حمایت از حیواناتنژاد پرندگان

نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه

نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه

نگهداری از حیوانات برای تمام کودکان جذاب و دوست داشتنی می‌باشد اما باید توجه داشته باشید که جوجه های رنگی و یا به قول معروف جوجه ماشینی یک موجود زنده است و اگر از آن‌ها به صورت درست نگهداری کنید امکان زنده ماندن این جوجه ‌ها افزایش می‌یابد. در این مطلب قصد داریم تا به نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه به طور کامل بپردازیم.

اکثرا جوجه رنگی‌ها در فصل بهار و تابستان به فروش می‌رسند و به دلیل نگهداری نادرست و بی توجهی به این حیوان دوست داشتنی اکثر آن‌ها دچار بیماری و مرگ زودرس می‌شوند.

به طور کلی جوجه‌ها حیواناتی هستند که باید در باغچه و خاک بزرگ بشوند، در صورت خریداری جوجه رنگی‌ باید توجه داشته باشید نگهداری به این حیوان نیازمند به رعایت کردن نکاتی دارد که در ادامه به طور کامل این نکات را برای شما شرح داده‌ایم.

جوجه رنگی
نحوه نگهداری از جوجه رنگی

توجه به تغذیه برای نگهداری جوجه رنگی در خانه

تغذیه جوجه رنگی یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری کردن از این حیوان می‌باشد، بهتر است بدانید که وجود آب تمیر و پاکیزه در کنار جوجه رنگی الزامی است و یکی از مهم ترین نکاتی که باید در تغذیه این حیوان به آن توجه کنید تهیه غذاهای مقوی برای جوجه می‌باشد.

بهترین غذا برای نگهداری جوجه رنگی در خانه یک قاشق آرد سفید گندم به اضافه یک قاشق پودر سبوس است که می‌توانید آن‌ها را به راحتی از نان فروشی‌ها تهیه کرد. سایز غذای جوجه رنگی نیز دارای اهمیت است می‌باشد و دادن غذاهای بزرگ می‌تواند سلامت جوجه شما را به خطر بیاندازد.

می‌توان برای غذای جوجه رنگی از ترکیبات دانه های جو، ذرت، گندم، سویا و … نیز استفاده کرد، برای استفاده از این دانه‌ها باید آن‌ها را پودر کنید و سپس پودرشان را به جوجه خود بدهید؛ سبزیجات و میوه های خرد شده نیز برای جوجه رنگی بسیار مفید و مناسب می‌باشند.

دمای مناسب برای جوجه رنگی ها

برای زنده نگه داشتن جوجه رنگی خود، باید به دمایی که از آن‌ها نگهداری می‌کنیم توجه بسیار زیادی داشته باشیم زیرا گرما و یا سرمای بیش از حد باعث مرگ جوجه رنگی‌های شما می‌شود. به طور کلی دمای مورد نیاز جوجه رنگی بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد است؛ باید توجه داشته باشید که نوسانات دما نیز می‌تواند در به خطر افتادن سلامت جوجه های شما تاثیر داشته باشد.

نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه
دمای مورد نیاز جوجه

انواع ویتامین مورد نیاز جوجه

جوجه رنگی‌ها بدن بسیار ضعیفی دارند و می‌توانند در اثر تغییر دمای کوچک هوا جان خود را از دست بدهند؛ برای تقویت و نگهداری جوجه رنگی در خانه بهتر است از ویتامین‌های مخصوص جوجه استفاده کنید. برای تهیه ویتامین های مخصوص جوجه باید به پت شاپ های اینترنتی مراجعه نمایید و در کمترین زمان ویتامین مورد نیاز جوجه را تهیه کنید.

محل نگهداری جوجه رنگی در خانه

محل نگهداری کردن از جوجه رنگی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد، بهترین محلی که می‌توان جوجه رنگی خود را در آن نگهداری کرد کارتن‌های بسیار بزرگ است؛ باید توجه داشته باشید کارتنی که برای جوجه خود انتخاب کرده‌اید قبلا مختص به مواد شوینده نبوده باشد زیرا بوی آن ممکن از سلامت جوجه شما را به خطر بیاندازد.

وجود نور نیز در محل نگهداری جوجه رنگی دارای اهمیت زیادی است و باید یک عدد چراغ خواب 15 والتی را در گوشه‌ای از کارتن جوجه‌ی خود قرار بدهید به طوری که نور آن کارتن جوجه شما را روشن سازد.

محل نگهداری جوجه رنگی در خانه
محل مناسب برای جوجه رنگی

نکات مهم در انتخاب جوجه رنگی

برای خرید جوجه رنگی باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک جوجه رنگی سالم و سرحال را خریداری کنید، اکثرا جوجه‌هایی که دچار بیماری هستند، طول عمر بسیار کمی نیز دارند که در ادامه نکات بسیار مهم در انتخاب جوجه رنگی‌های سالم را برای شما شرح داده‌ایم:

  • جوجه‌هایی جیک جیک می‌کنند اکثرا سالم هستند.
  • برای خرید جوجه سالم باید به دنبال جوجه‌ای بروید که پرهای مرتب دارد.
  • قبل از خرید جوجه حتما زیر بال‌ها و ناخن‌های حیوان را بررسی کنید.
  • از خرید جوجه‌هایی که بدنشان پف دارد اجتناب کنید.
  • معمولا جوجه‌های سالم سعی می‌کنند از دست انسان‌ها فرار کنند ولی جوجه‌های بیمار حرکتی نمی‌کنند.
  • جوجه‌هایی که گوشه گیر و بی اشتها هستند مریض می‌باشند.
  • توجه کردن به لنگ زدن یا نزدن جوجه رنگی نیز بسیار مهم است.

دلایل جیک جیک کردن زیاد جوجه چیست؟

همانطور که در متن بالا گفته شد جیک جیک کردن جوجه رنگی نشان دهنده سلامت او می‌باشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد باعث افزایش صدای جوجه می‌شود. گاهی ممکن است محلی که جوجه رنگی در آن قرار دارد سرد باشد و یا جوجه شما گرسنه و یا تشنه باشد، در این صورت باید لوازم مورد نیاز جوجه را در دسترسش قرار بدهید و بهتر است بدانید که بهترین وسیله برای گرم کردن جوجه رنگی لامپ‌های رشته‌ای می‌باشد.

نگهداری از جوجه
دلایل جیک جیک کردن جوجه

نحوه حمام کردن جوجه رنگی

یکی از نکات برای نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه این است که جوجه خود را هر هفته حمام کنید؛ برای شستشوی جوجه رنگی باید مقدار کمی آب گرم را در لگنی بریزید و سپس جوجه خود را درون آن قرار بدهید. جوجه رنگی توانایی شستشوی خود را دارد و شستشوی آن با دست ممکن است به پرنده شما آسیب وارد کند.

برای خشک کردن جوجه رنگی نیز باید ابتدا او را با یک حوله خشک کنید و بعد آن را در برابر نور خورشید قرار بدهید.

علت بی حالی جوجه رنگی چیست؟

بسیاری از افراد نگران بی حالی جوجه رنگی خود هستند، علت بی حالی جوجه ممکن است به دلیل بیمار بودن آن باشد اما توجه داشته باشید که اگر نکات بالا را به درستی رعایت کرده باشید هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

جوجه‌ها نیز مانند انسان‌ها نیاز به خواب کافی دارند اما اگر جدا از بی‌حالی جوجه شاهد بی اشتهایی او نیز بودید بهتر است او را نزد یک دامپزشک ببرید.

دلایل بیمار شدن جوجه
علت بی حالی جوجه رنگی

سوالات متداول نحوه نگهداری جوجه رنگی در خانه

برای نگهداری از جوجه رنگی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
برای نگهداری کردن از جوجه رنگی باید به تغذیه، محل نگهداری، حمام کردن و دمای مورد نیاز جوجه رنگی خود توجه داشته باشید.

دلایل جیک جیک کردن جوجه چیست؟
اکثرا جوجه‌هایی که زیاد جیک جیک می‌کنند کاملا سلامت هستند اما سرما و یا کمبود غذا نیز می‌تواند یکی از دلایل جیک جیک کردن جوجه رنگی باشد.

در محل نگهداری جوجه رنگی چه چیزهایی باید وجود داشته باشد؟
وجود وسایلی همچون ظرف آب، لامپ 15 والتی، غذا و … در محل نگهداری کردن از جوجه رنگی‌ها الزامی می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا