ماهی زینتی و آکواریومی

عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان

هر سال زمان نزدیک شدن به نوروز، در کوچه و خیابان آکواریوم‌های زیادی برای فروش ماهی قرمز دیده می‌شود. هرچند به عقیده بسیاری از افراد ماهی قرمز هیچ جایگاهی در سفره هفت سین ایرانی ندارد و تنها نفوذی از فرهنگ سال نو چینی است، اما به هر حال علاقه‌مندی کودکان موجب می‌شود تا این ماهی‌های کوچک پا به خانه ما بگذارند. عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان کم نیست. متاسفانه، سبک نگهداری این ماهی‌ها اصلا اصولی نیست و همین موضوع موجب می‌شود که بیماری‌های متعددی به کودکان منتقل شود. دست زدن به ماهی قرمز به دلیل خطرناک نبودن ظاهر آن بسیار رایج است. به همین دلیل، باید حتما در خصوص عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان اطلاعات کسب کنید و مراقبت‌های لازم در این زمینه را جدی بگیرید.

تا پایان همراه ما باشید تا جزییات عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان را بررسی کنیم!

ماهی قرمز از کجا به ایران آمد؟

پیش از بررسی عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان بهتر است بدانید که ماهی قرمز از کجا وارد ایران شده است و این روزها در سفره هفت سین دیده می‌شود! در این خصوص، اطلاعات متفاوتی وجود دارد که چندان اعتباری به آن نیست.

وجود تندیس‌ها و دیوار نگاره‌های موجود در ایران باستان، شکلی از ماهی را نشان می‌دهد و بسیاری از افراد، همین امر را نشانه ای از وجود ماهی در فرهنگ کهن ایرانی می‌دانند؛ اما بر خلاف این عقیده، عده زیادی معتقد هستند که ماهی از خارج ایران وارد فرهنگ ما شده است و طی رفت و آمد بازرگانان، این آبزیان به ایران آمده‌اند.

به دلیل فرهنگ چینی، ماهی در سفره هفت سین ما جای گرفت و در واقع، به دلیل نزدیکی زمان سال نو چینی با نوروز، این تلفیق رخ داده است. اطلاعات به دست آمده کاملا جهت گیری‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل، نمی‌توان به هیچ کدام تکیه کرد!

مخالفت فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات در خصوص خرید ماهی قرمز به دلیل بروز آسیب به طبیعت و گرفتن جان این ماهیان است!

تمایل به خرید موجب می‌شود تا انگیزه‌ای برای پرورش این ماهی‌ها وجود داشته باشد! میلیون‌ها ماهی در ایران پرورش داده می‌شوند و پس از تحویل سال، سرنوشت نامشخص و نامطلوبی دارند. اکثر این ماهی‌ها در جوی آب شهری، رودخانه و فضاهای این‌چنینی رها می‌شوند. ضمن این که جان آن‌ها گرفته می‌شود، آسیب به طبیعت را نمی‌توان درنظر نگرفت. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم تا در خصوص خرید ماهی قرمز با توجه به تمام نکات گفته‌شده، تصمیم بگیرید.

عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان چیست؟

اطلاع از عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه عمل کنید و بدون ایجاد ریسک آسیب به کودک، ایام نوروز را در کنار ماهی قرمز بگذرانید. هرچند به دلیل عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان توصیه می‌کنیم، کودک را متقاعد کنید تا از خرید ماهی قرمز منصرف شود؛ اما در صورت لزوم حتما از این عوارض، آگاه باشید و مراقبت‌های لازم در مواجهه با آن را پیش‌بینی کنید.

  1. یکی از عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان، بروز کهیر، قرمزی پوست و ایجاد زخم پوستی است.
  2. از خطرناک‌ ترین عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان، می‌توان به ویروس‌هایی اشاره کرد که تشخیص و درمان آن ها بسیار مشکل است.
  3. ماهی قرمز به دلیل بیماری‌های زیاد، ریسک بروز اسهال، استفراغ و تب در کودک را افزایش می‌دهد.
  4. عفونت چشمی از رایج‌ترین رویدادهایی است که به عنوان عوارض نگهداری ماهی قرمز برای کودکان شناخته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کودک پس از لمس آب تنگ ماهی یا تماس مستقیم با ماهی، دست را به چشم نزدیک کند.
  5. مشکلات گوارشی به عنوان رایج‌ترین عوارض ماهی قرمز در کودکان شناخته می‌شود.
  6. در موارد نادری بروز مشکلات متعدد و حتی ناشناخته، به دلایلی مشابه، نزدیکی کودک به ماهی قرمز ذکر شده است.

نکات مهم نگهداری ماهی قرمز

نکات مهمی وجود دارد که با دانستن آن می‌توانید از خودتان در مقابل بیماری‌های احتمالی ماهی قرمز مراقبت کنید. به همین دلیل، در ادامه جزئیاتی در این خصوص مرور می‌کنیم تا سلامت شما و خانواده‌تان به خوبی محافظت شود.

  • در زمان خرید ماهی قرمز حتما سطح بدن ماهی را بررسی کنید و اگر علائمی از زخم، نبود فلس و موارد این‌چنینی بود از خرید آن صرف نظر کنید.
  • تحت هیچ شرایطی ماهی قرمز را درون آکواریوم قرار ندهید! چرا که سایر ماهی‌های سالم شما را دچار بیماری و مشکل می‌کند.
  • در صورت وجود زخم در دست‌ کودک به آب ماهی دست نزنید.
  • تعویض آب ماهی را به آرامی انجام دهید تا هیچ ترشحی از آب آن در سر و صورت خودتان و کودک نریزد.
  • دست زدن به ماهی قرمز را تنها در صورت داشتن دستکش، مجاز اعلام کنید.
  • تحت هیچ شرایطی بدون دستکش اقدام به جابه‌جایی ماهی نکنید و تا حد امکان از لوازم مخصوص برای اینکار استفاده کنید.
  • برای ماهی از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا غذا تهیه کنید.
  • آب دارای فضله ماهی را درون چاه خالی کنید و از تخلیه آن در ظرفشویی پرهیز کنید؛ چرا که این فضله‌ها دارای بیماری‌های خطرناکی هستند که یکی از آن‌ها سالمونلا است.
  • در صورتی که کودک شما دچار آلرژی یا حساسیت است، تحت هیچ شرایطی امکان تماس با ماهی را فراهم نکنید.
  • دست بردن داخل تنگ ماهی را ممنوع کنید و حتما از تنگ های دارای درپوش محافظ استفاده کنید.
  • ماهی را در دسترس کودک قرار ندهید و حتما مراقب نوشیدن آب ماهی، بازی و انداختن اسباب بازی داخل آن و استفاده مجددش، باشید.
  • در صورت بروز تب، اسهال و استفراغ، کودک را به مرکز درمانی برده و حتما در مورد ماهی قرمز توضیح دهید.
  • بسیاری از ماهی های قرمز دارای بیماری‌های خطرناکی هستند که با تماس دست به انسان منتقل می‌شود. بسیاری از این بیماری ها پوستی هستند و به صورت اگزما بروز می‌کنند.
  • تحت هیچ شرایطی در صورت مشاهده تماس کودک با ماهی، اجازه وارد کردن دست به دهان یا مالش چشم را ندهید و فورا دست را به مدت 20 ثانیه با صابون شسته و از ضد عفونی کننده مناسب استفاده کنید.

چرا خرید ماهی قرمز توصیه نمی‌شود؟

در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای فرهنگ سازی اتفاق افتاده است تا ماهی قرمز از خرید نوروزی برای سفره هفت سین خارج شود. به همین دلیل، بسیاری از خانواده ها بدون خرید این ماهی‌های کوچک تلاش می‌کنند تا از محیط زیست محافظت کنند. این ماهی‌ها معمولا به دلیل بیماری و عدم وجود محل مناسب برای مراقبت از آن‌ها، مدت کوتاهی عمر می‌کنند. حتی در همین شرایط نیز، ماهی مرده وارد چرخه طبیعت می‌شود و آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌کند. در صورتی که ماهی عمر زیادی داشته باشد، معمولا در طبیعت، رودخانه و استخرها رها شده و آسیب جدی به محیط زیست از همین جا آغاز می‌شود.

هر جانوری که در اکوسیستم منطقه‌ای خاص زندگی می‌کند، بنابر طبیعت و ارتباطات پیچیده در این محیط به زندگی خود ادامه می‌دهد. حضور هر جانور بومی برای سایرین ضروری است؛ چرا که چرخه طبیعت با وجود آن کامل می‌شود.

زمانی که ماهی قرمز را در محیطی رها می‌کنید، قطعا ماهی به آن طبیعت تعلق ندارد. همین موضوع موجب می‌شود تا ماهی به مرور بزرگ شده، تخم ماهی‌ها و گیاهان مورد نیاز برای پرندگان، آبزیان و اکوسیستم منطقه را می‌خورد. همین موضوع، زمینه‌ساز اختلال در چرخه طبیعی منطقه می‌شود.

شاید تصور نکنید که آسیب وجود یک ماهی در زیستگاه سایر حیوانات و آبزیان چه فاجعه‌ای ایجاد می‌کند! اما بهتر است بدانید که تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به انتقال ماهی به زیستگاه دیگری غیر از منزل کنید!

ماهی فایتر یا جنگجوی گوشتخوار بخریم؟!

ماهی فایتر یا جنگجوی گوشتخوار
ماهی فایتر یا جنگجوی گوشتخوار

متاسفانه، در سال‌های گذشته، خرید انواع ماهی آکواریومی گوشتخوار رایج شده است. ماهی هایی به اسم فایتر در بازار عرضه می‌شود که به دلیل ظاهر زیبا به شدت مورد توجه قرار گرفته است. توجه داشته باشید که ماهی فایتر تحت هیچ شرایطی مناسب خرید برای مدت محدود نوروز نیست.

این ماهی‌ها گوشتخوار هستند و به دلیل ویژگی خاص خود، واکنش جنگنده‌ای دارند. با خرید انواع غذای ماهی باید طی وعده‌های توصیه شده این ماهی‌ها را سیر کنید.  به همین دلیل در زمان رهاسازی در طبیعت می‌توانند صدمات جدی‌تری ایجاد کنند. در واقع، این ماهی‌ها در طبیعت تمام آبزیان دیگر را دچار آسیب می‌کنند. به همین دلیل، تمامی فایترها درون یک تنگ مجزا به فروش می‌رسند و فروشنده توصیه می‌کند که تحت هیچ شرایطی این ماهی‌ها را درون یک تنگ مشترک نگهداری نکنید. در این شرایط، شاهد گاز گرفتن آن‌ها و از بین بردن باله‌ها خواهید بود که اصلا صحنه خوشایندی نیست. در بعضی موارد این ماهی‌های فایتر، دست کودکان را گاز می‌گیرند و ریسک انتقال بیماری به کودک را افزایش می‌دهند.

خلاصه مطلب

همان‌طور که از ابتدا ذکر شد، خرید ماهی قرمز توصیه نمی‌شود. اما در صورتی که به هر دلیلی قصد خرید آن را دارید، حتما به نکات ذکر شده توجه کنید و اطلاعاتی در خصوص طرز نگهداری ماهی قرمز به دست آورید. به این ترتیب، شانس بالایی دارید تا ضمن مراقبت از کودکان، عمر مطلوبی برای ماهی ایجاد کنید و خطرات زندگی در کنار آن را کاهش دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا