جوندگان خانگی

نگهداری از موجودات دوست داشتنی به نام همستر

نگهداری از همستر به عنوان یک حیوان جذاب خانگی در این روزها مورد توجه بسیار قرار گرفته است. وجهه جذاب و دوست‌داشتنی با خلق و خوی بانمک این حیوان است که چنین علاقه‌ای را ایجاد کرده است.

البته بهتر است بدانید که در ماجرای نگهداری از همستر قرار است میزبان یک موش جذاب باشید.

همستر یک نوع از موش‌ها در خانواده جوندگان خانگی می‌باشد. آنها را می‌توانید در رنگ‌های سفید، طلایی، سیاه، کرم و… ببینید.

این موجودات کوچک، آرام، جذاب و اندکی کندذهن هستند. در نگهداری از همستر گاهاً این کند ذهنی است که دنیای آنها را شیرین‌تر می‌کند.

با تمام این تفاصیل اگر قصد نگهداری از همستر خانگی را دارید، این موش جذاب شرایط زیست خاص خودش را دارد. شما هم در جایگاه یک میزبان باید بتوانید تمام اصول حرفه‌ای در نگهداری از همستر خانگی را رعایت کنید؛

چرا که این حیوان شرایط زیست حساسی دارد. همراه پتیا باشید تا با جزئیات کامل از اصول حرفه‌ای در نگهداری تا پرورش همستر در خانه آگاهی یابید.

محل مناسب برای نگهداری از همسترها کجاست؟

همه حیوانات خانگی سطح هوشی یکسانی ندارند. مثلاً برای پرورش همستر در خانه نمی‌توانید این انتظار را داشته باشید که مانند یک سگ و یا گربه خانگی علاقمند به محیط زندگی خود، احساس وابستگی کرده و بدون تلاش برای فرار کردن در محل زندگی خود بمانند.

همسترها تقریباً هیچ احساس دل‌تنگی و وابستگی خاصی به محل زندگی خود نخواهند داشت. پس اگر یک فضای باز و بدون درب برای پرورش همستر در خانه فراهم کنید، احتمالاً خیلی زود باید دنبال آنها در هر گوشه پنهان از خانه بگردید.

غالباً از ظروف شیشه‌ای درست شبیه به آکواریوم‌ها برای نگهداری از همستر خانگی استفاده می‌شود. این ظروف شیشه‌ای که همگی دارای درب هستند، بهترین ایده برای نمایش جذابیت‌های این حیوان کوچک خانگی است.

البته در زمانیکه حواس شما نیز متوجه آنها نباشد، بهترین فضا برای ماندن و نگهداری از همسترها نیز خواهد شد.

هر حیوانی در فضای زیستی نیاز به تحرک دارد. در نگهداری از همستر باید آنها را ترغیب به تحرک داشتن کنید. حضور یک چرخ و فلک کوچک و یا هر نوع سطح شیب‌دار به راحتی، حیوان کوچک شما را ترغیب به جنب‌ و جوش و به‌ اصطلاح بازی کردن خواهد کرد.

جنب‌ و جوشی که تماشای آن برای شما جذاب خواهد شد. تهیه اقلام مورد نیاز همستر را می‌توانید از طریق پت شاپ جوندگان انجام دهید.

همسترها چه غذاهایی می‌خورند؟

همستر در دسته جوندگان از نوع همه چیز خوار قرار دارند. آنها تقریباً برای خوردن هر نوع غذایی اعلام آمادگی می‌کنند و در انتخاب رژیم غذایی خود خیلی سخت‌گیر نیستند. البته در این‌ بین نسبت به برخی غذاهای انرژی‌زا مانند برنج، گوشت، سیب‌زمینی و حتی تخم‌مرغ بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

تغذیه در نگهداری از همستر چندان مقوله پیچیده‌ای نیست و غالباً چگونگی تنظیم آن دشواری ندارد. این جونده کوچک اندام با سطح تحرک بدنی محدودی که دارد، اصولاً مقدار کالری مصرف اندکی در طول شبانه‌روز خواهد داشت.

نگهداری از همستر

به همین جهت، در دسته حیوانات پرخور قرار نمی‌گیرد. از این ‌رو، چندان گرفتار صرف هزینه بابت تامین غذای مناسب برای آنها نخواهید شد.

اما بهتر است خیلی هم آنها را در سلیقه همه چیز خواری رها نگذارید. به هر حال، مصرف انواع غذاهای انسانی تبعات گوارشی سنگینی برای همسترها دارد.

مصرف غذاهای چرب، سرخ ‌شده، تنقلات دارای مواد نگهدارنده و… مناسب سیستم گوارشی این حیوانات کوچک نیستند.

در نگهداری از همستر بهتر است متوجه ارزش غذایی اندکی که این حیوان می‌خورد، باشید. این غذای اندک، باید سرشار از پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد.

در عین حال توانایی تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی را داشته باشد. از این ‌رو، از غذاهای کم‌ارزش و کم کالری که تنها شکم را پر می‌کند، برای نگهداری از همستر خانگی پرهیز کنید.

اطلاعات کاملتر در تغذیه حیوانات خانگی را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی داشته باشید.

از شرایط پرورش همستر چه می‌دانید؟

داشتن یک همستر خانگی برای آنها که علاقه به حیوانات خانگی دارند، جنبه‌های جذابی دارد. آنها از تماشای همستر خانگی لذت می‌برند. این حیوان کوچک را دست‌آموز می‌کنند و می‌توانند با آن همبازی شده، اوقات خود را سپری کنند.

اما اگر بخواهید می‌توانید نگاهتان به این موجودات را اندکی تجاری کنید؛ چرا که همسترها در دسته حیوانات جونده و پستاندار هستند و از قابلیت تولید مثل به تعداد بالا برخوردارند.

هستند کسانی که هدف نهایی آنها از پرورش همستر در خانه، رسیدن به همین شرایط تولید مثل ساده می‌باشد؛ چرا که همسترها به دفعات در یک سال توانایی وضع حمل دارند و در هر بار طی کردن جریان تولید مثل، به تعداد بسیار صاحب فرزند می‌شوند.

این یعنی آنکه با یک جفت همستر خانگی، البته با اندک دقتی در اصول نگهداری از همستر، به راحتی می‌توانید صاحب تعداد زیادی همستر شوید که قطعاً با فروش آنها آورده اقتصادی خوبی خواهید داشت.

لکن این ویژگی اصلا مورد توجه آنهایی که از همستر فقط یک حیوان کوچک خانگی می‌خواهند، قرار نمی‌گیرد. به هر حال، تقریباً همه آنها شرایط نگهداری از همستر را تنها برای یک یا چند عدد از جوندگان فراهم کرده‌اند.

از این ‌رو، بهتر است در نگهداری از همستر‌ها در کنار یکدیگر، کاملاً متوجه توانایی بالای آنها در زاد و ولدهایشان باشید. در غیر این صورت، در اندک زمانی باید از تعداد قابل توجهی نوزاد همستر پذیرایی کنید.

زمان بارداری در همستر چیزی در حدود 2 هفته می‌باشد. در انتهای دوره بارداری نیز این حیوان دست بالایی در فرزندآوری دارد!

آنها غالباً با هر زایمان خود در تعداد 5 الی 18 بچه به دنیا می‌آورند. این تعداد برای آنها که با هدف پرورش همستر در خانه این حیوان را انتخاب کرده‌اند، خبر بسیار خوبی است؛ اما قطعا برای آنها که تنها به داشتن یک حیوان خانگی کوچک فکر برای پرورش همستر در خانه فکر می‌کنند، چندان خبر جالبی نخواهد شد.

نوزاد همستر در ابتدای تولد، بسیار ناتوان و ضعیف است. این نوزادها فاقد توانایی بینایی و شنوایی هستند و در گذر زمان طی روزهایی که خواهد گذشت، صاحب قوای طبیعی خواهند شد.

حدود یک ماه لازم است تا نوزاد همستر به رشد کافی رسیده و بتواند بدون نیاز به حضور مادر خود، به زندگی طبیعی ادامه دهد.

از این ‌رو، لازم است تا در بدو تولد تا حدود دو هفتگی در مسیر پرورش همستر در خانه هیچ گونه تماس با نوزاد ظریف این حیوان نداشته باشید.

خود همستر مادر، توانایی کامل در تامین تمام نیازهای نوزاد برای رشد و نمو آن را دارد.

نکات مهم در دست‌آموز کردن همسترها

قاعده کلی در نگهداری از حیوانات خانگی ماجرایی کاملاً متفاوت از نگهداری حیوانات اهلی می‌باشد. انسان‌ها در سطح باغ و مزرعه صاحب حیوانات اهلی هستند، تا از آنها در تامین مایحتاج زندگی بهره‌مند شوند؛ اما در نگهداری از حیوانات خانگی هیچ‌کس قصد تامین مایحتاجی را ندارد.

بلکه می‌خواهد از حضور این حیوان در فضای خانگی خود لذت ببرد. از این ‌رو، حیوان نیز باید توانایی برقراری ارتباط با صاحبان خود را داشته باشد.

همسترها اصولاً در دسته حیوانات باهوش خانگی قرار نمی‌گیرند. لکن در ارتباط با آنها و یا با دست‌آموز کردن آنها نمی‌توانید انتظار رفتار حیوانات باهوشی مانند سگ و گربه را داشته باشید.

نهایت دست‌آموزی در نگهداری از همستر آن است که بتوانید این حیوان را بدون آنکه از شما بترسد، در کنار خود نگهدارید.

برای آنکه بتوانید همستر خانگی خود را به این مرحله از هم‌نشینی برسانید، لازم است برخی نکات کلیدی را رعایت کنید.

بهترین ایده برای مقدمات ایجاد یک ارتباط با همستر خانگی، زمان غذا دادن به آنها می‌باشد. همسترها نسبت به هر کسی که به آنها غذا می‌دهد، احساس وابستگی پیدا می‌کنند.

البته زمان غذا دادن برای پرورش همستر در خانه اهمیت دارد. شما باید در لحظه‌ای که همستر علاقه به غذا خوردن دارد، با یک غذای ساده به ‌عنوان یک فرد مهربان در نگاه او جای بگیرید.

غذا دادن در زمان سیر بودن حیوان، جز یک رفتار کم توجه از روی بی‌میلی چیزی نصیب شما نخواهد کرد. بهترین زمان برای غذا دادن به همستر خانگی در ساعات آغازین روز و یا هنگام غروب می‌باشد.

در نگهداری از همسترها متوجه خلق و خوی خجالتی آنها باشید. همسترها خیلی هیجانی نیستند. از این ‌رو، در مقابل هر اقدام هیجانی در نزدیک شدن شما به خودشان مقاومت خواهند کرد.

بهتر است در ابتدای امر برای ساختن یک ارتباط عاطفی با همستر خانگی خود، آرام و باحوصله باشید.

مثلا در آغاز کار فقط دست خود را در محل زندگی او گذاشته و اندکی بدن او را لمس کنید. پشت گردن همستر نقطه جذابی برای حیوان است.

اگر چند روز این نوازش‌های ملایم را ادامه بدهید، احتمالاً همستر خانگی شما، شما را به ‌عنوان یک هم‌نشین مهربان خواهد پذیرفت!

در نگهداری از همستر چندان دخالتی در زندگی شخصی او نداشته باشید. بگذارید هر وقت می‌خواهد بخوابد و هر زمان که علاقه دارد، بیدار شود.

به هر حال، او در فضای آکواریوم‌مانند، زندگی خودش را دارد و نظم این زندگی کوچک، قطعاً نظم زندگی شما را به هم نخواهد ریخت.

اما سلیقه شما در چگونگی تنظیم ساعت خواب همستر، قطعاً باعث آشفته شدن احوالات او خواهد شد. همستر ممکن است در ساعتی که شما علاقه به جنب ‌و جوش او دارید، در خواب باشد.

مثلا وقتی که می‌خواهید آن را به یکی از دوستان خودتان نشان بدهید. در این لحظه، اگر تلاشی برای بیدار کردن همستر داشته باشید، جز یک حیوان کوچک به شدت عصبی شده، چیزی برای نمایش نخواهد داشت.

همسترهای عصبی‌شده، تمایل بالایی به گاز گرفتن دارند. دندان‌های کوچک اما تیز این حیوان تنها سلاح دفاعی آنها می‌باشند.

حیوان کوچکی مانند همستر تقریباً هیچ نگرش کلی از شرایط حاکم بر محیط ندارد. لذا هر گونه تنش را به ‌عنوان یک اهرم تهدیدکننده در نظر خواهد گرفت.

از این رو، کاملاً مستعد رفتارهای تهاجمی مانند گاز گرفتن خواهد شد. برای آنکه بتوانید پرورش همستر در خانه را به‌ خوبی با یک حیوان کاملاً آرام سپری کنید، باید محیط خانه را نیز آرام کرده باشید.

محیط زندگی پرتنش همراه با حضور دست‌هایی که دائماً می‌خواهند اندام حیوان را لمس کنند و یا بودن در یک فضای هیجانی با صداهای ناهنجار قطعاً تاثیر منفی در نگهداری از همستر خواهد گذاشت.

هرگز سعی در ادامه بازی و یا هم‌نشینی با حیوان عصبی‌شده نداشته باشید. اگر به هر دلیلی همستر خانگی شما احساس ناخوشایندی از خود نشان داد، مقاومتی برای آرام کردن او در میان دستان خود نداشته باشید.

با این کار، تنها او را عصبی‌تر خواهید کرد. بهترین کار انتقال همستر به محیط خانه یعنی همان آکواریوم خودش می‌باشد تا در جاییکه احساس تملک دارد، چند ساعتی خلوت کرده و آرام شود.

همسترها چندان علاقه‌ای به خارج شدن از محیط آکواریوم خود ندارند. وقتی از حس کاملاً خوب و سرحالی برخوردار باشند، علاقه دارند تا همراه شما در میان دستان شما بازی کنند.

یک راه ساده برای تشخیص حس و حال همستر خانگی، استفاده از یک غذای ساده مانند تخمه، کشمش و… می‌باشد.

هر زمان حیوان به راحتی غذا را از دست شما گرفت، آنگاه است که می‌توانید تلاشی برای گرفتن و بازی کردن با او داشته باشید.

هزینه نگهداری از همستر به نسبت دیگر حیوانات خانگی، چندان بالا نمی‌باشد. این حیوان حقیقتاً کم‌هزینه است. از طرفی، همستر نیاز چندانی به فضای بزرگی برای زندگی ندارد.

از این ‌رو، می‌توانید با داشتن یک آکواریوم کوچک به راحتی آن را در محیط خانه‌های آپارتمانی داشته باشید. در تکمیل این بخش، خواندن مقاله حیوانات خانگی آپارتمانی را به شما توصیه می‌کنیم.

حمل ‌و نقل این حیوان نیز بسیار ساده است؛ چرا که جدا از حجم کم فضای زیستی‌ای که دارد، هیچ گونه احساس وابستگی به هیچ فضای خاص خانگی ندارد.

از این ‌رو، عملاً در مسافرت‌ها، کمترین زحمت را برای صاحبان خود خواهد داشت. در مقوله مراقبت‌های بهداشتی نیز شرایط نگهداری از همستر ماجراهای چندان پیچیده‌ای نمی‌شود.

نتیجه آنکه همستر خانگی می‌تواند در جایگاه یک حیوان کم‌دردسر خانگی نگهداری شود.

هر چند لازم است متوجه آن باشید که در نهایت یک همستر نمی‌تواند خلق و خو و اخلاق سطح بالای دیگر حیوانات خانگی را داشته باشد.

به هر‌ حال، حیوانات بااحساسی مانند سگ و گربه به خوبی می‌توانند نسبت به احساسات صاحبان خود پاسخ داده و در واقع، شخصیت مستقلی داشته باشند. اما شما نمی‌توانید انتظار این شخصیت تاثیرگذار را از یک همستر خانگی کوچک داشته باشید.

طول عمر کوتاه یکی دیگر از نکات منفی در نگهداری از همستر می‌باشد. خصوصا که این حیوان به سرعت در نزد کودکان به عنوان یک مونس دلنشین جای می‌گیرند. آنگاه است که مرگ زود هنگام آنها می‌تواند اندک دردسرهایی برای شما داشته باشد.

از طرفی، همسترها حقیقتا حیوانات تنبلی هستند. آنها میل زیادی برای خوابیدن دارند. به طوری که ساعات بسیار از روز را در خواب به سر می‌برند.

در نگهداری از همستر باید متوجه الگوی شب زنده‌دار آنها باشید. این شب بیداری، ریشه در ذات حیوان دارد. از این رو، در قسمت بزرگی از روز که شما بازی آنها را می‌خواهید، باید در انتظار بیدار شدن آنها بنشینید.

با این همه این حیوان کوچک برای آنها که علاقه به داشتن حیوان خانگی کم‌دردسری دارند و یا به قصد سرگرم کردن کودکان خود هستند، انتخاب خوبی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا