بیماری های حیوانات خانگیسگ خانگی

عوارض واکسن هاری در سگ

هاری یک بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده است. علاوه بر سگ‌ ها، گربه‌ ها و سایر پستانداران از جمله انسان را نیز مبتلا می‌کند. خوشبختانه، با واکسیناسیون مناسب، هاری سگ کاملاً قابل پیشگیری است. برای اطلاع از نحوه عملکرد واکسن، عوارض واکسن هاری در سگ‌ و نحوه اطلاع از این‌که آیا عوارض جانبی واکسن هاری نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد، به خواندن مقاله ادامه دهید.

هاری چیست؟

هاری یک بیماری عصبی کشنده است که در حیوانات یافت می‌شود. ویروس تک رشته‌ای از جنس Lyssavirus از خانواده Rhabdoviridae است. این یک بیماری ویروسی و قابل پیشگیری است که به طور معمول سگ‌هایی را که توسط حیوان آلوده دیگری گاز گرفته می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. اثرات مخرب آن منجر به اختراع واکسن هاری برای سگ‌ها شد.

علائم هاری در سگ چیست؟

هاری یک عفونت ویروسی مغز است که بر ماده خاکستری مغز سگ و همچنین، سیستم عصبی مرکزی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. عفونت منجر به بیماری مغزی و در نهایت، مرگ می‌شود. علائم اولیه هاری شامل تب، ضعف، ناراحتی عمومی و سایر علائم، شبیه آنفولانزا است.

با پیشرفت هاری در بدن حیوان، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • گیجی
  • بیخوابی
  • فلج جزئی
  • توهمات
  • تحریک
  • افزایش بزاق
  • فشار خون
  • هیدروفوبیا (ترس از آب)
  • اختلال عملکرد مغزی
  • هذیان

هنگامی که این علائم در حیوان ظاهر شود، وضعیت تقریبا همیشه کشنده خواهد بود. در صورت عدم درمان مناسب، مرگ، معمولا طی چند روز پس از علائم شدیدتر رخ می‌دهد.

نحوه عملکرد واکسن هاری در سگ ها

همه واکسن‌های هاری تجویزشده، از ویروس غیرفعال یا کشته شده هاری تشکیل می‌شوند، به این معنی که ویروس پردازش شده است، بنابراین، نمی‌تواند به خودی خود، باعث بیماری شود. در حالی که بیشتر واکسن‌ها به دو تا چهار تقویت کننده اولیه نیاز دارند، واکسن هاری کمی متفاوت است. مانند سایر واکسن‌های کشته شده، دوز اولیه واکسن هاری، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا بتواند آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کند که می‌توانند در صورت قرار گرفتن سگ در معرض ویروس، با هاری مبارزه کنند.

ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا علائم ایجاد شود که به بدن سگ اجازه می‌دهد تا پاسخ ایمنی خود را نشان دهد و با عفونت مبارزه کند. واکسن هاری آنقدر موثر است که سگ‌هایی که واکسینه شده‌اند، بسیار بسیار بعید است که به این بیماری مبتلا شوند.

نحوه عملکرد واکسن هاری در سگها
نحوه عملکرد واکسن هاری در سگها

در ادامه مقاله، به عوارض واکسن هاری در سگ نیز پرداخته‌ایم.

آنتی‌بادی‌های واکسن با گذشت زمان کاهش می‌یابند و باعث می‌شوند تا واکسن هاری کارایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل است که سگ‌ها باید دوزهای تقویت کننده بعدی را نیز دریافت کنند. سگ‌ها معمولاً پس از واکسن اولیه، یک تقویت کننده دریافت می‌کنند و سپس، هر یک تا سه سال یک بار آن را برای حفظ ایمنی تجدید می‌کنند.

در ادامه، برخی از عوارض واکسن هاری در سگ برشمرده شده‌اند.

عوارض جانبی رایج واکسن هاری در سگ‌ ها

از آن‌جایی که واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی عمل می‌کنند، عوارض واکسن هاری در سگ ‌معمولا به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن است. عوارض جانبی می‌تواند شامل تب خفیف، از دست دادن خفیف اشتها و کاهش خفیف تا متوسط ​​انرژی برای 24 تا 36 ساعت پس از واکسیناسیون باشد.

همچنین، ممکن است سگ‌ها در محل تزریق دچار درد و تورم خفیف شوند. برخی از سگ‌ها اصلا هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی‌کنند. اگر عوارض جانبی رخ دهد، معمولاً در عرض یک ساعت پس از واکسیناسیون شروع می‌شود و در عرض یک یا دو روز فروکش می‌کند.

گاهی اوقات، سگ‌ها دچار تورم کوچک و بدون درد در محل تزریق می‌شوند که می‌تواند تا چند هفته ادامه یابد. در موارد نادر، سگ‌ها ممکن است ناحیه کوچک و دایره‌ای از ریزش مو را در محل تزریق تجربه کنند.

عوارض نادر واکسن هاری در سگ‌ ها

در موارد نادر، عوارض واکسن هاری در سگ می‌تواند شدید باشد. اما به این دلیل نیست که مشکلی در خود واکسن وجود دارد، بلکه به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی سگ است. عوارض جانبی جدی معمولا بلافاصله پس از واکسیناسیون یا ظرف یک تا دو ساعت پس از واکسیناسیون شروع می‌شود.

واکنش‌های نادر به واکسن هاری عبارتند از:

  • کهیر که به صورت توده‌های سفت در سراسر بدن سگ ظاهر می‌شود و ممکن است خارش به همراه داشته باشد.
  • علت بالا آوردن در و استفراغ سگ ها می‌تواند از عوارض نادر واکسن هاری باشد.
  • اسهال
  • صورت، پوزه و یا چشم‌های متورم
  • درد یا تورم شدید در محل تزریق
  • سرفه
  • افتادن یا غش کردن

اگر متوجه هر یک از این عوارض واکسن هاری در سگ شدید، بلافاصله سگ خود را برای درمان اضطراری نزد دامپزشک ببرید.

واکنش های نادر به واکسن هاری در سگ
واکنش های نادر به واکسن هاری در سگ

اگر متوجه عوارض جانبی واکسن هاری شدید، چه باید کرد؟

از دست دادن انرژی برای یک یا دو روز، تب و درد خفیف و از دست دادن موقت اشتها همگی نشان می‌دهند که واکسن، کاری را که قرار بوده دهند، یعنی تحریک سیستم ایمنی، انجام داده است.

اگر متوجه این عوارض واکسن هاری در سگ شدید، به سگ خود اجازه دهید استراحت کند، او را با دقت و محبت حمام کرده و برای چند روز تحت نظر بگیرید. اگر نگران این هستید که سگتان درد داشته باشد، با دامپزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید. آن‌ها ممکن است برای کمک به سگ شما، داروهای مسکن تجویز کنند.

جایگزین های واکسن هاری

اگر سگ شما واکنش نامطلوبی به واکسن هاری نشان داد، با دامپزشک خود صحبت کنید. قوانین در هر کشور متفاوت است و دامپزشک شما بهترین منبع شما در مورد این‌که آیا سگ شما می‌تواند واکسن را ترک کند یا نه، خواهد بود.

به عنوان یک جایگزین، دامپزشک می‌تواند آزمایش تیتر انجام دهد که سطح آنتی بادی‌ها را در خون ارزیابی می‌کند. این می‌تواند به تعیین اینکه آیا آنتی بادی کافی برای دفاع در برابر بیماری وجود دارد یا خیر، کمک کند. اگر در گذشته عوارض واکسن هاری در سگ شما شدید بوده است، حتما با دامپزشک خود در میان بگذارید. اگر سگ شما به واکسن حساس باشد، دامپزشک ممکن است بتواند عوارض جانبی منفی را با تجویز آنتی هیستامین‌ها یا سایر داروها قبل از واکسیناسیون کنترل کرده و سگ را از نظر واکنش‌های پس از واکسیناسیون تحت نظر داشته باشد.

اگر همچنان نگران هستید، در تماس با دامپزشک خود تردید نکنید. با این حال، به طور کلی، تماس با دامپزشک ضروری نیست، مگر در موارد زیر:

  1. عوارض جانبی خفیف رو به وخامت می‌رود یا بیشتر از چند روز ادامه می‌یابد.
  2. سگ شما در محل تزریق دچار تورم می‌شود که دردناک است.
  3. سگ شما واکنش‌های شدید یا غیر طبیعی نشان می‌دهد.

ممکن است استفاده از یک رژیم غذایی صحیح به بهبود وضعیت فعلی کمک کند. علاوه بر غذاهای مشترک انسان و سگ، شما قادر خواهید بود تا انواع غذای خشک سگ، غذاهای درمانی و مکمل‌های دارویی را از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا تهیه کنید.

هدف از واکسیناسیون توله سگ ها چیست؟

توله‌ها به طور موقت از برخی بیماری‌ها از طریق شیر مادر محافظت می‌شوند. با این حال، این مصونیت، خیلی طول نمی‌کشد. زمانی که توله سگ شما به سن 6 تا 8 هفتگی می‌رسد، باید پروتکل واکسیناسیون را شروع کند. همه واکسن‌ها اجباری نیستند. برخی از واکسن‌ها بر اساس سبک زندگی حیوان خانگی شما توصیه می‌شود. واکسن هاری از جمله این واکسن‌ها است.

هاری یک بیماری جدی و کشنده برای انسان و حیوانات است. بسیاری از واکسیناسیون‌ها از ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری محافظت می‌کنند. ممکن است عوارض واکسن هاری در سگ دیده شود، اما عوارض جانبی جدی، نادرند. واکسینه کردن سگ شما در برابر هاری یک قانون است و انجام ندادن آن می‌تواند عواقب جدی دربر داشته باشد.

اگر نگران هستید یا اگر سگ شما قبلا به واکسن‌ها واکنش نشان داده است، بهترین کار، مراجعه به دامپزشک می‌باشد. فهرستی از سوالات را در قرار ملاقات بعدی دامپزشکی سگ خود همراه داشته باشید و فراموش نکنید که در مورد توصیه‌های واکسیناسیون بپرسید.

واکسیناسیون توله سگ ها
واکسیناسیون توله سگ ها

سوالات متداول

عوارض واکسن هاری در سگ چقدر طول می‌کشد؟

شایع‌ترین واکنشی که سگ‌ها پس از تزریق واکسن نشان می‌دهند، ناراحتی عمومی و بی‌حالی است که ممکن است با تب خفیف همراه باشد؛ زیرا سیستم ایمنی سگ شما به واکسیناسیون پاسخ می‌دهد. این علائم خفیف، طبیعی و مناسب هستند و فقط یک یا دو روز باقی می‌مانند.

مضرات واکسن هاری چیست؟

تب، استفراغ، درد مفاصل، احساس بیماری عمومی، احساس گزگز در انگشتان دست یا پا، ضعف یا احساس غیرعادی در بازوها و پاها یا مشکلات تعادل یا حرکت چشم، مشکل در صحبت کردن یا بلع.

آیا سگ بعد از واکسیناسیون بیمار می‌شود؟

احساس بیماری پس از تزریق آمپول برای سگ‌ها نسبتا رایج است. گاهی اوقات عوارض واکسن هاری در سگ، ممکن است یک یا دو روز طول بکشد، اگرچه برخی از سگ‌ها ممکن است سریع‌تر بهبود یابند. پس از تزریق، سگ ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، درجه حرارت بالا و سرفه خفیف را نشان دهد.

آیا سگ ها به واکسن هاری واکنش نشان می‌دهند؟

برخی از سگ‌ها واکنش خفیفی به واکسن هاری نشان می‌دهند و مقداری ریزش مو و اندکی تورم در محل تزریق خواهند داشت.

آیا واکسن هاری می‌تواند باعث فلج شدن سگ‌ ها شود؟

پس از تزریق واکسن هاری، گاهی اوقات علائم فلج در انسان و سگ ظاهر می‌شود. هرچند که به ندرت این علائم در انسان رخ می‌دهد. در سگ‌ ها این فلج معمولاً هر دو اندام خلفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات، تنها یکی از این دو، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا