حیوانات در طبیعتنژاد پرندگان

معرفی مرغ مگس خوار زنبوری

معرفی مرغ مگس خوار زنبوری

همه ما علاقه‌مند هستم تا درباره زیبایی‌های خلقت اطلاعاتی داشته باشیم، اکثر ما تا کنون درباره مرغ مگس خوار زنبوری اطلاعاتی نداشته و یا بسیار کم درباره آن‌ها شندیده‌ایم. امروز ما قصد داریم تا به معرفی مرغ مگس خوار زنبوری بپردازیم و توجه شما را به این پرنده بسیار زیبا و کوچک جذب نماییم.

مرغ مگس خوار زنبوری یا همان hummingbird کوچک ترین پرنده موجود در دنیا می‌باشد و وزن آن چیزی حدود 2 گرم و یا یک سکه ده سنتی است؛ اندازه این مرغ به کوچکی دو بند انگشت و چیزی حدود 5 سانتی متر می‌باشد.

یکی از عامل‌هایی که باعث تعجب بسیاری از افراد شده این است که این مرغ در هر ثانیه بیش از 80 بار بال می‌زند که شاید برای خیلی از ما این امر غیر ممکن بنظر بیاید.

مرغ مگس خوار زنبوری
معرفی مرغ مگس خوار

زیستگاه اصلی مرغ مگس خوار زنبوری

باید بدانید که زیستگاه اصلی مرغ‌های مگس خوار زنبوری در کوبا است و می‌توان این پرنده بسیار زیبا و عجیب را در نزدیکی سواحل جزایر کارائیب نیز مشاهده کنید؛ در حال حاضر هیچ طرحی برای محافظت از بقای این پرنده در نظر گرفته نشده اما باید توجه داشته باشید تعداد زیاد این پرنده باعث شده تا حیاط آن در معرض انقراض قرار نگرفته باشد.

بررسی غذای مرغ مگس خوار

همانطور که از اسم این پرنده مشخص است تغذیه این حیوان از حشرات صورت می‌گیرد، منقار مرغ‌های مگس خوار دارای انعطاف پذیری می‌باشند که این امر باعث خم شدن منقار آن‌ها در هنگام شکار حشرات شده است.

حشرات مورد علاقه این پرنده از جمله مگس‌های میوه، شته‌ها، عنکبوت و پشه‌ها می‌باشند که باید توجه داشته باشید که مرغ مگس خوار از شهد گل‌های بسیار شیرین و برگ گیاهان نیز تغذیه می‌کند.

غذای مرغ مگس خوار
معرفی غذاهای مرغ مگس خوار

عمر مرغ مگس خوار چقدر است؟

به طور کلی میانگین عمر مرغ مگس خوار زنبوری چیزی حدود 3 الی 5 سال می‌باشد اما بسیاری از آن‌ها تا 10 سال نیز عمر می‌کنند؛ گاهی به دلیل جوجه کشی نادرست و یا هنگام یادگیری پرواز ممکن است این پرنده دچار جراحت بشود و همین امر باعث می‌شود تا عمر بعضی از آن‌ها به کمتر از یک سال هم برسد.

معرفی انواع مرغ مگس خوار

مرغ‌های مگس خوار داری گونه‌ها متفاوتی می‌باشند که هر کدام از آن‌ها از رنگ و زیبایی خارق العاده و متفاوتی برخوردار هستند؛ در حال حاضر می‌توان گونه‌های مختلف این پرنده را در کشورهای مختلف یافت کرد که در ادامه چند مدل از گونه‌های موجود این پرنده را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • مرغ مگس خوار خرمایی
  • مرغ درخشان تاج سبز
  • گونه مگس خوار گلو آتشین
  • مرغ گلو شرابی مگس خوار
  • مرغ بال شمشیری بنفش
  • تاج بنفش گونه مرغ مگس خوار
  • مرغ مگس خوار خط کناری
  • مرغ مگس خوار خرمایی مایل به قرمز
  • آنا مرغ مگس خوار زنبوری

نحوه تخم گذاری مرغ مگس خوار زنبوری

زمان جفت گیری این پرنده ، مرغ مگس خوار نر رنگ سبز خود را از دست می‌دهد و رنگ صورتی‌ای به خود می‌گیرد، این پرنده برای جذب کردن مرغ مگس خوار ماده شروع به آواز خواندن می‌کند و بعد از جفت گیری، پرنده ماده می‌تواند دو عدد تخم به اندازه دانه قهوه از خود بجا بگذارند.

مرغ مگس خوار زنبوری ماده بعد از تخم گذاری تمام حواس خود را برای مراقبت از تخم‌ها بکار می‌گیرد و اجازه نزدیک شدن پرنده نر را به تخم ها نمی‌دهد زیرا پرهای hummingbird نر بسیار براق می‌باشد و می‌تواند شکارچیان را به سمت تخم‌ها جذب کند.

جوجه‌های مرغ مگس خوار بعد از 3 هفته از تخم‌هایشان بیرون می‌آیند و به اندازه 3 هفته نیز تحت مراقبت مادر قرار می‌گیرند تا بتوانند به پرواز کردن در بیایند.

تخم گذاری مرغ مگس خوار زنبوری
نحوه تخم گذاری مرغ‌های مگس خوار

چگونگی پرواز مرغ مگس خوار

همانطور که در متن اشاره شد مرغ‌های مگس‌خوار در هر ثانیه چیزی حدود 80 بار بال می‌زنند به طوری که دیدن آن در حالت طبیعی برای انسان‌ها غیر ممکن می‌باشد؛ هنگام جفت گیری، این پرنده شکل U مانند به خود می‌گیرد که در این مواقع بال زدن آن‌ها به 200 بار در ثانیه نیر می‌رسد.

سرعت بالای این پرنده باعث شده تا معلق ماندن برای آن کار بسیار آسانی باشد و بتواند چندین دقیقه در مکانی ثابت پرواز کند. تعداد پرهای مرغ مگس خوار زنبوری 10 عدد می‌باشد که در گونه‌های مختلف این پرنده ممکن است تعداد پرها به 9 و یا 6 عدد نیز برسد.

خصوصیات مرغ مگس خوار زنبوری

مرف مگس خوار معمولا صدای بسیار کمی دارند و تنها در هنگام جفت گیری شروع به آواز خواندن می‌کند؛ این پرنده تنها از پاهای خود در هنگام نشستن و یا طی کردن مسیر‌های 10 سانتی استفاده می‌کند و بهتر است بدانید که مرغ مگس خوار زنبوری بسیار جنگجو است و در هنگام رد شدن پرنده‌های ناآشنا از محل زندگیشان، به آن‌ها حمله می‌کنند حتی اگر جثه پرنده ناآشنا چندین برابر جثه خودشان باشد.

معرفی مرغ مگس خوار زنبوری
معرفی خصوصیات مرغ مگس خوار

کلام پایانی

مرغ‌های مگس خوار زنبوری یکی از گونه‌های حیوانی عجیب در جهان می‌باشند و گونه‌های مختلف آن را می‌توان در بسیاری از نقاط دنیا مشاهده کرد؛ این حیوان عجیب داری خصوصیات بسیار خاصی است که در ادامه به معرفی مرغ مگس خوار زنبوری پرداخته ایم.

سوالات متداول معرفی مرغ مگس خوار زنبوری

  • زیستگاه مرغ مگس خوار در کجا قرار دارد؟
    اکثرا زیستگاه مرغ مگس خوار در کوبا است اما می‌توان گونه‌های مختلف آن را در جزایر دیگری مانند کارائیب یافت کرد.
  • مرغ مگس خوار زنبوری چه گونه‌هایی دارد؟
    مرغ‌های مگس خوار دارای گونه‌های بسیار متفاوتی می‌باشند که این گونه‌ها شامل مرغ مگس خوار شرابی، مرغ مگس خوار تاج سبز، مرغ مگس خوار آنا، مرغ گلو شرابی، مرغ مگس خوار گلو آتشین، مرغ مگس خوار خط کناری و … می‌باشند.
  • عمر مرغ مگس خوار چقدر است؟
    به طور کلی میانگین عمر مرغ مگس خوار زنبوری چیزی حدود 3 الی 5 سال می‌باشد، بهتر است بدانید که بعضی از این پرنده‌ها بیش از 10 سال عمر می‌کنند و بعضی نیز به دلیل جراحت ممکن است کمتر از یک سال عمر کنند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا