، می‌توان از کرم خاکی، میگوی آب شور، کرم خونی منجمد و… نام برد. این ماهی تا 28 سانتیمتر رشد می‌کند.

  • ماهی پنگوسی

ماهی پنگوسی گوشتخوار
ماهی پنگوسی گوشتخوار

از معروف‌ترین گربه ماهی‌ها، پنگوسی است که زیستگاه این ماهی آکواریومی گوشتخوار در جنوب شرقی آسیاست. پنگوسی‌ها به دو دسته شکاری و معمولی تقسیم بندی می‌شوند. پنگوسی‌ها عصبی هستند و فعالیت بسیاری دارند.

قد تقریبی آن در آکواریوم حدود 45 سانتی متر است، اما در طبیعت بیشتر رشد خواهند کرد. برای روحیه این ماهی، بهتر است در گروه‌هایی بیشتر از 3 عدد نگهداری شوند. به دلیل قدرت بینایی بسیار ضعیفی که دارند، بهتر است آکواریوم بدون تزئین و روشن باشد؛ در غیر این صورت، برای پیدا کردن غذا دچار مشکل می‌شوند.

این نوع ماهی را می‌توان با کوسه‌ها در یک آکواریوم نگهداری کرد. از عواملی که باعث می‌شود ماهی بترسد و خود را به اطراف بکوبد، ضربه زدن به شیشه و روشن کردن ناگهانی چراغ است. پنگوسی سفید، کمیاب‌تر و گران‌تر می‌باشد.

  • ماهی سیچلاید جاگوار

این ماهی آکواریومی گوشتخوار به فضای بزرگی برای نگهداری نیاز دارد. اگر تصمیم دارید در کنار جاگوار از ماهی‌های دیگر نگهداری کنید، ماهی‌های سیچلاید جاگوار اسکار، جک دمپسی، زندانی و فلاور انتخاب مناسبی هستند؛ زیرا که باید ماهی‌هایی انتخاب شود که از لحاظ جثه تقریبا یکی باشند تا توانایی آسیب زدن به آنها را نداشته باشد.

جاگوار علاقه زیادی به غذای زنده دارد و ماهی‌های کوچکتر را اگر نتواند بخورد، می‌کشد. این ماهی آکواریومی گوشتخوار یکی از پرطرفدار‌ین ماهی‌های این گونه است.

  • ماهی فلاور‌هورن

ماهی گوشت خوار فلاور ‌هورن
ماهی گوشت خوار فلاور ‌هورن

فلاور‌هورن بسیار قلمروطلب است؛ بنابراین، در آکواریوم به صورت تنها نگهداری می‌شود. فضای نگهداری این ماهی آکواریومی گوشتخوار، باید بزرگ باشد. فلاور‌‌هورن باهوش بوده و قابلیت یادگیری و آموزش را نیز دارد و می‌توانید آن را تربیت کنید. آب حاوی کلر برای نگهداری این ماهی مناسب خواهد بود.

  • ماهی پف کننده

 این ماهی جذاب آکواریومی به راحتی رشد می‌کند و تا حد امکان بزرگ می‌شود. چثه این ماهی از 2 سانتیمتر تا یک متر هم می‌رسد. بنابراین، اندازه این ماهی به کیفیت فضایی که نگهداری و پرورش داده می‌شود، بستگی دارد. این ماهی از شکارچیان سمی است؛ بنابراین، بهتر است تنها نگهداری شود و در کنار دیگر ماهی‌ها قرار نگیرد. ماهی پف کننده از لحاظ زیبایی، طرح و رنگ بسیار متنوع است.

  • ماهی پیرانا

این ماهی با اینکه اصلا مهربان نیست، اما در ظاهر زیبا است. پیرانا به دلیل روحیه بسیار جنگنده و تهاجمی، بهتر است در آکواریوم تنها نگهداری شود. این ماهی گوشتخوار سالانه در طبیعت به انسان‌های زیادی حمله می‌کند و اگر در کنارش ماهی‌های جنگنده و خطرناکی مانند اسکار، فلاور‌هورن، زندانی و … قرار گیرد همه آنها را حریف خواهد بود.

پیرانای شکم قرمز بسیار زیباست اما لازم بذکر است که این ماهی آکواریومی گوشتخوار به ندرت و در موارد خاص در آکواریوم نگهداری می‌شود؛ زیرا که بسیار درنده می‌باشد. ماهی پیرانا را تنها می‌توان با دیگر پیرانا‌ها نگهداری کرد. با وجود روحیه ناسازگار می‌توانند حیوان خانگی بی‌نظیری باشند.

  • ماهی آرووانا

ماهی گوشتخوار آروانا
ماهی گوشتخوار آروانا

آکواریوم آرووانا باید دیواره‌های بلندی داشته باشد؛ زیرا که به خوبی توانایی پریدن را دارد؛ بنابراین، بهتر است آکواریوم این ماهی درب داشته باشد. این ماهی آکواریومی گوشتخوار عمری طولانی حدود 20 سال دارد. آرووانا بالغ، ترجیح می‌دهد در یک آکواریوم تنها زندگی کند.

اندازه این ماهی گاهی اوقات به یک متر هم می‌رسد؛ اما در آکواریوم بندرت از 75 سانتی متر بزرگتر می‌شود. از ویژگی جذاب و منحصر به فرد این ماهی، یادگیری غذا گرفتن از دستتان است؛ اما این را باید بیاد داشته باشید که آرووانا دندان‌های خطرناک و تیزی دارد که حتی در روی زبانش هم پخش شده است.

  • ماهی سیامی

سیامی یا جنگجو (فایتر) که در فارسی نامیده می‌شود، ماهی آکواریومی گوشتخوار پرانرژی با رنگ‌های بسیار متنوعی است که چثه آنها تنها گاهی از 7 سانتی متر بزرگ‌تر می‌شود.

  • ماهی اسکار

از محبوب‌ترین ماهی‌های گوشتخوار زینتی، اسکار‌ها هستند. پرورش و نگهداری از این ماهی بسیار راحت است. این ماهی قابلیت این را دارد که با صاحب خود ارتباط برقرار کند و برخلاف ماهی‌های دیگر به محیط خارج از آکواریوم علاقه نشان می‌دهد و به اطراف توجه می‌کند. اسکار علاقه زیادی به خوردن کرم، میگو، و ماهی‌های کوچکتر از خود دارد.

  • ماهی تترا و بتا

تترا و بتا از ماهی‌های گوشتخوار زینتی هستند که نیاز به مراقبت زیادی ندارند؛ بنابراین، نگهداری از آنها برای افراد مبتدی بسیار راحت خواهد بود. این دو ماهی، کوچک هستند و نیاز به فضای بزرگی ندارند. ماهی‌های بتای نر جنگنده هستند و با یکدیگر سازگار نیستند؛ اما بتای ماده مانند دیگر ماهی‌ها تا زمانی که ماهی‌های دیگر تحریکشان نکنند، آرام هستند. تترا‌ها تا 5 سانتی متر بیشتر رشد نمی‌کنند و بسیار کوچک و لاغر هستند. این ماهی آکواریومی گوشتخوار بسیار اجتماعی است و با دیگر تترا‌ها و بقیه ماهی‌های چثه کوچک در یک گروه قرار می‌گیرند.

سخن آخر

انواع ماهی های زینتی گوشت خوار نسبت به ماهیان گیاهخوار تنوع و طول عمر بیشتری دارند. از دیگر نکات مثبت نگهداری ماهی گوشتخوار، سرعت رشد این گونه است. ماهی آکواریومی گوشتخوار بسیار باهوش است و صاحب خود را به خوبی می‌شناسند. این نوع ماهی، نسبت به ماهی گیاهخوار کمتر مریض می‌شود و در آخر قیمت ماهی گوشتخوار از ماهی گیاهخوار گران‌تر است.

سوالات متداول

  1. کدام ماهی گوشتخواری است که به همنوع و جفت خود رحم نمی‌کند و نمی‌توان در یک آکواریوم نگهداری کرد؟

ماهی پیرانای نر از گوشتخواران جنگجو است و باید به تنهایی نگهداری شود.

  1. تکثیر ماهی گوشتخوار آسان‌تر است یا ماهی گیاهخوار؟

تکثیر گوشتخوار‌ها بسیار سخت تر است و حتی گاهی غیر ممکن.

  1. در آکواریوم ماهی گوشتخوار، می‌توان از گیاهان طبیعی استفاده کرد؟

خیر؛ نمی‌توان استفاده کرد؛ زیرا ماهی‌های گوشت خوار حتی ماسه‌های کف آکواریوم را هم جابجا می‌کنند.

  1. آیا قیمت ماهی‌های گوشخوار با بزرگتر شدنشان افزایش می‌یابد؟

قیمت بعضی از گونه‌ها مانند پنگوسی، دیسکس، فلاور‌هورن با بزرگتر شدن، بیشتر می‌شود و حتی به ارزششان افزوده می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا