جوندگان خانگیپت شاپ آنلاین

پت شاپ جوندگان

پت شاپ جوندگان فروشگاهی است که تمامی مایحتاج جوندگان را می‌شود از آنجا تهیه کرد. اگر به نگهداری جوندگان خانگی علاقه دارید و در رابطه با وسایل نگهداری جوندگان و یا غذاهای آنها نگرانی دارید؛

پت شاپ جوندگان به صورت کامل می‌تواند نگرانی های شما را برطرف کند. این قبیل پت شاپ ها که اغلب پت شاپ آنلاین هستند، تمامی نیازهای شما را در خصوص نگهداری از جوندگان خانگی مرتفع خواهد نمود.

در این مقاله با فروشگاه پت شاپ جوندگان بیشتر آشنا خواهید شد.

تعریف گروه جوندگان

جوندگان (Rodents) بزرگترین گروه پستانداران و از جمله حیوانات خانگی محبوب هستند که به عنوان حیوانات کوچک و فعال در محیط خانگی نگهداری می‌شوند. آن دسته از جوندگان جذاب و دوست داشتنی که می‌توانند در منزل نیز نگهداری شوند خرگوش، سنجاب، همستر، خوکچه هندی و چینچیلا و… را شامل می‌شوند. جوندگان خانگی به دلیل ظاهر زیبا، رفتارهای جالب و توانایی پرورش در محیط خانگی، مورد علاقه افراد زیادی قرار گرفته‌اند.

این جوندگان کوچک، اغلب از انواع خوراکی‌ها بهره می‌برند و تغذیه‌ای به سبک گیاه‌خواری دارند. معمولاً درون قفس‌ها یا لانه های مخصوص نگهداری می‌شود. این جوندگان خانگی، با شخصیت‌ها و شیطنت‌های متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال، همسترها با چرخش در داخل چرخی که درون قفسشان قرار می‌گیرد و پنهان شدن در لانه خود شناخته می‌شوند.

مراقبت از جوندگان خانگی نیز نیازمند شناخت درست از خصوصیات و نیازهای آن‌هاست. انتخاب محیط مناسب، تغذیه مناسب و توجه به سلامت جسمی و روحی این حیوانات از مسئولیت‌های مهمی است که برعهده صاحبان آنان است.

مهم‌ترین ویژگی جوندگان، دو دندان بزرگ در فک بالا و پایین آنهاست. این دندان ها، بدون ریشه بوده و دائما در حال رشد هستند که با جویدن مواد مختلف و سفت مانند هویج، کوتاه نگه داشته می‌شوند. اگر یکی از این دندان ها به هر دلیلی بیفتد، دندان دیگر بیش از حد رشد می‌کند و در برخی از موارد سبب مرگ جوندگان خواهد شد.

چشم های جوندگان که در دو طرف صورت آنها قرار دارد، باعث می‌شود که جلو و پشت سر خود را به خوبی ببینند. اغلب جوندگان، دارای چهار انگشت در دست و پنج انگشت در پا هستند. علت بقای جوندگان را می‌توان جثه کوچک و تولید مثل بالا و برای برخی از گونه ها، خواب زمستانی و تابستانی دانست.

متداول‌ ترین جوندگان خانگی در ایران

همستر

همستر خانگی
همستر خانگی

همستر از گروه پستانداران و  جزو جوندگان خانگی است که نگهداری آن متداول‌تر از سایر جوندگان می‌باشد. اسم همستر از کلمه آلمانی “hamstern” به معنی انبار دهنده گرفته شده است. دلیل این نام گذاری این است که همستر غذای خود را داخل کیسه‌ی لپ هایش حمل می‌کند.

دو نوع همستر به عنوان جوندگان خانگی شناخته شده‌اند:

  • همستر طلایی
  • همستر کوتوله

همستر کوتوله تقریبا نصف همستر طلایی است. همسترهای طلایی اگر تنها هم باشند، شاد هستند و ممکن است در زندگی گروهی با یکدیگر درگیر شوند. در حالیکه، همسترهای کوتوله، جوندگان خانگی اجتماعی‌تری هستند.

در انتخاب همستر به رفتار و پوشش بدنی آنها دقت نمایید. همسترهای سالم باید پر جنب و جوش و کنجکاو باشند. پوشش بدنی آنها باید صاف بوده و چشمانی تمیز داشته باشند.

نفس کشیدن آنها باید بی صدا و بدون سختی صورت گیرد. همسترها معمولا در طول روز استراحت و شب ها شروع به فعالیت می‌کنند، به همین علت، شاید بهتر باشد محل نگهداری آنها را در داخل اتاق خواب خود انتخاب نکنید.

از اصلی ترین وسایل نگهداری جوندگان، تهیه‌ی یک قفس مناسب است. برای همستر سه نوع قفس سیمی، پلاستیکی و آکواریومی در اکثر پت شاپ جوندگان وجود دارد. بهتر است قفس حیوان محکم باشد تا در برابر جویدن‌های دائمی این جونده آسیب نبیند.

کف قفس باید یک بستر مناسب برای همستر ایجاد کرد. می‌توانید این بستر را از پت شاپ جوندگان و از دسته وسایل نگهداری جوندگان تهیه کنید. برای تغذیه جوندگان می توان از سبزیجات و نان خشک و مقدار کمی میوه استفاده کرد.

به همسترها نباید سیر و لوبیای نپخته و غذاهای حاوی نمک و شکر داد. ظرف آب همستر نباید کاسه باشد چون داخل کاسه می افتد و قفس را خیس خواهد کرد. غذاهای آماده همستر را می توان از پت شاپ جوندگان تهیه کرد.

خوکچه هندی

خوکچه هندی (Guinea pig) جونده‌ای است که بیشترین شباهت را به خرگوش دارد. این جوندگان پاهای کوتاه و بدنی تپل دارند و فاقد دم هستند و برخلاف جوندگان دیگر به سرعت از جایی بالا نمی‌روند و برای برداشتن غذا از پاهای خود استفاده نمی‌کنند.

خوکچه هندی
خوکچه هندی

مطالعه بیشتر: انواع خوکچه هندی

خوکچه‌ های هندی مشابه سایر جوندگان، برای روزهای آینده خود غذا ذخیره نمی‌کنند. خوکچه های هندی به مراقبت خانگی زیادی احتیاج دارند؛ آنها معمولا ظرف آب و غذای خود را وارونه می‌کنند یا در این ظروف ادرار یا مدفوع خود را انجام می‌دهند.

خوکچه های هندی نیاز به فضایی برای پنهان شدن دارند. می‌توان این فضا را داخل قفس با مقوا برایشان ایجاد کرد و پس از کثیف شدن یا جویده شدن مقوا آن را تعویض کرد. قفس و بستر مناسب خوکچه های هندی را نیز می‌توان از پت شاپ جوندگان از بخش مربوط به وسایل نگهداری جوندگان تهیه نمود.

خوکچه‌ها از بازی و غلت زدن در یونجه و کاه، لذت می‌برند. خوکچه های هندی به سختی تغییر در ظاهر و مزه غذا را می‌پذیرند. بدن آنها نمی‌تواند ویتامین ث بسازد؛ به همین علت باید از میوه های سرشار از ویتامین ث و یا مولتی ویتامین ها در تغذیه آنها استفاده کرد. مولتی ویتامین را نیز می‌بایست از پت شاپ جوندگان تهیه نمود.

سنجاب خانگی

سنجاب خانگی
سنجاب خانگی

سنجاب‌ها به عنوان جوندگان خانگی مورد علاقه‌ای برای بسیاری از افراد هستند. این جانوران کوچک با ظاهر بامزه و رفتارهای شگفت‌انگیز، به سرعت به عضو محبوبی از خانواده می‌شوند. نگهداری از سنجاب به عنوان حیوانات خانگی نیاز به توجه و شناخت دارد.

سنجاب‌ها نیازمند قفس‌های مناسب و محیط مخصوص بازی هستند تا فعالیت بدنی خود را انجام دهند. سنجاب‌ها تمایل دارند در مکان‌هایی باشند تا تنوع غذا و سرگرمی داشته باشند. تغذیه‌ی مناسب نیز از جمله نکات حیاتی در نگهداری از سنجاب‌هاست. غذاهایی مانند میوه‌های تازه، میوه‌های خشک، آجیل جزء رژیم غذایی این جانوران است.

چینچیلا

چینچیلا
چینچیلا

چینچیلا به عنوان یکی از جوندگان خانگی خاص شناخته می‌شود. این جانوران کوچک و نرم‌پوست، به دلیل ظاهر جذاب و رفتارهای جالب‌توجهی که دارند، برای برخی افراد جذابند. نگهداری از چینچیلا نیازمند دقت و شناخت کامل از نیازهای آن‌ها است.

با توجه به شخصیت خجالتی و حساس چینچیلا، محیطی آرام و بدون تلاطم مثل یک قفس مناسب برای آن‌ها ضروری است. تنوع غذایی در رژیم غذایی این جانوران از جمله نکات مهم در نگهداری آنها است. آن‌ها به غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات تازه و مواد پروتئینی و آب کافی احتیاج دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا