پرندگان خانگی و زینتی

روش‌ های تعیین جنسیت عروس هلندی

 تعیین جنسیت عروس هلندی

عروس هلندی از محبوب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین پرنده ها است. نگهداری این پرنده خیلی سخت نیست. معمولا عروس هلندی ها تا قبل از بلوغ همه شبیه هم هستند و تشخیص جنسیت آن‌ها در بچگی از روی ظاهر امکان پذیر نیست. برای تعیین جنسیت عروس هلندی از روی ویژگی‌های ظاهری و رفتاری باید تا اولین زمان پر ریزی یعنی حدودا بین 6 تا 9 ماهگی صبر کرده و منتظر ظاهر شدن ویژگی‌های متفاوت بین پرنده نر و ماده باشید. از روی همین تفاوت‌ها می‌توان جنسیت آن‌ها را تشخیص داد. در این مطلب تحت عنوان روش‌های تعیین جنسیت عروس هلندی به تشخیص جنسیت این پرنده از روی ظاهر و رفتار می‌پردازیم.

تشخیص جنسیت عروس هلندی از روی رنگ بدن

تشخیص جنسیت عروس هلندی
تشخیص جنسیت عروس هلندی از روی رنگ بدن

عروس هلندی ها بعد از زمان پر ریزی، آرام آرام تغییراتی در ظاهرشان نمایان می‌شود که از همین تغییرات می‌توانید به نر بودن و یا ماده بودن آن‌ها پی ببرید.

تشخیص جنسیت عروس هلندی خاکستری بسیار آسانتر از انواع دیگر است. زیرا پرنده نر صورت زرد روشن و پر رنگی دارد. ولی پرنده ماده رنگ صورتش خاکستری با رگه‌هایی از زرد کم‌ رنگ است. بدن پرنده نر، یکدست و یکرنگ است و زیر بال‌ها و یا پرهایش هیچ نشانه‌ای ندارد. ولی پرهای بدن ماده مخصوصا زیر بال‌هایش خال خال است و نقطه‌های مشخصی هم دارد.

تشخیص جنسیت از روی رنگ گونه

عروس هلندی دارای گونه‌های هلویی نارنجی زیبایی است. در پرنده های نر، رنگ گونه‌هایشان پر رنگ و مشخص‌تر است. کاملا با رنگ بدنشان فرق دارد و متمایز است. اما در پرنده ماده گونه‌ها، کمرنگ‌تر و در بعضی از نژادها هم شبیه رنگ بقیه بدنشان است.

تشخیص جنسیت عروس هلندی
تشخیص جنسیت از روی رنگ گونه

تعیین جنسیت عروس هلندی از روی بال

برای تعیین جنسیت عروس هلندی از روی بال می‌توانید بال پرنده را باز کنید و زیر پرها را ببینید. عروس هلندی ماده زیر بالهایش نقطه نقطه و خال خال زرد رنگ دارد ولی جنس نر فاقد این نشانه است. البته این نکته را بگوییم که هر دو نوع از جنسیت در زمان نوجوانی و قبل از بلوغ، دارای بال خال خالی هستند ولی پرنده نر در زمان بلوغ تغییر می‌کند و رنگ پرهایش ساده می‌شود.

تشخیص جنسیت از پر دم

وقتی که عروس هلندی ها جوجه هستند، زیر دم آن‌ها همانجا که چند تا پر از همه بلندتر وجود دارد، طرح و نقطه و لکه‌های زرد وجود دارد. عروس هلندی نر بعد از اولین پر ریزی این نقطه‌ها و لکه‌ها را از دست می‌دهد. دم او به رنگ خاکستری تیره و ساده در می‌آید. اما عروس هلندی ماده همچنان مثل دوران نوجوانی‌اش، دم خاکستری او دارای لکه‌ها و نقطه‌های زرد رنگ است.

تفاوت عروس هلندی نر با ماده

  • از تفاوت‌های عروس هلندی نر و ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • عروس هلندی نر دارای ظاهری جذابتر و تنوع رنگی بیشتری است ولی نوع ماده، ساده است و تنوع رنگی کمتری هم دارد.
  • عروس هلندی نر پر سر و صدا است ولی نوع ماده، آرام و ساکت است.
  • عروس هلندی نر، خودنما و عاشق آیینه است.
  • عروس هلندی ماده، رام و مطیع است.

تعیین جنسیت از روی رفتار

تعیین جنسیت عروس هلندی از روی رفتار
تعیین جنسیت از روی رفتار

برای تعیین جنسیت عروس هلندی از روی رفتار می‌توانید تا حدود زیادی با مشاهده رفتار پرنده پی به جنسیت او ببرید. معمولا عروس هلندی نر بعد از بلوغ و ترشح هورمون‌ها بسیار پر انرژی شده و رفتارهایی چون موارد زیر را می‌توان از او مشاهده کرد.

  • جست و خیز و انرژی زیاد
  • حرکاتی شبیه به رقص
  • پرخاشگری
  • محکم نوک زدن به اشیاء

ولی عروس هلندی ماده، پس از بلوغ، رفتاری آرام، متین و کم تحرک از خودش نشان می‌دهد. شاید ببینید که آرام کاغذهای درون قفس خود را را پاره می‌کند و دائم به دنبال پیدا کردن گوشه‌ای دنج برای تخم گذاری و تشکیل خانواده است.

عروس هلندی نر رفتارهای خاص دیگری هم از خودش نشان می‌دهد، مثل باز کردن بالهایش و دور نگه داشتن آن از بدن خود و یا اینکه هنگام آواز خواندن یکی از پاهایش را بالا می‌برد و پنجه‌های خود را به حالت مشت در می‌آورد.

رفتار خاص جنسی در عروس هلندی

عروس هلندی ها پس از بلوغ آماده جفت گیری می‌شوند. با کمی دقت رفتارهای خاص و مشابه جفت گیری را می‌توان در آن ها دید. این پرنده ممکن است که مقعد خود را به سمت میله قفس آورده و یا به دست صاحبش می‌مالد. بعضی از پرنده ها هر روز و یا روزی چند بار ممکن است که این کار را انجام دهند. این رفتارهای جنسی را بیشتر در پرنده‌ های نر می‌توان دید.

رفتار جنسی عروس هلندی به این شکل است که مانند عمل جفت گیری روی شیء و یا میله قفس پریده و مقعد خود را پایین آورده و به آن نزدیک می‌کند.

رفتار جنسی در عروس هلندی ماده هم به همین شکل است با این تفاوت که پشت به شیء قرار می‌گیرد و مقعد خود را بالا می‌آورد.

تعیین جنسیت عروس هلندی از روی صدا

تفاوت جنسی بین پرنده نر و ماده را می‌توان از روی صدا و آواز خواندن هم تشخیص داد. معمولا عروس هلندی نر، اهل آواز و سر و صدا و سوت زدن و شلوغ کاری است. بعد از بلوغ هم کمی صدایشان تغییر می‌کند. در حالیکه پرنده ماده، آرام است و صدایی هم ندارد. صدای او بیشتر شبیه به جیغ کشیدن کوتاه است.

تشخیص جنسیت از روی لگن

در این روش برای دقت بیشتر باید پرنده حتما بالغ شده باشد و اگر که پرنده ماده، قبلا تخم گذاشته باشد هم کار شما بسیار راحت می‌شود. البته که این روش کمی تخصصی است و افراد حرفه‌ای و با تجربه می‌توانند خیلی خوب تشخیص دهند. اگر تجربه و مهارت ندارید، این روش را امتحان نکنید. ممکن است باعث ایجاد درد و آسیب در پرنده شوید. می توانید برای آشنایی بیشتر از نحوه نگهداری پرندگان و طوطی سانان، محتوای مقرر در پت شاپ پرندگان را مطالعه نمایید.

سوالات متداول روش‌های تعیین جنسیت عروس هلندی

  • چگونه از روی فرم سینه پرنده، می‌توان جنسیت او را تشخیص داد؟
    سینه عروس هلندی نر فاقد هرگونه فرورفتگی است و از گردن تا پاها صاف است ولی فرم سینه عروس هلندی ماده به گونه‌ای است که دارای فرورفتگی است که از گردن تا زیر پاها است.
  • تشخیص جنسیت در عروس هلندی از طریق پاها چگونه است؟
    پاهای عروس هلندی نر، کشیده و بلند و باریک است. ناخن های بلندی هم دارد. ولی پرنده ماده دارای پاهایی کلفت، پهن، کوتاه و زمخت است. ناخن‌هایش هم به اندازه جنس نر بلند نیست.
  • تفاوت رنگ صورت عروس هلندی نر با ماده چیست؟
    رنگ صورت عروس هلندی ماده نسبت به جنس نر، تیره‌تر است و پرنده نر صورت روشن‌تری دارد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا