نژادگربه آپارتمانینژادهای گربه

معرفی نژاد گربه هیمالین

نژاد گربه هیمالین با آن ظاهر جذابی که دارد، در کنار خلق و خوی ملایمی که همراه با عادات اوست، این گربه را برای ماندن در کنار انسان‌ها به یکی از بهترین حیوانات خانگی تبدیل کرده است.

گربه های نژاد هیمالین از دسته گربه‌های مو بلند محسوب می‌شوند. گربه‌هایی که بیشتر از لحاظ قد و قواره هم‌شکل نژاد پرشین هستند و در رنگ بندی موهای بلند خود، شباهت‌هایی به نژاد سیامی دارند؛

اما از این‌ها گذشته آن چیزی که نژاد گربه هیمالین را مجذوب کرده است، حضور چشم‌هایی گیرا در این نژاد است. چشم‌هایی رنگی که وجهه مهربانی در چهره نژاد گربه هیمالین انداخته است.

با پتیا همراه باشید تا به معرفی نژاد گربه هیمالین بپردازیم.

ریشه‌های نژاد گربه هیمالین از چه نژادها و از کجاست؟

گربه های نژاد هیمالین در جمع نژادهای خالص از گربه‌های جهان قرار نمی‌گیرند. از ماجرای پیدایش آنها نزدیک به ۹۰ سال می‌گذرد؛ زمانی که پرورش‌دهندگان گربه تلاش برای انتقال رنگ‌های جذاب در گربه سیامی به سمت موهای زیبای گربه پرشین داشته‌اند.

در نگاه آنها، اگر می‌توانستند ظاهر جذاب گربه پرشین را با دنیای رنگ بندی سیامی درآمیزند، قطعاً نژادهایی با ظاهری جذاب‌تر را پیدا خواهند کرد. ایده آنها در همان ابتدای امر چندان موفقیت آمیز نبود؛ اما از نسل چهارم در زاد و ولد چنین ترکیب نژادی، گربه‌هایی متولد شدند که هر دو وجه زیبای پرشین و سیامی را همراه خود داشتند. مو‌های پرپشت این گربه جدید، شباهت زیادی به موی بز‌های وحشی در کوهستان هیمالیا داشت. برای همین، نام این نژاد جدید را هیمالین گذاشتند.

گربه هیمالین با چشمان بی‌نظیر آبی رنگ
گربه هیمالین با چشمان بی‌نظیر آبی رنگ

نژاد گربه هیمالین از سال 1935 مورد توجه پرورش دهندگان انگلیسی قرار گرفت و در سال 1980 در پی اقدامات جدی برای تقویت هر چه بیشتر نژاد پرشین، این نژاد از گربه در جمع زیرشاخه‌های گربه‌های پرشین معرفی شد؛

اما این حضور در کش‌وقوس ماجراهایی ادامه پیدا کرد؛ ماجراهایی که گاها نژاد گربه هیمالین را به عنوان یک نژاد خالص و کاملا مستقل از نژاد پرشین معرفی می‌کرد و یا اینکه سعی در معرفی این نژاد به عنوان یکی از رده‌های متنوع از نژاد پرشین داشت.

در نهایت، هر دو دیدگاه از نگاه مجامع رسمی جهان در امر رده‌بندی حیوانات پذیرفته شده است.

نژاد گربه هیمالین در بسیاری از نقاط جهان یک نژاد ریشه‌دار در گربه‌های پرشین معرفی شده؛ ولی در نزد مجامع آمریکایی فضایی مستقل از یک نژاد اصیل پیدا کرده است. در این بین، اگر می‌خواهید بیشتر از تاریخچه نژاد گربه‌ها و سگ‌ها بدانید فضای تخصصی یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

ویژگی‌های اندامی در نژاد هیمالین چیست؟

در نگاه نخست حجم بالایی از موهای پرپشت و پف کرده نژاد گربه هیمالین است که تمام ویژگی ظاهر آن را در بر می‌گیرد. در واقع، حضور همین موهای جذاب است که این نژاد گربه‌ها را تا این اندازه محبوب کرده است. لکن لازم است تا از کنار موهای پرپشت نژاد گربه هیمالین اندکی عبور کنیم و ویژگی‌های اندامی این حیوان را با رویکردی دقیق‌تر بررسی نماییم.

نژاد گربه هیمالین از یک استخوان‌بندی درشت در تمام اندام‌های خود برخوردار می‌باشد. این استخوان‌بندی درشت باعث شده تا گربه هیمالین صاحب سری بزرگ، به نسبت جسمش، با گردنی قطور و پاهایی به نسبت پهن باشد.

گربه هیمالین گوش‌های کوچکی دارد و دم بزرگی هم ندارد.

موهای پرپشت نژاد هیمالین نیز در هر چه حجیم‌تر نشان دادن گربه تاثیرگذار هستند. مشخصه‌ای که بسیار شبیه به گربه‌های پرشین است. استخوان بندی درشت در قسمت‌های سر و گردن در کنار حجم بالای موهای این نژاد از گربه با پاهای کوتاهی که دارند، ظاهری تقریباً گرد به آنها بخشیده است.

البته این ظاهر گرد و پشمالوی گربه نژاد هیمالین که کاملاً یادآور نژاد پرشین‌ها می‌باشد، در رنگ بندی مو تا چشم‌ها پیرو پرشین‌ها نیستند؛ چرا که توانسته‌اند هیجان جذاب رنگ بندی را از ژن سیامی‌ها بردارند.

البته بسیار بهتر و جذاب‌تر از سیامی‌ها در تنوع رنگ موهای خود موفق بوده‌اند. موهای نژاد گربه هیمالین را می‌توانید در انواع رنگ‌های سفید، کرم با رگه‌های مشکی، آبی، یاسی، قهوه‌ای و حتی نارنجی داشته باشید؛

اما وجه کاملاً جذاب در ویژگی ظاهری گربه های نژاد هیمالین، رنگ چشمان آنها است. رنگی از تناژ آبی روشن که البته در هر گربه هیمالین رنگ بندی خاص خود را خواهد داشت؛ ولی در نهایت، آنچنان است که وجهه بسیار زیبایی را در چهره این گربه قرار داده است.

در یک نگاه علمی، گربه های نژاد هیمالین در دسته گربه‌ها با جثه‌های متوسط قرار می‌گیرند. این گربه‌ها در سن بلوغ وزنی در حدود ۵ کیلوگرم دارند و قدرت آنها از ۲۵ الی ۳۰ سانتیمتر تجاوز نمی‌کند. پاهای کوتاه، مشخصه‌ی بارزی بر قد و قواره نه چندان بلند آنها شده است.

خلاصه اگر در چهره یک گربه از نژاد هیمالین دقیق شوید، احساس چهره‌ای عبوس و اخمالو را تداعی می‌کند؛ آنچنان که فکر می‌کنید این گربه‌ها در همه حال اندکی عصبانی هستند.

البته خلق و خو، چیزی جدا از مشخصه‌های ظاهری است. موضوعی که تازه می‌خواهیم وارد جزئیات آن در معرفی نژاد گربه هیمالین بشویم.

هیمالین‌ها در خلق و خوی چگونه هستند؟

نگهداری از حیوانات خانگی تصمیم چالش برانگیزی است؛ چرا که این حیوان اعم از سگ و گربه باید مورد پسند شما قرار گرفته باشد. لذا جدا از ویژگی‌های ظاهری باید در باب خلق و خوی آنها نیز دقیق باشیم؛ چرا که آنها با خلق و خوی خود در کنار ما زندگی می‌کنند. برای همین است که توجه به خلق و خوی در نگهداری از گربه‌ها اهمیت بالایی دارد.

مثلاً برای همین نژاد گربه هیمالین، با آن اخلاق گوشه گیر و منزوی‌ای که دارد، هرگز از ماندن طولانی مدت در یک محیط شلوغ و پر رفت و آمد استقبال نخواهد کرد.

پس اگر زندگی شلوغی دارید و دائماً در جمع اجتماعات گوناگونی هستید، خیلی سخت بتوانید با یک گربه هیمالین طرح دوستی بریزید.

با این همه، هیمالین‌ها، خلق و خوی آرامی دارند. در واقع ماندن در جایی آرام و بی سر و صدا را دوست دارند و مانند همان محیط، آرام و بی سر و صدا می‌شوند.

تا حدودی، حس تنبلی دارند. اینکه از جایی به جایی بپرند و بر چیزی آویزان شوند و دائماً در حال جنب و جوش باشند، احتمالاً در حوصله هیمالین‌ها قرار نمی‌گیرد.

آنها ذاتا گربه‌های آرامی هستند و به هیچ حالت دردسر خاصی ندارد؛ اما یک حس مالکیت قوی در وجود آنها موج می‌زند.

از این رو، اگر گربه هیمالین شما تصمیم گرفت که بخشی از یک خانه مثلاً یک مبل راحتی را برای خودش بردارد، خیلی در اثبات این خواسته با او کلنجار نروید.

بگذارید برای خودش یک مالکیت گربه‌ای بسازد و در همان فضا ساعت‌ها بماند و در حس و حال خودش لذت ببرد.

نژاد گربه هیمالین ذاتا از تغییر خوشش نمی‌آید. مثلاً چندان مایل نیست تا در مکانی جدید و ناآشنا برای مدتی طولانی بماند.

حضور در محیط خانه و همان فضای مالکیتی که برای خودش تجسم کرده است را بر ماندن در هر جای دیگری ترجیح می‌دهد.

این گربه‌ها در عین آرام بودن، مستعد بروز هیجانات انفجاری نیز هستند. البته اگر می‌خواهید کمتر شاهد این هیجانات ناگهانی باشید، بهتر است حسابی گربه هیمالین خودتان را مشغول بازی کنید تا انرژی آن تخلیه شود.

گربه‌های هیمالین عاشق بازی کردن هستند و در صورت خسته شدن با آن حس و حال تنبلی که دارند، دیگر دل و دماغ هیجان‌های بی‌موقع را نخواهند داشت.

خلاصه گربه های نژاد هیمالین خلق و خوی آرام و مهربانی دارند و بسیار علاقمند هستند تا مورد توجه صاحبان خود قرار بگیرند.

به راحتی با تمام اعضای خانواده خو گرفته و در عین حال، باهوش و کنجکاو هستند. گربه‌هایی که از ماندن در کنار صاحبان خود لذت می‌برند و این ویژگی، مشخصه جذابی در نگهداری از آنها می‌باشد.

Himalayan cat
Himalayan cat

دغدغه سلامتی در نژاد گربه هیمالین

نژاد گربه هیمالین از آن دست نژادهایی است که حساسیت‌های بالایی به انواع بیماری‌ها دارند.

برای گربه های نژاد هیمالین بیماری‌های رایج بسیار زیادی قید شده است.

بیماری‌هایی که گاهاً ممکن است هرگز گربه هیمالین شما را گرفتار نکند و گاهاً یک عمر همراه آن باشد و انواع دردسرها تا هزینه‌ها را به دنبال خود داشته باشد.

به هر صورت نگهداری از این گربه زیبا و دوست داشتنی ظاهراً عاری از مشکلات نخواهد بود.

خواندن مقاله بیماری های گربه می تواند در کلیات امر راهنمای خوبی برای شما باشد؛

برخی مشکلات اندامی و بیماری‌های رایج در گربه‌های هیمالین

  • مشکلات تنفسی یک معضل همیشگی است. تقریباً تمام گربه های نژاد هیمالین از تنفس پر سر و صدایی رنج می‌برند؛ چرا که ساختار صورت آنها به گونه‌ای است که حیوان پوزه بلندی ندارد و در عین حال سوراخ‌های بینی‌اش کوچک است.
  • برخی مشکلات و بیماری‌های چشمی از موارد نه چندان جدی مانند ترشح از چشم‌ها تا مشکلات جدی همچون آنتروپیون و چشم گیلاسی و… عموماً همراه زندگی این نژاد از گربه‌ها می‌باشد.
  • گربه‌های هیمالین نسبت به هوای گرم حساسیت بالایی دارند. دلیل این حساسیت به خاطر حجم بالای مویی است که نصیب آنها شده است و به راحتی اعماق بدن آنها را داغ می‌کند.
  • یک گربه با موهای بلند و پرپشت مانند نژاد هیمالین مدام از جانب انواع انگل‌ها و حشرات که در داخل موها خانه می‌گزینند، تهدید می‌شود. از این رو، عارضه‌های پوستی و یا کچلی‌های موضعی از جمله بیماری‌های رایج در این نژاد از گربه‌ها می‌باشند.

طیف گسترده و تقریباً بزرگی از انواع بیماری‌های نادر نیز در جمع مشکلات گربه‌های هیمالین و یا هر گربه دیگری قرار دارد.

لکن می‌توان با مراقبت‌های خوب و به موقع همراه با حساسیت‌های کافی، بسیاری از این بیماری‌ها را پیشگیری نمود.

مثلاً یک شانه‌زنی مداوم که برای حیوانات با موهای بلند امری ضروری است، گامی مثبت در خلق یک زندگی شادتر برای گربه‌های هیمالین می‌باشد.

به هرحال، رعایت اصول بهداشتی در نگهداری از گربه‌ها مستلزم تهیه‌ی تجهیزات خاصی است.

شما می‌‌توانید با حضور در فضای یک فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی با طیف کاملی از این تجهیزات آشنا شوید.

گربه هیمالین
گربه هیمالین

نژاد گربه هیمالین با تمام زیبایی‌ها و شاید حس و حال آرامی که دارند در خلق یک فضای احساسی با صاحبان خود بهترین هستند.

جالب است که در مواجه شدن با یک رابطه احساسی بسیار باهوش و سیاستمدار رفتار می‌کنند.

اگر جایی دید که یک گربه هیمالین بر کاناپه‌ای دراز کشیده است و زیر چشمی صاحبان خود را دنبال می‌کند، مطمئن باشید که او در حال تحریک شما برای یک در آغوش کشیدن احساسی است.

هیمالین‌ها گربه‌هایی با اخلاقی منحصر به فرد هستند. از معدود حیوانات خانگی که به معنای واقعی صاحب شخصیتی مستقل برای خودشان می‌شوند. تا جائیکه می‌توانند برای گذران روزمرگی‌های خود تصمیم سازی کنند.

همین ذات خودمحور این گربه‌ها است که بسیاری را مجذوب آنها کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا