حیوانات در طبیعتحیوان خانگی و آپارتمانیخزندگان خانگی

آیا مار حیوان خانگی محسوب می‌شود؟

نگهداری مار در منزل به دلیل جذابیت و حس ماجراجویی برای برخی افراد جذابیت دارد، اما نگهداری از مار در منزل هرگز مناسب همه نیست!

مارها گرچه در ظاهر خزندگانی آرام هستند، اما با توجه به غریزه و طبیعت آن‌ها می‌توانند برای صاحبشان یا اطرافیان او بسیار خطرآفرین باشند.

حتی ممکن است یک مار خانگی بی خطر که مدتی طولانی در خانه نگهداری شده است، بصورت ناگهانی به صاحب خود حمله کند.

مارها نیازهای خاصی دارند که از عهده هر کسی برنمی‌آید و فقط باید کسانی نگهداری از مار در منزل را بپذیرند که نیازهای این خزندگان را درک کنند و قادر به تامین آن باشند و حاضر به داشتن تعهدی طولانی مدت برای نگهداری از مار باشند.

اگر به دنبال نگهداری از خزندگان خانگی هستید و فقط به این دلیل که فکر می‌کنید داشتن یک مار خانگی بی خطر است، پیش از انتخاب آن به عنوان حیوان خانگی، حتی پیش از انتخاب یک مار خانگی کوچک، ابتدا نکاتی را درباره آن‌ها بدانید و نیازهایشان را بشناسید و سپس، تصمیم بگیرید.

در این مقاله که توسط فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا تهیه شده است، به این نکات اشاره می‌کنیم.

طول عمر مار

پیش از اینکه تصمیم نهایی خود را برای نگهداری از مار در منزل بگیرید، به تعهدی که می‌خواهید وارد آن شوید، فکر کنید.

مارها معمولا طول عمری به اندازه گربه ها و سگ‌ ها دارند و چیزی حدود 10 تا 12 سال عمر می‌کنند. حتی با فراهم بودن شرایط مناسب، در برخی گونه‌ها، ممکن است این عدد تا 50 سال نیز برسد.

پس، نگهداری از مار در منزل به یک مدت کوتاه ختم نمی‌گردد و شما یا باید به مدت طولانی از او مراقبت کنید و یا اینکه پس از مدتی باعث خستگی شما شده و ضمن صرف وقت و هزینه‌ای که کرده‌اید، دیگر مار را نخواهید.

مار، حیوان خانگی غیرمتعارف است!

گرچه مارها در طبیعت بسیار جذاب، مرموز و حتی بسیار ترسناک هستند، ولی یک مار خانگی بی خطر به عنوان انتخابی از بین انواع خزندگان خانگی چندان متعارف نیست.

هر کسی علاقه به دیدن مار در خانه ندارد و نگهداری از مار در منزل دردسر‌های خودش را خواهد داشت. با توجه به نیازهای خاص مارها، تامین شرایط مناسب نگهداری از مار در منزل کمی سخت خواهد بود.

لذا اگر تصمیم بگیرید که دیگر مار را نخواهید، یافتن کسی که مار را بخواهد و از او نگهداری کند، بسیار مشکل است؛ در این صورت، ممکن است تصمیم بگیرید که مار را در طبیعت رها کنید که این کار نیز عواقب خود را دارد.

تغذیه مار چگونه است؟

می‌دانید که مارها نیاز به تغذیه روزانه ندارند و زمان بین وعده‌های غذایی آن‌ها چند روز است. مارها با توجه به اندازه جثه و تحرک‌شان به میزان غذای متفاوتی نیاز دارند.

در طبیعت این خود مار است که با شکار کردن حشرات و جانوارانی مانند موش‌ها، قورباغه، سوسک‌ها و … خود را سیر می‌کند؛ اما در اسارت داستان متفاوت است.

برخی از انواع مار خانگی بی خطر فقط زنده خوار هستند و برای غذا دادن به آن‌ها حتما باید طعمه‌های زنده تهیه کنید و مدام به فکر خریدن موش زنده از پت‌شاپ‌ها باشید.

در مورد این نوع مارها حتی باید به علایم گرسنگی مار نیز توجه کنید. اگر مار به اندازه لازم گرسنه نباشد، تلاش چندانی برای گرفتن موش از خود نشان نمی‌دهد.

در این صورت، موش چون راه فراری ندارد، ممکن است با حمله و گاز گرفتن مار او را زخمی کند. در طرف مقابل، اگر مار بیش از حد گرسنه باشد، ممکن است در هنگام غذا دادن به مار، حتی اگر تا به حال مار خانگی بی خطری بوده است، دست شما را گاز بگیرد و به خودتان آسیب برساند.

برای تغذیه برخی از مارها، می‌توان از گوشت یخ زده استفاده کرد. اگر مایل به نگهداری از مار در منزل هستید، باید موش‌های کشته شده را در فریزر نگهداری کنید و در هنگام نیاز، پس از باز شدن یخ‌شان، آن‌ها را به مار بدهید. برای این نوع تغذیه نیز باید گوشه‌ای از فریزر را به مارتان اختصاص بدهید!

ارتباط و رفتار با مار خانگی باید چگونه باشد؟

مارها حیوانات مستقلی هستند و از شلوغی فرار می‌کنند. آنها بر خلاف دیگر حیوانات خانگی متداول مانند سگ‌ها اصلا اجتماعی نیستند و دوست دارند تنها باشند.

به عنوان مثال، یک مار خانگی آبی از لمس بدنش توسط شما لذت نمی‌برد و مسلما آکواریوم را به بودن بین دست‌های شما ترجیح می‌دهد.

برای نگهداری مار در منزل، نحوه دست زدن به مار را یاد بگیرید و اجازه ندهید کودکان به آن‌ها دست بزنند. حتی یک مار خانگی کوچک می‌تواند با گاز گرفتن کودک باعث دردسر شود.

در مورد انواع مار خانگی بی خطر با جثه بزرگ، این توصیه بسیار جدی‌تر است و در صورت غفلت ممکن است به کودک آسیب جدی برساند و حتی باعث مرگ او شود.

اگر مار شما تا به حال مطیع و آرام بوده است، به این معنی نیست که هرگز به شما آسیب نخواهد رساند. به همین دلیل، در دست زدن و جابه‌جا کردن مار همیشه دقت کنید و به توصیه‌های لازم توجه داشته باشید.

برای تهیه باکیفیت‌ترین تجهیزات آکواریوم و تراریوم (Terrarium) می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم حیوانات خانگی کمک بگیرید.

اندازه مار خانگی چقدر است؟

مارها گونه‌های بسیار متنوعی دارند، در برخی گونه‌ها، جزو حیوانات خانگی کوچک محسوب می‌شوند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند بسیار رشد کرده و بزرگ شوند.

اگر قصد نگهداری از مار در منزل را دارید باید بدانید ماری که انتخاب می‌کنید تا چه اندازه می‌تواند بزرگ شود. برخی هم از نظر طول و هم از نظر وزن به سرعت رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند.

بزرگ شدن مار خانگی کوچکی که در ابتدا به منزل آورده‌اید، به معنی نیاز به تامین فضا و غذای بیشتر برای نگهداری مار می‌باشد.

همچنین، جابه‌جایی و رسیدگی به مار نیز سخت‌تر خواهد بود. در مورد انواع مار خانگی کوچک نیز مشکلاتی مانند گم کردن مار در خانه، فرار کردن آن‌ها از کوچک‌ترین سوراخ‌ها و آسیب پذیری بیشتر آن‌ها وجود دارد.

خصوصیات رفتاری مار را بشناسید!

پیش از خریدن خزندگان خانگی مانند مار آبی خانگی یا یک مار پیتون خانگی باید برخی خصوصیات رفتاری انواع مارها را بشناسید.

هر مار خانگی بی خطر کاملا بی‌خطر نیست و ممکن است یک مار، رفتاری تهاجمی‌تر از سایر گونه‌های مار از خود بروز بدهد.

خصوصا مارهایی که از طبیعت جدا شده و به عنوان حیوان خانگی به فروش می‌رسند، به دلیل استرسی که به آن‌ها وارد می‌شود، واکنش تندتری نشان می‌دهند.

مارهای فشاردهنده و مارهای بزرگ کدامند؟

می‌دانیم که نگهداری از مارهای سمی به عنوان حیوان خانگی، غیر عقلانی و برای اهالی خانه بسیار خطرناک است؛ اما نگهداری از مارهایی که برای شکار به دور طعمه خود می‌پیچند و با فشار دادنش او را از پای درآورند، خصوصا مارهای بزرگ مانند پیتون‌ها، برای هر کسی مناسب نیست.

تنها گذاشتن کودکان با این نوع مار خانگی بی خطر در ظاهر، در صورت بروز حادثه ممکن است به قیمت جان کودک تمام شود.

حتی بلند کردن یک مار بوآی بالغ باید به‌صورت دو نفره انجام شود تا کنترل بیشتری بر روی مار داشته و از پیچیدن مار به دور یک نفر پیشگیری گردد.

بیماری های مشترک مار و انسان کدامند؟

مارها نیز مانند دیگر خزندگان خانگی می‌توانند عامل انتقال برخی بیماری‌های عفونی و انگلی به انسان شوند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری سالمونلا (Salmonellosis) اشاره کرد.

حتی اگر از نظر رفتاری مار خانگی بی خطری دارید، بیماری‌هایی که از مارها منتقل می‌شوند، خطری جدی برای اهالی خانه هستند.

اگر در خانه کودک کوچک‌تر از 5 سال دارید، هرگز اجازه ندهید به مار دست بزند و در صورت دست زدن کودک به مار، سریعا دست او را بشویید.

توصیه می‌شود خودتان نیز این کار را پس از لمس مار انجام دهید.

نگهداری از مار در منزل؟! هرگز!!!

علاوه بر مواردی که تا به‌حال گفته شد، نگهداری از مار کاملا غیرانسانی بوده و تبعاتی را به دنبال دارد. مارها هرگز به حیوانی خانگی تبدیل نمی‌شوند، آن‌ها تا بحال برای زندگی در طبیعت خصوصیات و غرایز خود را حفظ کرده‌اند.

نگهداری از مار به دلایل زیر هرگز توصیه نمی‌شود:

  • تجارت خزندگان، تجارتی کثیف

پرورش‌دهندگان و فروشندگان خزندگان خانگی مانند مارها به طور انبوه مارها را از زیستگاه‌های بومی آن‌ها به دام انداخته و در شهر‌ها برای نگهداری از مار در منزل، به فروش می‌رسانند.

خارج کردن مارها از محیط طبیعی آن‌ها باعث بر هم خوردن تعادل اکوسیستم آن منطقه می‌شود. همچنین، با مشکلاتی که برای اکثر افراد در نگهداری مارها پیش می‌آید، مارهای خانگی پس از مدتی در طبیعت رها می‌شوند.

مارها و دیگر خزندگان می‌توانند به عنوان یک آسیب جدی برای طبیعت غیربومی خودشان تلقی شوند. نباید از پیامدهای فروش حیوانات وحشی غافل شد.

علاوه بر آن، طبق تحقیقات موسسه Global Captive Breeders مارها و دیگر خزندگان چنان مورد غفلت قرار گرفته‌اند که در بسیاری از موارد حتی مرگ آن‌ها نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این بی‌توجهی باعث به خطر افتادن نسل بسیاری از گونه‌های خزندگان از جمله مارها شده است.

  • نیازهای خاص و غریزی مارها

مارها بر خلاف سایر حیوانات خانگی غر نمی‌زنند، عصبانی نمی‌شوند، ارتباط برقرار نمی‌کنند و علائم بیماری را به وضوح نشان نمی‌دهند.

آن‌ها نیاز به رژیم‌ غذایی دقیق دارند و بودن در طبیعت برای سلامتی آن‌ها ضروری است، حتی نور خورشید نیز از نیازهای مارها به حساب می‌آید.

با نگهداری از مار در منزل، امکان تامین نیازهای ضروری و غریزی مار بسیار سخت است. همچنین، لمس کردن، نوازش و یا حتی تردد در نزدیکی مار باعث استرس در آن‌ها می‌شود و آن‌ها را مستعد انواع بیماری و آسیب می‌کند.

  • نگهداری از مار در منزل و تشکیل یک چرخه کشتار

مارها معمولا از حیوانات زنده و یا حیوانات یخ زده تغذیه می‌کنند. برای سیر کردن یک مار خانگی کوچک نیاز به گرفتن جان یک جاندار کوچک دیگر است.

در مورد مارهای بزرگ‌تر این موضوع ابعاد گسترده‌تری دارد. آیا شما حاضرید برای سیر کردن حیوان خانگی خود جان حیوانات دیگر را به دست خودتان، به خطر بیاندازید؟؟!

  • اسارتی بی‌رحمانه برای نگهداری از مار در منزل

مارهای اسیرشده به جای گشتن در جنگل‌ها و مرداب‌ها و تجربه همه لذت‌های حسی که کاملا با آن ‌ها سازگار شده‌اند، گرفتار آکواریوم‌هایی می‌شوند که حتی به اندازه طول خودشان نیز نمی‌رسند و شعاع حرکتی آن‌ها به چهار گوشه شیشه‌ای اطراف محدود می‌شود.

  • مرگ و میر خزندگان خانگی

مقاله‌ای که توسط انجمن سلطنتی زیست شناسی انگلستان منتشر شد، نشان داد حداقل 75% خزندگانی که در منازل نگهداری می‌شوند، از جمله مار آبی خانگی، لاکپشت‌، مارمولک و … طی یک سال اول اسارت می‌میرند.

استرسی که به دلیل نگهداری از مار در منزل به حیوان وارد می‌شود، دلیل اصلی مرگ‌شان معرفی شده است.

مارها، این جانواران مفید و زیبا در طبیعت، متاسفانه به عنوان حیوانات خانگی چندان دوام نمی‌آورند و خیلی زود به باری ناخوشایند بر دوش صاحبانشان تبدیل می‌شوند.

در نهایت، اکثر آن‌ها در زیرزمین، انباری و گوشه‌ای از خانه مورد غفلت قرار می‌گیرند. سپس، به راحتی به بیرون خانه پرتاب می‌شوند که یا توسط سایر حیوانات شکار شده و یا باعث انتقال ویروس‌های مختلفی به اکوسیستم‌های محلی می‌گردند.

همانگونه که خواندید، مارها موجوداتی به شدت وابسته به طبیعت هستند، آن‌ها در اسارت انسانها، از نیازهای واقعی خود محروم می‌شوند و ممکن است خیلی زود از بین بروند و یا موجب آسیب به دیگران گردند.

اگر از مار خانگی بی خطری نگهداری می‌کنید، به نتیجه این کار خود بیشتر فکر کنید!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا