حیوانات در طبیعت

نحوه مراقبت از کرم ابریشم

نحوه مراقبت از کرم ابریشم

کرم های ابریشم موجودات دوست داشتنی و زیبایی می‌باشند که هر کدام از ما حتما در کوردکی به مراقبت از کرم ابریشم پرداخته‌ایم، نگهداری و پرورش دادن کرم ابریشم کار بسیار آسانی است اما بهتر است بدانید که برای نگهداری از این حشره نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن می‌توانید از بوجود آمدن هر گونه مشکلی برای کرم ابریشم خود جلوگیری نمایید.

حدود 500 سال پیش چینی‌ها برای اولین بار کرم ابریشم را اهلی کردند و همین امر باعث شد تا اکنون ما بتوانیم از این کرم دوست داشتنی تا زمان تبدیل شدنش به پروانه نگهداری و مراقبت کنیم. در ادامه قصد داریم تا به طور کامل درباره تغذیه کرم ابریشم و مکان مناسب برای نگهداری از این حشره زیبا بپردازیم.

توجه داشته باشید این مقاله صرفا برای بالا بردن اطلاعات عمومی می‌باشد و نگهداری از این حشره زیبا برای مصارفی مانند تولید پارچه نه تنها می‌تواند در چرخه محیط زیست تاثیر منفی‌ای بگذارد بلکه باعث کشته شدن این حشرات می‌شود!

نحوه پرورش کرم ابریشم
پرورش کرم‌های ابریشم

چرخه زندگی کرم های ابریشم

کرم‌های دوست داشتنی ابریشم دارای چرخه زندگی متداومی هستند تا بتوانند تبدیل به پروانه بشوند، در ادامه چرخه زندگی کرم ابریشم را  برای شما شرح داده ایم:

  • اکثرا پروانه‌ها در اواخر تابستان شروع به تخم گذاری می‌کنند تا دمایی که تخم‌ها در آن قرار گرفته می‌شوند بیش از حد گرم و یا سرد نباشد.
  • تخم گذاری پروانه‌ها بر روی برگ درخت توت انجام می‌شود و پس از گذشت چند روز کرم‌های ابریشم از تخم‌هایشان در می‌آیند.
  • در ابتدای تولد کرم‌های ابریشم به صورت لارو می‌باشند و اجزای تشکیل دهنده این کرم ها شامل سر، سینه و شکم است.
  • کرم‌ها از هنگام متولد شدن تا 15 الی 30 روز به تغذیه از درخت توت و استراحت کردن می‌پردازند و سپس شروع به پیله سازی می‌کنند.
  • کرم ابریشم با کمک ماده‌ای که از دهانش بیرون می‌آید پیله خود را در طول 2 الی 4 روز می‌بافد و پس از آن، چند هفته در پیله خود می‌مانند.
  • بعد از چند هفته کرم‌های ابریشم با استفاده از پاهایش پیله را پاره کرده و به صورت پروانه از آن خارج می‌شود.

تغذیه مناسب برای مراقبت از کرم ابریشم

کرم‌های ابریشم از بدو تولد نیاز به تغذیه کردن دارند و بهترین غذا برای آن‌ها برگ تازه درخت انگور و یا توت می‌باشد؛ کرم ابریشم می‌تواند با خوردن برگ چغندر و یا کاهو نیز زنده بمانند اما باید توجه داشته باشید با خوردن آن‌ها کرم شما توانایی ساخت ابریشم با کیفیتی را نخواهند داشت.

پیله زنی کرم ابریشم
پیله زدن کرم دوست داشتنی ابریشم

بهترین محل برای نگهداری کرم ابریشم

برای نگهداری و مراقبت از کرم ابریشم باید مکانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید تا کرم‌ها بتوانند به راحتی در آنجا به زندگی کردن بپردازند؛ فراهم کردن محیطی خشک و خنگ برای این حشره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نگهداری آن در مکانی گرم و مرطوب می‌تواند باعث خفه شدن کرم شما بشود.

تمیز کردن محل نگهداری از کرم ابریشم نیز بسیار مهم است و می‌توانید برای سهولت انجام این کار، از یک عدد روزنامه در کف مکان نگهداری از کرم ابریشم استفاده نمایید؛ توجه داشته باشید برای مراقبت از کرم ابریشم باید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

توجه داشته باشید که نگهداری از کرم‌های ابریشم به قصد بهره برداری از پیله‌های آن کار بیرحمانه‌ای است، زیرا سالیانه میلیون‌ها کرم در حالیکه در پیله خود مراحل تبدیل به پروانه شدن را می‌گذرانند، در آب جوش انداخته می‌شوند تا از پیله‌های آنها نخ‌های ابریشم تولید شود! 

نکات مهم هنگام پیله زنی کرم ابریشم

در هنگامی که کرم ابریشم شما به پلی زنی می‌پردازد باید به دمای مناسب کرم توجه داشته باشید، بهترین دما برای نگهداری از کرم ابریشم در هنگام پیله زنی 25 الی 31 درجه سانتی گراد است.

بهتر است قبل از پیله زنی کرم ابریشم مکان نگه داری او را به طورکامل تمیز نمایید تا فضولات موجود باعث مزاحمت کرم ابریشم نشود.

پیله ابریشم
نکات مهم پیله زنی کرم ابریشم

نحوه لمس کردن کرم ابریشم

کرم‌های ابریشم حشراتی نرم و ظریف هستند و ممکن است به سرعت دچار ایجاد عفونت و بیماری‌های پوستی بشوند؛ برای لمس کردن کرم ابریشم شستن دست‌ها الزامی است و به دلیل مستعد بودن پوست این حشره در برابر خراشیدگی، باید به آرامی آن را لمس نمایید.

طول عمر کرم ابریشم چقدر است؟

به طور کلی طول عمر کرم‌های ابریشم چیزی حدود 45 روز می‌باشد و در این روز کرم‌های ابریشم ماده چیزی حدود 300 الی 500 عدد تخم زرد رنگ از خود بجا می‌گذارند. در حال حاضر به دلیل تخم گذاری بالای کرم‌های ابریشم و مراقبت از این حیوان در صنعت‌هایی مانند نساجی و صنایع پزشکی شایع شده است که این کار نه تنها باعث آسیب به چرخه محیط زیست می‌شود بلکه کرم‌های بسیار زیادی در این راه جان خود را از دست می‌دهند.

روش های مراقبت از تخم کرم ابریشم

برای نگهداری کردن از تخم کرم‌های ابریشم باید ابتدا محلی که تخم‌ها در آن وجود دارند را با استفاده از وسایل گرمایشی به دمای 15 الی 18 درجه سانتی گراد برساند و سپس تخم‌ها را درجعبه‌ای مانند جعبه شیرینی قرار بدهید؛ برای تامین روشنایی مورد نیاز تخم‌های نوغان، باید از لامپ‌ها و یا مهتابی استفاده کنید.

همانطور که اشاره شد اکنون از کرم‌های ابریشم برای مصارفی همچون تولید پارچه ابریشمی استفاده می‌شود و متاسفانه کرم‌ها را زنده درون آب جوش ریخته و از آن‌ها پارچه تهیه می‌کنند؛ برای حمایت از حیوانات و جلوگیری از این کار بهتر است از خرید پارچه‌های ابریشم اجتناب نمایید و از کشته شدن کرم‌های درون پیله جلوگیری نمایید.

کرم ابریشم تبدیل شده به پروانه
نحوه مراقبت از کرم ابریشم

سخن پایانی

به طور کلی مراقبت و نگهداری از کرم ابریشم کار بسیار آسانی می‌باشد اما باید بدانید که برای مراقبتاین کرم نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن می‌توانید از بروز هر گونه مشکلی برای کرم ابریشمتان جلوگیری کنید.

سوالات متداول نحوه مراقبت از کرم ابریشم

برای نگهداری از کرم ابریشم باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای مراقبت و نگهداری از کرم ابریشم باید به نکاتی همچون دمای مورد نیاز کرم ابریشم، مکان نگهداری و تغذیه این حشره توجه داشته باشید. اکنون افراد سودجوی بسیار زیادی به قصد تولید نخ‌های ابریشم سالانه چندین ملیون از این حشرات زیبا را از بین می‌برند که این کار در چرخه محیط زیست پوئن بسیار بدی بحساب می‌آید.

کرم ابریشم چقدر عمر می‌کند؟

به طور کلی طول عمر کرم ابریشم چیزی حدود 40 الی 45 روز است؛ کرم های ابریشم قبل از مرگ خود چیزی به اندازه 330 تا 500 عدد تخم از خود بجا می‌گذارند.

بهترین محل برای نگهداری از کرم ابریشم کجاست؟

برای نگهداری از کرم ابریشم باید مکانی خشک و همچنین خنک را برای نگهداری از آن در نظر بگیرید؛ توجه داشته باشید که دمای نگهداری کردن از این حشره دارای اهمیت بسیار زیادی است و می‌تواند در حیات آن تاثیر چشمگیری بگذارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا