خزندگان خانگی

نحوه پوست اندازی مار

نحوه پوست اندازی مار

مارها مانند انسان‌ها داری سلول‌های پوستی می‌باشند و می‌توانند طی فرایند Ecydsis سلول های پوستی جدیدی تولید کنند و پوست قدیمی خود را کنار بزنند؛ مارها در طول سال چهار الی دوازده بار به پوست اندازی کردن می‌پردازند در حالی که انسان‌ها در طول روز ملیون‌ها سلول پوستی تولید می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و نحوه پوست اندازی مارها به طور کامل بپردازیم.

مارها برای پوست اندازی چند روزی خود را  آماده می‌کنند تا پوست جدید خود را جایگزین پوست قدیمی بکنند. در ادامه نحوه پوست اندازی مار را به صورت مرحله‌ای برای شما عزیزان شرح داده ایم.

پوست اندازی مار
همه چیز درمورد پوست اندازی مارها

علت پوست اندازی مارها

به طور کلی در هنگام پوست اندازی مار، لایه قدیمی و بیرونی پوست مار به طور کامل از پوست او جدا می‌شود، به طور مثال پوست قدیمی مار مانند یک جوراب که پشت و رو شده باشد جدا می‌شود.

پوست اندازی کردن مارها کمک می‌کند تا این حیوان از پوست کهنه و فرسوده خود خلاص بشوند و پوستی بدون حشرات ذره بینی و انگل داشته باشند؛ بسیاری از پژوهشگران معتقدند که پوست اندازی مار می‌تواند به رشد این حیوان کمک بسیاری کند اما در حال حاضر این مسئله در حال بحث و بررسی می‌باشد.

نشانه های پوست اندازی مار

هنگامی که مارها می‌خواهند شروع به پوست اندازی کردن بکنند می‌توان نشانه‌هایی را در آن‌ها مشاهده کرد که در ادامه چند مورد از این نشانه‌ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

  • کم شدن اشتهای مار برای تغذیه کردن
  • مخفی شدن مار و دور شدن از دسترس انسان‌ها و حیوانات دیگر
  • حساس شدن مارها در هنگام لمس
  • صورتی شدن شکم مار
  • ایجاد حالت تدافعی در مار به دلیل کم شدن دید او در هنگام پوست اندازی
  • تغییر رنگ چشم مار
  • کدر شدن و کمرنگ شدن پوست این حیوان
پوست قدیمی مار
نشانه های پوست اندازی مار

تغییر رنگ چشم مار در هنگام پوست اندازی

همانطور که اشاره شد یکی از نشانه های پوست اندازی مارها تغییر رنگ چشم این حیوان می‌باشد، در هنگام پوست اندازی رنگ چشم این حیوان به آبی تغییر پیدا می‌کند.
در هنگام پوست اندازی این حیوان زیبا پوست قدیمی موقعیت قبلی خود را به طور کامل از دست می‌دهد که همین امر باعث میشود تا دید این حیوان کمی تار بشود؛ توجه داشته باشید که بعد از پوست انداری رنگ چشم مار به حالت قبلی خود بر می‌گردد و تمیز می‌شود.

مراقبت از مار در پوست اندازی

برای اینکه بتوان در هنگام پوست اندازی از مارها مراقبت کرد بهتر است ظرف آب کم عمقی را در نزدیکی مار قرار دهید تا مار بتواند خود را در آب خیس کند، بهتر است بدانید که این امر تاثیر بسزایی در پوست اندازی مار دارد.

مارها در طول مدت پوست اندازی بسیار حساس می‌شوند و استرس بسیار زیادی را تحمل می‌کند به همین دلیل بهتر است از بلند کردن و بازی کردن با این حیوان در طول مدت پوست اندازی خودداری نمایید.

تغذیه مار در دوران پوست اندازی

به طور کلی مارها در مدت زمان پوست اندازی اشتهای خود را از دست می‌دهند که این امر برای بسیاری از افراد نگران کننده می‌باشد.

بهتر است بدانید که مارهای سالم می‌ توانند به راحتی چند هفته بدون غذا زنده بمانند اما اگر مار شما تمایل به غذا خوردن داشت بهتر است از وعده‌های کوچک غذایی استفاده کنید تا هضم غذا در زمان پوست اندازی برای مار کار سختی نشود.

تغذیه مار
تغذیه مار در دوران پوست اندازی

کمک های بعد از پوست اندازی به مار

بعد از پوست اندازی کردن مار باید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانیده به این حیوان دوست داشتنی کمک نمایید؛ در حالت معمول پوست مار به صورت یکپارچه و درسته خارج می‌شود و چشم‌های این حیوان بعد از انجام این فرایند تمیز می‌شود.

گاهی ممکن است در فرایند پوست اندازی مشکلی برای مار به وجود بیاید که این حیوان نتواند به طور کامل از شر پوست قبلی خود خلاص بشود؛ در این هنگام مار به کمک شما برای جدا کردن پوست قدیمی خود احتیاج دارد.

توجه: برای انجام این کار از نکات ایمنی استفاده نمایید و از اهلی بودن مار اطمینان خاطر داشته باشید.

بررسی مشکلات پوست اندازی مارها

اگر مار نتواند به طور کامل پوست اندازی خود را انجام بدهد ممکن است مشکلی برای این حیوان بوجود امده باشد که بهتر است در این مواقع در صورت امکان به یک دامپزشک مراجعه کنید.

با مراجعه کردن به دامپزشک می‌تواند پوست‌های اضافه مار را با اطمینان کامل جدا کنید و به این حیوان در پوست اندازی‌های بعدی نیز کمک نمایید.

نحوه پوست اندازی مار
مشکلات پوستی مارها

کلام پایانی

به طور کلی مارها حیواناتی دوست داشتنی و جذاب هستند که در طول سال توانایی این را دارند که 4 الی 12 بار پوست اندازی کنند؛ مارها در هنگام پوست اندازی علائمی از خود نشان می‌دهند که در این مطلب نحوه پوست اندازی مارها را به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

سوالات متداول نحوه پوست اندازی مار

  1. علت پوست اندازی مارها چیست؟
    مارها برای اینکه بتوانند پوست فرسوده شده خود را از بدنشان جدا نمایند و از انگل‌های پوستی خلاص بشوند شروع به پوست اندازی می‌کنند، به طور کلی پوست اندازی این حیوان در طول سال حدود 4 الی 12 بار انجام می‌پذیرد.
  2. مارها در هنگام پوست اندازی چه علائمی دارند؟
    بهتر است بدانید که مارها در هنگام پوست اندازی حالت تدافعی به خود میگیرند و اشتهای آن‌ها نسبت به غذا بسیار کم می‌شود؛ کدر شدن رنگ پوست، تغییر رنگ شکم، چشم و همچنین مخفی شدن مار نیز از علائم پوست اندازی این حیوان است.
  3. دلیل تغییر رنگ چشم مار چیست؟
    دلیل اصلی تغییر رنگ چشم مارها پوست اندازی است، در این هنگام پوست مارها شل شده و حالت اصلی خود را از دست می‌دهد و ممکن است چشم‌های این حیوان شکل ابر مانند به خود بگیرد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا