بیماری های حیوانات خانگیتغذیه سالم حیوانات خانگی

کمبود تورین در گربه ها چیست و چگونه رفع می‌شود؟

اگر صاحب یک گربه پشمالوی بامزه باشید، قطعا باید بدانید که مکمل تورین برای گربه ها چیست و کمبود تورین در گربه ها چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند! تورین به عنوان نوعی اسید آمینه شناخته می‌شود. این اسید آمینه یکی از ضروری‌ترین مکمل‌هایی است که گربه‌ها برای سلامت بینایی، هضم بهتر غذا، بهبود عملکرد قلب، رشد مطلوب جنین و بارداری موفقیت‌آمیز در کنار سیستم ایمنی قوی به آن احتیاج دارند. با توجه به تاثیراتی که این اسید آمینه بر روی سلامت گربه دارد، می‌توان مدعی شد که مکمل تورین برای گربه ها یکی از ضروری‌ترین‌ها است.

اگر شما نیز مایل هستید اطلاعاتی در خصوص تورین کسب کنید و خطرات کمبود تورین در گربه ها را بدانید، تا پایان همراه ما باشید.

اسید آمینه ضروری برای گربه چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که اسید آمینه ضروری چیست و چرا باید در بدن گربه وجود داشته باشد؟ هر زمان یک حیوان یا انسان پروتئین مصرف کند، این پروتئین در بدن به اسید آمینه‌های مختلف خود تجزیه می‌شود.

در برخی موارد اسید آمینه‌ها در بدن جاندار تولید می‌شوند، در حالی که بعضی از این اسید آمینه‌ها باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند. بدن به برخی از این اسید آمینه‌ها نیاز ضروری دارد و عدم مصرف آن موجب آسیب به بخش‌های مختلف بدن می‌شود.

بیشتر پستانداران می‌توانند میزان تورین مورد نیاز خودشان را تولید کنند، اما گربه‌ها چنین توانایی ندارند؛ اما خوشبختانه مقدار مورد نیاز تورین که گربه به آن احتیاج دارد، از طریق رژیم غذایی دریافت می‌شود. جالب است بدانید که این نوع از اسید آمینه چندان در بدن گربه ذخیره نمی‌شود. به همین دلیل، باید در رژیم غذایی او، به خوبی این اسید آمینه را جای دهید.

اسید آمینه ضروری برای گربه
اسید آمینه ضروری برای گربه

عوارض کمبود تورین در گربه ها چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، مکمل تورین برای گربه ها بسیار ضروری است و کمبود آن موجب بروز مشکلاتی در سلامت گربه می‌شود.  یکی از خطرناک‌ترین موضوعات در خصوص کمبود تورین در گربه ها، عدم بروز نشانه‌های لازم برای تشخیص این مشکلات است.

علائم کمبود تورین در گربه‌ها به کندی بروز می‌کند و بر اساس پارامترهایی مثل سن و سال و شرایط سلامت گربه، این علائم متفاوت هستند. کمبود سطح تورین در گربه‌ها موجب می‌شود تا به مرور، شبکیه چشمانشان دچار آسیب شود و بینایی کم کم مختل گردد. در صورتی‌که این مشکل به موقع تشخیص داده نشود و درمان آن پیش‌بینی نشود، ازبین رفتن شبکیه منجر به کوری و ازبین رفتن کامل بینایی در گربه می‌شود.

این شرایط معمولا در مراحل ابتدایی نشانه مشخصی برای صاحب پت ندارد. این بیماری رتینوپاتی تورین گربه یا به طور معمول، دژنراسیون مرکزی شبکیه گربه (CRD) گفته می‌شود. ضعف ماهیچه قلب نیز یکی از مشکلاتی است که کمبود تورین در گربه ها ایجاد می‌کند. بیماری کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM) به عنوان یک بیماری قلبی ناشی از کمبود تورین شناخته می‌شود.

در صورتی‌که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می‌توان به‌وسیله مکمل‌های غذایی درمان را شروع کرد. بهتر است بدانید که کمبود تورین در گربه‌‌ها موجب می‌شود تا مشکلات گوارشی مختلفی در آن‌ها ایجاد گردد.

از سوی دیگر، کمبود تورین در گربه ها دوران بارداری را مختل می‌کند. یک مادر باردار برای رشد و نمو جنین احتیاج به سطح مطلوبی از تورین دارد. زمانی که این ماده غذایی مهم در بدن مادر کم باشد، موجب اندازه کوچک بستر، وزن کم هنگام تولد یا ناهنجاری های جنینی در گربه می‌شود. تاخیر در رشد جنین و به دنیا آمدن جنین مرده و نارس از شایع‌ترین مشکلاتی است که کمبود این ماده غذایی در گربه ایجاد می‌کند.

چرا باید مصرف تورین در گربه‌ های خانگی جدی گرفته شود؟

مصرف تورین در حیوانات خانگی به شدت توصیه می‌شود؛ چرا که بخش مهمی از سلامت آن‌ها به کمک همین مکمل غذایی تامین می‌شود. معمولا در غذای گربه‌ها تورین به میزان کافی وجود دارد و می‌تواند نیاز بدن آن‌ها را تامین کند. در حالی‌که میزان تورین موجود در غذای سگ‌ها معمولا کافی نیست و نیاز به مصرف مکمل تورین برای آن‌ها وجود دارد.

اگر صاحب گربه هستید، حتما در خصوص غذایی که تهیه می‌کنید تحقیق کافی انجام دهید و از وجود این مکمل‌ها اطمینان حاصل کنید. این مکمل مانند مولتی ویتامین حیوانات خانگی در فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی پتیا عرضه می‌شود.

مصرف مکمل تورین در گربه‌ها هیچ گزارش مسمومیتی تاکنون نداشته است و می‌توانید با خیالی آسوده زیرنظر دامپزشک پت عزیزتان آن را مصرف کنید. معمولا غذاهای خشکی که برای تقویت قلب و مشکلات گوارشی به گربه تجویز می‌شوند، دارای مقادیر مورد نیازی از تورین هستند.

عوارض کمبود تورین در گربه ها
عوارض کمبود تورین در گربه ها

آیا تورین برای درمان مشکلات قلبی توصیه می‌شود؟

معمولا در سگ‌ ها و گربه‌ ها استفاده از مکمل تورین به عنوان بخشی از درمان کمکی مشکلات قلبی مرتبط با کمبود مصرف تورین پیشنهاد می‌شود. کاردیومیوپاتی اتساع یافته، بیماری عضلات قلب است.

چرا کمبود تورین در گربه‌ ها منجر به مشکلات قلبی می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید قلب از عضله ساخته شده است و وظیفه آن انقباض و پمپاژ کردن خون به بخش‌های مختلف بدن توسط رگ‌ها است. زمانی که میزان تورین در بدن گربه کم باشد، انقباض عضلات به خوبی انجام نمی‌شود و عملکرد اصلی قلب مختل می‌گردد. همین موضوع موجب پدید آمدن مشکلات قبلی در گربه‌هایی است که از کمبود این مکمل حیاتی رنج می‌برند.

در خصوص تورین و غذای خانگی گربه بیشتر بدانید!

استفاده از تورین در غذاهای خشک استاندارد و با کیفیت موجب می‌شود تا گربه تحت هیچ شرایطی دچار کمبود این مکمل در بدن نشود. این ماده غذایی مهم در بدن گربه‌ها ذخیره نمی‌شود. همین موضوع موجب شده است تا در صورت تغذیه نادرست، فورا اثرات مخرب آن در بدن گربه آشکار شود.

مصرف غذاهای خانگی تنها در شرایطی می‌تواند به میزان کافی تورین موردنیاز بدن گربه را تامین کند که روش تغذیه آن‌ها توسط دامپزشک مشخص شده و وعده‌های غذایی گربه با برنامه باشد.

چه گربه‌ هایی به مکمل تورین احتیاج ندارند؟

به طور کلی، باید گفت که همه گربه‌ها به مکمل تورین احتیاج دارند. تنها گربه‌های خانگی که غذای باکیفیت و مطمئنی مصرف می‌کنند، به دلیل پیش‌بینی وجود این مکمل در وعده‌های غذایی، احتیاجی به مصرف مکمل آن ندارند. اما در صورتی‌که غذای باکیفیت و مطمئنی برای گربه خانگی استفاده نشود، مصرف مکمل تورین توصیه می‌گردد.

معمولا استفاده از 500 میلی گرم تورین در 1 کیلو گرم گوشت، غذای متعادلی است که می‌تواند نیاز گربه‌ها را پاسخ دهد.

پخت غذای خانگی برای گربه‌ ها

دقت داشته باشید که برای پیشگیری از بیماری‌های انگلی گوارشی، غذای گربه‌ها پخته می‌شود. دقت داشته باشید که در زمان طبخ غذای خانگی گربه در دمای عادی، هیچ کاهشی در تورین آن ایجاد نمی‌شود و نیازی به نگرانی در این خصوص وجود ندارد. پخت گوشت برای گربه به شکل عادی انجام می‌شود و میزان قابل توجهی از تورین آن وارد آب گوشت می‌شود.

اگر از گوشت چرخ کرده برای پخت غذای خانگی گربه استفاده می‌کنید، مطلع باشید که آب خارج شده از گوشت آن که رنگ قرمزی دارد، بعد از پخت دارای مقادیر بسیار زیادی از تورین است.

چه بخش‌هایی از گوشت دارای تورین است؟

جالب است بدانید که گوشت دارای مقادیر زیادی تورین است. معمولا در نواحی که گوشت رنگ تیره‌تری دارد، میزان تورین آن بیشتر است. در نواحی که گوشت رنگ روشن‌تری دارد، میزان تورین آن کم‌تر است. میزان تورین در بخش‌هایی از گوشت که رنگ تیره دارد، به دلیل عملکرد بالا و انقباض متعدد، بسیار بیشتر از نواحی است که میزان فعالیت و انقباض کم‌تری دارند. سعی کنید برای سلامتی پت عزیزتان، اطلاعاتی در خصوص میوه ها و سبزیجات مناسب گربه به‌ دست آورید.

خلاصه مطلب

سلامت حیوانات خانگی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که پس از به سرپرستی گرفتن پت با آن مواجه می‌شوید. مسئولیت سنگین مراقبت و نگهداری از پت و حفظ کیفیت زندگی او، موجب می‌شود تا آگاهی خودتان را در خصوص اصول نگهداری از گربه ، نحوه بازی کردن با گربه، سبک تغذیه گربه و مکمل‌های مورد نیاز او، افزایش دهید. این کار موجب می‌شود تا زندگی بهتری برای پت عزیزتان بسازید.

کسب اطلاعات در خصوص ضرورت تامین مکمل تورین برای گربه ها و همچنین، نحوه جذب آن، موجب می‌شود تا خیلی خوب از پس بالانس تغذیه‌ای او برآیید. حفظ کیفیت تغذیه گربه موجب می‌شود تا پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف انجام دهید و خیلی راحت و بی دردسر، عمر طولانی و باکیفیتی برای گربه عزیزتان رقم بزنید.

سوالات متداول

در چه شرایطی بیماری قلبی گربه با تورین درمان می‌شود؟

در صورتی که بیماری کاردیومیوپاتی اتساع یافته گربه‌ها در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، می‌توان امیدوار بود که مصرف تورین تاحد زیادی به درمان آن‌ها کمک کند.

آیا تورین ویتامین مخصوص گربه است؟

خیر، تورین یکی از اسید آمینه‌های ضروری و مهم در سلامت گربه محسوب می‌شود که باید در مواد غذایی یا غذای خشک مصرفی گربه موجود باشد. در صورت عدم وجود آن، می‌توانید از مکمل خوراکی تورین استفاده کنید.

آیا تجویز مکمل تورین بیماری شبکیه گربه را درمان می‌کند؟

متاسفانه، آسیب به شبکیه هیچ درمانی ندارد و معمولا مصرف مکمل تورین برای گربه ها نمی‌تواند موجب بهبود شرایط بینایی‌شان شود. فقط در شرایطی که تجویز به موقع انجام شده باشد، می‌توان به کند شدن روند پیشرفت بیماری امیدوار بود.

میزان دز مصرفی مکمل تورین برای گربه ها چقدر است؟

میزان دز مصرفی تورین باید توسط دامپزشک توصیه شود. اما به طور استاندارد حدود 250 میلی گرم دو بار در روز (صبح و عصر) پیشنهاد می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا