خزندگان خانگی

خزندگان خانگی

خزنده خانگی

بسیاری افراد علاقه دارند که حیوانات خانگی داشته باشند. در این میان بعضی افراد هستند که به نگهداری خزندگان خانگی مثل مارمولک، لاک‌پشت و مار هم رغبت دارند و علاقه خاصی به داشتن آن ها در منزلشان را دارند. خیلی جالب است که بدانید این حیوانات مراقبت کمتری نسبت به حیواناتی مثل سگ و گربه را دارند. خیلی خوب است که در این مقاله با نگهداری از خزندگان خانگی آشنا شویم.

خزندگان خانگی

از خزندگان خانگی می توان به سه مورد پرطرفدار اشاره داشت که در منزل نگهداری می شوند. می توان از لاک‌‌پشت خشک‌زی و یا لاک‌پشت یونانی و اژدهای ریش‌دار و مار ذرت نام برد. در ادامه این مقاله با این سه گونه از خزندگان خانگی بیشتر آشنا می شویم.

مار ذرت

طول عمر در این مارها بین 15 تا 20 سال است. غذای این مار،  جوندگان کوچک است که در فروشگاه‌هایی که غذای حیوانات را می‌فروشند، به صورت بسته بندی و یخ زده وجود دارد. این مارها در بزرگسالی معمولا یکبار در هفته و یا اینکه هر دو هفته یکبار غذا می‌خورند. معمولا این مارها به صورت تنها زندگی کرده و یا ممکن است که دو مار هم در کنار هم زندگی کنند. برای نگهداری این مارها احتیاج به محفظه است که ابتدا طول مار را اندازه می‌گیرند و محفظه را براساس طول و اندازه مار تهیه می‌کنند.

رطوبت مناسب برای این مارها بهتر است که بین 50 تا 60 درصد در طول روز باشد. دما هم خوب است بین 24 تا 28 درجه باشد. در شب این دما به 20 درجه هم می رسد. برای پنهان شدن مارها بهتر است که چند تنه درخت، لامپ یووی و چند سنگ تهیه کنید.

تصویری از مار ذرت
مار ذرت

اژدهای ریش‌دار یا پوگونا

مراقبت و نگهداری از این نوع مارمولک خیلی سخت نیست. خیلی راحت می توان آن را در خانه نگه داشت.  کمترین اندازه سایز برای نگهداری این مارمولک، اندازه 150 سانتیمتر در 80 سانتیمتر است. اگر علاقه به نگهداری دو پوگونا را با هم دارید، بهتر است که محفظه را بزرگتر انتخاب نمایید. کف محفظه را با شن پر نمایید. دمای محفظه خوب است که 35 درجه سانتی‌گراد باشد. قسمتی از این محفظه هم خوب است که 25 درجه باشد و قسمت دیگر گرمتر و 50 درجه باشد. رطوبت مناسب هم خوب است که بین 30 تا 40 درصد در روز و 50 تا 60 درصد هم در شب باشد.

پولوناها خیلی علاقه‌مند به پنهان شدن را دارند. در نتیجه تعداد سنگ ها را زیاد کنید. فراموش نکنید که لامپ UV برای آن بگذارید زیرا داشتن ویتامین D به اندازه لازم موجب حفظ سلامت استخوانشان می‌شود. غذای پوگوناها جیرجیرک، ملخ و سبزیجات مختلف است. خیارکوچک، گوجه، کیوی، توت فرنگی، ریحان، قاصدک، هم از غذای این خزندگان است.

تصویری از اژدهای ریش‌دار
اژدهای ریش دار

لاکپشت خشک‌زی

همان گونه که از نام این خزنده پیداست، در خشکی زندگی می‌کنند. نگهداری و مراقبت بسیار راحتی را دارد. به راحتی می‌توان در آپارتمان آن را نگه داری کرد. می توان آنها را در تراریوم بدون آب و یا باغچه نگهداری کرد. این خزنده می‌تواند به سبزیها و گیاهان آسیب برساند. پس خیلی آنها را در حیاط نگذارید. تغذیه این لاکپشت از حشراتی مثل سوسک و لاشه پرندگان است.

تصویری از لاکپشت خشک‌زی
لاکپشت خشک‌زی

مزایای داشتن خزنده در خانه:

  1. به مراقبت کمی نیاز دارند.
  2. برای کشف طبیعت و نشان دادن دنیای حیوانات به کودکان آموزنده و مفید است.
  3. آلرژی به خزندگان بسیار کم است.
  4. فضای کمی برای زندگی کردن نیاز دارد و غذا دادن به آن خیلی آسان است.
  5. صدایی ندارند.

موارد پزشکی و مراقبتی مربوط به خزندگان

این مورد خیلی مهم است که نشانه های بیماری در خزندگان خیلی محسوس نیست. به همین علت معمولا صاحبان این حیوانات وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که سرایط سلامتی حیوان بحرانی است. در این شرایط خزنده دیگر حرکتی نمی‌کند و حالت آنورکسیک می‌گیرد. اشتهایی هم به غذا ندارد. یعنی حالت بی‌اشتهایی به غذا می‌گیرد. علت بیشتر شرایط زیست محیطی است و بیماری نیست. خیلی از افراد اطلاعات درستی را از نگهداری این حیوانات ندارند.

سلامتی در خزندگان باید هر سال مورد بررسی قرار بگیرد. این نکته را بهتر است بدانید که معاینه عمومی و تکمیلی در خزندگان بسیار راحت‌تر از معاینه پزشکی و سلامتی در سگ و گربه است. بهتر است که حداقل یکبار در سال و قبل از زمان خواب زمستانی خزنده توسط پزشک معاینه بشود تا از نبود انگل در خزنده خانگی‌تان اطمینان یابید. اگر نتیجه مثبت اعلام شود باید بیماری درمان شود.

در هنگام بردن خزنده خانگی خود به پزشک از تغییرات دما اطلاع داشته باشید. بهتر است که از جعبه ‌های پزشکی هم استفاده نشود. بهتر است که از جعبه‌هایی با جنس پلی‌استایرن دارای ترموتر استفاده شود.

رابطه کودک با خزنده

اگر خزنده‌ای را برای نوازش به دست کودکی دادید، وظیفه مراقبت از هر دو را دارید. حواستان باشد تا کودک رفتار خشنی را با خزنده خانگی شما نداشته باشد، زیرا اعتماد به نفس جانور از بین می‌رود. این حیوانات هم قابلیت گازگرفتن و ناخن کشیدن را دارند، پس مراقب باشید تا به کودک آسیبی وارد نکنند. توصیه ما این است که کودکانی که زیر سه سال دارند را از خزندگان دور نگه دارید. چون این امکان وجود دارد که دچار بیماری بشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا