نژادهای گربه

انواع گربه پرشین

اگر عاشق گربه‌های پشمالو باشید یا طرفدار خرید یک گربه دکوری هستید که همیشه یک جا نشسته است و از زیبایی آن می‌توانید لذت ببرید، قطعا انتخاب انواع گربه پرشین برای شما مناسب‌ترین گزینه است. این نژاد زیبا، پشمالو و جذاب از ایران خودمان به تمام دنیا معرفی شده است. انواع مختلف گربه های پرشین در دنیا وجود دارند که ویژگی‌های ظاهری متفاوتی در آن‌ها یافت می‌شود.

اگر شما نیز عاشق انواع گربه پرشین هستید و می‌خواهید این نژاد پشمالوی زیبا را بیشتر بشناسید، تا پایان همراه ما باشید!

تاریخچه پیدایش گربه پرشین

جالب است بدانید که تاریخچه کشف انواع گربه پرشین یا نژاد پرشین کت چیست. برای بار اول، یک گردشگر ایتالیایی به نام  Pietro Della Valle که ایران را برای زندگی 5 سال از عمرش انتخاب کرده بود، این نژاد پشمالو را همراه خود به کشورش برد. باورهای مختلفی وجود دارد که می‌گوید، پرشین کت در طول جنگ‌های صلیبی وارد اروپا شد. برخی نیز معتقد هستند که اواخر قرن نوزدهم انواع گربه پرشین به آمریکا راه یافت و محبوب‌ترین نژاد گربه در ایالات متحده شد. در انگلستان نیز، انواع مختلف گربه‌ های پرشین به اسم‌های متفاوتی شناخته می‌شوند. این نژاد زیبا همیشه متعلق به اشراف زادگان و پادشاهان بوده است؛ چرا که خلق و خویی فاخر، رفتاری سنگین و غرورآفرین دارند.

انواع مختلف گربه‌های پرشین را بشناسیم!

گربه‌های پرشین در انواع مختلفی وجود دارند. عدم نظارت بر جفت‌گیری این نژاد و پرورش دادن توسط افراد غیرمتخصص موجب شده است تا توله گربه‌هایی از میکس هر نژاد با پرشین پرورش پیدا کنند. بحث درباره همه انواع گربه پرشین غیرممکن است. از آن‌جایی که پرورش دهندگان بسیار زیادی وجود دارد، در نتیجه، انواع بی‌شماری از این نژاد نیز وجود دارد.

اما در این مقاله قصد داریم به انواع اصلی گربه‌های پرشین بپردازیم:

1- گربه پرشین کلاسیک (Doll Face Persian Cat)

گربه پرشین کلاسیک
گربه پرشین کلاسیک

گربه پرشین صورت عروسکی با نام‌ پرشین کلاسیک نیز شناخته می‌شوند. اعتقاد بر این است که این نوع، گربه پرشین اصیل است. گربه‌های پرشین کلاسیک امروزه، هنوز شبیه قدیمی ترین تصاویر موجود از گربه‌های پرشین هستند.

این نوع پرشین، ویژگی‌های افراطی از خود نشان نمی‌دهد. آرامش، متانت و قدم زدن فاخر خود را حفظ کرده است. طول بینی آن یک طول نسبتا طبیعی است که با بقیه قسمت‌های صورتش متناسب است. بینی این نوع گربه‌ها به سمت بیرون کشیده می‌شود.

بنابراین، انواع گربه پرشین Doll Face می‌توانند راحت‌تر از سایر نژاد گربه های ایرانی نفس بکشند؛ چرا که استاندارد نسبی در ساختمان تنفسی آن‌ها وجود دارد.

این نژاد همچنین کم‌تر دچار عفونت یا قی کردن چشم و مشکلات تخلیه چشم می‌شود. پرشین‌های صورت عروسکی دارای موهای لخت و بلند هستند. آن‌ها در رنگ‌های گوناگونی عرضه می‌شوند. بنابراین، اگرچه این نژاد مشکلات سلامتی زیادی را تجربه نمی‌کند، اما هنوز هم نژادی است که به نگهداری زیاد و یک برنامه منظم نظافت نیاز دارد.

2- گربه پرشین فلت یا صورت تخت (Peke-Face Persian Cat)

گربه پرشین فلت یا صورت تخت
گربه پرشین فلت یا صورت تخت

یکی دیگر از انواع گربه پرشین که به شدت محبوب است، پرشین فلت یا صورت تخت است. این نژاد جذابیت فراوانی دارد و بینی یا چشم‌های او، در یک راستا هستند. انواع گربه پرشین فلت دارای ویژگی‌های قابل تشخیص زیادی نسبت به انواع مختلف گربه‌های پرشین است. نام این نژاد از شباهت آن‌ها به سگ‌های پکنی گرفته شده است. یک جهش ژنتیکی باعث صافی صورت در این نوع پرشین می‌شود. این گربه‌های سر مربعی شکل، بینی کوچک و فک بلند دارند. آن‌ها همچنین گونه‌های گرد و چشم‌های دایره‌ای بزرگی دارند که می‌توان برای آن ضعف کرد.

این ساختار صورت باعث می‌شود تا انواع گربه پرشین Peke-Face دچار مشکل تنفسی شوند. اگر پرشین فلت دچار برونشیت ریه یا مشکلات این‌چنینی شده باشد و بینی‌اش دارای ترشح باشد، تنفس طبیعی برای او تقریبا غیرممکن می‌شود. بسیاری از این پرشین‌ها، آسم را تجربه می‌کنند.

اغلب به نظر می‌رسد که بینی آن‌ها مستقیما بین چشمانشان قرار دارد. پرشین‌ پیکه فیس، نژادی است که نیاز به نگهداری زیادی دارند. علاوه بر نظافت منظم موهای بلندشان، صاحبان آن‌ها باید مکررا چشمان این گربه‌ها را پاک کنند. چشمان آن‌ها دارای مشکلاتی است که اگر به درستی رسیدگی نشود، می‌تواند باعث بیماری جدی گردد. استفاده از قطره چشم و پاک کردن آن با آب گرم و پنبه بهترین راهکار است.

3- پرشین چینچیلا (Chinchilla Persian Cat)

گربه پرشین چینچیلا
گربه پرشین چینچیلا

اگر همچنان مشتاق باشید که انواع گربه های پرشین را بشناسید، باید فاخرترین آن‌ها چینچیلا را بررسی کنید. گربه های پرشین چینچیلا دارای تنوع بسیار چشمگیری هستند. این گربه‌ها، موهای ضخیم، ابریشمی، بلند و پرپشتی دارند. این نژاد در اصل از روی جوندگان آمریکای جنوبی که دارای پوشش ضخیم و سفید هستند، نامگذاری شده. گربه‌های پرشین چینچیلا معمولاً سفید-نقره‌ای و طلایی هستند. چشم‌ها، لب‌ها و بینی عروسک ‌مانند آن‌ها، با رنگ سیاه پوشیده شده است. چشمان گیرا و فوق‌العاده در این نژاد به رنگ سبز زمردی یا آبی فیروزه‌ای است.

بیماری‌های رایج‌ در این نژاد را می‌توان به بیماری‌های کلیوی و کبدی محدود کرد. جالب است بدانید که در برخی انواع چینچیلا که با نژادهای سوپرفلت جفتگیری کرده‌اند، می‌‌توان مشکل کوتاه شدن پوزه و بروز مشکلات تنفسی را دید.

4- گربه پرشین هیمالین (Himalayan Persian Cat)

گربه پرشین هیمالین
گربه پرشین هیمالین

هرچند به عقیده بسیاری از افراد نمی‌توان گربه هیمالین را به عنوان یکی از انواع گربه پرشین خالص و اصیل دانست؛ چرا که این نژاد حاصل جفتگیری گربه پرشین با گربه سیامی است.

مهم‌ترین مشخصه ظاهری گربه‌های هیمالین، سیاهی موجود در صورت آن‌ها است. لکه‌های سیاهی در ناحیه پوزه، گوش و برخی قسمت‌های بدن مثل دست و پا یا دم، موجب شده است تا این نژاد بسیار شبیه به خرگوش هیمالین باشد. علت نامگذاری این گربه نیز، همین شباهت است.

اگر تیپ های شخصیتی در گربه ها را می‌شناسید و به دنبال گربه پرشین پر سر و صداتری می‌گردید، قطعا هیمالین انتخاب خوبی خواهد بود؛ چرا که از پرشین کلاسیک شیطنت بیشتری دارد و کم‌تر او را یک گوشه به شکل دکوری فاخر مشاهده می‌کنید.

5- گربه پرشین اگزاتیک مو کوتاه (Exotic Shorthair Persian Cat)

گربه پرشین اگزاتیک مو کوتاه
گربه پرشین اگزاتیک مو کوتاه

یکی دیگر از انواع مختلف گربه های پرشین، همین نژاد زیبا است. اگر شما ریزش مو و بلندی موهای پرشین‌های اصیل را پردردسر می‌دانید و برای شانه کردن مرتب زمان کم دارید، قطعا گربه پرشین اگزاتیک مو کوتاه انتخاب عالی برای‌تان است. این نژاد زیبایی و جذابیت‌های گربه پرشین را دارا است، اما هیچ موی بلندی ندارد. در واقع، آمیزش گربه پرشین با گربه‌های آمریکایی مو کوتاه یا American short hair موجب تولد گربه‌ پرشین مو کوتاه اگزاتیک شده است.

کدام نژاد گربه پرشین مناسب من است؟

زمانی که قصد دارید یک پت به خانه و خانواده‌تان اضافه کنید، قطعا لازم است تا چالش‌های آن را بدانید. شما باید مسئولیت بازی کردن با گربه ها را بپذیرید، چون آن ها تنها یک دوست می‌شناسند که آن هم شما هستید! پس طبیعی است که وظیفه برآورده کردن امنیت، تغذیه سالم، مداوا و بازی کردن همگی برعهده شما باشد.

جدای از این کارها، مسئولیت شانه کشی روزانه، مسواک زدن و مراقبت از سلامت و  بهداشت فردی او نیز، برعهده شما است. پس اگر برای این کارها آمادگی کافی دارید، از انواع نژاد گربه پرشین یکی را برگزینید.

معمولا مراحل دوستی با گربه پرشین چندان عجیب و سخت نیست، چرا که باید زمان کافی اختصاص دهید. پرشین‌ها به شدت نیازمند توجه، نوازش و رسیدگی هستند. به همین دلیل اگر زمان کافی ندارید، از سرپرستی گرفتن آن‌ها انصراف دهید. اما گاهی می‌توان برخی کاستی‌ها را با انتخاب نژاد درست، مدیریت کرد. مثلا اگر خیلی اهل شانه کشی در طول روز و به دفعات نیستید، پرشین اگزاتیک شرت هیر بهترین گزینه است. اگر چندان علاقه‌ای به شنیدن خرخر ندارید، پرشین کلاسیک گزینه بهتری نسبت به فلت خواهد بود. شناخت ویژگی هر کدام از این فرشته‌ها به شما کمک می‌کند تا انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشید.

خلاصه مطلب

اگر قصد به سرپرستی گرفتن گربه ایرانی را داشته باشید، قطعا لازم است تا ویژگی‌های نژاد آن را درک کنید. کم بودن بازیگوشی و رفتار فاخر از ویژگی‌های این نژاد است. معمولا پرشین‌ها در سنین بزرگسالی بسیار سرسنگین رفتار می‌کنند و کم‌تر گربه‌ای را می‌بینید که در حال جست و خیر یا آویزان شدن از پرده اتاق‌تان باشد.

سعی کنید با شناخت کافی این نژاد و تهیه کردن لوازم نگهداری گربه از فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا، همه چیز را برای شروع زندگی شیرین با پرشین کت آماده کنید.

سوالات متداول

آیا سابقه بیماری انواع گربه پرشین در بزرگسالی قطعی است؟

خیر، بیماری‌ها در برخی نژادها کمی بیشتر دیده می‌شوند و همین موضوع موجب شده تا لیستی از بیماری‌های شایع در هر نژاد منتشر شود. این صرفا برای آگاهی بیشتر شما، جدی گرفتن موضوع سلامت و سبک زندگی در گربه‌ها است.

آیا برای خرید گربه باید به شخص یا جای خاصی مراجعه کرد؟

متاسفانه، در ایران منبع درستی جهت مدیریت زاد و ولد حیوانات، محافظت از نژادها و موارد این‌چنینی وجود ندارد. به همین دلیل، چاره‌ای جز خرید از شخص یا در نهایت پرورش دهندگان مطمئن وجود ندارد. توجه داشته باشید که قراردادن کیت تشخیصی FIP و Felv بسیار حیاتی است. یادتان باشد این بیماری‌ها می‌تواند گربه سالم شما در منزل را بیمار کند. پس حتما برای سرپرستی گرفتن گربه دوم دقت کافی داشته باشید.

آیا همه نژادهای پرشین کت در ایران موجود است؟

بله، خوشبختانه شما می‌توانید تمام نژادهای گربه پرشین را در ایران مشاهده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا