پت شاپ آنلاینورزش و سلامت پت

نکات مهم درباره بازی کردن با گربه ها که باید بدانیم!

شاید بتوان گفت این روزها بازی کردن با گربه ها یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات داشتن حیوان خانگی است. مانند هر موجود جنبنده‌ی دیگر، گربه‌ها دوست دارند سرگرم شوند و با بازی کردن انرژی خود را تخلیه کنند. همانطور که می‌دانید، گربه‌ها همیشه به شیطنت و بازیگوشی شناخته شده‌اند! به همین سبب، نیاز است تا توجه جدی به موضوع بازی کردن با گربه ها داشته باشید. نکات بسیار مهمی درباره بازی کردن با گربه ها وجود دارد که به عنوان کسی که مالک گربه هستید و یا تمایل دارید به زودی گربه‌ای را به خلوت خانه خود راه دهید، نیاز است تا با آن‌ها آشنا باشید.

چرا باید به بازی کردن با گربه ها اهمیت بدهیم؟

صرف تصمیم بر قبولی سرپرستی گربه کار تمام نشده است! شما باید مانند یک عضو خانواده با او برخورد کنید. می‌بایست سلامت گربه کوچکتان را  مداوم رصد کنید، علت بی حالی گربه دلبندتان را جست‌وجو کنید، آن دسته از وسایل بازی کردن با گربه ها که مناسب نژاد گربه شما است را از پت‌شاپ‌های مطرح همچون فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا خریداری کرده و ساعاتی از روز را با دلبند کوچکتان به بازی بپردازید و چندین و چند فاکتور دیگر که باید رعایت شود که گربه‌ای سالم و سرزنده و صد البته بازیگوش داشته باشید.

بازی کردن با گربه ها هم قواعد و هم مزایایی دارد. جدای از تیپ های شخصیتی در گربه ها، اگر به بازی کردن این کوچولوهای پشمالو دقت نشود، ممکن است آسیب جدی روانی ببینند؛ واقعا چرا بازی کردن با گربه ها تا این اندازه مهم است؟

بازیگوشی در قفس‌های آپارتمانی!

شاید نسل قبلی ما، یا حتی پدران و مادرانشان از منازلی با حیاط‌های بزرگ صحبت کنند که هر روز کودکانی قد و نیم قد در آن به بازی می‌پرداختند و صدای آن‌ها محله را به تکاپو می‌انداخت. شب هنگام، کودکان از فرط خستگی خیلی زود به خواب می‌رفتند. این کودکان به علت فعالیت زیاد بدنی، همیشه از لحاظ جسمی و روحی سالم بودند. با نسل امروز مقایسه کنید، گوشی‌های هوشمند، منازل آپارتمانی، پدران و مادران شاغل و فرصت کم برای بازی کردن با کودکان، نتیجه چه خواهد شد؟

این مصداق، درباره گربه‌ها نیز هست. سال‌ها گربه‌های وحشی ساکن در طبیعت و نژادهایی که در شهرها زندگی می‌کنند، برای بدست آوردن غذا بالا و پایین پریده‌اند، به دنبال موش‌ها دویده‌اند، برای پرنده‌ها کمین کرده‌اند و حتی برای حفظ جان خود از عابران و خودروها و سگ‌ها فرار کرده‌اند. این میزان فعالیت باعث شده که گربه‌ها، عضلاتی آماده داشته و از لحاظ روانی نیز، پژمرده و بی‌حال نباشند.

حال، ما گربه‌ها را به منازل خود راه داده‌ایم، اگر به بازی کردن با گربه ها در منازل اهمیت ندهیم، ممکن است سلامت جسمی و روحی این موجودات دوست داشتنی آسیب ببیند. به همین سبب نیاز است تا با مطالعه در این زمینه، آشنایی با بازی‌هایی که مورد علاقه گربه‌هاست و صرف وقت برای این کار، به حق حیات مهمان کوچکتان احترام بگذارید.

بازی با بچه گربه در منزل
بازی با بچه گربه در منزل

شاید این پرسش در ذهن شما باشد که چه بازی‌هایی مناسب گربه هاست؟ به طور کلی، گربه‌ها علاقه دارند بازی‌های پرجنب‌وجوش انجام دهند؛ از جمله:

  • پیاده‌روی‌های بیرون از فضای منزل می‌تواند برای گربه‌ها بسیار جذاب باشد. گربه‌ها از دیدن فضای جدید بسیار ذوق‌زده شده و دوست دارند حس کنجکاوی خود را ارضا کنند.
  • بازی با لیزر همواره برای گربه‌ها جذاب بوده است. آن‌ها دوست دارند رد لیزر بر روی دیوار را دنبال کنند. دقت داشته باشید در طول بازی، آسیبی متوجه گربه شما نباشد. نکته مهم درباره بازی لیزر گربه‌ها در نحوه خاتمه این بازی است. سعی کنید در پایان بازی یک اسباب بازی یا خوراکی مورد علاقه را به گربه بدهید تا حس پیروزی و شکار موفق در او ایجاد شود.
  • گربه‌ها عاشق چنگ زدن هستند. برای ارضای این حس در گربه‌ها، سعی کنید اسکرچر مناسب برایشان تهیه کنید. باور بفرمایید این موضوع در سالم ماندن وسایل منزلتان بسیار موثر است!

چرا باید گربه‌ها را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنیم؟

قبل از هر بحثی، باید دید اصلا با گربه‌ها می‌توانیم زندگی کنیم یا نه؟! شاید بتوان دوره دوست پیدا کردن را به قبل از دوست شدن با گربه‌ها و بعد از دوست شدن با آن‌ها تقسیم کرد! سال‌ها از اولین بار که انسانی تصمیم گرفت گربه را برای نگهداری انتخاب کند، می‌گذرد و از آن زمان تاکنون، انفجاری در رشد میزان محبت به گربه‌ها رخ داده است!

گربه‌ها به هزار و یک دلیل می‌توانند دوستان خیلی خوبی برای ما باشند! از این تعداد دلیل موجه، حتی یک دلیل هم برای اینکه گذرمان را به پت‌شاپ‌ها و یا مراکز نگهداری گربه‌ها بیندازد، کفایت می‌کند. با این حال، خوب است با هم مرور کنیم به چه دلایلی باید گربه را به خانه‌مان راه بدهیم:

گربه های جذاب مغرور!

گربه‌ها به شدت مغرورند! گربه‌ها اگر در طول مسافرت چند روزه شما، تنها باشند، مشکلی نخواهند داشت. ولی به همان میزان دوست دارند که صاحبشان با آن‌ها بازی کنند. بازی کردن با گربه ها یکی از اصلی‌ترین سرگرمی‌های آنان است. اما منتظر لحظه‌ای باشید که باتری اجتماعی بودنش تمام شود و با بی‌محلی شما را با وسایل بازی تنها بگذارد! همین‌قدر با سیاست و جذابند!

اگر بخواهیم گربه‌ها و سگ‌ها را مقایسه کنیم، می‌توان گفت سگ‌ها تصور می‌کنند که صاحبشان با آن‌ها بازی می‌کند، غذا می‌خوراند، گردش می‌برد، پس حتما انسان بسیار خوب و بزرگواری است! گربه دقیقا برعکس، تصور می‌کنند صاحبانشان این همه خدمات به آن‌ها می‌دهد، پس لابد گربه‌ها بسیار مهم و خوب هستند!

سگ به شما وفادار است و گربه شما را به خودش وفادار می‌داند!

شیطنت و بازیگوشی گربه
شیطنت و بازیگوشی گربه

گربه‌ها را می‌توان آموزش داد!

بازی کردن با گربه ها بعضی اوقات می‌تواند منجر به آموزش و یادگیری شود. همانطور که می‌دانید، گربه‌ها از هوش و استعداد زیادی در آموزش و یادگیری بهره‌ می‌برند. همین موضوع سبب شده است که اگر تحت تعلیم آموزش‌های اصولی زیرنظر افراد خبره قرار بگیرند، بتوانند دستورهای ساده همچون نشستن روی کاناپه با اشاره شما، پرش از روی اشیاء و… را اجرا کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای بازی کردن با گربه ها آموزش و تعلیم آن‌هاست.

سلامت قلب و عروق در گرو نگهداری گربه ها!

شاید برای شما باورکردنی نباشد، اما نگهداری از گربه‌ها می‌تواند سلامت قلب شما را ضمانت کند! براساس بررسی‌های صورت گرفته، نگهداری از گربه‌ها، صد البته با میل قلبی، می‌تواند میزان استرس را در مالک گربه به شکل چشم‌گیری کاهش دهد؛ چرا که این موضوع باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. خوب است بدانید کاهش احتمال سکته و فشار خون نیز از دیگر مزایای نگهداری از گربه‌هاست.

تبلور عشق در گربه ها

انیمیشن شرک را دیده‌اید؟! گربه‌ی چکمه پوش دوست‌داشتنی با چشمان مظلومش را بخاطر دارید؟! تصور کنید هر روز صبح موجودی نرم و کوچک شما را به روش‌های مختلف بیدار کند. پنجه‌اش را روی صورتتان بکشد، صدایتان بزند و حتی روی بدن شما بنشیند!

چقدر دوست داشتنی خواهد بود وقتی پس از یک روز سخت کاری به منزل برمی‌گردید، گربه کوچولوی شما با چشمان زیبایش خیره نگاهتان کند و به پای شما بچسبد. بانمک نیست وقتی گربه‌ی کوچکتان حرکات خنده‌دار انجام داده و خودش بهت زده به شما نگاه می‌کند؟ تمامی این حرکات دوست کوچک شما می‌تواند حس تعلق خاطر را در شما ایجاد کند. به بیان دیگر، شما با دیدن گربه، حس خوشایندی خواهید داشت و در نبودش کلافه‌اید، به شیرین‌کاری‌هایش می‌خندید و دوست دارید با او وقت بگذرانید، این همان معنای عشق نیست؟!

در آخر، هوای دوست را باید داشت…

موجودات پشمالو، کوچک و بانمک می‌توانند دوستان بسیار خوبی برای ما باشند. همواره باید به یاد داشته باشیم، این ما هستیم که انتخاب کرده‌ایم تا از گربه‌ها در منزلمان نگهداری کنیم. بنابراین، نیاز است راه و روش نگهداری و علی‌الخصوص اصول بازی کردن با گربه ها را فرا بگیریم. این کار به سلامت جسمی و روحی گربه‌ها و طولانی شدن دوران دوستی‌مان منجر خواهد شد!

سوالات متداول بازی کردن با گربه ها

آیا نگهداری همزمان دو گربه در منزل درست است؟

پاسخ این سوال نه مثبت است نه منفی. بسته به نژاد و جثه می‌توان چندین گربه را همزمان در کنار هم در منزل نگهداری کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید چند گربه در منزل داشته باشید، حتما به سراغ گربه‌های خواهری یا برادری بروید؛ چرا که دور شدن یک قل می‌تواند آسیب جدی روحی به هر دو گربه وارد کند. باور کنید دیدن دو گربه خواهر، برادر در حال بازی کردن واقعا جذاب است.

چگونه گربه‌ای که در منزل تنهاست را سرگرم کنیم؟

ممکن است گربه شما به علت مشغله کاریتان و یا هر دلیل دیگری، مدت زیادی در منزل تنها باشد. شما می‌توانید برای اطمینان خاطر کامل، دوست کوچکتان را به مراکز نگهداری از حیوانات بسپارید. اگر مایل به این کار نیستید، در منزلتان شرایطی را مهیا کنید که گربه در نبود شما به خودش آسیبی نزند. می‌توانید اتاق بازی کوچکی را برای گربه ایجاد کنید که دید و منظره رو به بیرون داشته باشد تا زمانی که برمی‌گردید، گربه کمی ریلکس کند!

آیا به گربه اجازه شکار بدهیم؟

گربه‌ها برای شکار کردن از کسی اجازه نمی‌گیرند! این موضوع به صورت غریزی و در ذات گربه هاست. ممکن است زمانی که گربه کوچکتان را به پارک می‌برید، متوجه شوید که برای پرنده‌ای کوچک یا جانورانی همچون ملخ و … کمین کرده است.

به صورت کلی، نمی‌توان گفت می‌توان صد در صد جلوی این حس را گرفت؛ چرا که این‌کار ممکن است آسیب جدی به سلامت روانی گربه‌ها بزند. همچنین، شکار و خوردن این موجودات ممکن است سلامت جسمی گربه را نیز تهدید کند. خرید وسایل مخصوص بازی کردن با گربه ها خصوصا وسایل تمرین شکار، جایزه دادن به گربه‌ها پس از شکار فرضی و از این دست فعالیت‌ها، می‌تواند حس شکار در گربه‌ها را کنترل کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا