حیوانات در طبیعت

همه چیز درباره آفتاب پرست

همه چیز درباره آفتاب پرست

شاید تاکنون در مورد شگفتی آفتاب پرست‌ها چیزهایی شنیده باشید و از خارق العاده بودن این خزنده دوست داشتنی متعجب شده باشید؛ ما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی همه چیز درباره آفتاب پرست ها بپردازیم و این حیوان دوست داشتنی را به شما عزیزان معرفی نماییم.

به طور کلی این جانور بسیار زیبا و جذاب نوعی مارمولک بحساب می‌آید و می‌توان آن‌ها را در مناطقی همچون اسپانیا، ماداگاسکار، آسیا، آفریقا و پرتغال به راحتی مشاهده و یافت کرد؛ باید توجه داشته باشید که تمام آفتاب پرست‌ها از بینایی بسیار خوبی برخوردار می‌باشند اما برخلاف آن شنوایی این حیوان بسیار کم است.

آفتاب پرست‌ها از گونه‌های متفاوتی برخوردار می‌باشند که اکثرا هر کدام از آن‌ها دارای خصوصیات ظاهری خاص و جذابی هستند که در ادامه متن به طور کامل به این خصوصیات خواهیم پرداخت.

آفتاب پرست
معرفی خصوصیات آفتاب پرست

معرفی گونه های آفتاب پرست

به طور کلی بیشتر گونه های آفتاب پرست بومی ماداگاسکار هستند و می‌توان در این جزیره مدل‌های بسیار زیادی از آفتاب پرست را به راحتی مشاهده کرد؛ آفتاب پرست‌‎ها از 160 گونه متفاوت برخوردا می‌باشند که در ادامه چند مورد از آن‌ها را برای شما عزیزان نام برده ایم:

  • آفتاب پرست گردن پرده‌ای
  • آفتاب پرست پلنگی
  • آنول آفتاب پرست کوچک
  • آفتاب پرست سه شاخه
  • باسیلیسک سبز
  • آفتاب پرست کوتوله
  • آفتاب پرست محجبه
  • آفتاب پرست غول پیکر ماداگاسکار

غذای مورد علاقه آفتاب پرست ها

اکثرا آفتاب پرست‌ها علاقه بسیار زیادی به انواع میوه‌ها و حشرات دارند و معمولا غذای مورد علاقه آن‌ها حشراتی مانند مگس و ملخ‌ها می‌باشد؛ بهتر است بدانید که گونه‌های بزرگ آفتاب پرست به شکار مارمولک‌ها و جوجه‌ها نیز می‌پردازند.

این حیوان بسیار عجیب از زبان بسیار بلندی برخوردار است که با استفاده از آن می‌تواند به راحتی به شکار کردن بپردازد؛ زبان بسیاری از آفتاب پرست‌ها ۱٫۵ الی 2 برابر طول بدن آن‌ها می‌باشد.

نحوه تغییر رنگ آفتاب پرست

آفتاب پرست‌ها حیواناتی هستند که می‌توانند در هرکجا از طبیعت خود را به راحتی استتار بدهند و با انجام این کار از خود در برابر شکارچیان محافظت نماید. بهتر است بدانید که رنگ پوست این حیوان با خلق و خوی آن ارتباط مستقیمی دارد، به طوری که در هنگام عصبانیت و یا ترسیدن رنگ پوست او متفاوت می‌شود.

بهتر است بدانید که با استفاده از سلول‌های رنگی‌ای به نام کروماتوفورها که در زیر پوست این حیوان قرار دارد تغییر رنگ انجام می‌شود که در ادامه شرایطی را که آفتاب پرست با مواجه شدن با آن به تغییر رنگ می‌پردازد را برای شما شرح داده ایم.

آفتاب پرست آبی
چگونگی تغییر رنگ آفتاب پرست

آفتاب پرست در چه مواقعی تغییر رنگ می دهد؟

همانطور که در متن اشاره شد آفتاب پرست‌ها در هنگام ترسیدن، عصبانیت، جلب توجه کردن و … رنگ پوست خود را تغییر می‌دهند که در هر کدام از این مواقع رنگ پوست این حیوان متفاوت دیده می‌شود.

با تغییر دمای بدن آفتاب پرست نیز تغییر رنگ در این جانور جذاب دیده می‌شود که اکثرا در هوای سرد، این حیوان رنگ پوست خود را به مشکی تغییر داده و در فصل گرم سال نیز می‌توان آن را در رنگ خاکستری روشن مشاهده کرد.

بررسی خصوصیات رفتاری آفتاب پرست

آفتاب پرست‌ها برای اینکه بتوانند با موجودات دیگر ارتباط برقرار نمایند از زبان بدن استفاده می‌کنند و اکثرا علاقه بسیار زیادی به نشستن بر روی درختان دارند. بیشتر آفتاب پرست‌ها بر روی درخت‌ها زندگی می‌کنند و تعداد کمی از آن‌ها نیز زیر توده‌های برگ به زیستن می‌پردازند.

همانطور که در متن گفته شد این حیوان برای محافظت از خود در برابر حیواناتی مانند میمون‌ها، مارها و پرندگان رنگ پوست خود را تغییر می‌دهند تا شکارچیان متوجه حضور آفتاب پرست نشوند.

اکثرا این حیوانات دوست داشتنی تخم گذار می‌باشند ولی تعدادی از آن‌ها می‌توانند بدون تخم گذاری بچه خود را به دنیا بیاورند؛ معمولا دوره بارداری این حیوان جذاب چیزی حدود 6 الی 8 ماه است که پس از گذشت این مدت آفتاب پرست می‌تواند 20 الی 30 عدد بچه به دنیا بیاورد.
بهتر است بدانید تعداد تخم‌های این حیوان در گونه‌های بزرگ بیشتر و در گونه‌های کوچک کمتر می‌باشد.

طول عمر آفتاب پرست چقدر است؟

به طور کلی گونه‌های آفتاب پرست بزرگ حدود 10 سال عمر می‌کنند و اکثرا عمر آفتاب پرست‌های کوچک چیزی حدود 5 سال است، بسیاری از افراد به نگهداری این حیوان در خانه‌های خود پرداخته اند؛ توجه داشته باشید که این حیوان دوست داشتنی متعلق به طبیعت می‌باشد و نگهداری از آن در آکواریوم‌های خانگی کار بسیار نادرست و اشتباهی است.

تغییر رنگ آفتاب پرست
بررسی طول عمر آفتاب پرست
خلاصه مطلب

آفتاب پرست حیوانی زیبا و دوست داشتنی است که زادگاه اصلی این خزنده در جزیره ماداگاسکار قرار دارد؛ محل زندگی این حیوان دوست داشتنی در طبیعت می‌باشد و نگهداری از آن در آکواریوم‌های خانگی کار نادرستی است زیرا همین امر می‌تواند در انقراض نژادهای آفتاب پرست تاثیر بسزایی داشته باشد.
در این مطلب به همه چیز درباره آفتاب پرست پرداخته ایم تا بتوانید با این حیوان عجیب و دوست داشتنی به طور کامل آشنا بشوید.

سوالات متداول همه چیز درباره آفتاب پرست

  • دلایل تغییر رنگ آفتاب پرست چه می‌باشد؟
    به طور کلی تغییر رنگ پوست آفتاب پرست به نکات بسیار زیادی همچون دمای بدن آفتاب پرست، نور و روحیه آفتاب پرست بستگی دارد که در متن به طور کامل به آن‌ها پرداخته ایم.
  • طول عمر آفتاب پرست چقدر است؟
    اکثرا طول عمر آفتاب پرست‌ها چیزی حدود 5 الی 10 سال می‌باشد که در نژادهای کوچک و بزرگ این حیوان طول عمر افزایش و یا کاهش می‌یابد.
  • آفتاب پرست‌ها چه خصوصیاتی دارند؟
    باید توجه داشته باشید که آفتاب پرست‌ها از خصوصیات منحصر به فردی برخوردا می‌باشند و به طور کلی این حیوان علاقه بسیار زیادی به نشستن بر روی درختان دارد؛ اکثرا این خزنده تخم گذار است اما در بعضی از گونه‌های مختلف می‌توان تولید مثل بدون تخم گذاری این حیوان را نیز مشاهده کرد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا