رفتار حیوانات خانگینژادهای گربه

تیپ های شخصیتی در گربه ها

دنیای گربه ها دنیای متفاوتی است و مانند اکثر حیوانات، از نژادهای مختلف تشکیل شده است. وجود الگوهای رفتاری متفاوت، تیپ های شخصیتی در گربه ها را شکل می‌دهد. هر یک از انواع شخصیت گربه ها دارای نیازهای متفاوتی هستند. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد، به حیوانات اهلی علاقمند هستید و قصد دارید تربیت گربه خانگی را به عهده بگیرید، باید اطلاعات کامل نسبت به تیپ های شخصیتی در گربه ها و محبوب ترین نژادهای گربه کسب کنید. برای انتخاب یک حیوان به عنوان حیوان خانگی، مد نظر قرار دادن ظاهر و نژاد او کفایت نمی‌کند و شما باید ویژگی‌ها و الگوهای رفتاری انواع شخصیت گربه ها را مورد بررسی قرار داده تا بتوانید انتخاب درستی انجام دهید. شناخت کافی گربه ها سبب  می‌شود که بتوانید به نیازهای او پاسخ داده و در هر موقعیت رفتار و حرکت او را کامل درک کنید. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا توضیحاتی در ارتباط با تیپ های شخصیتی گربه ها برای شما ارائه شده است که شناخت انواع شخصیت گربه ها را برای شما آسان‌تر کند.

انواع شخصیت گربه ها

گربه ها ویژگی‌های رفتاری متفاوتی دارند که این تفاوت برخی ذاتی و ژنتیکی است و برخی بر اثر نوع تربیت و شرایط زندگی شکل می‌گیرد. در حالت کلی، تیپ های شخصیتی در گربه ها را می‌توان در سه گروه مختلف جای داد. این سه گروه عبارتند از:

  1. شخصیت گربه‌ های آلفا: یکی از تیپ های شخصیتی در گربه ها، گربه های آلفا هستند. این گروه از گربه‌ ها بسیار کنجکاو هستند؛ به طوری که تمایل دارند محیط اطراف خود را به طور کامل شناسایی کنند و دائما در حال کشف چیزهای جدید در اطراف خود هستند. اگر یگ گربه از گروه آلفا را برای نگهداری انتخاب کردید، باید حتما کمد و کابینت خود را قفل کنید؛ زیرا این گربه ها هر چیزی که بتوانند در آن را باز کنند، به سراغش رفته و در آن سرک می‌کشند. دخالت کردن در امور را می‌توان یکی از ویژگی‌های گربه ها در تیپ شخصیتی آلفا دانست؛ به طوری که حتی آن‌ها چیدمان محیط اطراف خود را به نحوی که صلاح می‌دانند، می‌چینند. برخی از ویژگی‌های گربه‌های آلفا عبارت است از:
  • مستقل بودن: گربه‌های گروه آلفا ترجیح می‌دهند بیشتر کارهایشان را خودشان انجام دهند تا سلطنت خود را از این طریق نشان دهند. به عنوان مثال تمایل دارند در قوطی غذایشان را خودشان باز کنند اما به دلیل وجود محدودیت، این کار را به صاحب خود می‌سپارند. این حس استقلال سبب می‌شود که چیدمان اشیا موجود در اطراف خود را تغییر داده و آن‌ها را طوری که خودش دوست دارد، بچیند. گاهی عواملی مثل نداشتن انگشت شصت برای او محدودیت ایجاد می‌کند و نمی‌تواند برخی کارها را انجام دهد.
  • کنجکاوی زیاد: حس کنجکاوی زیاد در این گربه‌ها سبب می‌شود که در هنگام انجام کارهای جدید در کنار شما باشند و علاوه بر حضور داشتن، دخالتی هم در امور داشته باشند. به همین دلیل، اگر دوست ندارید که هنگام کار، حیوان خانگی‌تان مزاحمتان شود و نظم برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، باید هنگام انتخاب به تیپ های شخصیتی در گربه ها توجه کنید.
  • نیاز به توجه زیاد: گربه‌های گروه آلفا بسیار علاقه دارند در کانون توجه باشند. به همین دلیل، اقدام به انجام کارهای بامزه و خنده‌دار می‌کنند که توجه اطرافیان را به خود جلب کنند. فراهم کردن نیازهای اجتماعی این گربه‌ها بسیار مهم است و باید در محیط خانه سرگرم شوند. یکی از روش‌های توجه به گربه، اختصاص دادن زمانی برای بازی با گربه است. اهمیت بازی کردن با گربه ها در جلب اعتماد و احساس صمیمیت با آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.
  • افسردگی شدن در پناهگاه: گربه‌های گروه آلفا به تحرک فراوان نیاز دارند. زمانی که این گربه‌ها در پناهگاه نگهداری شوند، امکان تحرک از آن‌ها گرفته می‌شود و به همین دلیل، افسرده می‌شوند. وجود این تیپ های شخصیتی در گربه ها را در بین گربه‌های رکس و سیامی می‌توان مشاهده کرد.
انواع شخصیت گربه ها
انواع شخصیت گربه ها
  1. شخصیت گربه‌های بتا: اگر به دنبال یک همراه متواضع و رفیق ستایش‌گر در کنار خود هستید، انتخاب گربه از گروه بتا برای شما بسیار مناسب است. این گربه‌ها شما را به چشم کسی می‌بینند که قرار است محیط اطراف را طوری که آن‌ها دوست دارند، برایشان درست کنید؛ به همین دلیل، به شما کاملا اعتماد دارند. آن‌ها بر خلاف گربه‌های گروه آلفا، دخالتی در امور ندارند و تلاش شما را ستایش می‌کنند. گربه‌های بتا خیلی اهل حرف زدن نیستند و با انجام حرکات زیبا و استفاده از روش‌های مناسب، توجه شما را جلب کرده و نیازهایشان را بیان می‌کنند. ارتباط گربه‌های بتا با صاحب خود بسیار قوی است و به همین دلیل، در مرکز توجه صاحبشان قرار دارند.
  2. شخصیت گربه‌های گاما: شخصیت این گربه‌ها به گونه‌ای است که از سرو صدا کردن بیزارند. گربه‌های گروه گاما در مراحل ابتدایی زندگی خود، کمی در ارتباط دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند بر استرس خود غلبه کنند. روزانه باید حتما زمانی را به گاماها اختصاص دهید و به آن‌ها توجه کافی را داشته باشید و محل مناسبی را برای استراحت آن‌ها در نظر بگیرید.
  • در صورتی که گربه‌های گاما محل مناسبی برای خواب خود نداشته باشند، با مشکل مواجه می‌شوند.
  • تیپ های شخصیتی در گربه های گاما به گونه‌ای است که گاهی بسیار آرام هستند و تمایل به آرامش و سکوت دارند و گاهی بسیار بازیگوش می‌شوند.
  • بسیاری از گاماها از موهای بلند برخوردارند. آراستگی و نظافت حیوان بخش مهمی از نگهداری حیوان خانگی محسوب می‌شود و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. علاوه بر نظافت باید رژیم غذایی مناسب برای حیوان در نظر گرفته شود.
  • از جمله نژادهایی که در گروه گربه‌های گاما قرار می‌گیرند، می‌توان به نژاد پرشین، هیمالین، بیرمن و رگدال اشاره کرد.

معنای چند نمونه از رفتارهای معمولی که گربه ها انجام می‌دهند را بدانید!

رفتارهای گربه‌ ها با توجه به تیپ های شخصیتی در گربه ها متفاوت است. نکته‌ی مهم آنجاست که وقتی فردی نگهداری گربه‌ای را برعهده می‌گیرد، نباید انتظار داشته باشد که گربه آنطور رفتار کند که صاحبش از او انتظار دارد. هر یک از انواع شخصیت گربه ها دارای یک سری الگوهای رفتاری خاص هستند.

برخی رفتارهای معمول که در اغلب گربه‌ها مشترک است، عبارتند از:

  • ورز دادن: زمانی که یک گربه در محیط امن است و احساس آرامش می‌کند، این رفتار از او مشاهده می‌شود. این رفتار روزهایی که گربه در کنار مادرش بوده و شکم مادر را برای تحریک تولید شیر مالش می‌داده را برای او یادآوری می‌کند.
  • میو کردن آرام: این صدا به معنای سلام کردن و ایجاد پیوندی بین گربه و صاحب اوست. شنیدن این صدای آرام برای صاحب گربه بسیار لذت‌بخش است.
  • خوابیدن بر روی سینه‌ی صاحب خود: از دیگر کارهایی که یک گربه در زمان آرامش انجام می‌دهد، خوابیدن یا لمیدن بر روی بدن صاحب خود است. این کار سرشار از علاقه و احساس امنیت است و نشان‌‌دهنده‌ی اطمینان گربه به صاحب خود است.
خوابیدن گربه بر روی سینه‌ی صاحب خود
خوابیدن گربه بر روی سینه‌ی صاحب خود
  • مالیدن صورت یا بدن خود به فرد یا اشیا: زمانی که گربه‌ها عاشق یک فرد یا جایی می‌شوند، این حرکت را انجام می‌دهد. به عبارتی با این کار می‌خواهند حس مالکیت خود را نشان دهند و با پخش بوی خود در آن فضا، قلمرو خود را تعیین کنند. این حرکت گربه‌ ها را باید به خوشی تعبیر کرد؛ زیرا نشان‌دهنده‌ی علاقه آنهاست.
  • انجام جهش‌های هیجانی: ممکن است انجام این کار توسط گربه شما را بترساند و احساس کنید گربه قصد حمله دارد، اما این حرکت گربه نوعی تخلیه‌ی انرژی است و رفتاری هیجانی و شیطنت‌آمیز از سوی گربه است.
  • غرغر کردن یا بالا بردن گوش‌ها: انجام این کار نوعی حالت تهاجمی است و زمانی که گربه این حرکت را انجام می‌دهد از چیزی عصبی یا ناراحت است. لازم است در این شرایط او را تنها بگذارید. قبل از غرغر کرن نیز گربه برای نشان دادن ناراحتی خود، گوش‌هایش را منقبض کرده و حرکت می‌هد.
  • خواباندن بدن و قوس دادن پشت خود: از جمله بهترین زمان برای عشق‌ورزی به گربه، این لحظه است. گربه با این رفتار، به شما نشان می‌دهد که از توجه شما استقبال می‌کند و به آن نیاز دارد.
  • خیره شدن با دهان باز: زمانی که این رفتار را از گربه‌ای می‌بینید، بدان معنا است که گربه سعی می‌کند از طریق سقف دهانش بوهایی را که به کمک بینی خود نتوانسته درک کند را تشخیص دهد.

کلام آخر

گربه حیوانی درون‌گراست. به همین دلیل، زمانی که سرپرستی یک گربه را به عنوان حیوان خانگی می‌پذیرید، باید تفاوت تیپ های شخصیتی در گربه ها را بررسی کرده و راجب الگوهای رفتاری گربه‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید با آن‌ها رابطه‌ی خوبی برقرار کرده و به نیازهایش پاسخ دهید.

سوالات متداول

1- مقایسه تیپ های شخصیتی در گربه ها با سگ ها کار درستی است؟

روحیات سگ‌ ها و گربه‌ ها کاملا متفاوت است و مقایسه‌ی الگوهای رفتاری این دو حیوان با یکدیگر اصلا درست نیست. سگ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند؛ اما بر خلاف آن‌ها، گربه‌ها به قرار گرفتن در جمع علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. گربه‌ها در صورت داشتن ضعف یا بیماری، آن را پنهان می‌کنند اما سگ‌ها بیماری خود را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.

2- آیا گربه‌ ها شخصیتی تربیت‌پذیر دارند؟

پاسخ به این سوال مثبت است، اما باید به این نکته توجه کنید که چه زمانی تربیت را آغاز کرده تا نتیجه‌ی لازم را دریافت کنید. در بسیاری از حیوانات، فرصت طلایی برای تربیت، شش ماهه‌ی اول زندگی است. نژاد، نوع محیط زندگی و آب و هوا نیز بر روی الگوهای رفتاری حیوان تأثیرگذار است.

3- علت تنوع زیاد در رفتار گربه‌ ها در چیست؟

هر گربه‌ای شخصیت خاص خود را دارد. حتی نباید انتظار داشت دو بچه گربه که از یک مادر متولد می‌شوند و از یک نژاد و خانواده هستند نیز رفتارهای کاملا یکسان داشته باشند. ممکن است یکی از این دو بچه گربه خجالتی و دیگری بازیگوش باشد. به همین علت، قبل از آن که مسئولیت نگهداری از گربه‌ای را بر عهده بگیرید، باید به رفتارهای او توجه کنید و حیوانی را به خانه ببرید که نوع رفتارش مورد پسند شما باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + هفده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا