خزندگان خانگیحیوان خانگی و آپارتمانی

حیوانات خانگی غیر معمول!

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی، مانند علاقه به حیوانات، سرگرمی یا داشتن همدم و رهایی از تنهایی به نگهداری از حیوانات خانگی روی می‌­آورند.

حیواناتی مانند سگ، گربه، پرندگان یا حیوانات دیگری که توسط انسان­ها تربیت می‌شوند، در تعریف حیوانات اهلی قرار می­‌گیرند.

از گذشته تاکنون، میان این حیوانات و انسان، ارتباط متقابلی وجود داشته است. در کنار این حیوانات نام­برده، حیوانات خانگی غیر معمول نیز هستند که طرفداران خاص خود را دارند.

چرا افراد به داشتن حیوانات خانگی خاص و عجیب تمایل دارند؟

برخی افراد، تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی غیر معمول یا حیوانات خانگی عجیب و خاص دارند.

دلیل آن می­‌تواند تمایل این افراد به خاص بودن و بازتاب­ دادن سلیقه­‌شان در نوع حیوان خانگی که دارند یا علاقه­ زیادشان به حیوانی خاص باشد.

اما باید عنوان کرد که متاسفانه در خیلی از موارد، نگهداری حیوانات خانگی غیر معمول، با نگهداری از حیوانات وحشی اشتباه گرفته می‌­شود.

فروش حیوانات وحشی در بسیاری از نقاط دنیا کاری غیرقانونی و غیراخلاقی است. نگهداری از حیوانات وحشی نیز مشکلات متعددی، هم برای انسان­ها و هم برای حیوانات ایجاد می‌­کند.

افراد بسیاری مانند سلبریتی­‌ها و کسانی که تمایل به نشان دادن خاص بودن سلیقه و رویکرد زندگیشان دارند، از داشتن حیوانات خانگی خاص، برای نشان دادن خاص بودن تفکر خود استفاده می‌­کنند.

همان­طور که گفته شد، نکته نگران­‌کننده در این موارد، اشتباه گرفتن حیوانات خانگی غیرمعمول با حیوانات وحشی است.

افراد بسیاری نیز صرفا به دلیل علاقه به این سلبریتی‌­ها و سبک زندگی آن­ها، با الگوبرداری از این کار، حیوانات وحشی بیشتری را از محیط زیست اصلیشان جدا کرده و زندگی آنان را به خطر می­‌اندازند.

نمونه‌­های فراوانی از نگهداری از حیوانات وحشی توسط بازیگران و هنرمندان، به عنوان نگهداری از حیوانات خانگی عجیب و خاص وجود دارد که متاسفانه باعث تبلیغ و رونق یافتن شکار و قاچاق حیوانات وحشی و به خطر انداختن زندگی گونه‌­های جانوری بسیاری در حیات وحش شده است.

نگهداری از گرگ، شامپانزه، راکون، مار کبرا، اختاپوس، شیر، ببر، کانگورو، تمساح، آهو و گوزن از نمونه‌­هایی است که توسط سلبریتی‌­های معروف در سطح بین‌­المللی صورت گرفته است.

از معروف­ترین این موارد، می‌­توان به نگهداری پلنگ به عنوان حیوان خانگی توسط «سالوادور دالی» یاد کرد؛ اما نکته‌­ای که در این نمونه‌­ها معمولا نادیده گرفته می‌­شود، حق حیات حیوانات وحشی در محیط طبیعی زندگی خودشان است.

چرا نباید از حیوانات وحشی در خانه نگهداری کرد؟

نگهداری از حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی به دلایل زیادی مشکل‌­ساز است. موارد زیر از جمله این دلایل هستند:

  • شما نمی­‌توانید خانه ­ای دقیقا مناسب شرایط مورد نیاز آن ­ها تهیه کنید؛

حیوانات وحشی نیازهای محیطی، غذایی و روان­شناختی پیچیده‌­ای دارند که فراهم آوردن آن­ها در خانه و دور از اکوسیستم طبیعی زندگی آن­ها تقریبا ممکن نیست.

همچنین، حیوانات وحشی نیاز دارند تا با گونه‌­های جانوری هم­نوع خود زندگی کنند و تعامل داشته باشند.

  • اهلی کردن برخی حیوانات وحشی، نقض‌­کننده حقوق حیوانات است؛

بخش عمده‌­ای از فرآیند اهلی­ کردن حیوانات وحشی، عموما شامل رفتارهای تنبیهی و خشن با این حیوانات است. در اغلب موارد، با ترساندن این حیوانات، سعی بر رام کردن خوی وحشی آنان دارند.

برای مثال، میمون­ها (شامل شامپانزه‌­ها، گوریل‌­ها، اورانگوتان­‌ها و …)، به عنوان نزدیک­ترین گونه جانوری به انسان، حیواناتی باهوش، حساس و اجتماعی محسوب می‌شوند.

این ویژگی­‌ها باعث جذابیت این حیوانات برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی عجیب و خاص شده ­است.

اما باید در نظر داشت که اهلی­کردن این حیوانات برای نگهداری در محیط انسان­ها، اغلب نیازمند روش­های خطرناک و ظالمانه است.

همچنین، نگهداری از این حیوانات به عنوان حیوانات خانگی عجیب، می­‌تواند نتایج غیرمنتظره‌­ای مانند آسیب رسیدن به افراد نگهدارنده­ این حیوانات داشته باشد؛

زیرا این گونه‌­ها در هنگام حس کردن خطر، بر مبنای غریزه­ خود عمل می­‌کنند و ممکن است پرخاشگری یا رفتارهای خطرناک دیگری از خود نشان دهند.

  • خارج کردن این حیوانات از محیط زیست طبیعیشان، حیات آنها را به خطر می‌اندازد؛

حیات بسیاری از گونه‌­های حیوانی که به عنوان حیوانات خانگی غیر معمول نگهداری می­‌شوند، به دلیل شکار و تجارت غیرقانونی در معرض خطر قرار گرفته­‌است.

برای مثال، طوطی­ها از گونه‌­هایی هستند که به دلیل تجارت بین­‌المللی حیوانات خانگی خاص، در بیشترین خطر انقراض قرار گرفته‌­اند.

بسیاری از گونه­‌های جانوری نیز، در فرآیند اسیر شدن و جابه­‌جایی از بین می­‌روند.

  • شما ممکن است با نگهداری از حیوانات خانگی غیر معمول، زخمی شوید؛

نگهداری از حیوانات وحشی به عنوان حیوانات خانگی غیر معمول، می‌­تواند کاری خطرناک باشد. بسیاری از این حیوانات می‌­توانند گاز بگیرند، چنگ بزنند و به صاحب خود، کودکان یا مهمان­ها حمله کنند.

در بسیاری از نقاط دنیا، صاحبان حیوانات در برابر هر گونه آسیب و جراحت یا بیماری که در اثر نگهداری حیوان خانگیشان به وجود آمده باشد، باید به طور قانونی پاسخگو باشند.

  • شما ممکن است با نگهداری از حیوانات خانگی عجیب و خاص، بیمار شوید؛

حیوانات وحشی که به عنوان حیوانات خانگی عجیب و خاص، در خانه و دور از محیط زیست اصلی خود نگهداری می‌شوند، می­‌توانند ناقل بیماری­های خطرناک برای انسان­ها باشند.

بیماری­هایی مانند هاری، ویروس تبخال، سالمونلا و… از جمله بیماری­ های مشترک میان انسان و حیوانات هستند که می‌­توانند از حیوانات وحشی به انسان منتقل شوند.

همچنین، بدن حیوانات وحشی محل زندگی انگل­‌هایی مانند کرم روده و تک‌­یاخته‌­ها است.

  • نگهداری از حیوانات خانگی غیر معمول می‌تواند غیر قانونی باشد؛

در بسیاری از کشورها، نگهداری از حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی ممنوع اعلام شده است.

در ایران نیز بر اساس ماده 31 قانون شکار و صید، خرید، فروش و نگهداری از کلیه­ جانوران وحشی بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و جرم محسوب می‌­شود.

برای مثال، نگهداری حیوانات خانگی غیر معمول و به نمایش گذاشتن حیواناتی مانند آهو، قوچ و میش، افعی قفقازی و … شامل جریمه شده و با صاحبان آن­ها برخورد قانونی صورت می­‌گیرد.

چه حیواناتی برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی مناسب هستند؟

  • سگ، گربه‌­ های اهلی، خوکچه­ هندی، موش‌­های خانگی، همسترها، خرگوش­های اهلی و چینچیلا.
  • طوطی، قناری، قمری و کبوترهایی که به روش مسئولانه گرفته شده باشند.
  • خزندگان و دوزیستانی که با روش مسئولانه گرفته شده باشند، مانند گونه‌­هایی از لاکپشت ها­ و قورباغه‌­ها.
  • ماهی­‌هایی که به روش­های مسئولانه پرورش­ یافته باشند و از گونه­‌های در معرض خطر نباشند.

در میان گروه­‌های معرفی شده، حیواناتی مانند مارمولک، قورباغه، مار و … از جمله حیواناتی هستند که به عنوان حیوانات خانگی غیر معمول، انتخاب و نگهداری می‌شوند.

چگونه می­‌توان با رعایت اصول اخلاقی حیوانات عجیب و خاص داشت؟

  • از تمامی قوانینی که در رابطه با نگهداری و تصاحب گونه­ خاص مدنظر شما وجود دارد، اطلاع داشته باشید و از آن­ها پیروی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که وقت و بودجه­ کافی برای نگهداری مناسب از این حیوانات را دارید.
  • در مورد گونه­‌ای که می‌­خواهید آن را نگه دارید، تحقیق کنید و درباره نوع رژیم غذایی، خواب و سایر نیازهای مربوط به سلامت آن­ها یاد بگیرید تا جای ممکن نیز فضای زندگی اصلیشان را در خانه شبیه‌­سازی کنید.
  • در مورد بیماری­‌هایی که ممکن است از طریق این حیوانات به انسان منتقل شود، از منابع معتبر پیگیری کنید.
  • مطمئن شوید که حیوان مورد نظر شما نمی­‌تواند به انسان، حیوانات دیگر یا خودش صدمه بزند.

ممکن است شما حیوانی را از قبل گرفته یا آن را به نحوی پیدا کرده باشید. اگر پس از چک کردن معیارهای گفته‌شده به این نتیجه رسیدید که آن حیوان با محیط زندگی شما سازگاری ندارد، آن را به مراکز نجات حیوانات یا سازمان حفاظت از محیط زیست تحویل دهید تا شرایط مناسب برای زندگی حیوان را برایش فراهم آورند.

تحت هیچ شرایطی خودتان حیوان را در طبیعت رها نکنید!

بهترین روش برای داشتن حیوان خانگی چیست؟

اگر شما بر اساس علاقه به حیوانات، تمایل به داشتن حیوان خانگی دارید، از انسانی‌­ترین روش­هایی که می­توان از طریق آن برای داشتن حیوان خانگی اقدام کرد، سر زدن به پناهگاه­‌های حیوانات یا شلتر است.

سالانه تعداد بسیار زیادی سگ و گربه به دلیل نداشتن سرپناهی برای زندگی از بین می­‌روند. شما می­توانید با به سرپرستی گرفتن این حیوانات، زندگی آنان را نجات دهید.

همچنین، علاوه بر داشتن همدمی دلنشین، به قوت نبخشیدن به فرآیند تجارت حیوانات، خصوصا تجارت غیرقانونی حیوانات، نیز کمک کنید.

برای داشتن حیوان خانگی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

داشتن حیوان خانگی مسئولیت ویژه‌­ای برای افراد ایجاد می­‌کند که در راستای آن باید با فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی آشنا شوند.

همچنین، حیوانات خانگی، خصوصا حیوانات خانگی عجیب و خاص، نیازمند امکانات خاصی برای راحت­تر شدن زندگیشان در کنار انسان­ها هستند که این امکانات به راحتی از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی قابل تهیه هستند.

برای بسیاری از افراد، حیوان خانگی آن­ها مانند عضوی از خانواده­‌شان محسوب می­‌شود و علاقه و دلبستگی زیادی به این موجودات دوست­‌داشتنی پیدا می‌­کنند.

به طور کلی، نگهداری از حیوانات خانگی و به طور خاص، نگهداری از حیوانات خانگی عجیب و خاص (که همان­طور که پیش­تر اشاره شد، منظور از این حیوانات غیر معمول، حیوانات وحشی نیست)، نیازمند آگاهی پیدا کردن از شیوه‌­های درست برخورد با این حیوانات است.

پتیا به عنوان یک استارتاپ دوست­دار حیوانات خانگی، اطلاعات مناسبی در اختیار علاقه­‌مندان به حیوانات قرار می‌دهد.

همچنین، این فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی خدماتی برای نگهداری مناسب­‌تر و راحت­‌تر از حیوانات خانگی در اختیار افراد می­‌گذارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا