حیوانات در طبیعت

تفاوت حیوانات اهلی و وحشی

تفاوت حیوانات اهلی و وحشی به سادگی در محل زندگی آنها و روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات نهفته است؛ یک حیوان وحشی به دور از مردم و در حیات وحش زندگی کرده و روابط دوستانه برقرار نخواهد کرد؛

در حالی که حیوانات اهلی در محیط زندگی انسان حضور مداوم داشته و به عنوان حیوانات خانگی آپارتمانی، دام، منابع غذایی و غیره در کنار انسان قرار می‌گیرند.

مقوله‌ی روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات، در میان حیوانات اهلی بسیار دوستانه و یاری رسان است؛ تا جایی که فواید حیوانات اهلی و فواید نگهداری حیوانات خانگی در بسیاری از زمینه ها مورد بحث قرار گرفته است.

برای خرید لوازم مخصوص پرندگان به پتیا، پت شاپ پرندگان مراجعه بفرمایید.

حیوانات وحشی

تفاوت حیوانات اهلی و وحشی به مرور زمان به وجود آمده است؛ تمام گونه ها سفر خود را بر روی زمین به عنوان گونه های وحشی آغازکرده‌اند؛ بعضی از آنها به عنوان حیوان وحشی باقی می‌مانند، اما برخی دیگر در طی زندگی، کم کم اهلی می‌شوند.

حیواناتی که در حیات وحش زندگی می‌کنند، بدون اینکه اهلی یا دست آموز شده باشند، به صورت غریزی حیوانات وحشی هستند.

حیوانات وحشی، خرس
حیوانات وحشی، خرس

در حقیقت، تنها تعداد کمی از گونه ها وجود دارند که به طور کامل اهلی شده اند؛ بدین معنا که به خدمت انسان درآمده‌اند؛ مانند سگ ها، مرغ ها و یا گاوها.

حیوانات وحشی نیاز به محیط و شرایط مشخصی برای زندگی دارند؛ با بیشتر شدن نفوذ و پیشروی انسان در مناطق بکر طبیعی و به هم خوردن محیط زندگی این گونه ها نوعی تضاد منافع میان انسان و حیوانات وحشی ایجاد شده است.

حضور انسان در محیط زندگی حیوانات وحشی همچنین سبب آسیب هایی چون شکار غیر قانونی حیوانات و تجارت غیرقانونی حیوانات، از بین رفتن برخی از گونه‌ها و حتی انتقال بیماری های مشترک میان انسان و حیوانات شده است.

در نتیجه، این پیشروی به مناقشه انسان و حیات وحش منجر شده است.

حیوانات وحشی نیز در مقابل به محصولات کشاورزی حمله میکنند یا حتی در بدترین موارد ممکن است انسان را برای غذا بکشند.

با این حال، حیوانات وحشی منبع عالی اطلاعات برای دنیای علم هستند و گاها حیوانات وحشی منبع خوبی از درآمد هستند که می توانند از طریق فعالیت های مرتبط با گردشگری به دست بیاید.

حیوانات اهلی

تعریف حیوان اهلی شامل سه مفهوم شناخته شده‌ی همدم، دام و حیوانات کار می شود.

در ابتدا بشریت برای استفاده از فواید حیوانات اهلی در زمینه های اقتصادی، کشاورزی و حمل و نقل اقدام به اهلی کردن آنها نمود.

پس از مدتی روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات به گونه ای شد که بسیاری از حیوانات کار و دام ها برای صاحبین خود وابستگی عاطفی ایجاد کردند و کم کم انسان ها به نگهداری حیوانات خانگی پرداختند.

روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات )حیوانات اهلی و حیوانات خانگی) تا جایی پیشرفته است که امروزه این دوستان کوچکِ انسان ها، در دنیای مدرن، دارای فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی و اپلیکیشن سفارش آنلاین هستند.

تفاوت حیوانات اهلی و وحشی

در بسیاری از گونه های حیوانی شاهد وجود هر دو نوع اهلی و وحشی هستیم که با توجه به تفاوت حیوانات اهلی و وحشی این مورد شاید عجیب به نظر بیاید.

بارزترین تفاوت ها در حیواناتی مانند سگ‌ها، گربه ها، خرگوش و موش ها مشخص است.

در این حیوانات، گونه های اهلی حتی به عنوان حیوانات خانگی نگهداری میشوند، در حالی که گونه های وحشی کاملا از هم نوعان اهلی خود متفاوت هستند و تمایلی به زندگی نزدیک با انسان ندارند.

همچنین، تفاوت حیوانات اهلی و وحشی سبب شده تا نگهداری گونه های وحشی به عنوان حیوان خانگی بسیار خطرناک باشد، در حالی که گونه های اهلی از معروف ترین حیوانات خانگی به شمار می‌روند.

در این نوع از حیوانات علاوه بر تفاوت های بیولوژیکی و ژنتیکی، سایر گزینه های تفاوت حیوانات اهلی و وحشی نیز صدق میکند.

مهمترین این تفاوت ها را میتوان چنین شرح داد:

  • حیوانات وحشی برخلاف حیوانات اهلی واکسینه نمیشوند و احتمال بروز بیماری حیوانات و انتقال آن به انسان در این گونه ها بسیار بالاست.
  • حیوانات وحشی بدون تاثیر مستقیم از انسان زندگی می کنند، در حالی که حیوانات خانگی تحت مراقبت انسان هستند
  • پرخاشگری در میان حیوانات وحشی بالاتر از حیوانات اهلی است.
  • حیوانات اهلی برای احراز دستورات انسانی آموزش دیده اند، اما حیوانات وحشی قابلیت آموزش پذیری را ندارند.
  • تعداد گونه های وحشی بسیار بیشتر از تعداد گونه‌های اهلی است.
  • حیوانات وحشی آفات کشاورزی هستند، اما حیوانات اهلی برای کشاورزان کمک و همراه هستند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا