نژادهای سگحیوان خانگی و آپارتمانیسگ خانگی

توانایی های ذهنی در سگ ها با نژادهای مختلف را بشناسیم!

همانطور که می‌دانید سگ‌ ها جز باهوش‌ترین موجوداتی هستند که با انسان‌ها سازگار شدند و سالیان سال در کنار انسان مشغول به زندگی هستند. در واقع، اولین حیوانی که انسان توانست اهلی کند سگ‌ ها بودند، دلیل این ماجرا هم هوش سرشار سگ‌ هاست.

همه دوست دارند سگشان باهوش‌ترین سگ خانگی ممکن باشد، اما یک سگ باهوش نیاز به زمان و آموزش شما دارد تا بتواند از هوشش استفاده کند و استعداد‌های ذاتی خود رو به نمایش بگذارد.

با ما همراه باشید تا در ادامه به توانایی های ذهنی در سگ ها نگاهی دقیق­تر بیاندازیم.

چه چیزی سگ ها را باهوش تر می‌کند؟

کُرِن، سطح هوش نژادها را بر اساس غرایز، اطاعت پذیری و توانایی های ذهنی در سگ ها و تطابق آنها ارزیابی کرد. اما سارا هاجسون، متخصص رفتار حیوانات خانگی، می‌گوید همه این‌ها نسبی است.

به گفته سارا: بعضی از سگ ها از نظر اجتماعی و عاطفی به صاحبانشان وابسته هستند، بنابراین، آنها راحت‌تر آموزش می‌بینند و بسیار چشمگیرتر و با اراده‌تر تمرینات خود را ادامه می‌دهند.

یک مثال در این زمینه، سگ‌ های شکاری هستند؛ زیرا اگرچه به سادگی چیزی را قبول نمی­کنند، اما حس بینایی و بویایی خوبی دارند. به همین ترتیب، ممکن است که تریر‌ها قدرت جهت‌یابی خوبی نداشته باشند، اما آنها از حس شنوایی عالی بهره می‌برند.

آیا سگ ها ضریب هوشی (IQ)دارند؟

نه به آن تعریفی که ما از ضریب هوشی می‌شناسیم. همانطور که هاجسون توضیح داد، ضریب هوشی و توانایی ­های ذهنی در سگ ها به کیفیت حس­ها و قدرت های متفاوتی از سگ که مشاهده می­کنید بستگی دارد.

با توجه به کتاب کُرِن در این زمینه می­توانید آزمایش­های مخصوص ضریب هوشی را برای سگ‌تان انجام دهید.

آیا سگ های بزرگ تر، از سگ های کوچکتر باهوش‌ترند؟

این موضوع به عنوان یک واقعیت تأیید نشده است، اما تحقیقات نشان می­دهد که سگهای بزرگتر می­توانند باهوش‌تر باشند.

اگر به این لیست نگاه کنید، می­فهمید که در بین این 10 مورد تنها یک توله سگ کوچک پاپیلون وجود دارد.

 کُرِن اخیراً در پستی برای روانشناسی امروز، با طرح سوال “آیا سگهای بزرگ نسبت به سگهای کوچک دقیق تر هستند؟”

با بررسی یک مطالعه از اوایل سال جاری، به این موضوع پرداخته است. داده‌های این بررسی از سال 1988 گرفته شده­اند و به همین دلیل، خیلی دقیق نیستند.

یک روند واضح وجود دارد که نشان می­دهد سگهای بزرگتر دقت بیشتری نسبت به سگ های کوچکتر دارند. البته بخاطر داشته باشید که بعضی از سگهای همراه، خصوصیات خاصی از قبیل آرام بودن و عدم تعارض دارند.

سارا هاجسون می‌افزاید: بسیاری از نژادهای کوچک از نژادهای بزرگ پرورش می‌یابند و بنابراین، دارای خصوصیات مشابه، غریزه و هوشمندی بالاتری هستند.

در کل، آنطور که پیداست نژاد­های بزرگتر از لحاظ توانایی های ذهنی در سگ ها بهتر از قدرت حافظه و هوش سگ‌های کوچک عمل می­کنند.

 ویژگی­های یک سگ باهوش چیست؟

درباره ویژگی‌های سگ باهوش، نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد سگ‌های سرسخت و لجوجی را باهوش می‌دانند که ویژگی‌های خاصی دارند و بیش از آنکه انسان‌ها آنها را آموزش و تعلیم بدهند، آنها انسان‌ها را به داشتن رفتاری خاص با خود تعلیم می‌دهند؛

اما در کل، بیشتر مردم، سگ‌هایی را باهوش می‌دانند که سریع‌تر از بقیه آموزش می‌پذیرند و با تشویق و انگیزش به‌ راحتی می‌توان به آنها تعلیم داد.

باهوش‌ترین سگ‌ها نسبت به همتایان دیگر خود، تعداد واژه‌ها و به تبع آن تعداد فرمان‌های بیشتری را می‌آموزند.

این سگ‌ها نسبت به محیط هوشیارتر هستند و سرنخ‌هایی که برای انجام کارهای مختلف به آنها داده می‌شود، بهتر درک می‌کنند.

این سگ‌ها، تفاوت میان اشیا و فرمان‌های مختلف را به ‌خوبی درک می‌کنند و حتی برخی از آنها، اسباب‌بازی‌هایشان را به نام می‌شناسند.

باهوش‌ترین نژاد سگ معمولا آن است که به سختی کار می‌کند و انرژی زیادی دارد. شاید سرعت یادگیری چنین سگ‌هایی فقط به خاطر قدرت مغزی‌شان نیست و ریشه در انگیزه بالایی دارد که برای یادگیری به آنها داده می‌شود.

10 نژاد برتر از لحاظ قدرت حافظه و هوش سگ

در ادامه، 10 نژاد برتر را در میان انواع نژاد سگ خانگی، از لحاظ قدرت حافظه و هوش سگ به شما معرفی می­کنیم.

  • قدرت حافظه و هوش سگ نژاد بردر کولی (Border Collie)

بوردرکلی احتمالا باهوش ترین سگ خانگی است و از لحاظ توانایی های ذهنی در سگ‌ها رتبه اول را دارد. اگر بیشتر سگ‌ها به اندازه یک کودک دوساله باهوش هستند، این نژاد سگ به اندازه یک کودک چهار ساله هوش دارد. سگ‌های بوردرکلی همیشه با انرژی، پرتحرک و با انگیزه هستند.

سگ‌های این نژاد همیشه دوست دارند تا چیزی جدید یاد بگیرند. نکته جالب‌ توجه این است که اگر پیوسته درحال یادگیری و فعالیت قرار نگیرند و انگیزه کافی به آنها داده نشود، خودشان به طور خودجوش، خود را مشغول نگه می‌دارند.

بوردرکلی‌ها تقریبا از عهده هر کاری برمی‌آیند. آنها از فعالیت‌هایی لذت می‌برند که هم به آنها انگیزه می‌دهد و هم مغزشان را فعال نگه می‌دارد.

این نژاد در هر کاری از بقیه سگ‌ها باهوش‌تر است. مثلا اگر در مسابقات ورزشی مخصوص سگ‌ها مشارکت کنند، از رقبای دیگر پیشی می‌گیرند. بوردکلی مانند اجداد چوپان خود بسیار باهوش و فعال هستند.

  • هوش در سگ نژاد پودل (Poodle)

پودل‌ها با قیافه فانتزی و تجملاتی‌شان می‌تواند باهوش‌ترین سگ خانگی فانتزی نام بگیرند. انواع مختلف این نژاد در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، بسیار تیزهوش هستند.

سگ‌های نژاد پودل از قدیم برای شکار به انسان‌ها کمک می‌کرده‌اند و بسیار فعال و قابل‌اعتماد هستند. این نژاد در لیست توانایی های ذهنی در سگ ها، رتبه دوم را بدست آورده است.

از پودل‌ها به ویژه انواع کوچک‌شان برای انجام حرکات نمایشی نیز استفاده می‌شود.

مثلا می‌توانند از درون یک حلقه بپرند، روی یک توپ بایستند و تعادل‌شان را حفظ کنند و خیلی فعالیت­های دیگر… .

برای خرید وسایل بازی و سرگرمی برای سگ ها می­توانید به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا مراجعه کنید.

  • توانایی های ذهنی در سگ های سگ ژرمن شپرد

ژرمن شپرد (GSD) هم نژادی بسیار باهوش از سگ‌ها است که نسبت به صاحب خود بسیار وفادار هستند و از آنها مراقبت می‌کنند.

انرژی این سگ‌ها، آن‌قدر زیاد است که گاهی مشوش و عصبی به نظر می‌رسند. ژرمن‌ها از اینکه مسئولیتی برای انجام دادن بر عهده‌شان قرار بدهید، لذت می‌برند.

مثلا این سگ‌ها از مسئولیت‌هایی مانند مراقبت از کودکان بسیار خوشحال می‌شوند. اگر می‌خواهید که ژرمن شپردتان باهوش و فعال باشد، باید با او تمرین‌های زیادی انجام دهید و انگیزه و تشویق را نیز با تمرین و آموزش تلفیق کنید.

این نژاد از جمله باهوش‌ترین سگ ایران بشمار می‌رود.

از این نژاد سگ در نیروهای نظامی و برای همکاری با پلیس استفاده می‌شود. ژرمن‌ها در چند گام ساده از عهده مسئولیت‌های خود برمی‌آیند.

وقتی به آنها آموزش بدهید و آنها را تربیت کنید، از عهده فرمان‌های مختلف برخواهند آمد و برای هر فرمانی آماده می‌شوند.

اگر می‌خواهید از این سگ نگهداری کنید باید درباره نژاد سگ ژرمن شپرد بیشتر بدانید!

  • میزان هوش در نژاد سگ گلدن رتریور (Golden Retriever)

گلدن رتیورها نیز از نظر توانایی های ذهنی در سگ ها جز نژاد های برتر هستند؛ با توجه به بررسی های انجام‌شده در مورد گزینه های مربوط به هوش در سگ‌ها، نژاد گلدن رتیور می‌تواند از محبوب ترین حیوانات اهلی باهوش در این زمینه محسوب شود که رتبه یک را از آن خود کرده است.

در حالی که این نژاد به صورت سگ های شکاری پرورش داده شده است، این نژاد از سگ ها می‌تواند نقش های دیگری در زمینه های متفاوت بازی کند که این نشان از هوش بالای او دارد.

  • توانایی های ذهنی در سگ های نژاد دوبرمن پینشر (Doberman Pinscher)

سگ های دوبرمن در اواخر قرن 19 میلادی، هنگامی که یک تاکسیران آلمانی به نام لوئیس دوبرمن می‌خواست یک حیوان خانگی متوسط به عنوان سگ نگهبان و همراه پرورش دهد، بوجود آمدند.

این محافظ بی‌باک، می‌تواند خود را از تمام سطوح آویزان کرده و نگه دارد. همچنین، می‌توانند با کودکان نیز وقت بگذراند در حالی که دوستان صمیمی یکدیگر محسوب می شوند.

  • سگ گله شتلند (Shetland Sheepdog)

سگ شتلند، کوچکتر از سایر سگ های گله است و این سگ های کرکی، بسیار چابکند و امتحان خود را در فرمان‌پذیری پس داده‌اند.

در نتیجه، آنها در هنگام مواظبت از گله، تمایل به پارس کردن و تعقیب گله دارند. روحیه لطیف و شخصیت مهربان آنها هر گونه احساسات سخت در آنها را به سادگی پوشش می‌دهد.

  • توانایی های ذهنی در سگ های نژاد لابرادور رتریور (Labrador Retriever)

سگ های لابرادور دوست دارند که فعال باشند، خواه به عنوان سگ‌های راهنما، سگ های کشف مواد مخدر، یا فقط به عنوان یک سگ خانگی فعال.

با توجه به این ویژگی اخلاقی منحصربه‌فرد، آمریکایی‌ها سگ‌های لابرادور را در 27 سال متوالی به عنوان محبوب ترین سگ در آمریکا در نظر گرفتند.

  • توانایی های ذهنی در سگ های نژاد پاپیلون (Papillon)

اولین نژاد اسباب بازی در 10 نژاد برتر و باهوش سگ ‌ها، سگ‌ های پاپیلون هستند. این شگفتی 5 پوندی، طبق گفته‌های کلوب کنل، اغلب در رقابت چابکی با سایر رقیبان هم‌اندازه خود، رتبه اول را کسب کرده است.

نام فرانسوی آنها به معنای پروانه است که به گوش‌های آنها که شبیه به بال‌های پروانه هستند، اشاره دارد.

  • توانایی ذهنی در سگ نژاد روتوایلر (Rottweiler)

روتوایلر احتمالاً از جمله سگ‌هایی است که در روم باستان، با خلق و خوی ناهموار و قابل اعتماد توسط دلالان سگ بوجود آمده‌اند.

این نژاد سگ همواره به صاحب خود کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را از تربیت و پرورش سگ بگیرد.

  • نژاد سگ کتل استرالیایی (Australian Cattle Dog)

سگ‌های نژاد کتل استرالیایی در امتیازبندی توانایی‌های ذهنی در سگ‌ها رتبه دهم را کسب کرده است، این نژاد یکی از باهوش­ترین و باوفاترین نژاد سگ‌ها است و از قدرت حافظه و هوش سگ بالایی برخوردار است.

 

در خاتمه لازم به ذکر است که فقط انتخاب نژاد سگ نیست که باید درنظر داشته باشد و برای تهیه لوازم او نیز باید دست بکار شوید؛ اگر به ظروف غذا یا لوازم سرگرمی حیوانات نیاز دارید به فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی سر بزنید.

با مطالعه مقاله‌ای که خواندید، حتما شناخت خنگ ترین نژاد سگ نیز برای‌تان خالی از لطف نخواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا