گربه آپارتمانی

درباره طول عمر گربه چه می‌دانید؟

گربه‌ها چقدر عمر می‌کنند؟ این سؤالی است که شاید ذهن خیلی از علاقه‌مندان به گربه را به خود مشغول کرده است. در پاسخ به این سؤال باید گفت عوامل زیادی همچون محیط، شرایط نگهداری، نژاد و توجه به سلامتی و واکسن می‌تواند در طول عمر گربه و اصول نگهداری گربه نقش مهمی داشته باشد.

چنانچه علاقه‌ به نگهداری از گربه دارید با پتیا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد علائم پیری در گربه، طول عمر گربه و نحوه تشخیص سن گربه کسب کنید.

فاکتورهای مهم در طول عمر گربه کدامند؟

گربه ‌ها توانایی زندگی طولانی مدت حتی تا 20 سال را نیز دارند؛ البته مادامی که سرپرست آنها، شرایط مناسب و ایده آلی را برایشان مهیا سازد.

به طور کلی، میزان طول عمر گربه‌ هایی که در خانه از آنها نگهداری می‌شود، نسبت به گربه ‌های خیابانی بیشتر است؛ چرا که کمتر در معرض انواع بیماری‌ها و خطرات غیر قابل پیش بینی همچون تصادف با وسایل نقلیه قرار می‌گیرند.

بنابراین، طول عمر گربه و بروز علائم پیری در گربه در فضای باز می‌تواند 2 تا 3 سال یا حتی بیشتر از این بازه زمانی، نسبت به گربه‌های خانگی کمتر باشد.

امروزه با پیشرفت در تغذیه و داروهای دامپزشکی از جمله واکسن‌ها و عوامل درمانی دیگر، گربه‌ها تا بیش از 15 سال و در بعضی موارد حتی بیشتر از 20 نیز قادر به زندگی هستند. پس از تشخیص سن گربه از جمله عواملی که در نگهداری از گربه‌ ها و افزایش طول عمر آنها باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

  • توجه به رفتارها و تغییرات فیزیکی
  • اشتها و مصرف آب
  • الگوهای تنفسی و سرفه
  • واکسیناسیون منظم
  • بررسی منظم توسط دامپزشک
  • رژیم متناسب با سن گربه
  • بازی کردن با گربه
  • فراهم کردن محیطی بدون استرس

به دلیل اهمیت این عوامل در طول عمر گربه در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره شده است:

  • ارتباط میان تغذیه گربه و طول عمر

اگر قصد نگهداری از یک گربه را دارید، پس از تشخیص سن گربه باید بدانید که گربه‌های بالغ نمی‌توانند مقادیر زیادی کربوهیدرات یا لاکتوز را هضم کنند؛ بنابراین، نیازی به وجود این گروه از مواد غذایی در تغذیه آنها نیست.

کربوهیدرات‌ها حتی می‌توانند میزان هضم پروتئین را نیز کاهش دهند و از این رو، وجود آنها در برنامه غذایی گربه‌ها مضر است.

پروتئین برای گربه از اهمیت بالایی برخوردار است، گربه ‌ها به دلیل سیستم هضم منحصر به فرد خود، در مقایسه با سگ و دیگر حیوانات خانگی، به مقدار زیادی پروتئین احتیاج دارند.

گربه ‌های بزرگسال باید حداقل 5/5 گرم پروتئین در روز دریافت کنند. این بدان معناست که یک گربه متوسط، باید حداقل روزانه 20 گرم پروتئین و اغلب خیلی بیشتر مصرف کند تا نیاز بدنی او برطرف شود. علاوه بر پروتئین، وجود اسید آمینه نیز در غذای گربه‌ها اهمیت زیادی دارد.

پس هنگام تهیه غذا برای گربه خود باید پس از تشخیص سن گربه، غذای مناسبی را تهیه کنید و از دادن غذاهای مضر به او اکیداً خودداری نمایید؛ چرا که با دادن غذاهای مضر، سلامت او را تحت تأثیر قرار خواهید داد.

  • تاثیر سلامتی گربه بر طول عمرش

برخی از بیماری ‌ها اثرات طولانی مدتی بر گربه‌ ها دارند و حتی ممکن است طول عمر آنها را نیز کوتاه‌تر کنند. از این رو، معاینه‌های منظم، واکسیناسیون و توجه به رفتارهای آنها تا حدودی در افزایش طول عمر گربه‌ ها مؤثر است.

پس باید توجه داشته باشید که برای نگهداری از گربه، تنها تهیه غذا و بازی با او کافی نیست، سلامتی و جلوگیری از بروز بیماری نیز اهمیت بالایی دارد.

  • ارتباط شیوه زندگی گربه با طول عمر او

خطرات روزانه‌ای که گربه‌ ها را در فضای باز (گربه های خیابانی) تهدید می‌کند، بسیار بیشتر از گربه‌ هایی است که در خانه از آنها نگهداری می‌شود؛ بنابراین، طول عمر گربه در فضای باز اغلب کوتاه است و علائم پیری در گربه‌ های خیابانی نیز سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

از جمله خطرات احتمالی که گربه‌ ها در خیابان با آن ها روبرو خواهند شد، عبارتند از تصادف، بیماری های گربه، نیافتن غذا و غیره.

نحوه تشخیص سن گربه

دانستن سن گربه امری ضروری نیست، اما در تعیین رژیم صحیح و مراقبت مورد نیاز می‌تواند به شما کمک کند. از جمله عواملی که با استفاده از آنها قادر به مشخص کردن سن گربه هستید، می‌توان به دندان، اندازه، چشم و مو اشاره کرد.

در ادامه، به روند تکامل شکل ظاهری گربه‌ ها و علائم پیری در گربه و معین کردن سن گربه اشاره شده است:

1 روزگی: بچه گربه‌ها قادر به ایستادن نخواهند بود و چشم ‌های آنها بسته است.

1 هفته تا 3 هفتگی: در این بازه زمانی معمولاً چشم‌های بچه گربه‌ها باز می‌شود، به صورت لرزان و بی‌تعادل شروع به راه رفتن می‌کنند و دندان‌های آنها نیز جوانه می‌زند.

4 تا 5 هفتگی: در این مدت، بازی کردن و راه رفتن بچه گربه‌ها بیشتر می‌شود و شروع به نظافت خود می‌کنند.

6 هفتگی: چشم‌های بچه گربه‌ها از رنگ آبی به رنگ دائمی خود تغییر می‌کند.

8 هفتگی: در 8 هفتگی معمولاً کلیه دندان‌های گربه، به صورت کامل درآمده و قادر به برقراری ارتباط خواهند بود.

4 تا 6 ماهگی: در این مدت دندان‌های دائمی بچه گربه در می‌آید و تا 6 ماهگی گربه دارای دندان‌هایی دائمی، درخشان و سفید خواهد بود.

3 تا 5 سالگی: از 3 و 5 سالگی گربه‌ ها دارای دندان‌هایی زرد رنگ خواهند بود.

7 تا 12 سالگی: تشخیص سن گربه در این سنین با مشاهده دندان ها و وجود بیماری امکان پذیر است. در این دوره دندان‌های گربه شروع به سایش می‌کند و رنگدانه های روی دندان‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

انواع بیماری‌ها نیز در این حدود سنی یا بیشتر خود را نشان می‌دهند و گربه‌ها  دارای کلیه علائم پیری همچون ضعیف شدن سیستم دفاعی، از دست دادن انعطاف پوست، رشد ناخن‌ها، پیچیدن موها و افتادن دندان‌ها هستند.

علائم پیری در گربه کدامند؟

مطمئناً همانند دیگر حیوانات و انسان‌ها، گربه ‌ها نیز با بالاتر رفتن سنشان، رفتارهای سالخورده‌ها را از خود بروز می‌دهند و دچار انواع بیماری‌ها و مشکلات خواهند شد.

به منظور تشخیص سن گربه به صورت دقیق‌تر در سنین بالا باید به علائمی همچون کاسته شدن میزان فعالیت و اشتهای گربه‌ ها، ضخیم شدن موها، کاهش بینایی و شنوایی گربه، عفونت‌های شکمی، سرطان، بیماری‌های لثه، بلند شدن ناخن‌ها و دیگر موارد توجه نمود.

علائم پیری در گربه‌ه ا در صورتی که به درستی از آنها نگهداری و رسیدگی شود، دیرتر بروز خواهد کرد و گربه حتی تا 20 سالگی یا حتی بیشتر نیز عمر می‌کند.

در صورتی که قصد نگهداری از یک گربه را دارید، ابتدا با توجه به تکنیک‌های گفته‌شده به تعیین سن گربه بپردازید و سپس با حدسی که در مورد سن او می‌زنید، شروع به تنظیم رژیم غذایی حیوان خانگی خود و مراقبت از آن کنید.

سن گربه
سن گربه

چنانچه زمان کافی برای رفتن به پت شاپ را ندارید، برای تهیه غذا و انواع ویتامین لازم برای گربه خود می‌توانید از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی کلیه مواد مورد نیاز را خریداری و درب منزل خود دریافت نمایید.

از اهمیت واکسیناسیون گربه ها چه می دانید؟ باید توجه داشته باشید که علاوه بر بروز علائم پیری در گربه هر نوع بیماری که گربه‌ ها به آن مبتلا می‌شوند، در کاهش طول عمر گربه نقش دارد، بنابراین، در طی مدت زمان معینی باید او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید و کلیه مراحل واکسیناسیون آن را انجام دهید.

لازم به ذکر است جهت جلوگیری از بیماری‌های لثه و افتادن زود هنگام دندان‌های گربه که یکی از علائم پیری در گربه نیز هست، همواره سعی کنید با مسواک زدن دندان‌های او به تمیز و سالم نگه داشتن دندان و لثه‌هایش بیشتر توجه کنید.

علاوه بر تغذیه و سلامتی جسمی گربه، باید به فعالیت و بازی کردن با او با توجه به تشخیص سن گربه توجه نمایید. برای این کار می‌توانید لوازم بازی و سرگرمی او را از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی تهیه و با این کار از اضافه وزن احتمالی آن نیز جلوگیری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا