حیوانات خیابانی

نحوه تولید مثل حشرات

نحوه تولید مثل حشرات

حشرات در دسته‌ی موجودات بی مهره قرار دارند و سالانه تعداد زیای از آن‌ها به دنیا می‌آیند؛ نحوه تولید مثل حشرات به صورت لقاح طبیعی می‌باشد که اکثرا در هنگام تولید مثل حضور حشره ماده و نر الزامی است؛ معمولا قبل از جفت گیری توسط حشره ماده تخمک گذاری انجام می‌شود تا تولید مثل صورت بگیرد.

باید توجه داشته باشید که روش دیگری نیز وجود دارد که حشرات می‌توانند بدون انجام لقاح داخلی تولید مثل نمایند، در این روش حشره ماده ابتدا تخم گذاری می‌کند و سپس حشره نر تخم‌ها را بارور می‌کند که به این روش تولید مثل خارجی گفته می‌شود.

تولید مثل حشرات
نحوه تولید مثل حشرات

هرمافرودیتیسم در حشرات چیست؟

بهتر است بدانید که هرمافرودیتیسم یکی از نادر ترین روش‌های تولید مثل در حشرات است؛ در این روش حشره دارای سلول تولید مثل دوجنسی است که می‌تواند از روش نر و ماده تولید مثل کند؛ حشراتی همچون کرم خاکی دارای هرمافرودیتیسم هستند که در حال حاضر دانشمندان بسیار زیادی در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند.

تولید مثل حشرات با استفاده از شاخک

بعضی از حشرات نیز با استفاده از شاخک‌های خود شروع به تولید مثل می‌کنند که در حشرات کمی می‌توان این روش تولید مثل را مشاهده کرد؛ حلزون‌ها نیز حیواناتی هستند که نحوه تولید مثل آن‌ها با استفاده از شاخک هایشان است.

تولید مثل با استفاده از شاخک به این صورت است که حشره نر اسپرم‌های خود را با استفاده از شاخک‌های خود به حشره ماده می‌رساند و با انجام این کار حشره ماده را بارور می‌کند.

تولید مثل سنجاقک
نحوه تولید مثل سنجاقک‌ها

جفت گیری عجیب حشرات

جفت گیری و تولید مثل در بعضی از حشرات بسیار عجیب و باور نکردنی است که در ادامه مطلب نحوه تولید مثل بعضی از حشرات را برای شما شرح داده ایم:

تولید مثل عجیب آخوندک ها

یکی ار عجیب ترین روش‌های تولید مثل حشرات به آخوندک‌ها تعلق می‌گیرد، آخوندک‌های ماده علاقه بسیار زیادی به جفت گیری داند و در هنگام تولید مثل از آخوندک نر تغذیه می‌کنند و سر جفت خود را از بدنش جدا می‌کنند. اکثرا آخوندک‌ها حشرات محبوب و بامزه‌ای در کارتون‌ها و انیمیشن‌ها هستند اما بهتر است بدانید که این حشره بسیار عجیب و گاهی خطرناک است.

نحوه تولید مثل حشرات آخوندک
تولید مثل آخوندک ها

تولید مثل آسیب زای ساس

تولید مثل در ساس‌ها نیز بسیار عجیب و تعجب آور می‌باشد، اندام تناسلی ساس نر بسیار تیز است و این حشره در هنگام مشاهده کردن ساس ماده با اندام تناسلی خود به بدن جفت خود ضربه می‌زند و با استفاده از صدمه و زخمی که به ساس ماده وارد کرده است اسپرم‌های خود را انتقال می‌دهد.

گاهی اوقات نیز ساس نر برای لقاح سودمند میزان اسپرم خود را افزایش می‌دهد که همین امر باعث کاهش عمر در ساس‌های ماده می‌شود.

حاملگی باورنکردنی شته ها

شته‌ها برخلاف بسیاری از حشرات که از تخم بیرون می‌آیند از بدن مادر خود به صورت زنده خارج می‌شوند، این حشره بسیار عجیب در هنگام تولد به صورت باردار متولد می‌شود و برای تولید مثل نیازی به حشر نر ندارد.
شته‌ها پس از گذشت ده روز بچه‌های خود را به دنیا می‌آورند که هرکدام از آن‌ها نیز در هنگام تولد به صورت باردار متولد می‌شوند.

تولید مثل شته ها
بررسی تولید مثل شته‌ها

بچه دار شدن عنکبوت های مادر

عنکبوت‌ها حشراتی تخم گذار می‌باشند و می‌توانند گاهی تا 80 عدد تخم نیز بگذارند، این حشره فدا کار بعد از تولید مثل از بدن خود برای تغذیه نوزادانش استفاده می‌کند و در دو هفته اول متولد شدن نوزادان غذای آن‌ها با خوردن بدن مادر تامین می‌شود.
بعد از گذشت دو هفته 95 درصد از بند مادر توسط نوزادان خورده می‌شود و تنها قلب و استخوان‌های مادر برای زنده ماندن باقی می‌ماند؛ عنکبوت‌های مادر بعد از گذشت این دو هفته توده‌های بدنی خود را از دست می‌دهند اما پس از آن می‌توانند به زندگی خود ادامه بدهند.

روش های جلوگیری از تولید مثل حشرات

برای جلوگیری از تولید مثل حشرات راه‌های بسیار زیادی وجود دارد اما باید توجه داشته باشید که حشرات در چرخه زندگی انسان‌ها و حیوانات نقش بسیار موثر و مهمی دارند که در ادامه چند روش جلوگیری از تولید مثل حشرات در خانه را برای شما نام برده داده‌ایم:

  • سم پاشی کردن محیط خانه
  • بستن درز و شکاف‌های موجود در ساختمان
  • استفاده از توری و درپوش چاه
  • بسته بندی کردن مواد غذایی
  • تمیز نگه داشتن منزل
  • استفاده نکردن از کودهای بودار
  • نگه نداشتن آب راکد در خانه
جلوگیری از تولید مثل حشرات
روش های جلوگیری از تولید مثل حشره‌ها

سخن پایانی

اکثرا تولید مثل حشرات با یکدیگر متفاوت است؛ بهتر است بداند که تولید مثل در بعضی از حشرات بسیار عجیب و در بعضی دیگر فداکارانه است که ما در این متن به طور کامل نحوه تولید مثل حشرات را برای شما توضیح داده‌ایم.

سوالات متداول نحوه تولید مثل حشرات

چه روش‌هایی برای تولید مثل حشرات وجود دارد؟
تولید مثل در حشرات با استفاده از روش‌های متفاوتی همچون لقاح داخلی، لقاح خارجی، هرمافرودیتیسم و تولید مثل از طریق شاخک‌ها انجام می‌شود.

نحوه جلوگیری از تولید مثل حشرات در خانه چگونه است؟
برای جلوگیری از تولید مثل حشرات در خانه ابتدا باید از بسته بودن درز و شکاف‌ها ساختمان مطمئن باشید و سپس با استفاده از توری و درپوش چاه از ورود حشرات جلوگیری نمایید.
تمیز نگه داشتن خانه، بسته بندی مواد غذایی و سم پاشی نیز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در جلوگیری از تولید مثل حشرات داشته باشد.

تولید مثل خارجی حشرات چیست؟
لقاح خارجی یکی از روش‌ها تولید مثل در حشرات است که در این روش حشره ماده تخم گذاری کرده و سپس حشره ماده با پیدا کردن تخم‌ها به بارور سازی آن‌ها می‌پردازد.

تولید مثل چه حشراتی عجیب است؟
بهتر است بدانید که تولید مثل در حشراتی همچون آخوندک‌ها، ساس‌ها و شته‌ها بسیار عجیب و متفاوت است که در متن به طور کامل در مورد نحوه تولید مثل این حشرات شرح داده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا