تغذیه سالم حیوانات خانگیجوندگان خانگی

آیا یونجه غذای اصلی خرگوش است؟

غذای خرگوش خانگی همیشه هویج نیست! خرگوش های خانگی باید از موادی تغذیه کنند که ضامن سلامت آن‌ها باشد. یکی از موارد مهمی که در نگهداری یک خرگوش باید به آن توجه نمود، تغذیه خرگوش خانگی است که می‌بایست از تنوع لازم برخوردار بوده و تمام مواد غذایی لازم را نیز به بدن خرگوش برساند. یونجه به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، جزء جدایی ناپذیر غذای خرگوش خانگی است و به دلیل داشتن مزایایی از جمله تولید آسان و در دسترس بودن، به راحتی می‌توان نوع مرغوب آن را از پت شاپ‌ها تهیه کرد. خرگوش‌ها حیوانات بسیار دوست‌داشتنی هستند، اما باید به این مسئله  توجه داشت که در نگهداری یک حیوان خانگی، حفظ سلامت و تغذیه‌ی حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است. باید غذای مفید برای خرگوش را در رژیم غذایی او بگنجانیم و مواد خوراکی منع‌شده را نیز از غذای خرگوش حذف کنیم.

اگر شما نیز به سلامت خرگوش خود اهمیت می‌دهید، از این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا غافل نشوید.

آیا از اهمیت وجود یونجه در تغذیه خرگوش خانگی اطلاع دارید؟

تهیه بهترین یونجه برای خرگوش خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است، یونجه و علوفه خشک درصد زیادی از رژیم غذایی خرگوش را تشکیل می‌دهند و مواد مغذی را به بدن حیوان می‌رسانند؛ اما رژیم غذایی که فقط از یونجه یا علف تشکیل شده باشد، برای خرگوش کافی نیست.

برخی از علل اهمیت یونجه در غذای خرگوش عبارت است از:

  • یونجه دارای میزان بالای فیبر است و به همین دلیل، این ماده غذایی، بسیاری از مواد مورد نیاز بدن خرگوش را تأمین می‌کند.
  • عدم وجود یونجه در غذای خرگوش خانگی سبب بروز اختلال در سیستم گوارش حیوان می‌گردد.
  • بدون مصرف یونجه، عملکرد روده‌های خرگوش با اختلال مواجه شده و سرعت غذا در روده‌ها کاهش می‌یابد. این کاهش سبب بروز بیماری‌های زیادی در خرگوش شده و گاهی ممکن است منجر به مرگ حیوان شود.
  • مصرف یونجه برای سلامت دندان‌های خرگوش بسیار مفید است. خرگوش باید در طول روز ساعت‌ها عمل جویدن یونجه را انجام دهد؛ زیرا با انجام این کار، علاوه بر جلوگیری از رشد بیش از حد و درد دندان، مانع از غیرقابل استفاده شدن دندان‌ها نیز می‌گردد. در صورت عدم انجام این کار، رشد زیاد دندان، عمل نظافت و حفظ رژیم غذایی را دچار مشکل می‌کند.
  • به دلیل ادرار و مدفوع گاه و بیگاه خرگوش، یونجه خشک نقش به سزایی را در جذب بو حاصل از آن ایفا می‌کند.
تغذیه خرگوش خانگی
تغذیه خرگوش خانگی

آیا می‌توان به جای یونجه از علف معمولی در غذای خرگوش خانگی استفاده کرد؟

گنجاندن علف معمولی در رژیم غذایی خرگوش کار اشتباهی نیست اما علف معمولی مانند یک یونجه مرغوب برای خرگوش مفید نیست. یونجه را می‌توان به میزان زیاد در خانه ذخیره کرد و روزانه مقدار مشخصی از آن را به خرگوش داد؛ اما استفاده از علف معمولی در ساعاتی از روز برای خرگوش خانگی امکان‌پذیر است. اگر در محیط اطراف خود به چمنزار دسترسی دارید، می‌توانید علف را در رژیم غذایی خرگوش خود قرار دهید؛ اما باید توجه داشته باشید که خرگوش به چمن عادت نکند؛ زیرا دسترسی به آن در طول سال امکان‌پذیر نیست.

برخی دلایل، دسترسی به علف معمولی را برای خرگوش خانگی دشوار می‌کند؛ از جمله:

  • ممکن است محل زندگی صاحب خرگوش در جایی باشد که نگهداری خرگوش در فضای باز، خطرات زیادی را برای حیوان به دنبال داشته باشد. ممکن است عواملی همچون وجود شکارچیان و یا ترافیک برای خرگوش خطرآفرین باشد.
  • ممکن است صاحب خرگوش، در بیرون از منزل فضایی را برای نگهداری خرگوش نداشته باشد و یا به دلیل وجود محدودیت، این فضا را برای خرگوش خانگی مهیا نکرده باشد.
  • ممکن است به دلیل شلوغ بودن فضای خانه، صاحبان حیوانات خانگی نتوانند نظارت کافی را بر روی حیوان داشته باشند و به همین دلیل، در فضای بیرون خانه خطراتی حیوان را تهدید کند.
  • فضای بیرون، از ایمنی لازم برای حیوانات خانگی برخوردار نیست. ممکن است برخی از باغ‌ها حاوی گیاهان سمی باشند که استفاده از آن‌ها برای خرگوش خطرناک باشد.

انواع یونجه مناسب برای تغذیه خرگوش خانگی

ممکن است خرگوش شما نیازهای تغذیه‌ای خاصی داشته باشد که برای تأمین آن باید چند نوع یونجه را با هم ترکیب کنید. انواع زیادی از یونجه در فروشگاه‌های حیوانات خانگی وجود دارد که با توجه به نیاز تغذیه‌ای خرگوش خود می‌توانید یکی از گزینه‌ها را تهیه فرمایید:

  1. یونجه تیموتی
یونجه تیموتی
یونجه تیموتی برای خرگوش خانگی

این یونجه را می‌توان محبوب بیشتر خرگوش‌ها دانست. یونجه تیموتی تشکیل شده از ترکیب ساقه‌ها و برگ‌ها بوده و دارای فیبر بسیار بالایی است. ضخیم بودن این یونجه در مقایسه با یونجه‌های دیگر، سبب می‌شود این محصول برای سلامت دندان مفید بوده و همچنین، با تأثیر مثبت بر روی دستگاه گوارش، برای هضم بسیار کمک کننده باشد. میزان پروتئین یونجه تیموتی بسیار پایین است، به همین دلیل، زیاد خوردن آن در طول روز سبب افزایش وزن خرگوش نمی‌شود. یونجه تیموتی به طور طبیعی، در آفتاب، خشک شده است و به همین دلیل، نسبت به سایر یونجه‌ها رنگ سبزتری دارند.

یکی از مزایای یونجه تیموتی در دسترس بودن آن است و صاحبان حیوانات خانگی می‌توانند همیشه برای حیوان خود این محصول را فراهم کنند. مصرف این یونجه برای خرگوش‌های بالغ بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در آن مقداری کلسیم وجود دارد که برای بدن آن‌ها لازم است.

  1. چمن

علف‌ها در محیط باغ‌ها به صورت دسته‌ای رشد می‌کنند و به همین دلیل، می‌توانند در مقایسه با یونجه تیموتی شرایط نامطلوب‌تری را متحمل شوند و در برابر آن مقاوم‌تر عمل کنند. چمن نیز حاوی فیبر بالا و پروتئین پائین است و به همین دلیل، برای استفاده در رژیم غذایی خرگوش خانگی مناسب است. سعی کنید به مدت طولانی از یک محصول ثابت در تغذیه خرگوش خانگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است عوارض گوارشی برای حیوان ایجاد کند. به طور مثال، هنگامی که خرگوش بیمار می‌شود، یونجه تیموتی را با این یونجه مخلوط کرده و از ترکیب آن برای خرگوش خود استفاده کنید.

انواع چمن عبارتند از:

  • علف گندم
  • چمن جو
  • علف جو دوسر
  • چمن بروم
  • علف برمودا
  1. چمنزار

چمنزار از انواع متعدد علف‌ها تشکیل می‌شود که فرآیند خشک شدن آن‌ها در کوره انجام می‌گیرد؛ به همین دلیل، نمی‌توان آن را یونجه واقعی به شمار آورد. چمنزار سرشار از پروتئین است و اگر به عنوان غذای اصلی و در مقدار زیاد برای حیوان در نظر گرفته شود، خطر اضافه وزن را برای او به همراه دارد. می‌توانید با استفاده از ترکیب این محصول در کنار سایر انواع یونجه، از مواد مغذی آن برای خرگوش خود بهره ببرید.

  1. Alfalfa
آلفا آلفا برای خرگوش
آلفا آلفا برای خرگوش

این محصول یونجه نیست، بلکه نوعی حبوبات است که در تغذیه حیوانات قرار می‌گیرد. به دلیل وجود پروتئین زیاد در این ماده غذایی، باید دقت لازم را در میزان مصرف آن در نظر داشت؛ زیرا پروتئین زیاد سبب نفخ و اختلال در سیستم گوارشی خرگوش می‌گردد.

سخن پایانی

خرگوش، حیوانی گیاه‌خوار است و یونجه حدود 80% از رژیم غذایی این حیوان را شامل می‌شود. در دسترس بودن یونجه یکی از عواملی است که این محصول را به غذایی پرمصرف برای خرگوش خانگی تبدیل کرده است. وجود یونجه در غذای خرگوش خانگی علاوه بر رساندن مواد مغذی به بدن حیوان، به سلامت دستگاه گوارش و دندان او کمک می‌کند. استفاده از ترکیب چند نوع یونجه در رژیم غذایی خرگوش سبب می‌شود که به نوع خاصی از مواد غذایی عادت نکند و نیازهای تغذیه‌ای او به طور کامل تأمین گردد.

سوالات متداول

۱_ بهترین یونجه برای خرگوش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • تازه بوده و به هیچ عنوان کپک زده نباشد.
  • در هنگام خرید دقت کنید که از خرید یونجه‌ای که گرد و خاک زیادی در آن دیده می‌شود، خودداری نمایید.
  • یونجه را در جای خشک و به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید. همچنین، برای ذخیره و نگهداری یونجه حتما از ظرف دربسته استفاده کنید؛ زیرا در غیر این صورت، یونجه رطوبت گرفته و انتشار سموم افزایش می‌یابد.

۲_ آیا باید مقدار مشخصی یونجه برای خرگوش خانگی در نظر گرفت؟

برای هر خرگوش با توجه به میزان مواد مورد نیاز بدن باید منبع ثابتی از یونجه را در نظر گرفت. از یونجه‌هایی که سرشار از پروتئین هستند، نباید به مقدار زیاد و به عنوان غذای اصلی در رژیم غذایی استفاده کرد. قبل از مشخص کردن میزان یونجه برای غذای خرگوش خانگی، باید میزان کلسیم، فیبر و پروتئین موجود در یونجه را بررسی نمود تا با توجه به نیاز خرگوش به مواد مغذی، مقدار آن تعیین گردد.

۳_ از چه سبزیجات و گیاهانی در غذای خرگوش خانگی می‌توان استفاده کرد؟

خرگوش‌ها بسیار به سبزیجات علاقه‌مند هستند و از خوردن آن لذت می‌برند؛ اما نباید بیشتر از دو فنجان در روز به آن‌ها سبزیجات بدهید. سبزیجاتی مانند کاهو، کلم چینی، برگ هویج، برگ‌ چغندر، گشنیز، ریحون و … از جمله سبزیجاتی هستند که می‌توان در تغذیه خرگوش خانگی از آن استفاده کرد. از دادن سیب‌زمینی، ذرت، مغزها و دانه‌ها به خرگوش خودداری کنید؛ زیرا هضم این مواد غذایی برای حیوان مشکل است و سبب ایجاد ناراحتی گوارشی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا