بیماری های حیوانات خانگیسگ خانگی

عفونت رحم؛ بیماری شایع سگ ماده

سگ ‌ها همواره به عنوان موجوداتی وفادار و سودمند شناخته شده‌اند. از دیرباز سگ ‌ها به عنوان دوست، نگهبان، هم‌بازی و… ما نقش داشته‌اند و باید اعتراف کنیم که کار خود را به خوبی انجام داده‌اند!

هر روزه به تعداد خانوارهایی که سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب می‌کنند، افزوده می‌شود.

اگر سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده‌اید، نیاز است تا اطلاعات کافی درباره این موجود دوست‌داشتنی نیز داشته باشید؛

چرا که، در صورتیکه با سگ، همانند عضو یک خانواده رفتار نشود، ممکن است از لحاظ بدنی و روانی به او صدمه وارد گردد.

بهتر است به تمام جنبه‌های زندگی سگ توجه کنید. شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب برای سگ، همچنین تهیه وسایل ضروری نگهداری از سگ از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی، شرایط ایده‌آلی را برای زندگی حیوان خانگی دلبندتان به وجود آورید.

سگ ‌ها نیز مانند انسان ‌ها بیمار می‌شوند، برخی از این بیماری‌ ها نیز متاسفانه از نوع حاد و حتی کشنده هستند.

از این رو، می‌طلبد که با داشتن دانش کافی، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان این بیماری اقدام کنید تا کمترین صدمه به حیوان خانگی دلبندتان وارد شود.

یکی از بیماری‌های حادی که ممکن است برای سگ پیش بیاید، عفونت رحم در سگ هاست. این بیماری که با پیومتر (Pyometra) سگ ماده نیز شناخته می‌شود، اگر سریعا درمان نشود ممکن است منجر به آسیب جدی به سگ و یا حتی مرگ آن گردد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت پتیا، اطلاعات بیشتری درباره این بیماری و دیگر بیماری‌های رایج در بین حیوانات خانگی پی ببرید.

در ادامه، اطلاعات دقیق‌تری درباره عفونت رحم در سگ ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

عفونت رحم در سگ ها

عفونت رحم یا پیومتر در سگ ها ، یکی از بیماری های سگ ماده به شمار می‌رود که از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌هاست.

رحم نقش حیاتی در جریان تولید مثل سگ دارد و جایی است که جنین سگ در آن رشد می‌کند. هر گونه عفونت و یا نشانه‌های بیماری در پیومتر سگ ماده، باید سریعا تحت درمان قرار گیرد؛ چرا که در صورت عدم درمان پیومتر در سگ، متاسفانه مرگ حیوان قطعی است.

عوامل ایجاد عفونت رحم در سگ ها چیست؟

رحم سگ ماده نقش اصلی در حفظ جنین را دارد. به طور معمولی، عفونت رحم در سگ ها به دلیل تغییرات هورمونی در دستگاه تناسلی آن‌ها رخ می‌دهد.

در دوره‌های زمانی هشت تا ده هفته‌ای، سطح پروژسترون در سگ بالا رفته و سگ را برای باردار شدن آماده نگه می‌دارد.

همچنین، این افزایش هورمونی سبب ضخیم‌تر شدن دیواره رحم می‌شود که این موضوع نیز نشان از آمادگی سگ برای جفت‌گیری است.

اگر در این دوره بارداری رخ ندهد، جداره رحم ضخیم باقی می‌ماند. طی چندین دوره تغییرات هورمونی این چنینی و با افزایش مداوم ضخامت دیواره رحم، در حالیکه بارداری رخ نمی‌دهد، می‌تواند منجر به ایجاد کیست در حیوان شود.

معمولا محیط‌های کیستی و نیز دیواره ضخیم رحم که مایعاتی را ترشح می‌کنند، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ ها هستند.

علاوه بر این موضوع، سطح بالای پروژسترون در سگ، توانایی انقباض عضلات دیواره رحم را مهار می‌کند. همه این موارد در کنار یکدیگر، می‌توانند منجر به بروز یکی از خطرناک‌ترین بیماری های سگ ماده، یعنی عفونت رحم در سگ ها شود.

اگرچه افزایش سطح هورمون در سطح بدن به صورت طبیعی و در سیکل نرمال زندگی حیوان و نیز ضخیم شدن دیواره از اصلی‌ترین عوامل بروز پیومتر سگ ماده است، ولی باید اشاره کرد که عفونت رحم در سگ ها عوامل دیگری نیز دارد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد پیومتر سگ ماده، استفاده از داروهایی است که بر پایه هورمون پروژسترون ساخته شده‌اند.

استفاده از این دارو در رژیم غذایی سگ می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون به صورت غیرطبیعی شده و عامل عفونت رحم در سگ ها باشد.

علاوه بر این، بعضا دیده شده که از داروهایی حاوی استروژن برای درمان برخی از بیماری‌های سیستم تولید مثل استفاده می‌کنند.

داروهای حاوی استروژن و پروژسترون می‌توانند باعث بالا رفتن بیش از حد سطح هورمون در بدن حیوان شود، این موضوع سبب ضخامت رحم، ایجاد کیست و در نهایت، عفونت رحم در سگ ها خواهد شد.

چگونه باکتری وارد رحم سگ می‌شود؟

دهانه رحم به عنوان دروازه رحم عمل می‌کند. زمانی که دهانه رحم باز است، باکتری‌هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند، مسیر خود را به سمت رحم پیدا می‌کنند.

این موضوع معمولی است.

اگر رحم در شرایط معمولی قرار داشته باشد اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما زمانی‌که جداره رحم ضخیم شده باشد و نیز کیست‌هایی به وجود آمده باشند، شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها به وجود خواهد آمد.

همچنین، در چنین شرایطی که باکتری‌ها وارد رحم می‌شوند، به علت وجود کیست و نیز جداره ضخیم رحم، عضلات رحم نمی‌توانند منقبض بشوند.

این موضوع بدین معناست که رحم توانایی دفع باکتری‌ها را ندارد. به همین سبب، بیماری پیشرفت کرده و سگ را در شرایط بحرانی قرار می‌دهد.

علائم و نشانه‌های عفونت رحم سگ‌ها چیست؟

عفونت رحم به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری های سگ ماده ممکن است علائم بالینی متفاوتی داشته باشد.

اگر دهانه رحم باز باشد، چرک و ترشح از طریق واژن خارج می‌شود. معمولا این ترشحات روی پوست یا دم سگ و یا ملافه‌هایی که سگ روی آن‌ها خوابیده، مشخص است.

تب، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و افسردگی ممکن است از دیگر علائم این بیماری باشد.

اگر دهانه رحم بسته باشد، چرکی که تولید شده، نمی‌تواند به خارج ترشح کند و همین موضوع باعث باد کردن شکم می‌شود.

این دسته از سگ‌ها معمولا بسیار سریع‌تر علائم بیماری را در خود نشان می‌دهند. معمولا این دسته از مبتلایان بسیار افسرده و ناراحت و بی‌اشتها بوده و ممکن است اسهال و یا استفراغ نیز داشته باشند.

در کنار این موضوع، خوب است بدانید که سموم حاصل از باکتری‌هایی موجود در رحم بر توانایی کلیه در حفظ مایعات تاثیر منفی می‌گذارد، این موضوع سبب می‌شود که سگ آب زیاد بنوشد.

این مسئله در هر دو شرایط دهانه باز و یا بسته رحم وجود دارد.

دامپزشک چگونه پیومتر را تشخیص می‌دهد؟

علائمی که در قسمت قبل ذکر کردیم، برای سگ ماده‌ای که عقیم نشده می‌تواند نشانه بروز پیومتر باشد. معمولا دامپزشکان با اندازه‌گیری میزان گلبول‌های سفید که در سگ ‌های مبتلا، بیشتر است، و نیز با رادیوگرافی و سونوگرافی می‌توانند بیماری را تشخیص دهند.

راه درمان عفونت رحم سگ

نقش حیوانات در زندگی انسان بسیار مهم است؛ چرا که این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم حیوانی را به سرپرستی قبول کنیم.

خوب است بدانید، اگر شما نتوانید به هر دلیلی با حیوان خانگی خود ارتباط برقرار کنید و یا او را مانند عضوی از خانواده خود بدانید، این کار می‌تواند آسیب‌های جدی جسمی و روحی به حیوان خانگی شما وارد کند.

درباره درمان پیومتر سگ ماده نیز همین موضوع صادق است. بسیار مهم است که با بروز علائمی هر چند کوچک ولی نزدیک به بیماری عفونت رحم در سگ ها، نسبت به ویزیت حیوان خانگی توسط دامپزشک  و درمان پیومتر در سگ اقدام کنید؛

چرا که عفونت رحم یکی از بیماری های سگ ماده است که به شدت حیوان را آزار می‌دهد. چنانچه در این زمینه تعلل کنید، مسلما اثرات جبران‌ناپذیری به بدن سگ شما وارد خواهد شد.

بهترین راه درمان عفوت رحم سگ، عقیم سازی و برداشتن رحم و تخمدان با عمل جراحی است. بهتر است این کار را در زمانی که سن سگ کمتر است، انجام دهید تا از ایجاد پیومتر سگ ماده در سنین بالاتر جلوگیری شود.

اگر در سنین بالاتر و بروز علائم و در مراحل اولیه بیماری، تشخیص دامپزشک عفونت رحمی باشد، معمولا دامپزشک پیشنهاد می‌کند که رحم و تخمدان برداشته شده تا از پیشروی بیماری جلوگیری شود.

این جراحی  به عنوان اصلی‌ترین راه درمان عفونت رحم سگ شناخته می‌شود.

معمولا زمانی سگ ‌ها برای این جراحی به عنوان درمان پیومتر انتخاب می‌شوند که ، بیماری کاملا رشد کرده و به همین جهت، جراحی برداشت رحم از پیچیدگی بیشتری نسبت به سگ سالم برخوردار است.

برای جلوگیری از عفونت‌های پس از جراحی ، معمولا آنتی‌بیوتیک ‌های قوی توسط دامپزشک تجویز می‌شود. همچنین، قبل و بعد از جراحی نیز باید چرک خشک‌کن هایی را به سگ ماده تزریق کرد تا عفونت، پیشروی بیشتری نکرده و دیگر اعضا را درگیر نکند.

پیشنهاد می‌کنیم در سنین پایین، نسبت به عقیم‌سازی سگ اقدام کنید؛ چرا که در سنین بالاتر ممکن است خطرات جدی برای سگ شما به همراه داشته باشد.

سلامت حیوان خانگی بسیار مهم است!

معمولا حیوانات خانگی با اعضای خانواده صمیمی شده و این موضوع وابستگی دو طرفه را به وجود می‌آورد. بنابراین، آسیب ‌ها و بیماری‌های این‌چنینی ، ممکن است در روحیه اعضای خانواده تاثیر منفی داشته باشد.

خوب است از علائم رایج‌ترین بیماری های سگ ماده اطلاع داشته باشید تا در صورت بروز هر کدام از این علائم، هر چه سریع‌تر و تا قبل از رشد بیماری، حیوان را تحت مراقبت‌های درمانی قرار دهید.

همچنین، بهتر است با توجه کامل به سگ خانگی‌تان، از بروز بیماری های سگ ماده در وی جلوگیری کنید. فراموش نکنید این ما هستیم که انتخاب کرده‌ایم اوعضوی از خانواده ما باشد. به همین سبب وظیفه سلامتی‌اش به عهده ماست.

شما می‌توانید برای دریافت جدیدترین خدمات نگهداری، نظافت و درمان سگ خانگی همین الان به فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا مراجعه کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا