آکواریومماهی زینتی و آکواریومی

نگهداری ماهی زینتی در خانه

در گذشته در اکثر خانه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، حوضچه‌هایی بود که در آن ماهی‌های قرمز نگهداری می‌شد که تصویر زیبا و خاطرانگیزی را در ذهن ما حک کرده است. امروزه، آن حوضچه‌ها، جای خود را به آکواریوم‌های زیبا در خانه‌های آپارتمانی داده و استقبال و علاقه زیاد افراد به نگهداری حیوانات خانگی سبب گسترش فروشگاه‌های اینترنتی حیوانات خانگی شده است. اگر شما جز افرادی هستید که به مراقبت از ماهی در منزل خود می‌پردازید، باید نکات مرتبط با سلامت و اصول بهداشتی را به نحو احسن انجام دهید تا محیطی سالم و تمیز را برای ماهی‌ها ایجاد کنید.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا سعی داریم شما را با اصول و نکات نگهداری ماهی زینتی در خانه از جمله دما، نور، نوع غذا و مسائل بهداشتی آشنا کنیم. در صورتی که شما علاوه بر ماهی‌های زینتی، از حیوانات دیگری نیز در منزل خود نگهداری می‌کنید با مراجعه به وبلاگ پتیا می‌توانید اطلاعات لازم را در ارتباط با اصول نگهداری و مراقبت از حیوان خانگی به دست آورید.

چه غذاهایی برای ماهی‌های زینتی مناسب است؟

غذاهای نامناسب، علاوه بر به خطر انداختن سلامت ماهی‌ها، سبب آلوده شدن محیط آکواریوم شده که این امر ممکن است زمینه بیماری را در آن‌ها ایجاد کند. نوع و حجم غذایی که در هر وعده برای ماهی در نظر گرفته می‌شود، بسیار  مهم است. غذاهای زنده از جمله کامل‌ترین و بهترین نوع غذا برای ماهی‌های زینتی به شمار می‌روند. از جمله انواع غذاهای زنده می‌توان به کرم خاکی، نوزاد آرتمیا، کرم سفید، لارو پشه اشاره کرد؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که از غذاهای زنده باید به عنوان مکمل استفاده کرد.

چه غذاهایی برای ماهی‌های زینتی مناسب است؟
چه غذاهایی برای ماهی‌های زینتی مناسب است؟

از جمله خواص غذاهای زنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این غذاها به بهداشت محیط آکواریوم کمک می‌کند و در نتیجه، میزان بیماری برای ماهی‌ها کاهش می‌یابد.
  • وجود این غذاها در سلامت و شادابی بخشیدن به ماهی کمک‌کننده است.

علاوه بر غذاهای زنده، غذاهای پایه مانند اسفناج، میگو و جگر گوساله نیز می‌تواند مواد مورد نیاز را به بدن ماهی برساند. این غذاها در اپلیکیشن سفارش آنلاین از پت شاپ ها با نام پتیا موجود بوده و شما می‌توانید به راحتی خرید انواع غذای ماهی را با کیفیت بالا و به صورت منجمد انجام دهید.

آیا در نگهداری ماهی زینتی در منزل باید به دمای محیط توجه کرد؟

دمای مناسب برای اکثر ماهی‌های زینتی بین 27 الی 29 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که دمای محیط آکواریوم از این میزان بالاتر رود، فعالیت و تحرک ماهی‌ها زیاد شده و در نتیجه، متابولیسم آن‌ها افزایش می‌یابد. با افزایش متابولیسم، نیاز غذایی ماهی بالاتر رفته و نسبت به حالت معمولی به غذای بیشتری نیاز احتیاج خواهد داشت. همچنین، باکتری‌ها نیز در محیط‌های با دمای بالا رشد بیشتری دارند و همین امر سبب افزایش آلودگی محیط و در نتیجه پیدایش عوامل بیماری‌زا می‌گردد. برای جلوگیری از آلودگی محیط و رعایت بهداشت، باید مقدار غذای مصرفی توسط ماهی‌ها کنترل شده تا مانع از ایجاد فضولات در محیط آکواریوم گردد.

چگونه یک ترکیب مناسب برای ماهی‌های آکواریوم انتخاب کنیم؟

در انتخاب نوع ماهی‌های زینتی موجود در آکواریوم، باید به برخی مسائل توجه گردد؛ زیرا در اصول مراقبت از ماهی در منزل نقش مهمی را ایفا می‌کند. ماهی‌ها را می‌توان در سه گروه کف‌زی، میان‌زی و سطح‌زی جای داد. شناخت هر کدام از انواع ماهی‌های موجود در این گروه‌ها سبب می‌شود که هنگام انتخاب، ماهی‌ها از هر سه گونه باشد؛ زیرا غذایی که در آکواریوم ریخته می‌شود در هر سه قسمت توسط ماهی‌های موجود در آن بخش خورده شده و در نتیجه، میزان فضولات به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

چگونه یک ترکیب مناسب برای ماهی‌های آکواریوم انتخاب کنیم؟
چگونه یک ترکیب مناسب برای ماهی‌های آکواریوم انتخاب کنیم؟

علاوه بر این، باید این نکته را نیز در نظر داشت که ماهی‌ها بر اساس رفتار و سازگاری در سه گروه حساس، خشن و صلح‌جو قرار می‌گیرند و هنگام انتخاب برای نگهداری ماهی زینتی در منزل باید به سازگاری آن‌ها با یکدیگر توجه فرمایید.

آکواریوم مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در مراقبت از ماهی در منزل، انتخاب یک آکواریوم مناسب و انتخاب یک فروشگاه لوازم حیوانات برای تهیه ملزومات مورد نیاز ماهی‌ها است؛ زیرا هر گونه سهل‌انگاری و یا عدم توجه می‌تواند سلامت ماهی‌ها را به خطر انداخته و یا سبب مرگشان شود.

  • سایز آکواریوم: اندازه آکوایوم باید برای ماهی‌ها مناسب باشد. شاید شما این گونه تصور کنید که در صورتی که سایز آکواریوم خریداری شده کوچک باشد، مراقبت از ماهی‌ها راحت‌تر صورت گیرد اما این تصور کاملا غلط است. در صورتی که آکواریوم برای ماهی کوچک باشد، شرایط زندگی را برای او سخت کرده و به زبانی دیگر او به مرگ نزدیک می‌شود.
  • انتخاب فیلتر مناسب: شما با توجه به سایز آکواریوم خود می‌توانید فیلتر مناسب را برای آن تهیه کنید. امروزه، اکثر فیلترهای موجود در بازار سه مرحله فیلتراسیون را به خوبی انجام داده و متناسب با سایز آکواریوم به مشتری عرضه می‌شوند. در صورتی که ماهی شما به تغذیه بیشتری نسبت به سایر ماهی‌ها نیاز دارد، باید از فیلتر بزرگ‌تری استفاده کنید تا فضولات موجود در محیط آکواریوم را از بین برده و محیط را از هر گونه آلودگی پاکسازی نماید.
  • تمیز بودن محیط آکواریوم: بهداشت محیط آکواریوم در سلامت ماهی‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. داشتن یک محیط سالم به رشد ماهی‌ها کمک کرده و آن‌ها را از بیماری‌های مختلف محفوظ نگه می‌دارد.
  • تنظیم ph محیط: میزان ph مناسب برای محیط آکواریوم بین 6.5 الی 8.2 است. در صورتی که ph محیط از این مقدار کم‌تر و یا بیشتر شود، ممکن است سلامت ماهی‌ها به خطر بیفتد و حیوان رشد مناسبی را تجربه نکند.
  • برخورداری از دمای مناسب: دمای محیط آکواریوم باید در حدود 27 الی 29 درجه باشد. حتی اگر شما در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید، باید برای آکواریوم خود یک بخاری تهیه کنید تا دمای محیط آن از میزان مناسب بالاتر یا پایین‌تر نرود.
آکواریوم مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
آکواریوم مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قبل از خرید ماهی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • قبل از اقدام برای خرید هر نوع ماهی باید از نیازهای آن اطلاع پیدا کرده و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید نیازهای او را به صورت کامل تأمین نمایید.
  • قبل از خرید باید علائم بیماری ماهی را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده هر نوع علائم مشکوک، از خرید آن ماهی خودداری نمایید.
  • یکی از نکات مراقبت از ماهی در منزل این است که برخی از ماهی‌ها هستند که به تنهایی نگهداری می‌شوند. در صورتی که شما تمایل دارید چند نوع ماهی را در کنار هم نگهداری کنید، از خرید این نوع ماهی‌ها خودداری کنید.
  • در ارتباط با سازگاری ماهی نسبت به محیط تحقیق کرده و اطمینان حاصل کنید که ماهی‌های مورد نظر شما با هم سازگار هستند و می‌توانید آن‌ها را در کنار هم نگهداری کنید.

کلام آخر

بسیاری از افراد با نگهداری حیوانات خانگی در منازل خود حس خوبی را تجربه می‌کنند اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، رعایت اصول نگهداری حیوانات خانگی است. اگر شما جز افرادی هستید که به نگهداری ماهی زینتی در خانه علاقه‌مند هستید، باید مواردی که به آکواریوم و سلامت ماهی‌ها مربوط می‌شود را به طور کامل رعایت کنید تا از وجود ماهی‌های سالم در محیط تمیز لذت ببرید.

سوالات متداول برای نگهداری ماهی زینتی در خانه

1- میزان نور مناسب برای محیط آکواریوم چقدر است؟

نور مناسب سبب خوش رنگ دیده شدن ماهی‌های درون آکواریوم می‌شود و منظره بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. آکواریوم نباید در معرض نور شدید خورشید قرار گیرد؛ زیرا تابش زیاد نور خورشید سبب افزایش تولید و رشد خزه‌ها و زی‌شناوران یا پلانکتون‌ها در محیط آکوایوم شده و همین امر باعث افزایش میزان آلودگی می‌گردد.

2- در غذا دادن به ماهی‌ها باید چه نکاتی رعایت شود؟

  • مقدار غذای ثابتی را برای هر وعده در نظر بگیرید.
  • در ساعات ابتدایی روز مقدار غذای بیشتر و در ساعات پایانی مقدار غذای کمتری را برای ماهی‌ها در نظر بگیرید.
  • هرچه تکه‌های غذا بزرگ‌تر باشد، در رعایت بهداشت محیط آکواریوم تأثیر بیشتری دارد.
  • غذا را به صورت پراکنده به داخل آکواریوم بریزید، زیرا ریختن غذا در یک نقطه سبب هجوم ماهی‌ها و در نتیجه پخش شدن آن می‌گردد.
  • از غذاهای زنده به عنوان مکمل استفاده کنید.

3- چگونه محیط آکواریوم را فیلتراسیون کنیم؟

به دو روش فیزیکی و شیمیایی می‌توان محیط آکواریوم را فیلتراسیون نمود:

  1. روش فیزیکی: در این روش به کمک یک سیفون دستی و یک شلنگ باریک اضافات موجود در آکواریوم خارج شده و آلودگی و ذرات اضافی غذا از محیط آکواریوم پاک می‌شود.
  2. روش شیمیایی: در این روش از فیلترهای مخصوصی در محیط آکواریوم استفاده می‌شود که این فیلترها طی یک فرآیند شیمیایی و با کمک باکتری‌های تجزیه‌کننده، آمونیاک تولید شده توسط ماهی‌ها را به نیترات تبدیل می‌کند. در این روش، موادی مثل رزین، زئولیت و ذغال فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا