خزندگان خانگی

نحوه نگهداری از مار در خانه

نحوه نگهداری از مار در خانه

ممکن است که نگهداری مار در خانه به دلیل حس ماجراجویی برای افراد جالب و جذاب باشد. اما این نکته اهمیت دارد که نگهداری از مار برای همه افراد مناسب نیست. مار ها دارای یکسری نیاز‌های خاصی هستند که بهتر است کسانی از مار ها نگهداری کنند که می‌توانند نیازهایشان را درک کنند و حاضر به دادن تعهدی طولانی مدت در نگهداری از آن‌ها هستند. اگر می‌خواهید درباره نحوه نگهداری از مار در خانه بدانید، در این مطلب با ما همراه باشید.

 مار در خانه
نگهداری از مار

موارد مهم قبل از انتخاب مار

خیلی جالب است که بدانید، مارها تا 20 سال عمر می‌کنند و در واقع با قبول کردن نگهداری از مار ها خود را وارد تعهدی طولانی مدت کرده‌اید.

نکات مهم در انتخاب مار خانگی
انتخاب مار خانگی

باید مار خودتان را با حیوانات مشخصی تغذیه کنید. مثلا حیواناتی که از قبل کشته شده و در دمای مناسبی نگهداری شده است. باید مکانی را در فریزر خود برای نگهداری از غذای او قرار دهید.

مارها در فرار کردن خیلی توانا هستند و باید محیطی را برای آن‌ها فراهم نمایید که ضد فرار باشد. مار ها کوچکترین سوراخی را پیدا می‌کنند و از آن می‌گذرند.

مارهایی که بزرگ و یا سمی هستند هر چه قدر هم که زیبا باشند، برای نگهداری در خانه پیشنهاد نمی‌شوند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

مارهایی که از طبیعت گرفته شده‌اند، دارای استرس بیشتری هستند و گاهی هم ممکن است که دارای بیماری یا حاوی انگلی باشند. پس بهتر است ماری را که تهیه می‌کنید، در اسارت متولد شده باشد. توصیه می‌شود که آن را از یک پرورش دهنده قابل اعتماد خریداری نمایید و نحوه نگهداری از مار در خانه را نیز یاد بگیرید.

موارد مهم در نحوه نگهداری از مار در خانه

  • درباره تغذیه مارها باید گفت که طعمه‌های کشته و یا زنده را باید تهیه کرد. توصیه ما این است که برای تغذیه مارها از طعمه‌هایی که از قبل کشته شده است، استفاده شود. برای اینکه یک جونده زنده برای دفاع از خودش ممکن است صدماتی را به شما وارد نماید. مورد دیگر این است که نگهداری از جوندگان زنده بسیار دشوارتر است نسبت به اینکه غذای مار را در داخل فریزر نگهداری کنید.
  • همه مار ها باید دمای بدن خود را در نواحی سرد و گرم به تعادل برسانند. ایجاد یک شیب حرارتی مناسب و اطمینان از منطقه‌ای گرم برای ایجاد سلامتی در مار اهمیت دارد. این کار باعث می‌شود تا غذای خود را به راحتی هضم کنند. پس در محل زندگی مار خانگی خود باید دما و رطوبتی مناسب را ایجاد کنید.
  • مار ها در هنگام پوست‌ اندازی نشانه‌های واضحی را از خود بروز می‌دهند. ممکن است که این برای یک شخص بدون تجربه کمی نگران کننده باشد. در نحوه نگهداری از مار در خانه خوب است که درباره پوست اندازی مار ها هم اطلاعاتی کسب نمایید.
  • اگر علاقه دارید که از مار های فشار دهنده نگهداری کنید، به اخطارهایی که درباره این نوع از مار ها وجود دارد، حتما دقت کنید. درباره نحوه نگهداری از مار فشار دهنده در خانه، مطالعه داشته باشید.

خصوصیات مار سالم و بدون مشکل

هنگام خرید مار، بهتر است که نشانه‌های بیماری را در او بیابید و حتما دقت کنید. مثلا به حباب‌هایی که از بینی او بیرون می‌‌آیند دقت کنید و همچنین حالت خاص پوست و چشم‌های بسته و یا پوسیدگی دهانش را بررسی نمایید.

درباره نحوه نگهداری از مار در خانه بپرسید و رژیم غذایی فعلی او را بدانید. اطمینان پیداکنید که مار مورد نظر خیلی خوب تغذیه می‌کند. پایتون های توپی به داشتن مشکلات تغذیه‌ای معروف هستند، هنگام خرید این نوع مار، حنما به این مورد و موارد ذکر شده دیگر دقت کنید.

مار مناسب برای افراد مبتدی

مار هایی که برای افراد مبتدی توصیه می‌شود، دارای یکسری خصوصیاتی هستند. از این خصوصیات می‌توان موارد زیر را نام برد.

  1. اندازه‌ منطقی
  2. نگهداری نسبتا آسان

از مارهایی که برای نگهداری مشکلات و سختی کمتری دارند و مناسب برای افراد تازه کار هستند، می‌توان انواع زیر را نام برد.

تصویری از مار ذرت
مار ذرت
  • مار ذرت Corn Snakes
  • شیر مار و یا شاه مار King and Milk Snakes
  • پایتون توپی

مار های مناسب برای افراد با تجربه

  • بوآی کانستریکتور Boa constrictors
  • مار بوآی برمس Burmese python
  • مار بوآی درختی Tree boa
  • مار های آبی
  • مار های سبز

بعضی از مار ها هستند که به طور کلی بسیار خطرناک هستند و بهتر است که افراد با تجربه هم از نگهداری آن ها صرف نظر کنند. از مار های خطرناک می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد.

  • پایتون مشبک
  • آناکوندا
  • همه مارهای سمی

نحوه رفتار با مار خانگی

مارها حیواناتی مستقل هستند. از شلوغی بیزارند و فرار می‌کنند. اصلا حیواناتی اجتماعی نیستند. مثلا مار خانگی آبی اصلا از لمس شدن بدنش توسط شما لذت نمی‌برد. در ضمن بهتر است که فقط یک مار داشته باشید و از آن نگهداری کنید.

در نحوه نگهداری از مار در خانه باید نحوه دست زدن به مار را یاد بگیرید. اجازه ندهید که کودکان آن را لمس کنند و به آن دست بزنند.

لازم است که مارتان را روزی 5 دقیقه در دستانتان بگیرید تا به شما عادت کند و با زندگی انسان هم خو بگیرد. آن‌ها نظم را دوست دارند، پس یک فرآیند ثابتی را در نگهداری و تعویض مخزن و تهیه آب و غذایش به کار ببرید.

سوالات متداول درباره نحوه نگهداری از مار در خانه

  • آیا مار ها به خواب زمستانی می‌روند؟
    مار ها به طوری طبیعی، زمستان را در خواب هستند. باز هم این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که او زمستان را بخوابد یا خیر؟! اگر تصمیم دارید که مار شما تولید مثل کند، حتما باید زمستان را بخوابد.
  • غذای مناسب برای مار چیست؟
    مارها خوردن گوشت را دوست دارند. لازم نیست غذایی رویایی را برایشان تهیه کنید. آن ها خوردن گوشت خام را دوست دارند. مثلا موش صحرایی برای مار های بزرگ یک غذای ایده‌آل است. تعدادی موش برای همین هدف پرورش داده می ‌شوند.
  • آیا مار ها احتیاج به بازی کردن دارند؟
    مارها بازی کردن را دوست دارند. همیشه آماده باشید تا مارتان پنهان شود و دوباره خود را نشان دهد. آن‌ها از جستجو کردن لذت می‌برند. گوشه و کنار رفتن را هم دوست دارند. به حلقه زدن بر دور یک کنده درخت هم خیلی علاقه دارد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − شش =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس با اپلیکیشن پتیا